SNS

Even geen rij bij de koffiejuf

  • 24 april 2015
  • 22 Reacties
  • 12035 Keer bekeken

Badge +1
  • Oud SNS Medewerker
  • 928 reacties
Er staat geen rij bij onze betaalde coffee corner. Vreemd, want het is toch een normale werkdag. De vergaderzalen zitten overvol en door ‘Het Nieuwe Werken’ doen we met z’n allen mee aan de stoelendans om een werkplek te bemachtigen.
Lees de hele blogpost

22 reacties

Ha Kirsty, werkzaam in de verkeerde branch lijkt me, want mijn maand is nooit te lang, maar ik drink dan ook geen Chai Latte Kaneel.
De eerste echte transactie na de 24ste is een incasso van de SNS (maxi-sparen).

Maar in ieder geval een goed weekend toegewenst, maar pas op Maandag wordt een dag waarbij je kunt kiezen of je alleen de vlag laat wapperen! Ik hoor het nog wel denk ik en ik zie je volgende blog al voor me "Financiële meltdown op Koningdag, inventaris compleet nu nog een huis".

P.S.
Er kan altijd wel iemand aanschuiven bij ons...
Is het einde van de maand niet een beetje achterhaald voor vele Nederlanders?

Bij SNS denkt men nog in maanden, dat is voor Kirtsty erg problematisch als de Chai Latte Kaneel in het geding komt omdat de SNS het salaris maandelijks stort. Maar voor mij als klant begint het "grote" rekenen (en bezuinigen op uitgaven) vaak wat eerder...
Ik heb namelijk geen maandsalaris, maar krijg per 4 weken gestort. Dat betekent dat de maandelijkse vaste lasten (van bijv. SNS op de 1e) soms gunstig worden afgeschreven, vaker wat onhandig maar ook regematig zeer ongunstig, dus een lange no-Chai-Latte-Kaneel periode voor mij.

Hoe normaal zou het zijn als SNS in deze digitale tijd, waarbij IT alles kan fixen, de klant laat bepalen wanneer de vaste lasten als Hypotheek (rente), verzekeringen, aflossingen ed. kunnen worden afgeschreven? Dan kunnen al deze "grote" verplichtingen keurig direct na ontvangst van het salaris / uitkering / kinderbijslag ed. worden afgeschreven en weet je wat er de rest van de salarisperiode besteed kan worden.

Het mes snijdt voor zowel de bank als de klant aan 2 kanten want o.a. het incasseren wordt makkelijker voor de bank en de klant weet dat er na de afschrijving zorgeloos besteed kan worden.

Dus ik stel voor niet alleen flexibel aan te kunnen geven op welke dag van de maand er vaste lasten afgeschreven mogen worden, maar ook de frequentie over het jaar. In ons geval dus 13x per jaar.

De IT-ers zullen smullen van dit idee, want het brengt een hoop werk met zich mee. Nu de SNS top nog zien te overtuigen....:o

Of ben ik de enige die de voordelen ziet???
Als mijn loon gestort is betaal ik rekeningen..
HA Niek,
Nou ik voel er ook wel wat voor. Zelf bepalen wanneer er geincasseert wordt. Nou ja je zet alles wel klaar, of laat dat doen, en op het moment dat het geld er is hoef je maar op 1 knop te drukken. Of nog beter als het geld binnenkomt wordt alles direct verzonden en betaald.

Ik weet niet of het nog zo is maar er was een tijd dat de computer precies wist wanneer er hoeveel geld binnen  kwam. Je debetstand,roodstaan, werd namelijk automatisch aangepast op wat er binnen kwam. herkenning is dus te doen.

Nu ben ik niet zo van automatisch een debetstand verhogen, de klant wordt er m.i. niet mee geholpen. 
Ook ik ben heel benieuwd of er meer mensen zijn die zo denken.
Badge +1
Dankjewel Erik, ik ben de dagen goed doorgekomen 😉.

Een interessante discussie Niek, misschien kun je hier een speciaal topic aan wijden? Of is dit misschien een goed onderwerp om te bespreken in de Klantenraad?
Anje ziet er de voordelen van in.

Welkom op de community Anje. Leuk dat je meteen actief meedenkt over SNS.

Hopelijk zien we je vaker op de community.
Heb je deze topics: ‘Welkom op de community’ en de ‘Koffiekamer’ al gezien?

P.S. Ik ben even een Chai Latte kaneel halen, ben zo terug 😉.
Gelukkig werk ik vanuit huis (en lust ik geen Latte met of zonder kaneel). De discrepantie tussen per 4 weken loon ontvangen en per maand automatische betalingen laten plaats vinden, is evident. De bank zou er mogelijk wat aan kunnen doen, maar je kunt ook vragen of je je loon per maand uitbetaald kunt krijgen. 
En ja, ook Kirsty, je kunt je geld nu eenmaal slechts één ker uitgeven. Dus of een betaalde Caffe speciale of gewone gratis koffie? Deze keus is voor mij niet moeilijk. En wist je dat er op veel zgn. superfoods als Goji bessen veel te veel bestrijdingsmiddelen zitten? Ik zou zeggen, eet gewoon, drink gewoon, doe wat je leuk lijkt en vooral zorg dat je lekker in je vel zit. Succes met de zoektocht naar een omhulsel voor je huisraad. :)
Badge +1
Hoi Blacktomcat,

Mee eens, ik ga nu echt normaal doen 😉.

P.S. Gojibessen zijn ook echt niet lekker en naast ‘super gezond’ ook ‘super duur’.
Hoi Blacktomcat,

Mee eens, ik ga nu echt normaal doen 😉.

P.S. Gojibessen zijn ook echt niet lekker en naast ‘super gezond’ ook ‘super duur’.


Hoi Kisrsty, je hoeft van mij je niet 'normaal' te gaan gedragen. Je moet doen wat bij je past en zorgen dat het een beetje in evenwicht is. Laat je niet opfokken door de buitenwereld , maar volg je hart of je intuïtie. :)
Als mijn loon gestort is betaal ik rekeningen..

Sjaakie, voor een aantal kleinere rekeningen werkt dat voor ons ook zo. Maar een aantal grote periodieken als de hypotheek en verzekeringen, gaan middels automatische incasso....eens per maand.
HA Niek,
Nou ik voel er ook wel wat voor. Zelf bepalen wanneer er geincasseert wordt. Nou ja je zet alles wel klaar, of laat dat doen, en op het moment dat het geld er is hoef je maar op 1 knop te drukken. Of nog beter als het geld binnenkomt wordt alles direct verzonden en betaald.

Ik weet niet of het nog zo is maar er was een tijd dat de computer precies wist wanneer er hoeveel geld binnen kwam. Je debetstand,roodstaan, werd namelijk automatisch aangepast op wat er binnen kwam. herkenning is dus te doen.

Nu ben ik niet zo van automatisch een debetstand verhogen, de klant wordt er m.i. niet mee geholpen.
Ook ik ben heel benieuwd of er meer mensen zijn die zo denken.

Anje, helemaal mee eens dat de klant met debetstand verhogingen niet echt wordt geholpen. Ik noem het plak en pleisterwerk, daar waar je het probleem juist bij de bron kan oplossen: flexibel incasseren....
Incasso's zijn over het algemeen regelmatig terugkerende betalingen.Idem je automatische  periodieke overschrijvingen  Per jaar, kwartaal, maand. Ik noem die vaste kosten.
Op jaarbasis weet je dus hoeveel dat is. Bij 4 weekse betalingen deel je dat bedrag door 13, de uitkomst laat je per 4 weken naar een aparte "vaste kosten rekening"over maken.  De incassomachtigingen laat je ten laste komen van deze vaste kosten rekening, je periodieke overschrijvingemn eveneens.  Dan heb je er verder geen omkijken meer na. Wel eerst even nagaan of je in het begin van het jaar niet uit de pas loopt en daarvoor dan een extra buffertje inbouwen (omdat het een betaalrekening is krijg je daar gewoon de SNS rente over)
Incasso's zijn over het algemeen regelmatig terugkerende betalingen.Idem je automatische  periodieke overschrijvingen  Per jaar, kwartaal, maand. Ik noem die vaste kosten.
Op jaarbasis weet je dus hoeveel dat is. Bij 4 weekse betalingen deel je dat bedrag door 13, de uitkomst laat je per 4 weken naar een aparte "vaste kosten rekening"over maken.  De incassomachtigingen laat je ten laste komen van deze vaste kosten rekening, je periodieke overschrijvingemn eveneens.  Dan heb je er verder geen omkijken meer na. Wel eerst even nagaan of je in het begin van het jaar niet uit de pas loopt en daarvoor dan een extra buffertje inbouwen (omdat het een betaalrekening is krijg je daar gewoon de SNS rente over)

En zo is er weer een nieuw item geboren; "Zo kan het ook!"
Mooie oplossing.
Groet,
Ben 🆒
Hoi allen,

Wat een mooie uiteenzetting van je gedachten Jos. Als je het zo op een rijtje zet, denk ik wel dat mensen met een 4-wekelijks salaris er iets mee kunnen. Kun je je hier voorlopig in vinden Niek?
Prima oplossingen allemaal en met mij gaat het zeker goed (komen). Blijft staan dat het makkelijker kan en zou moeten voor alle partijen als er op de door de klant gewenste momenten geincasseerd kan worden.
Maken jullie je om mij geen zorgen, maar ik ga mij er de komende tijd toch hard voor maken om dit onderwerp breder gedragen te krijgen, want voor veel klanten van SNS, maar ook andere banken, is het bijkbaar toch iets te complex om goed te regelen. Dan maar met hulp middelen; flexibel incasseren 😃
Prima oplossingen allemaal en met mij gaat het zeker goed (komen). Blijft staan dat het makkelijker kan en zou moeten voor alle partijen als er op de door de klant gewenste momenten geincasseerd kan worden.
Maken jullie je om mij geen zorgen, maar ik ga mij er de komende tijd toch hard voor maken om dit onderwerp breder gedragen te krijgen, want voor veel klanten van SNS, maar ook andere banken, is het bijkbaar toch iets te complex om goed te regelen. Dan maar met hulp middelen; flexibel incasseren :D



Incasseren gebeurt niet door de bank, maar door het bedrijf waarmee je een automatische incasso hebt afgesproken. Je moet dus eigenlijk bij die bedrijven zijn om zelf een datum te mogen kiezen. De bank speelt eigenlijk een soort van tussenpersoon. Misschien als je consumentenorganisaties, radar, kassa, etc. hiervoor kunt inschakelen, dat er een maatschappelijk breed draagvlak voor komt, dat dit helpt. Banken zouden bedrijven mogelijk wel beter kunnen faciliteren om flexibel te kunnen incasseren. Maar zoals gezegd, primair moet je bij de incassanten zijn.
Toch kan het zoveel simpeler. Geen incasso's, maar zelf een jaar van tevoren alle betalingen op de gewenste datum klaarzetten. SNS kan dat prima regelen (net als andere banken trouwens).
Raken we misschien ook van de incasso-terreur af.
Hoi Koos,

Daar zit zeker iets in. Zoals Blacktomcat al aangeeft, is een automatische incasso een overeenkomst tussen een bedrijf en hun klant. De bank voert slechts de betalingsopdracht uit op betaalrekening van de klant. Bedrijven leveren bij de bank een opdracht aan, om op datum X bedrag Y te incasseren. Volgens mij is dat al vrij flexibel geregeld, aangezien we zien dat er op iedere dag van de maand geïncasseerd kan worden (behalve feestdagen en weekenden).
Toch kan het zoveel simpeler. Geen incasso's, maar zelf een jaar van tevoren alle betalingen op de gewenste datum klaarzetten. SNS kan dat prima regelen (net als andere banken trouwens).
Raken we misschien ook van de incasso-terreur af.


Koos, mee eens. Echter moeten de bedrijven/incassanten dat wel willen en uiteraard zonder extra kosten voor jou. Vaak heb je alleen de keus tussen 'gratis' incasso of zelf betalen maar dan met een opslag. Leuker kunnen we het niet maken........... (of was die ergens anders van).
Toch grappig om te lezen dat iedereen trucjes toepast om betalingsverplichtingen in goede banen te leiden. Ook heel veel bruikbare tips om op verschillende manieren een evenwicht tussen de inkomsten en de grote (vaste) uitgaven te vinden.

Eigenlijk staaft dit alles nog steeds mijn idee: flexibel incasseren. De klant kan aangeven wanneer bepaalde periodieken afgeschreven kunnen worden. In ons geval zou de SNS dat moeten regelen, want de hypotheek en de verzekeringen zijn maandelijks enorme uitgaven (de grootste uitgaven ook nog eens), welke ik liever koppel aan de stortingsdag van mijn salaris.
Lekker overzichtelijk en bij de bron opgelost.

Koos, mee eens. Echter moeten de bedrijven/incassanten dat wel willen en uiteraard zonder extra kosten voor jou. Vaak heb je alleen de keus tussen 'gratis' incasso of zelf betalen maar dan met een opslag. Leuker kunnen we het niet maken........... (of was die ergens anders van).


Mijn ervaring: de betaling iets eerder uitvoeren en die extra kosten aftrekken. Bij de energieleverancier (Greenchoice) loopt dat perfect. Als ik drie dagen later nog niet heb overgeschreven, incasseren ze alsnog - is nog nooit gebeurd.  Er zijn er weinig die de moeite doen voor die ene euro. Ze zijn er overigens wel !
Bij de hypotheek kan ik me dat nog voorstellen, daarbij gaat het voor de incassant om enorme bedragen, waarbij een dag renteverlies al flink scheelt. Daar ga ik wel mee in de stroom....

Andere kant: Toen de vakbond FNV overging tot het in rekening brengen van het niet-machtigen, heb ik mijn lidmaatschap opgezegd. Als we dat nu massaal gaan doen, zal het snel afgelopen zijn, vermoed ik.
Inmiddels begint de eFactuur gelukkig terrein te winnen -  vooral handig bij wisselende bedragen (telecom).
Dag,
Chai is ook geen koffie maar thee
kan me dus voorstellen dat er geen koffieleuten staan.

Dutch1
Badge +1
Hi dutch1,

Officieel heet ze ook koffie-thee-frisdrank-salade-koeken-repen-juf en verschijnt ze ook wel eens in mannelijke vorm. We noemen haar hier op de afdeling, voor het gemak, onze koffiejuf 😉.

Reageer