SNS

Pilot SNS Webwijs helpt ouderen digitaal op weg

  • 20 mei 2016
  • 11 Reacties
  • 25178 Keer bekeken

Introductie


Ik ben Steven van Aggelen en ik werk ruim een half jaar bij SNS Bank N.V. als Management Trainee. Als trainee werk je elke 6 maanden aan een opdracht. Zelf zoek je een opdracht die past bij jouw ambitie. Mijn eerste opdracht was op strategisch niveau en ik wilde heel graag meer met onze klanten bezig zijn en zien wat voor invloed mijn werk heeft. Ik werd benaderd door de afdeling Klantbeleving met een prachtige opdracht: Projectleider van SNS Webwijs. Ik wist het al snel, dat gaat het worden.

SNS Webwijs


SNS Webwijs wil verschillende doelgroepen helpen om digitaal vaardig te worden, een mooi project om aan mee te werken. De workshop ‘Bankieren op de tablet’ is het eerste initiatief. Deze workshop richt zich op ouderen. Uit onderzoek samen met het Nationaal Ouderenfonds blijkt dat 1/3 van de ouderen hulp wil bij het regelen van online zaken. De maatschappij wordt steeds digitaler en deze ouderen willen hier in mee kunnen gaan. Ik denk dat digitaal vaardig zijn niet alleen nodig is, maar juist ook het leven makkelijker en leuker kan maken. Daarom wil ik me inzetten om deze groep te helpen. Een tablet kan namelijk heel handig zijn om even erbij te pakken en in contact te staan met bekenden.

Pilot workshops


Het onderzoek gaf aan dat ouderen vooral angst hebben om het verkeerd te doen. In de workshop oefenen we daarom met veilig internetten, veilig mailen en veilig bankieren en geven hierbij handige tips. De workshop vindt plaats in kleine groepen in de SNS Winkel om het persoonlijk te houden. We hebben als pilot de workshop getest in 5 SNS Winkels. In principe geeft de Klantadviseur de workshop, maar ik heb er ook twee zelf mogen geven. Dit was erg leuk om te doen. Ik zag direct wat onze klant heeft aan mijn werk, dat werkt enorm motiverend. Een belangrijke les in het begin van mijn carrière.

Vervolg SNS Webwijs


De pilot is afgerond en we mogen we heel blij zijn met het resultaat. De 23 deelnemers hebben de workshop gemiddeld met een 8,1 gewaardeerd! De workshop wordt echt als een menselijke en sociale uiting gezien. Klanten waardeerden de persoonlijke begeleiding, de mogelijkheid tot het stellen van vragen en dat ze de oefeningen mee naar huis konden nemen. Meer dan 70% van de deelnemers geeft aan inmiddels te zijn begonnen met bankieren op de tablet. We willen dat ouderen inzicht krijgen en houden in hun geldzaken en dan is dit resultaat geweldig! Nu ik heb gezien wat mijn werk kan betekenen voor klanten wil ik meer. Ik wil de workshop landelijk beschikbaar maken en het plan daarvoor is bijna klaar. Op naar nog meer succes!

11 reacties

Reputatie 2
Ik vind het interessant om te lezen dat SNS zich inzet om ouderen digitaal vaardiger te maken. Daarbij richt het project zich kennelijk op meer dan alleen internetbankieren. Ook internetten en mailen komen aan de orde. Dat is vrij basaal en wordt ook georganiseerd door bijvoorbeeld Seniorweb. Ik vraag me nu een paar dingen af wat ik niet uit het artikel van Steven kan halen.
1. Wat is precies het doel van SNS met dit project en wanneer is het project geslaagd?
2. Wie is de doelgroep (Wanneer ben je oudere en wat zijn verder de criteria)?
3. Wanneer ben je geslaagd voor de workshop?
3. Als de workshop landelijk wordt uitgerold, waar en door wie wordt die dan gegeven?
Hallo Jan,

Dank voor je reactie! Hieronder ga ik in op jouw vragen:
1. Ons doel is om deze doelgroep te helpen en de behoefte om hulp te krijgen met online zaken (deels) weg te nemen, dan zou het project geslaagd zijn. We werken samen met SeniorWeb, maar juist vanuit onze expertise als bank denken we te kunnen helpen door internet en e-mail te koppelen aan veiligheid (phishing) en in te zoomen op mobiel bankieren.
2. Uit onderzoek blijkt dat bij de doelgroep 55+ een behoefte aanwezig is, maar die grens is niet strak. Iedereen die graag mee zou willen doen kan zich dan bij de SNS Winkel inschrijven voor de workshop.
3. De deelnemers worden aangemoedigd al hun vragen te stellen. Als die worden gesteld, dan kunnen we helpen en dan voel je je als deelnemer geslaagd.
4. De workshop wordt gegeven in onze SNS Winkels door SNS medewerkers. Bij een landelijke uitrol gaan we een planning maken en dan mogen die winkels zichzelf aanmelden. Daar kan ik nog niks over melden.

Heb je zo een antwoord op je vragen? Anders hoor ik het graag!
Heel goed gedaan
Beste Steven,
Ik ben al 16 jaar ambassadeur van SeniorWeb en geef ook computerles aan senioren en het gebruik van tablet.
In deze lessen komen toch vaak vragen over internetbankieren en bijvoorbeeld het gebruik van Digid omdat de overheid en de SVB ook al veel digitaal verwerken. Ik denk dat jullie met dit project een goede aanvulling kunnen geven. Zeker als SNS klanten in hun vertrouwde omgeving en kosteloos wegwijs gemaakt kunnen worden in het werken met de SNS-App. Ik steun het project van harte en wens je veel succes.
Groet, Louis Bunck
Hoi Hofsl911,

Welkom op de community. Leuk dat je zo enthousiast reageert op deze blog. Ik ken je leeftijd niet, maar zou je 'SNS Webwijs' zelf handig vinden? Omdat dit je eerste bericht is op de community, wil ik je graag op twee topics wijzen. Misschien vind je het leuk om het topic ’Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer. Hopelijk zie ik je snel terug.

@Louis: leuk om te lezen, bedankt voor het delen van je ervaringen.
Reputatie 2
@steven
Je hebt me inderdaad tevreden gesteld met je antwoorden. En ik vond het extra fijn om te zien dat jullie samenwerken met Seniorweb en dat Louis Bonck dat nog eens onderschrijft.
Beste hofsl911, Jan en Louis,

Dank voor jullie reactie en de succeswens! Goed om jouw ervaringen te horen Louis, dat ook in jullie workshops die behoefte wordt gevoeld. Hopelijk kunnen we de aanvulling bieden vanuit onze expertise.

Groet,
Steven
Goed project dat landelijk een vervolg dient te krijgen. samenwerken met andere organisaties zoals bv. Seniorweb is zeker de moeite waard. (Twee weten meer dan één). Ook kan gedacht worden aan ouderenorganisaties. In onze woonplaats Eanske is er via de 'afdeling welzijn ouderen' van Alifa een grote groep vrijwilligers die ouderen bijstaan. Niet alleen met bv. boodschappen, maar ook met klussen, belastingpapieren invullen, etc. ( http://www.alifa.nl/over-alifa/vrijwilligerswerk/).
Dit zou daar in samenwerking met de lokale SNS-winkels goed inpassen.
Als ik in deze iets kan doen (door bv. contact te leggen of namen door te geven) laat het maar weten.
Succes en ik ben benieuwd met welke projecten je je nog meer bezig houdt.
Hallo Blacktomcat,

Dat is een mooi idee en dat is zeker iets wat we kunnen meenemen voor Enschede en omstreken. Het eerste doel dat we hebben is dat we met onze medewerkers al een grote pool aan vrijwilligers hebben dat we andere vrijwilligers niet meer hoeven aan te spreken. Dat zouden wij super vinden! Maar als we bijvoorbeeld Enschede niet kunnen bereiken, dan laat ik het weten.

Dankjewel! Ja binnenkort komt een ander initiatief op de Community voorbij. Ik leg momenteel de laatste hand eraan. Fijn weekend!
Als voorzitter van een ouderenorganisatie ben ik natuurlijk geinteresseerd in alles wat de senioren wegwijs kan maken . Het is dan ook een fantastisch idee om dit initiatief vanuit de bank uit te dragen. Is het misschien een idee om de ouderenorg. bij te staan met o.a. informatie en voorlichting ter plaatse ? Ik denk aan het opzetten van een soort workshop bij de afdelingen. Ga zo door de senioren zullen je dankbaar zijn.
Beste T. Koldenhof,

Dat is zeker een idee! We zoeken graag het contact met ouderenorganisaties om senioren te bereiken en om in welke manier dan ook informatie te delen over online bankieren. Als u daar open voor staat breng ik de SNS Winkel graag op de hoogte van uw interesse.

Fijn om te horen, daar doen we het voor!

Reageer