SNS

Tegenstrijdige belangen?

  • 19 maart 2018
  • 10 Reacties
  • 19725 Keer bekeken

Nu PSD2 eraan komt, ontstaat er een aardig dilemma rond de direct opvraagbare termijn van betaalgegevens.
In deze community hebben meerdere klanten aangegeven dat ze graag een langere termijn dan twee jaar zouden willen terugzoeken in hun betaalgegevens.
Wanneer je in het kader van PSD2 straks een extern bedrijf toestemming geeft gebruik te maken van je betaalgegevens, dan wordt dat automatisch ook een langere termijn dan twee jaar, neem ik aan.
Is deze aanname correct? En zo ja, ontstaat er dan weer een wens om die termijn juist weer korter te maken?
Ik begin PSD2 steeds meer te zien als een bedreiging voor ons soepele betalingssysteem.

10 reacties

Wanneer je in het kader van PSD2 straks een extern bedrijf toestemming geeft gebruik te maken van je betaalgegevens, dan wordt dat automatisch ook een langere termijn dan twee jaar, neem ik aan.
Ik meen kort geleden ergens gelezen te hebben dat de terug kijk termijn 4 mnd is en de looptijd (geldigheid) 1 mnd.
Wat ik in dit kader nog niet gelezen heb, is of de banken "kosten" in rekening gaan brengen voor het opvragen van door de bank verzamelde en bewaarde data? Zo ja, dan heeft de bank daardoor ook "belang" bij het opvragen door derden.
Groet,
Ben 🆒

Ik meen kort geleden ergens gelezen te hebben dat de terug kijk termijn 4 mnd is en de looptijd (geldigheid) 1 mnd.

Ik verkeerde in de veronderstelling dat het om twee jaar en drie maanden zou gaan.
Kan één van de mods dit nagaan? Lijkt me wel belangrijk.

Wat ik in dit kader nog niet gelezen heb, is of de banken "kosten" in rekening gaan brengen voor het opvragen van door de bank verzamelde en bewaarde data? Zo ja, dan heeft de bank daardoor ook "belang" bij het opvragen door derden.

In dat geval moet de consument ter compensatie wellicht ook betalen voor die handige huishoudboekjes...
Reputatie 3
Badge
Ontkoppeling van het faciliteren van het betalingsverkeer en de publicatie van dat betalingsverkeer is inderdaad een mogelijke ontwikkeling. De kans dat dit bij twee verschillende partijen wordt neergelegd wordt na PSD2 waarschijnlijker. Hoeveel waarschijnlijker:?. De tijd moet dat leren. Netto kan het betekenen dat we er wat meer voor zullen betalen.

Positief kan nog wel zijn dat het onverdeeld aandacht besteden aan die publicatie van data de kwaliteit van die service doet verbeteren. Het online zoeken in bijvoorbeeld de SNS data vind ik bijvoorbeeld een moeizaam proces. Ik moet nog wat meer vastpinnen wat ik daar zo lastig aan vind. Aan de faciliteiten om de rekeningdata zelf te doorzoeken is wat mij betreft nog wel wat te verbeteren. Ik kan niet beoordelen hoe de situatie is als akkoord wordt gegaan met het online verhuisboekje.

Andersom denkende kan de service van een bank goedkoper worden als het contract wordt beperkt tot alleen het faciliteren van het betalingsverkeer. De keuze is dan aan de klant om nog en derde partij voor die publicatie in de arm te nemen (eventueel naar vierde partijen). Ook kan de klant zelf die publicatie ter hand nemen als die zelf zijn informatie van de bank download en dit eventueel in gekochte software gaat bijhouden, weg van het internet, met alle bijkomende voor en nadelen.
Badge +1
Goedemiddag,

Mooi om te zien dat jullie zo betrokken zijn en terechte vragen stellen over de nieuwe PSD2-wetgeving. De privacy van onze klanten vinden we erg belangrijk en daarom willen we de nieuwe wetgeving zo transparant en duidelijk mogelijk doorvoeren in onze processen. Op onze website hebben we een pagina ingericht waarin we zoveel mogelijk informatie geven en uitleggen wat dit onderwerp voor onze klanten en ons betekent. Onderaan deze pagina vind je een link naar de veelgestelde vragen, waar je onder andere vindt dat we je gegevens van de afgelopen 24 maanden doorgeven. Op de website van De Nederlandse Bank vind je meer informatie over de wet- en regelgeving rond PSD2.
Hoi Tibor,
dank voor je verwijzingen.
Blijft nog een vraag open over de kosten. Gaat de SNS kosten in rekening brengen voor klanten (die PSD2 toestemming geven?) of aan bedrijven die toestemming van de klant hebben om gegevens op te vragen?
Groet,
Ben 🆒
Op onze website hebben we een pagina ingericht waarin we zoveel mogelijk informatie geven en uitleggen wat dit onderwerp voor onze klanten en ons betekent.
Jammer dat de belangrijkste vraag nergens wordt beantwoord. Niet door SNS en niet door DNB:
Komen mijn gegevens via een begunstigde alsnog op straat te liggen, ook al heb ik geen toestemming gegeven?
Deze vraag is al meermaals indringend gesteld. Het blijft angstig stil.
Het antwoord ligt dus voor de hand. Ik ben al begonnen om meer zaken cash te betalen.. om er weer aan te wennen.
Bij één van de vorige bijeenkomsten van de Klantenraad werden er twee varianten besproken van wat een brief aan alle klanten zou moeten worden over PSD2.
Is die van de baan? Komt die nog? Of moeten we het doen met deze webpagina? Dat zou wel heel erg sneu zijn.
Badge +1
Goedemiddag,

Bedankt voor jullie aanvullende vragen.


Blijft nog een vraag open over de kosten. Gaat de SNS kosten in rekening brengen voor klanten (die PSD2 toestemming geven?)

Voor jou als klant worden er geen kosten in rekening gebracht als je toestemming geeft voor PSD2. Dit is ook wat de wet voorschrijft.


Komen mijn gegevens via een begunstigde alsnog op straat te liggen, ook al heb ik geen toestemming gegeven?.

Dit vinden wij ook een onwenselijke situatie en we zijn ervan op de hoogte. We zijn op zoek naar een manier om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt, maar we moeten ons ook houden aan de wet.

Bij één van de vorige bijeenkomsten van de Klantenraad werden er twee varianten besproken van wat een brief aan alle klanten zou moeten worden over PSD2.
Wat er precies tijdens de Klantenraad is besproken, weet ik niet. Het lijkt me een mooi punt om in te brengen tijdens de volgende Klantenraad. Hou je ons op de hoogte?

Komen mijn gegevens via een begunstigde alsnog op straat te liggen, ook al heb ik geen toestemming gegeven?.

Dit vinden wij ook een onwenselijke situatie en we zijn ervan op de hoogte. We zijn op zoek naar een manier om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt, maar we moeten ons ook houden aan de wet.

Sorry Tibor, maar dit antwoord slaat nergens op.
We signaleren hier duidelijk een mogelijke complicatie, dus dan verwacht ik in de voorlichting ook een waarschuwing daarover !! En dan is dit een slap excuus, zeker als je ervan op de hoogte bent. Dat heet voorlichting, heel normaal.

Bij één van de vorige bijeenkomsten van de Klantenraad werden er twee varianten besproken van wat een brief aan alle klanten zou moeten worden over PSD2.
Wat er precies tijdens de Klantenraad is besproken, weet ik niet. Het lijkt me een mooi punt om in te brengen tijdens de volgende Klantenraad. Hou je ons op de hoogte?

Nee, Tibor, dat doe ik niet. Je moet de zaak niet omkeren. Het kan niet de bedoeling zijn dat ik hier plaatsvervangend de interne SNS-communicatie moet gaan verzorgen. Ik verwacht dat je voor een antwoord zelf te rade gaat. Jij kent de weg toch beter dan ik, mag ik aannemen?
maar we moeten ons ook houden aan de wet.
Vaak biedt de wet interpretatie mogelijkheden en die zou zo danig kunnen opzoeken dat de belangen van de klanten en de visie van SNS zo veel mogelijk gewaarborgd worden.

Verder is het zo dat elke software fouten kan/zal bevatten, aan sommige fouten hangen geen boetes oid, dus je kunt je test proces daarop inrichten. Wees creatief en niet het braafste jongetje van de EU-klas (zoals BV-NL wel vaker is geweest).

Reageer