SNS

Uitslag poll: Wie vraag jij om advies over je geldzaken?

  • 26 juni 2019
  • 5 Reacties
  • 23354 Keer bekeken

Reputatie 4
Badge +3
Dag allemaal,

Veel geldzaken regel je misschien online. Toch blijft persoonlijk contact met een bankmedewerker waardevol, blijkt uit onderzoek. Onze persoonlijke aanpak betekent dat je met al je kleine en grote vragen over geld terecht kan bij je eigen, vaste klantteam van SNS. Ik ben benieuwd hoe jij je bankzaken regelt, doe je mee aan de poll?

Wie vraag jij om advies over je geldzaken?


5 reacties

Badge +1
Ik heb het geluk dat ik een stel collega's heb die goed thuis zijn in financiële zaken. Meestal gooien we onze vragen in de groep en bespreken we het van alle kanten inclusief excel sheets om scenario's door te rekenen. De ervaring leert dat veel 'adviseurs' daar nog van kunnen leren.
Ik begin met algemene info, met daarbij ongetwijfeld de nodige waarschuwingen (Consumentenbond, Radar/Kassa).
gewapend met die kennis zoek ik een adviseur op het gebied waar het over gaat - in mijn geval was het tot nu toe rond de woning. Dan kom ik bijvoorbeeld uit bij de Vereniging Eigen Huis.
Ook breng ik een bezoekje aan zaken als de Hypotheker e.d., liefst meer dan één. Nog geen formeel advies. Toen ik dat nodig had golden de oude regels nog.
Ik denk niet direct aan een bank, omdat ik daarmee zeer slechte ervaringen heb (met name RABO). Bovendien verwacht ik dan eigen producten. Gelukkig is SNS daar vanaf gestapt.

Uiteindelijk heb ik vele manieren van kijken tegen mijn vraag in algemene zin. Op basis van al deze standpunten maak ik de keuze voor eigen inzicht of een adviseur inschakelen. Tot nu toe is dat altijd goed gegaan.
Praktisch gesproken: voor de afsluiting van de hypotheek was er steeds een "onafhankelijk" adviseur, maar latere beslissingen over premiestortingen, versneld aflossen en dergelijke trok ik uiteindelijk mijn eigen plan.
Reputatie 4
Badge +3
Hartelijk dank voor jullie reactie @Koos en @eRik19,

Op de community was er niet veel animo om mee te doen aan de poll met de vraag: wie vraag jij om advies over je geldzaken? Hieronder de afbeelding met de uitkomst:



Op Facebook stelden we dezelfde vraag en daar ontving ik 47 reacties. Om een idee te geven heb ik er een paar uitgekozen:

'Ik zorg eerst dat rekeningen betaald zijn en wat er over is gebruiken voor het eten en dan pas voor leuke dingen. En als ik vragen heb bel ik het hoofdkantoor. Goede service. Bedankt'.

'We hebben al 24 jaar dezelfde adviseur, maar als hij ermee zou stoppen zou ik zeker aan jullie denken'

'Welk geld? :D'

'Ik vraag als eerste bij mijn SNS bank in Naaldwijk als die er niet uitkomt (wat weinig voorkomt belt hij het hoofdkantoor)'
Reputatie 3
Badge
Voor een lange termijn strategie hebben we enkele jaren terug een financiële planner van ffp.nl in de arm genomen. Deze mensen doen uitsluitend coaching en advies en zijn daarom onafhankelijk. Advies voor specifieke producten krijg je daarom niet van hen. Wel kunnen ze je op productsoorten wijzen als dit in het kader van de te nemen strategie illustratief kan zijn.

Uiteindelijk moet je zelf actie ondernemen om producten te beëindigen, en alternatieven op te starten. De planner houdt in de weken erna wel een oogje in het zeil of de betrokken financiële instellingen de beoogde reacties geven. De inspanning van de planner omvat enkele bezoeken en het opstellen van een advies. Voor deze inspanning betaal je volledig, hou rekening met een paar duizend euro.

Dit advies is ons goed bevallen, we hebben de planner later nog een keer voor een update bezoek laten langskomen.

Los van deze planner hebben we ook bij SNS onze hypotheek aangepast, ook toen is naar een lange termijn strategie gekeken. Omdat de probleemstelling best specifiek was, is een dergelijk advies natuurlijk ook meer afgebakend.
Reputatie 4
Badge +3
Dank voor je aanvulling @Ferd, het is belangrijk dat je je geldzaken regelt bij een bank of adviseur die je vertrouwt en waar je je thuisvoelt. Uit je verhaal maak ik op dat je het voor nu én in de toekomst goed geregeld hebt, dat geeft vast een goed gevoel.

Reageer