SNS

Rol van de bank bij roodstand

  • 23 januari 2014
  • 18 Reacties
  • 6823 Keer bekeken

Badge +1
Onlangs viel mijn oog op de nieuwsbrief van een grote Nederlandse bank. In één van de onderwerpen werden de voordelen van ‘Rood staan’ benadrukt. Ook meldde deze bank dat het aanvragen of verhogen van de kredietlimiet heel eenvoudig is. Een hoge(re) limiet zou “pinnen zonder zorgen” garanderen. Of het pinnen hierdoor echt zorgeloos wordt, vraag ik me af.
Lees de hele blogpost

18 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Rood staan op je betaalrekening of creditcard is ontzettend duur. Debetrentes van 15% zijn geen uitzondering. SNS is relatief goedkoop, maar persoonlijk vind ik 11% nog steeds erg veel! ASN is dan met 10% relatief het "goedkoopst" zullen we maar zeggen. Dit "gemak" heeft dus een hoog prijskaartje!

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat banken fors geld verdienen aan rood staan op de betaalrekening of creditcard. Zeker vandaag de dag, aangezien de banken tegen uiterst lage kosten aan geld kunnen komen (kapitaalmarkt of gewoon via spaarders die 1, tot hooguit 2% rente krijgen). Het feit dat een grote Nederlandse bank adverteert met rood staan vind ik tekenend hoe deze bank omgaat met haar klanten. 

Dat wil overigens niet zeggen dat ik tegen het kunnen rood staan ben. Integendeel; ik maak dankbaar gebruik van mijn kredietlimiet op mijn betaalrekening en creditcard. Daarmee zorg ik ervoor dat betalingen, incasso's en overschrijvingen bijna altijd doorgang kunnen vinden. Alleen zorg ik er wel altijd voor dat enig debetsaldo voor het einde van de dag is aangezuiverd vanaf een spaarrekening. SNS saldo alert is daarbij zeer behulpzaam, maar eigenlijk zou dit geheel automatisch moeten gaan. ASA (SNS automatisch saldo aanvullen) komt hierbij in de buurt, maar daar heb je altijd 1 valutadag dat je toch rood staat op je betaalrekening. Dus moet ik het nog steeds handmatig doen...
Voor mijn creditcard (niet van SNS) geldt exact hetzelfde. De maandafrekening wordt netjes elke maand volledig betaald. Ook daar krijg ik netjes een notificatie van per e-mail.

Als een bank mijn vertrouwen wil terugwinnen, dan moet dat eerst worden verdiend. Bijvoorbeeld door mij goed te adviseren op financieel gebied. Daarbij moet de bank niet haar eigen korte termijn belang vooropstellen, maar het belang van haar klanten. Dat is overigens bijna altijd gelijk aan het lange termijn belang van diezelfde bank (of gelijk welke commerciele onderneming dan ook); zonder tevreden klanten heb je geen bestaansrecht op langere termijn.

De vraag is dus meer fundamenteel van aard: wil deze grote bank groot blijven😕, dan moeten ze vooral doorgaan op deze ingeslagen weg :p
Ongewenst rood staan omdat je een kredietlimiet van 0,00 euro hebt is zeer ernstig onbehoorlijk gedrag van de banken.
Als je geen kredietlimiet wilt, geeft dit aan dat je NIET rood wilt staan en dat heeft de bank te respecteren maar om geld te verdienen gaat de bank voor jouw denken en dat kost je altijd geld.
Door disfunctioneren van de bank krijg jij dus de boete rente te betalen die niet uitgevoerd dient te worden.
Al met al banken blijven witte boord criminelen.
en het ergste, ze krijgen nog steeds staats steun als ze een zinkend schip zijn.
Ging de staat ook maar eens met "gewone bedrijven" op deze manier om.
Hoi Scheidssie,

Ongewenst rood staan omdat je een kredietlimiet van 0,00 euro hebt is zeer ernstig onbehoorlijk gedrag van de banken.

Vervelend om te lezen dat je dit zo ervaart.

Graag leggen we uit hoe het komt dat een klant die geen kredietlimiet heeft, toch kan rood staan.

Dat komt omdat er een automatische incasso van de rekening van de klant is afgeschreven. Deze gaan door, ook bij onvoldoende saldo. Bij een automatische incasso heeft een persoon (de debiteur) toestemming gegeven aan een bedrijf of organisatie om eenmalig of periodiek een bepaald bedrag van een rekening af te schrijven.
acm

Zonder enige waarschuwing mocht ik niet meer rood staan en dat heeft op dat moment voor problemen gezorgd.
Daar ik al 60jr klant was en zonder problemen regelmatig rood stond, was ik dan ook behoorlijk kwaad.
Nu ben ik  daar doorheen en ben tot de conclusie gekomen, dat rood staan alleen maar gemakzucht is en ook
maar eenmalig gebruik van te maken is. Je moet het toch weer steeds inlopen.
Ik doe alle betalingen nu zelf en dat werkt prima. Het gaat mij nu beter als voorheen. Ik heb 11 vaste betalingen en
ondanks verschillende data's betaal ik alles op EEN DAG in de maand en ook dat gaat prima.
ik ben er juist blij mee dat incasso"s doorgaan ook al heb je onvoldoende saldo,worden toch belangrijke zaken betaald en je loopt vanzelf weer in zodra er weer saldo aangevuld word.
Badge
In deze tijden waarin veel persoonlijke schulden zijn ontstaan door te gretig verstrekte kredietfaciliteiten door banken aan hun clienten vind ik het daarom en daarom alleen gerechtvaardigd dat de bank roodstanden niet automatisch mogelijk maakt.
Hierbij maak ik wel de uitzondering dat het aan geldmachines mogelijk zou moeten zijn om maximaal € 9,99 rood te gaan komen bij een geldopname, zeg maar dus het naar boven afronden op hele tientallen, maar ik zou het evengoed uiterst verdedigdbaar vinden wanneer dit bedrag slechts maximaal € 4,99 zou zijn. Zo'n ruimte kan op zo'n moment handig zijn en leidt niet tot een structurele schuldpositie.
Ben het hiermede volkomen eens.
Rood staan????
Ik heb een kredietlimiet en gevraagd aan de SNS om deze te blokkeren zodat ik (ter zelf bescherming) niets meer kan opnemen van deze rekening.

Dit was niet mogelijk, alleen als ik alles had afgelost kon ik deze rekening opzeggen.

Hoezo meedenken SNS 
Hoi barbara/gijs,

Vervelend om te lezen dat je je kredietlimiet niet hebt kunnen blokkeren. Kun je je persoonlijke gegevens (reknr, geboortedatum) mailen naar [email]webcare@sns.nl[/email]? Dan kijken we of wij iets voor je kunnen betekenen 🙂.
ik ben er juist blij mee dat incasso"s doorgaan ook al heb je onvoldoende saldo,worden toch belangrijke zaken betaald en je loopt vanzelf weer in zodra er weer saldo aangevuld word.
 heb ik onlangs de sns bank geprezen dat er toch afboekingen werden gedaan als je maar enkele dagen roodstaat,nu mag dat opeens niet meer,heel vervelend,want ik kan geen roodstaan aanvragen omdat mijn rekening niet geschikt is,en nu mag die paar dagen even roodstaan ook al niet meer.....
ik heb oop een vraag over rood staan ik heb pas overgestapt naar jullie en ik had rood staan aangezet kan dat nog veranderen naar uit want bij instelingen kan ik het niet veranderen want als het kan wil ik die graag uit hebben
Hi Marleen1959, ik weet niet wat voor rekening je hebt? Bij SNS Betalen mag je maximaal 90 dagen achter elkaar rood staan. Is je saldo langer negatief? Dan trekken wij je kredietlimiet in en kun je niet meer rood staan. Je moet dan direct zorgen dat je saldo weer boven nul komt. Zorg er daarom voor dat je saldo minimaal 1 dag in de 90 dagen positief is. Jij geeft aan dat je slechtst enkele dagen rood staat. Ik ga er voor het gemak van uit dat je geen tekort op een betaalrekening of een betalingsachterstand bij een lening hebt. Anders is het natuurlijk een ander verhaal.

Hoi Mitchel119, wat verstandig dat je de optie roodstand niet hoeft te gebruiken. Je kunt zelf de kredietlimiet van je betaalrekening verlagen. Met dit formulier verlaag je het bedrag dat je rood kunt staan op je betaalrekening (het totale kredietbedrag). Het formulier staat hier op onze website.

Graag leggen we uit hoe het komt dat een klant die geen kredietlimiet heeft, toch kan rood staan.

Dat komt omdat er een automatische incasso van de rekening van de klant is afgeschreven. Deze gaan door, ook bij onvoldoende saldo. Bij een automatische incasso heeft een persoon (de debiteur) toestemming gegeven aan een bedrijf of organisatie om eenmalig of periodiek een bepaald bedrag van een rekening af te schrijven.


Dat geldt toch vooral voor incasso's van de bank zelf, zoals de kosten van de betaalrekening? Een normale incasso wordt toch niet afgeschreven bij roodstand?
Reputatie 3
Badge +1
Hi Ewout, ook incasso's van bijvoorbeeld je zorgverzekering of je gasleverancier worden dan alsnog afgeschreven.
Ik begrijp de verontwaardiging van een aantal klanten van de SNSbank niet. Wij willen allemaal als volwassen mensen behandeld worden en laten dat ook graag horen (maar niet altijd zien). Dus als je geld van de bank leent (rood staan) kost dat geld. Daar is geen enkele bank mistig over en komt het dus op je eigen volwassen mening aan of je wel of niet gebruik maakt van deze dienst. Ik persoonlijk doe dat niet en er is dus ook een betaling een keer niet doorgegaan vanwege te weinig saldo. Dat was overigens een incasso. 
Dus neem je verantwoordelijkheid, het is jouw geld en keuze!
Hi TheLowB,

Fijn dat je je mening met ons deelt. Zoals je zelf al aangeeft, is het voor iedereen anders. Het ligt ook aan je persoonlijke situatie en je financiële plaatje. Wat bedoel je precies met niet gebruik maken van deze dienst? Je geeft aan dat een incasso niet is doorgegaan vanwege te weinig saldo. In principe gaan echter alle incasso's door, ook al is er niet voldoende saldo op de rekening. Ik ben benieuwd naar je antwoord 🙂
Hi TheLowB,

Fijn dat je je mening met ons deelt. Zoals je zelf al aangeeft, is het voor iedereen anders. Het ligt ook aan je persoonlijke situatie en je financiële plaatje. Wat bedoel je precies met niet gebruik maken van deze dienst? Je geeft aan dat een incasso niet is doorgegaan vanwege te weinig saldo. In principe gaan echter alle incasso's door, ook al is er niet voldoende saldo op de rekening. Ik ben benieuwd naar je antwoord :)

Het ging hier om de automatische incassos van mijn hypotheek. In totaal ging het om 5 incassos  (ingewikkelde hypotheek, niet bij de SNS). Uit mijn hoofd: er werden er vier afgeschreven en 1 niet. Gelukkig deden ze bij de hypotheekbank niet moeilijk. Sindsdien zorg ik altijd voor voldoende saldo door pas te sparen als de hypotheek is afgeschreven.:rolleyes:
Hoi TheLowB,

Bedankt voor je toelichting. Vreemd dat 1 incasso toentertijd niet is afgeschreven en andere incasso's van dezelfde incassant wel. Mocht dit in de toekomst weer gebeuren, laat het ons dan tijdig weten. Dan kunnen we achterhalen wat er precies verkeerd gaat.

Reageer