SNS

Beantwoord

Klanten doorlichten op witwassen

  • 7 augustus 2019
  • 32 Reacties
  • 43785 Keer bekeken

In een artikel van Radar ( https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/abn-amro-moet-alle-klanten-doorlichten-op-witwassen/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=20190807 staat dat de ABN AMRO al haar klanten moet doorlichten met het oog op witwaspraktijken, belastingontwijking en/of - ontduiking. Ik dacht dat dat standaard praktijk was. Blijkbaar bij de ABN AMRO niet. (Althans niet op de manier zoals DNB dat zou willen zien). Heeft de SNS of de Volksbank ook zo'n (extra) verplichting gekregen van DNB?
icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 10 oktober 2019, 11:30

Dag allemaal,

Zowel bij de overheid als bij banken en andere betrokken organisaties zijn deskundige mensen nodig om de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) zorgvuldig toe te passen. Om fraude te voorkomen en mensen in Nederland te beschermen draagt ieder zijn steentje bij. Als je precies wilt lezen hoe en waarom, verwijs ik graag naar de pagina Veelgestelde vragen van de AFM.
Bekijk origineel

32 reacties

ING verwaarloosde zijn controles op mogelijke witwasacties, vandaag in het nieuws dat ABN-AMRO ook aan de bak moet op last van de DNB.

Wat contante transacties betreft is SNS (eig. GWK) het keiharde tegenovergestelde.

Moet SNS ook de digitale transacties / klanten gaan controleren?
Moet SNS ook de digitale transacties / klanten gaan controleren?
Volgens mij doen ze dat al heel lang en volop.
Groet,
Ben 😎
Dat dacht ik over de grote drie ook...
Ik heb het idee dat de SNS dit wel doet. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik hen ook een keer opheldering moest geven over een bedrag dat ik overgemaakt had van/naar een buitenlands rekeningnummer. Ik moest zelfs een kopie belastingaangifte meesturen om het een en ander te bewijzen! Langs komen op het hoofdkantoor om die aangifte te laten zien, was niet aan de orde. Ze moesten perse een kopie hebben. Die is uiteindelijk als pdf met een watermerk , een tekst eroverheen en als versleutelde versie (de SNS had een bepaald wachtwoord nodig om die te openen), per email verstuurd. een heel gedoe was dat, waar de SNS zich heel star opstelde.
Reputatie 5
Badge +4
Dag allemaal,

Op 25 juli 2018 is de herziene Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) in werking getreden. Door middel van de wet Wwft wil de overheid voorkomen dat banken en bankrekeningen worden misbruikt voor het witwassen van crimineel geld en de financiering van terrorisme. Het doel is om de integriteit van de financiële markten te waarborgen. De Wwft is vorig jaar op verschillende onderdelen aangescherpt. Door de wijzigingen kan het zijn dat instellingen ingrijpende aanpassingen in hun bedrijfsvoering moeten aanbrengen. Voor wat betreft SNS heeft @BigBen gelijk. Bij SNS houden we ons aan de wet en we voeren doorlopend en steekproefsgewijs de verplichte controles uit.

Wil je meer achtergrondinformatie over dit onderwerp? De AFM informeert over de inhoud van de wet en daarnaast tref je op de site ook de veelgestelde vragen over Wwft - Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme - aan.
@Mods, wat zijn jullie nu weer aan het doen?

Ik heb vorige week (of begin deze week, is niet meer te traceren) een topic gestart over het ABN/AMRO-nieuws betreffende witwassen:

ING verwaarloosde zijn controles op mogelijke witwasacties, vandaag in het nieuws dat ABN-AMRO ook aan de bak moet op last van de DNB.

Wat contante transacties betreft is SNS (eig. GWK) het keiharde tegenovergestelde.

Moet SNS ook de digitale transacties / klanten gaan controleren?

Ik kon het topic daarna niet meer terugvinden.
Ik was dus zeer verbaasd dat mijn vraag nu als reactie op een topic van Blacktomcat is geplaatst, dat zou gisteren zijn gebeurd. Dat is zeker niet het geval. Ik had dat topic een paar dagen terug al geplaatst. De feiten worden dus ook gemanipuleerd. Fakenieuws??
Qua onderwerp zou dat niet gek zijn, maar hebben wij nog enige invloed op onze eigen bijdragen? Gaan Mods zitten schuiven zonder daarover enige mededeling te doen?

Een klein stapje verder en we komen in de censuur-sfeer !!
Reputatie 5
Badge +4
@Mods, wat zijn jullie nu weer aan het doen?

Als er nagenoeg tegelijkertijd reacties over hetzelfde onderwerp op de community geplaatst worden (in dit geval over de impact van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) dan worden deze berichten in één topic samengevoegd.
@Evelyn SNS, dat snap ik. Maar geef dan op zijn minst degen van wie een bericht wordt aangepast, een seintje dat dat gaat gebeuren en waarom dat gebeurt. Dat lijkt me een Normale manier van omgaan met elkaar.
Bovendien klopt het niet. Immers, BiogBen had al op mijn topic gereageerd voordat die verdween. Dus dat tegelijkertijd moeten we dan wel ruim nemen. Zoals gezegd heb ik het niet 1 dag geleden gepost, zoals het hier staat.
Reputatie 4
Badge +1
Het is op fora op zich gebruikelijk om dubbele posts samen te voegen, maar wel voorzien van melding. Daarbij is het meestal zo dat de eerste zal blijven staan, tenzij de andere veel uitgebreider/duidelijker enz. is.

Maar wellicht kan SNS hun beleid in deze een beetje toelichten...
Reputatie 5
Badge +4
Dag allemaal,

Wie mij een beetje kent weet dat ik altijd - als er reacties over hetzelfde onderwerp op de community worden geplaatst - deze samenvoeg met een bestaand topic en het verplaatsen vermeld. Niet het tijdstip, maar het onderwerp is hierbij is relevant. Vandaag lukte mij het niet snel genoeg om even een melding te geven van het verplaatsen. Dat is ongebruikelijk, mijn excuses daarvoor.
OK, uiteraard geaccepteerd.

Maar deze actie heeft weer iets anders aan het licht gebracht: Ik heb geen attentiemail ontvangen van jouw excuus-posting. Niet heel ernstig, maar toch goed te weten dat die niet vlekkeloos verloopt.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb geen attentiemail ontvangen van jouw excuus-posting.

Hoi @Koos, heb je deze nu wel ontvangen?

Ik heb geen attentiemail ontvangen van jouw excuus-posting.Hoi @Koos, heb je deze nu wel ontvangen?


@Evelyn,
Jawel, is in orde..
Wil de SNS betaalde voetbalclubs wel als klant hebben?
Badge +1
Wil de SNS betaalde voetbalclubs wel als klant hebben?
Hoi @Blacktomcat, doel je hierbij op het bericht dat Rabobank voetbalclubs bant? Ondanks de waarschuwing van DNB dat er in de voetbalsport een verhoogd risico op witwassen, corruptie en fraude is, ga ik er niet vanuit dat SNS voetbalclubs anders behandelt dan andere klanten.
Als er na onderzoek blijkt dat er onacceptabele integriteitsrisico’s zijn, kan dat leiden tot een afscheidstraject. Hierbij houden we ons bij elke klant aan dezelfde richtlijnen.
Reputatie 3
Badge
Vandaag een prolongatie van het witwas nieuws van de ABN-Amro.

Als gevolg van de dreigende boete voor haar (nog vermoedelijke) witwas activiteiten heeft voor ABN-Amro vandaag 12% van haar waarde verloren (Volkskrant). Hiermee is de Nederlandse staat een beetje armer geworden, en zoals NOS journaal net terecht opmerkte, wij als Nederlandse burgers ook een beetje.

Het is wel heel verleidelijk hierover de moraaltrom te roeren. De grote drie in het beklaagdenbankje. Voor het witwassen van ING is misschien bijna de term moedwillig te gebruiken, zo duidelijk als die gevallen waren die later ook nog maart van dit jaar in Italië boven kwamen drijven. Maar ook Rabobank (en weer die Volkskrant) heeft dus een tik gekregen, al is hierbij wel de nuancering op zijn plaats dat de oorzaak bij de Rabobank gezocht kan worden in een gebrekkige informatiehuishouding. Misschien komt dit wel door het decentrale karakter dat de Rabobank organisatie nog steeds wel kent.

Wat er met de Rabobank is gebeurt laat ook zien dat dit verhaal genuanceerd is. De wat beduusde reactie (heel openhartig trouwens) van de ABN Amro bestuurder laat ook die andere kant zien. Willen de banken die controle goed uitvoeren, dan gaat dat veel inspanning kosten. Kosten die banken uiteindelijk zullen doorberekenen in de producten die wij afnemen. Banken zullen dus rekeninghouders gaan doorlichten, niet alleen voor de Wwft wet, die Evelien al noemde, maar ook de internationale FATF, aangedreven door de VS dwingt banken hiertoe. Dat deze controles, net als PSD2 druk zetten op de bepalingen in de AVG richtlijn mag duidelijk zijn. Het is een beetje op een slap koord lopen.

Toch denk ik ook dat deze controles echt noodzakelijk zijn. Het financiële momentum van de onderwereld is veel te krachtig aan het worden. Maar een wapenwedloop is het zo wel aan het worden. Dit maakt het hebben van regie over eigen gegevens zo van essentieel belang. Organisaties moeten doen wat ze moeten doen, maar wij als individuen moeten wel een eigen informatiepositie hebben om te kunnen controleren op grond waarvan we mogelijk (onterecht) bij controle kunnen komen bovendrijven.
Reputatie 5
Badge +4
Hallo @Ferd,

Dank voor het delen van je uitgebreide visie over dit onderwerp. In de strijd tegen het witwassen hebben vijf Nederlandse banken (ABN AMRO, ING, Rabobank, Triodos Bank en de Volksbank) een belangrijke stap gezet om samen te werken. De ambitie is om een organisatie op te richten die betalingstransacties gaat monitoren: Transactie Monitoring Nederland (TMNL). De banken gaan het komende half jaar in het verband van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) onderzoeken of dat haalbaar is en hoe de technische en juridische uitdagingen met succes kunnen worden aangegaan. Andere banken kunnen zich later bij dit initiatief aansluiten.

Ook kom ik graag terug op het hebben van de regie over eigen gegevens. In het topic ingeplande overschrijving niet zichtbaar voor mederekeninghouder deelde ik vandaag nieuwe informatie, maar omdat veel mensen ernaar uitkijken, ook hier het laatste nieuws:

Op dit moment zijn (bijvoorbeeld) geagendeerde overboekingen alleen opvraagbaar door de persoon die de overboeking heeft ingelegd. SNS is het met je eens dat het handig is als deze overboekingen voor alle personen, die toegang hebben tot de rekening, inzichtelijk zijn. We hebben goed nieuws: op korte termijn worden updates in de nieuwe Mijn SNS stap voor stap live gezet. Hierbij wordt onder andere ook deze aanpassing doorgevoerd. Een exacte datum kan ik nog niet geven, maar ik kan me voorstellen dat dit nieuws door veel klanten positief wordt ontvangen.
Reputatie 3
Badge +1
Ook kom ik graag terug op het hebben van de regie over eigen gegevens. In het topic ingeplande overschrijving niet zichtbaar voor mederekeninghouder deelde ik vandaag nieuwe informatie, maar omdat veel mensen ernaar uitkijken, ook hier het laatste nieuws:

Op dit moment zijn (bijvoorbeeld) geagendeerde overboekingen alleen opvraagbaar door de persoon die de overboeking heeft ingelegd. SNS is het met je eens dat het handig is als deze overboekingen voor alle personen, die toegang hebben tot de rekening, inzichtelijk zijn. We hebben goed nieuws: op korte termijn worden updates in de nieuwe Mijn SNS stap voor stap live gezet. Hierbij wordt onder andere ook deze aanpassing doorgevoerd. Een exacte datum kan ik nog niet geven, maar ik kan me voorstellen dat dit nieuws door veel klanten positief wordt ontvangen.


Dit is inderdaad goed nieuws Evelyn! 👍
Een mooi vooruitzicht op de realisatie van een lang gekoesterde wens voor mensen met een gezamenlijke/gedeelde rekening.
Reputatie 5
Badge +4
Dag allemaal,

Zondag 6 oktober heeft het NOS Journaal een item uitgezonden over transactiemonitoring. Wat is transactiemonitoring of wat zijn ongebruikelijke transacties? Wie zijn nou eigenlijk die mensen die analist worden? Wat drijft hen en wat maakt het werk zo interessant? Manager Klantintegriteit Alex Pot vertelt er meer over. Ook analisten Filmon en Irene komen aan het woord over hun persoonlijke drijfveren en het opsporen van ongebruikelijke transacties. Door veel aandacht te besteden aan transactiemonitoring willen wij de maatschappij veiliger maken en bijdragen aan de opsporing van criminelen of terrorismefinanciering en het voorkomen van witwassen.

Het artikel met achtergrondinformatie kun je lezen op NOS.nl, de video over transactiemonitoring begint op minuut 4:40.

Dag allemaal,

Zondag 6 oktober heeft het NOS Journaal een item uitgezonden over transactiemonitoring. Wat is transactiemonitoring of wat zijn ongebruikelijke transacties? Wie zijn nou eigenlijk die mensen die analist worden? Wat drijft hen en wat maakt het werk zo interessant? Manager Klantintegriteit Alex Pot vertelt er meer over. Ook analisten Filmon en Irene komen aan het woord over hun persoonlijke drijfveren en het opsporen van ongebruikelijke transacties. Door veel aandacht te besteden aan transactiemonitoring willen wij de maatschappij veiliger maken en bijdragen aan de opsporing van criminelen of terrorismefinanciering en het voorkomen van witwassen.

Het artikel met achtergrondinformatie kun je lezen op NOS.nl, de video over transactiemonitoring begint op minuut 4:40.


Ik heb het topic gezien. Lijkt me best wel interessant; vooral de IT kant. AI training van speciale programma's om patronen te ontdekken etc. Daarnaast natuurlijk mensen die de losse eindjes aan elkaar knopen. Mooi dat jullie zo'n topic als gratis reclame voor collega's op het journaal hebben gekregen!
Reputatie 3
Badge
@Evelyn SNS Het nieuws gaat snel en ik ben wat minder snel, inmiddels 2 Evelyns verder (1 Evelyn ~ relatieve grootheid voor een zeker tijdsverloop, meestal enkele dagen). En nog twee keer interessant nieuws ook.

Het eerste nieuwtje, inzicht in elkaars handelen op een bankrekening is naar mijn indruk door veel SNS klanten gewenst. Op dit forum is het meermalen langsgekomen, en dit waren verzoeken van allemaal verschillende klanten. Een hele goede zet dat SNS dit punt ter hand heeft genomen. Niet het meest eenvoudige issue om te fiksen ook, dus goed dat het toch is opgepakt.

En dan dat bericht in het journaal van zondag. Dat heeft wat mij betreft verschillende kanten. De Volksbank maakt op een hele mooie manier reclame voor zichzelf, dit bedoel ik zonder een ondertoon. Wat in mijn ogen essentieel is aan dit filmpje is dat de Volksbank zich toegankelijk toont, en kwetsbaar maakt, mede omdat ze ondanks de vertrouwelijke aard van het onderwerp zo veel mogelijk tracht te informeren. Dat is een diametraal andere uitstraling als die de andere banken in het topic achterlieten.

Wat mij aan de bankenwereld in het algemeen opviel was de schrik waarmee het tot het besef lijkt te komen dat ze zich "ineens" in een voorhoede lijken te bevinden van wat bijna een maatschappelijk offensief tegen die almaar sterker wordende onderwereld lijkt te gaan worden. De correctie vanuit onze overheid was hiervoor natuurlijk een belangrijke aanleiding, maar mijn indruk is dat de banken nu zelf ook de motivatie hebben gevonden om deze kwestie op willen te pakken.

De uitvoering is nog wel een ding. De Volksbank afdeling van 100 naar 200 man, de andere banken praten verhullend over enkele honderden arbeidsplaatsen. Ook de Volksbank zal nog niet aan het einde van haar groei zijn. De opleider was heel transparant met een de melding dat gezocht wordt naar 2000-2500 mensen. Dit moet gevolgen hebben voor de kwaliteit van de instroom. In het beste geval kan je stellen dat de nieuwe instroom tijd nodig zal hebben om voldoende expertise on the job op te doen. Al zal er ook genoeg meters gemaakt moeten worden met werk dat ook aan beginnende krachten kan worden gegeven, neem ik aan.

@eRik19 Ja AI, dat zijn die meters waar ik het net over had. AI zal heel veel voeding nodig hebben voordat het foute transacties voldoende betrouwbaar kan herkennen. Het is dus wat een kip of het ei situatie. Zou Volksbank nu al een voldoende eenduidige en vooral grote kennisbank van foute transacties bezitten, dan kan dit al aan een AI gevoed worden. Omdat nog steeds niet goed bekend is hoe een AI tot gevolgtrekkingen komt (vind ik een heel fascinerend aspect, het is immers een neuraal netwerk) kan het mijns inziens nooit een finale controle uitvoeren. AI kan voorselecteren, maar een mens moet voorlopig het resultaat daarvan nog interpreteren. Dit mede door de gevoeligheid van het onderwerp. Misschien heeft onze belastingdienst ook al wat met AI geëxperimenteerd, zit ik mij nu te bedenken, gezien de wijze waarop ze negatief in het nieuws is geweest de laatste tijd😎.

Als AI wordt opgezet, dan betekend dit dat de huidige vraag naar mensen een soort bultvraag vertegenwoordigd die in de nabije toekomst zal gaan afvlakken, zodra de AI meer gevoed raakt zal er minder menskracht nodig zijn. Maar zover zijn we voorlopig nog niet.
Reputatie 5
Badge +4
Mooi dat jullie zo'n topic als gratis reclame voor collega's op het journaal hebben gekregen!

Hallo beste @eRik19

Banken zoeken massaal naar personeel voor controle op witwassen, financieren van terrorisme en andere criminele praktijken. In een jaar tijd trokken verschillende banken in Nederland honderden mensen aan voor dergelijke functies. Er staan nog honderden vacatures open, blijkt uit een rondgang van NOS. Voor het nieuwsitem heeft de NOS vorige week dinsdag en donderdag beelden bij de Volksbank gemaakt. Door veel aandacht te besteden aan transactiemonitoring willen wij de maatschappij veiliger maken en bijdragen aan de opsporing van criminelen of terrorismefinanciering en het voorkomen van witwassen. Daar maken wij ons hard voor.
Misschien heeft onze belastingdienst ook al wat met AI geëxperimenteerd, zit ik mij nu te bedenken, gezien de wijze waarop ze negatief in het nieuws is geweest de laatste tijd😎.
Sterker nog: De wens om langs slimmere weg misbruik bloot te leggen lag aan de basis van de achteraf discutabele reorganisatie / uitstroom van Belastingdienst-medewerkers. Er zou meer nadruk komen te liggen op data-analisten, die juist werden geworven. En dat gebeurt ook ongetwijfeld.
Reputatie 5
Badge +4
Goedemorgen @Koos , @Ferd en @eRik19

We zijn er van overtuigd dat er in toenemende mate behoefte is aan een bank die een betrouwbare veilige haven voor consumenten is en die zorgvuldig met data omgaat. Een bank die data niet ziet als een nieuw verdienmodel, maar enkel gebruikt in functie van haar (maatschappelijke) doelstellingen. Er komt vanuit de wetgeving veel op ons af. Daarmee zijn de uitdagingen voor professionals niet anders dan bij andere grootbanken. Onze dataspecialisten werken vanuit 1 corporate datawarehouse. Data is voor ons van doorslaggevend belang voor het kennen en helpen van onze klanten in een veranderende, digitale omgeving. Via de Werken bij de Volksbank vertellen we meer over onder andere het vakgebied data, bieden we interessante functies aan en nodigen we mensen van harte uit om te solliciteren.

Reageer