SNS

IBAN per 1 augustus een feit

  • 31 juli 2014
  • 28 Reacties
  • 15349 Keer bekeken

Badge +1
IBAN vervangt het oude rekeningnummer per 1 augustus 2014. Vanaf deze datum geldt IBAN voor alle betalingen in Nederland en het buitenland. Tot 1 augustus 2014 is het nog mogelijk om een oud rekeningnummer in te voeren. Per 1 augustus zetten we rekeningnummers niet langer automatisch om.
Lees de hele blogpost

28 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Nou, vandaag is het dan zo ver: helemaal over op IBAN.
Ben benieuwd wat er nog fout gaat en bij wie... :o
Mijn adresboek bij ING is goed gevuld,  SNS heeft de tegenrekening van mijn spaarrekening gewijzigd, dus ik ben er klaar voor.:)
Badge +1
Goedemorgen,

Laten we inderdaad hopen dat de overgang zonder al te veel 'beren op de weg' verloopt.

@Pela Ik heb zelf ook m'n adresboek bijgewerkt voor de overgang. Bespaart je toch weer wat werk in de toekomst 😉
Gebruik het al maanden 🙂
We zijn over op IBAN. Waarom is er bij het downloaden van de boekingen voor je kasboek nog steeds de keuze tussen Bestandsformaat en Bestandsformaat met IBAN
We zijn over op IBAN. Waarom is er bij het downloaden van de boekingen voor je kasboek nog steeds de keuze tussen Bestandsformaat en Bestandsformaat met IBAN

Als programmeur bouwen we soms zoveel nieuwe dingen in dat we eenvoudig de oude dingen vergeten er uit te halen. 🙂
Ook Iban wordt misbruikt in nepmails;
 lees hier!
Groet,
Ben 🆒
PS Ik heb al eens voorgesteld dat SNS (banken) principieel geen mails met ilnks zouden moeten sturen. Klanten weten dan dat mails met links dus fout zijn. Een stevige campagne "wij sturen NOOIT links in mails aan onze klanten"!! (ps. denk aan nieuwsbrief)
Badge +1
Hoi Buijtwin,

Goed dat je dit aangeeft. Ik zet het meteen door 🙂.

Helaas heb je gelijk Ben. Er bestaat wel al zo’n campagne, maar dan van de Nederlandse Vereniging van Banken. De kreet: ‘Hou op, klik weg en bel uw bank’ is bij mij wel blijven hangen 😃.
Ik kreeg toevallig net een mailtje van MijnOverheid (brievenbus). Zo hoort het lijkt mij;

Er is een nieuw bericht in uw Berichtenbox bij MijnOverheid. Ga naar MijnOverheid om dit te lezen.
Vanaf november 2013 stuurt MijnOverheid geen notificaties meer met een link naar de website. Dit is om te voorkomen dat u met valse e-mailnotificaties naar een namaak-website wordt geleid (zogenaamde phishing). Neem daarom het webadres van MijnOverheid op in uw Favorieten en ga altijd van daaruit naar de website. Ontvangt u toch een e-mailnotificatie met daarin een link, dan is deze dus nooit van MijnOverheid.
Notificatieberichten bevatten met het oog op uw privacy geen informatie over de afzender of de inhoud van het bericht in uw Berichtenbox.
MijnOverheid


Groet,
Ben 🆒
Ik kreeg toevallig net een mailtje van MijnOverheid (brievenbus). Zo hoort het lijkt mij;

Er is een nieuw bericht in uw Berichtenbox bij MijnOverheid. Ga naar MijnOverheid om dit te lezen.
Vanaf november 2013 stuurt MijnOverheid geen notificaties meer met een link naar de website. Dit is om te voorkomen dat u met valse e-mailnotificaties naar een namaak-website wordt geleid (zogenaamde phishing). Neem daarom het webadres van MijnOverheid op in uw Favorieten en ga altijd van daaruit naar de website. Ontvangt u toch een e-mailnotificatie met daarin een link, dan is deze dus nooit van MijnOverheid.
Notificatieberichten bevatten met het oog op uw privacy geen informatie over de afzender of de inhoud van het bericht in uw Berichtenbox.
MijnOverheid


Groet,
Ben 🆒


Wel of geen linkjes in de email van de bank, kom op mensen controleer naar welke website je geleid wordt, en of de beveiligscertificaten (Groen/Gesloten Slotje boven in je adres balk) correct zijn.
(Dit word bij elke browser anders aangegeven, dat met dat Slotje).

Ik heb wel eens een medewerker van SNS Bank aan de tel iets gevraagd waarop ik het antwoord kreeg: "Ik stuur uw wel even een email met een link erin". Dus is het niet altijd verkeerd dat de bank je een link stuurt om je opweg te helpen.
Reputatie 3
Badge +1
Ik kreeg toevallig net een mailtje van MijnOverheid (brievenbus). Zo hoort het lijkt mij;

Er is een nieuw bericht in uw Berichtenbox bij MijnOverheid. Ga naar MijnOverheid om dit te lezen.
Vanaf november 2013 stuurt MijnOverheid geen notificaties meer met een link naar de website. Dit is om te voorkomen dat u met valse e-mailnotificaties naar een namaak-website wordt geleid (zogenaamde phishing). Neem daarom het webadres van MijnOverheid op in uw Favorieten en ga altijd van daaruit naar de website. Ontvangt u toch een e-mailnotificatie met daarin een link, dan is deze dus nooit van MijnOverheid.
Notificatieberichten bevatten met het oog op uw privacy geen informatie over de afzender of de inhoud van het bericht in uw Berichtenbox.
MijnOverheid


Groet,
Ben 🆒


Wel of geen linkjes in de email van de bank, kom op mensen controleer naar welke website je geleid wordt, en of de beveiligscertificaten (Groen/Gesloten Slotje boven in je adres balk) correct zijn.
(Dit word bij elke browser anders aangegeven, dat met dat Slotje).

Ik heb wel eens een medewerker van SNS Bank aan de tel iets gevraagd waarop ik het antwoord kreeg: "Ik stuur uw wel even een email met een link erin". Dus is het niet altijd verkeerd dat de bank je een link stuurt om je opweg te helpen.


Dat is niet waterdicht Sebastiaan. De crimineel kan namelijk ook gewoon een site inrichten met een SSL certificaat met bijbehorend slotje in de browser. Als je niet goed oplet dat de URL in de adresbalk klopt (https://www.snsbank.nl/...) dan let je waarschijnlijk ook niet op het feit dat het certificaat aan een andere partij is uitgegeven dan SNS bank.

Jouw laatste opmerking snijdt overigens wel hout: op het moment dat je van tevoren weet dat je een e-mail krijgt van de SNS bank met een link erin (je hebt er immers net om gevraagd), is er praktisch geen risico (tenzij een crimineel exact op dat moment ook een phishing e-mail verstuurt natuurlijk).
Ik kreeg toevallig net een mailtje van MijnOverheid (brievenbus). Zo hoort het lijkt mij;

Er is een nieuw bericht in uw Berichtenbox bij MijnOverheid. Ga naar MijnOverheid om dit te lezen.
Vanaf november 2013 stuurt MijnOverheid geen notificaties meer met een link naar de website. Dit is om te voorkomen dat u met valse e-mailnotificaties naar een namaak-website wordt geleid (zogenaamde phishing). Neem daarom het webadres van MijnOverheid op in uw Favorieten en ga altijd van daaruit naar de website. Ontvangt u toch een e-mailnotificatie met daarin een link, dan is deze dus nooit van MijnOverheid.
Notificatieberichten bevatten met het oog op uw privacy geen informatie over de afzender of de inhoud van het bericht in uw Berichtenbox.
MijnOverheid


Groet,
Ben 🆒


Wel of geen linkjes in de email van de bank, kom op mensen controleer naar welke website je geleid wordt, en of de beveiligscertificaten (Groen/Gesloten Slotje boven in je adres balk) correct zijn.
(Dit word bij elke browser anders aangegeven, dat met dat Slotje).

Ik heb wel eens een medewerker van SNS Bank aan de tel iets gevraagd waarop ik het antwoord kreeg: "Ik stuur uw wel even een email met een link erin". Dus is het niet altijd verkeerd dat de bank je een link stuurt om je opweg te helpen.


Dat is niet waterdicht Sebastiaan. De crimineel kan namelijk ook gewoon een site inrichten met een SSL certificaat met bijbehorend slotje in de browser. Als je niet goed oplet dat de URL in de adresbalk klopt (https://www.snsbank.nl/...) dan let je waarschijnlijk ook niet op het feit dat het certificaat aan een andere partij is uitgegeven dan SNS bank.

Jouw laatste opmerking snijdt overigens wel hout: op het moment dat je van tevoren weet dat je een e-mail krijgt van de SNS bank met een link erin (je hebt er immers net om gevraagd), is er praktisch geen risico (tenzij een crimineel exact op dat moment ook een phishing e-mail verstuurt natuurlijk).


Inderdaad dat kunnen we toevoegen aan de lijst met controles die je voor je zelf kan uitvoeren:
https://www.snsbank.nl/ moet in de adresbalk staan.
Badge +1
We zijn over op IBAN. Waarom is er bij het downloaden van de boekingen voor je kasboek nog steeds de keuze tussen Bestandsformaat en Bestandsformaat met IBAN


Hoi Buijtwin en Sebastiaan,

Ik heb navraag gedaan en het is een bewuste keuze van ons. Dit komt omdat deze informatie door andere systemen gebruikt kan worden die misschien nog niet over zijn op IBAN. We zitten dus in een overgangsfase 😃.
iban ...hihihi....die wist ik al toen van mij al kreeg al uit mijn hoofd .ezelbruggetjes ...helpt ..
verder geen problemen mee . hhmmm. :o

Wel of geen linkjes in de email van de bank, kom op mensen controleer naar welke website je geleid wordt, en of de beveiligscertificaten (Groen/Gesloten Slotje boven in je adres balk) correct zijn.
(Dit word bij elke browser anders aangegeven, dat met dat Slotje).

Ik heb wel eens een medewerker van SNS Bank aan de tel iets gevraagd waarop ik het antwoord kreeg: "Ik stuur uw wel even een email met een link erin". Dus is het niet altijd verkeerd dat de bank je een link stuurt om je opweg te helpen.

Sebastiaan, dit is wel erg kort door de bocht. Als iedere gebruiker zo "braaf" was, dan ....
Mij lijkt dat bedrijven hun klanten kunnen helpen door, indien er mails worden gestuurd, deze (zo min mogelijk) niet te voorzien van links. 
Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk, maar waarvoor als je dat niet weet?
Naar mijn idee weten velen het eenvoudig niet. 
Ik "help" een tiental mensen met hun computer (gebruik) en kom voorgaande zeer regelmatig tegen. En dat ondanks diverse waarschuwingen van mijn zijde. En dan maar weer een aantal uren de boel op orde brengen!
Groet,
Ben 🆒
waarom hebben we alleen zoveel verschillende codes van de snsbank... ik heb meerdere rekeningen maar ga het echt nooit uit mijn hoofd leren...

NL21SNSB NL87SNSB NL50SNSB NL04SNSB NL71SNSB NL18SNSB

WHY ?!
Ik kan me goed voorstellen dat het lastig is om deze wijzigingen allemaal te onthouden.

De twee cijfers na NL is een controlegetal voor het bankrekeningnummer. Omdat ieder bankrekeningnummer anders is, verschilt ook het controlegetal.

Meer informatie over het controlegetal kun je hier lezen.
Ik kan me goed voorstellen dat het lastig is om deze wijzigingen allemaal te onthouden.

De twee cijfers na NL is een controlegetal voor het bankrekeningnummer. Omdat ieder bankrekeningnummer anders is, verschilt ook het controlegetal.

Meer informatie over het controlegetal kun je https://"http://www.overopiban.nl/faq-particulier#" lezen.


Dit geldt ook voor de duitse bankrekening DE XX waarbij de XX ook als controle getal werkt.
Laat ik de vraag van mielow dan wat breder stellen: 

hoe haalt de bankensector het in zijn hoofd zo'n verandering door te voeren als al vooraf bekend is dat een kleine 20.000 met name middelgrote en kleine bedrijven daardoor in de problemen (kunnen) komen, en sowieso op kosten gejaagd worden waar ze niet om hebben gevraagd? Zie het bericht op Nuzakelijk: http://www.nuzakelijk.nl/mkb/3842057/bedrijven-mogelijk-in-problemen-sepa.html

Daar komt nog bij dat op dit moment naar schatting de helft, ja u hoort het goed: de helft van onze ouderen nog niet klaar is voor IBAN. Zie het artikel op Nu.nl: http://www.nu.nl/geldzaken/3842784/helft-senioren-klaar-iban.html

Dus ook mijn vraag is: WHY?
Wat mijzelf betreft, ik ben geen expert op dit gebied en daarom ben ik eens gaan zien:

http://www.overopiban.nl/faq-particulier#

Is het niet mogelijk om langer oude rekeningnummers automatisch naar een IBAN om te zetten?

Dat is mogelijk door gebruik te maken van de mogelijkheid om uitstel met maximaal twee jaar te verlenen.
In het Nationaal Forum voor de SEPA migratie (NFS) is deze mogelijkheid onderzocht. Unaniem hebben de vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, bedrijfsleven, softwareorganisaties, banken, vertegenwoordigd in dit NSF besloten om hier geen gebruik van te maken.

De redenen hiervoor zijn ondermeer;
- Veel misbruik door phising mails die inspelen op de verwarring van het gebruik van zowel oude rekeningen als IBAN’s;
- Veel onverschuldigde betalingen door onjuist ingevoerde oud giro rekeningnummers.;
- Uitstel betekende bovendien dat over twee jaar opnieuw alsnog de overgang moet worden gemaakt en bovendien meer dan 90% van de facturen al een IBAN heeft.
Alle voor en nadelen afwegende is besloten om geen gebruik te maken van de uitstelmogelijkheid en de migratie naar IBAN per 1 augustus 2014 af te ronden.
Tsja, dat lijken me nou typisch dingen die men al wist (of had kunnen weten) toen men heel die overgang voorbereidde. Daar had men dan dus ook rekening mee kunnen houden.

Dat misbruik door Phising Mails vind ik ook niet zo overtuigend, aangezien het percentage mensen dat überhaupt in zo'n mail trapt te verwaarlozen is (afgezet tegen het totaal aantal gebruikers van internetbankieren en mobiele apps daarvoor).

Die onverschuldigde betalingen zouden niet moeten mogen kunnen plaatsvinden -meer werkwoorden kreeg ik er echt niet meer achter-, want daar hadden we nou juist dat automatisch omzetten van de rekeningnummers voor.

En als uitstel betekende dat we het systeem over 2 jaar alsnog in hadden moeten voeren, dan hadden we die twee jaar ook als overgangsperiode kunnen gebruiken om er zeker van te zijn dat over 2 jaar iedereen meekan naar het nieuwe systeem. 90% van de facturen is immers al iban-proof.

Ik moet helaas voor mijzelf de conclusie trekken dat in de afweging van alle voor- en nadelen, de bankensector niet voldoende rekening heeft gehouden met de belangen van haar klanten, zowel zakelijke klanten als consumenten. 
En wat denkt u van de vertegenwoordigers van consumentenorganisaties?

Ook denk ik aan de bonden voor de ouderen, waar zijn {waren} die bonden en niet te vergeten de politieke partijen.
Als consumentenorganisaties, bonden en politiek daar medeverantwoordelijk voor zijn, en dat is heel waarschijnlijk, dan mogen die wat mij betreft meedelen in de Zwarte Piet... Uh...O nee wacht, dat is weer een andere discussie...
De Consumentenbond is blij dat de invoering van een langer internationaal rekeningnummer (IBAN) is uitgesteld tot 1 augustus 2014. Consumenten hebben nu langer de tijd om zich voor te bereiden op het gebruik van IBAN nummers. Donderdag 30 januari maakte minister Dijsselbloem (Financiën) ook bekend dat hij gaat onderzoeken of de oude bankrekeningnummers nog langer gebruikt kunnen worden. Oorspronkelijk zouden IBAN nummers al vanaf 1 februari 2014 gebruikt moeten worden om de invoering van één Europese betaalmarkt (SEPA) te bevorderen.

Sinds de voorgenomen invoering van SEPA en IBAN krijgt de Consumentenbond meldingen binnen over partijen die dit aanwenden in hun eigen voordeel:

Zo zijn er bedrijven die beweren dat het nu niet meer mogelijk is acceptgiro's te verzenden. Dit klopt niet, mede door de Consumentenbond is afgesproken dat de acceptgiro tot uiterlijk 1 januari 2019 beschikbaar blijft;
Sommige bedrijven grijpen SEPA aan om prijsverhogingen door te voeren;
Onder het mom van de invoering van nieuwe rekeningnummers proberen kwaadwillenden veiligheidscodes voor internetbankieren te ontfutselen.

http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2014/uitstel-iban-goed-nieuws/
Hi iedereen,

Ik zie dat dit een levendige discussie op gang brengt, wat ook terecht is in mijn ogen.

Het klopt dat de overgang naar SEPA en IBAN niet helemaal vlekkeloos verloopt, dat kunnen we ook lezen in alle nieuwsberichten die jullie quoten en delen. Dank daarvoor overigens. We moeten niet vergeten dat het besluit tot één Europees betaalsysteem al een tijd geleden is genomen. Tel het laatste half jaar van uitstel (na 1 februari 2014) op en je hebt een behoorlijke voorbereidingstijd.

Gelukkig voor de ouderen blijft bijvoorbeeld de acceptgiro tot uiterlijk 2019 te gebruiken. Verder doen we alles in onze macht om onze klanten door deze periode te helpen. Nee, we mogen niet meer automatisch de ingevoerde rekeningnummers omzetten naar IBAN. Maar we mogen wel alle bestaande rekeningnummers in het adresboek in Mijn SNS omzetten. Ook mogen we een IBAN invoerhulp aanbieden, wanneer je een betaling in Mijn SNS invoert. Dat doen we dan ook graag.

Als er nog vragen of onduidelijkheden over IBAN zijn, blijf ze gewoon hier op de community delen. We doen ons best jullie zo goed mogelijk te antwoorden 🙂

Reageer