SNS

Online aankoop nu zichtbaar op je bankafschrift

  • 29 mei 2019
  • 6 Reacties
  • 24849 Keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4
Wie is Mollie?
Vanaf vandaag zijn aankopen bij veel webshops gemakkelijker te herkennen op bankafschriften. Er is nu een oplossing voor het probleem waar de Consumentenbond al sinds 2012 aandacht voor vraagt. Doordat veel webshops een externe betaalverwerker gebruiken om online aankopen te verwerken, verschijnt 'Stichting Mollie Payments' of 'Adyen' op het bankafschrift. Dit zorgt nogal eens voor onduidelijkheid bij klanten. Veel Nederlanders vragen zich af of het geld wel terecht van hun rekening is afgeboekt.

Goed nieuws
Door de inzet van Rabobank gaat Mollie Payments nu de naam van de webwinkel op afschriften tonen. Dat is niet alleen goed nieuws voor klanten van deze bank, het geldt ook voor klanten met een rekening bij een van de banken van de Volksbank. Om je een goed beeld te geven van de omvang: Mollie verwerkt de betalingen van zo'n 50% van alle Nederlandse webshops. Heb jij wel eens vraagtekens gezet bij een afboeking na een online aankoop? Laat je reactie hier achter.

6 reacties

Reputatie 3
Badge
Ja dit vind ik dus echt goed nieuws. Best regelmatig staar ik wat verwezen naar een afschrift waar dan met deductie en combinatie een herkomst voor moet worden teruggevonden.

Net keek ik wat op tweakers rond waar ook een bericht hierover was te vinden. Andere tweakers konden nog wel wat additionele weetjes melden. Zo is dit net alleen een eenzijdige. Mollie stelt (Bronnetje: BNR) dat het afhankelijk was van het bankenstelsel om dit te bewerkstelligen. Vermoedelijk is een rem op het oplossen geweest dat PSP's (payment services providers) in een afschift gebruik moesten maken van een Stichting Derdengelden rekening, waarbij de naam van de PSP als eerste moest worden genoemd.

Onder enkele tweakers bestaat het vermoeden dat om dit mogelijk te maken de makkelijkste manier was om een bestaand veld te gebruiken dat op dezelfde wijze ook al gebruikt wordt bij ideal betalingen (betaling via ideal ten bate van winkel xyz). Het bewuste veld waar het over gaat heet "subID".

Al met al komt bij mij het beeld naar voren dat we een tijd lang een probleem hadden (niet te identificeren betaling via betalingsprovider) waarvoor een redelijk pragmatische oplossing voorhanden was (ideal benadering). Het enige dat moet worden gedaan is de oplossing ook voorbereiden op andere betalingsproviders, waar Mollie er een van is. Waarom dit nu wel gebeurt, en dit vermoeden wordt ook op tweakers uitgesproken, heeft vermoedelijk alles te maken met de introductie van de PSD2 richtlijn. Aan interfaces met externe PSP's (api's) wordt toch al gewerkt. Het is alleen maar logisch om dan de informatievelden op een laagdrempelige manier met elkaar te harmoniseren. We lijken dit dus ook een positief gevolg van PSD2 te kunnen noemen.

Los van de achtergronden is dit heel positief, omdat dit begrijpelijkheid van het betalingsverkeer voor haar gebruikers doet toenemen. Plus dat er nu een oplossing klaar ligt voor andere betalingsproviders (PSP's). Er zijn namelijk meer Mollie's in de wereld, ook van hen kunnen nu de bankafschriften begrijpelijk worden gemaakt, met de PSD2 richtlijn als katalysator.
Dat de Mollies iets te maken hebben met PSD2 ligt voor de hand, en is (zij het niet zo gedetailleerd) al eens gesuggereerd in de PSD2-topic.

Nu nog een duidelijke doelomschrijving bij incasso's en bij de Belastingdienst en dan is de zelfredzaamheid van de consument weer een beetje verder geholpen. Daar gaat de PSD2-richtlijn niet bij helpen, vrees ik.

Ik zou wel eens wat meningen, vooral ook van SNS, willen vernemen over een kwestie die zeer vaak voorkomt.

Er zijn vele betaaldiensten, zols Mollie, Buckaroo, Adyen enz. Deze bedrijven incasseren voor andere bedrijven (webshops, en andere leveranciers).

Dit heeft grote nadelen voor mijn administratie: de omschrijving bij de transactie is soms abracadabra, omdat je als klant daar geen invloed op hebt. Ernstiger: De incasso-machtiging die ik aan de leverancier geef, wordt kennelijk zonder mijn instemming overgedragen aan een ander bedrijf.

Bij een eenmalige incasso (want dat zijn de iDeal-betalingen bij webshops waarschijnlijk) kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar bij periodieke betalingen?

Direct aan deze kwestie speelt dus de vraag: Worden mijn gegevens dan door die betaaldienst opgeslagen, nodig om de volgende incasso te kunnen uitvoeren, of gebeurt dit op een meer privacy-vriendelijke manier?

En hoe verhoudt zich deze activiteit tot de PSD2-problematiek?

Oftewel: van wie krijgt SNS de incasso-opdracht?

 

Jammer dat één van mijn vragen niet makkelijk kan worden gevonden, nu mijn topic bij een ander is ondergebracht. Het zou logischer zijn geweest om de bovenste post als een deel-antwoord op mijn vraag zou zijn geplaatst. Een belangrijk deel van de vraag is ook nog niet beantwoord: die betreffende de validiteit van de machtiging.

Los daarvan: waarom wordt mijn topic onder een andere titel geplaatst, niet beantwoord en zonder mij daarover te informeren?

Ik krijg steeds meer het gevoel dat SNS bezig is deze community de nek om te draaien.

Reputatie 5
Badge +4

Beste @Koos 

Omdat deze vraag al eens eerder gesteld is, heb ik je reactie verplaatst. Tegenwoordig zijn aankopen bij veel webshops gemakkelijker te herkennen op bankafschriften. Er is een oplossing gekomen voor het probleem waar de Consumentenbond al sinds 2012 aandacht voor vroeg. Mollie Payments (goed voor zo'n 50% van de betalingen van webshops) toont nu de naam van de webwinkel op afschriften. 

Over de betaling(en) aan webshops:
Als iemand een online bestelling in een webshop doet, ligt het initiatief van die betaling (de overboeking) bij de rekeninghouder(s). Voordat de betaling plaatsvindt, wordt er vaak gevraagd om akkoord te gaan met de algemene- en betalingsvoorwaarden van de webshop.  In deze voorwaarden wordt o.a. het contract met Mollie Payments genoemd en ga je doorgaans akkoord met het incasseren van het aankoopbedrag. Als je het daar niet mee eens bent, kun je de aankoop annuleren. Mollie Payments voldoet aan alle beveiligingseisen,van PCI-DSS tot PSD2. Hoe zij werken, lees je hier.

Over periodieke overboekingen:
In Mijn SNS en de SNS app kun je een periodieke overboekingen instellen. Handig als je elke maand hetzelfde bedrag moet overmaken. Hierbij is geen sprake incasseren:  ook bij de periodieke betaling/overboeking ligt het initiatief van de betaling bij de rekeninghouder(s). Hier lees je hoe het werkt.  Met betrekking tot PSD2 is ons privacyreglement van toepassing. 

 

Dank je wel! Zoals de meeste mensen besteed ik beperkt aandacht aan voorwaarden, wanneer ik er toch niet onderuit kan.

Aan machtigingen besteed ik veel meer aandacht. Die geef ik slechts zelden af. Dank zij dit antwoord realiseer ik me dat ik waarschijnlijk meer machtigingen op deze toch wel slinkse manier heb afgegeven dan ik mij bewust was.

Hier zullen ongetwijfeld nog enkele acties uit voortkomen.

Reageer