SNS

Wordt internetbankieren minder betrouwbaar door SNS-besluit?

  • 29 november 2019
  • 3 Reacties
  • 13919 Keer bekeken

Ik begrijp dat SNS bezig is de mogelijkheid om in MijnSNS in te loggen met gebruikersnaam /  wachtwoord te schrappen. Dit is een aantasting van het principe van de zelfredzaamheid van de klant.

Zoals geregelde lezers hier weten, bestaat er al geruime tijd ergernis over het feit dat de twee rekeninghouders van een en/of betaalrekening niet dezelfde informatie krijgen. Dat kan onder sommige omstandigheden leiden tot flinke financiele schade.

Dat SNS nog nooit een uitspraak heeft gedaan over haar aansprakelijkheid daarvoor (het is dan immers een gevolg van tekortschietende informatievoorziening) is nog tot daar aan toe. Het valt te omzeilen - zoals meerdere community-leden doen - door in te loggen met gebruikersnaam / wachtwoord van de mederekeninghouder. Ja, dat is een vorm van identiteitsdiefstal, maar ook de enige manier om toch die ontbrekende informatie te achterhalen als die mederekeninghouder niet in de buurt is.

Die mogelijkheid wordt dus nu ontnomen. Nu worden we gedwongen om ook van de PINcode van de digipas of de ontsluitingscode van de smartphone van de mederekeninghouder op de hoogte te zijn. Het komt mij voor dat het dan juist MINDER VEILIG wordt dan de oude (huidige) situatie. Of accepteren dat de kans op financiele schade zal toenemen en SNS dat voor haar rekening neemt?


This topic has been closed for comments

3 reacties

Badge +1

Ik wil toch een paar opmerkingen maken:

  • Veel mensen slaan inlognaam/wachtwoord (I/W) op in hun browser. Vanuit dit oogpunt kan ik het wel begrijpen
  • Veel computer criminaliteit gaat om het verkrijgen van ‘statische’ inloggegevens. I/W is statisch. Door te eisen een ander device te gebruiken met variatie van gegevens verhoog je dus wel degelijk de veiligheid.
  • Het bezwaar dat @Koos noemt: “Het valt te omzeilen - zoals meerdere community-leden doen - door in te loggen met gebruikersnaam / wachtwoord van de mederekeninghouder.” Geldt ook voor het gebruik van de App. Deze kun je op meerdere apparaten onder de zelfde digid registreren.
  • Ten laatste vind ik dat je een design fout (bij een en/of rekening gescheiden gegevens) niet kunt gebruiken als argument om algemene veiligheidsverhogende maatregelen tegen te houden. Beide dienen opgelost te worden.
  • Ten laatste vind ik dat je een design fout (bij een en/of rekening gescheiden gegevens) niet kunt gebruiken als argument om algemene veiligheidsverhogende maatregelen tegen te houden. Beide dienen opgelost te worden.

Ik gebruikte dit argument ook vooral om aan te geven dat het oplossen van die informatieongelijkheid steeds belangrijker gaat worden. Een kwestie van Mozes en de berg...

Reputatie 4
Badge +3

Beste @Koos en @eRik19,

Dank voor jullie reacties. Omdat het onderwerp op verschillende plaatsen op de community wordt besproken, heb ik hier de actuele informatie over inloggen met een QR-code gedeeld. Voor het overzicht nodig ik jullie graag uit om elkaar daar verder te spreken over dit onderwerp. Op die manier voorkomen we samen dat anderen moeten zoeken, dankjewel voor de medewerking.