SNS

Van Held tot Jonge Ondernemer

  • 17 februari 2016
  • 0 Reacties
  • 12308 Keer bekeken

Mijn naam is Aäron van der Zanden. Ik ben 24 jaar en woon in Hilversum. Ik heb de opleiding Management, Economie & Recht afgerond aan de Hogeschool van Amsterdam. Hierbinnen heb ik de minor Ondernemerschap gevolgd.



In juli 2015 ben ik – samen met negen anderen – begonnen aan het traineeship ‘Heldenprogramma’ van SNS. Ik ben hier via LinkedIn voor benaderd en was meteen enthousiast. De doelstelling van het traineeprogramma is de deelnemers opleiden tot franchisenemer. Het geeft je de mogelijkheid om binnen de SNS kaders en met ruimte voor veel eigen initiatief te ondernemen. En dat is wat uitstekend aansluit op wat bij mij past. In dit programma worden we in drie jaar opgeleid tot manager of franchisenemer. De eerste twee maanden hebben we de benodigde diploma`s gehaald voor de eerste functie van Klantadviseur. Gelijktijdig met dit traject zijn we begonnen met het Post HBO programma van de Hogeschool van Amsterdam, waar we trainingen en lessen krijgen die ons verder zullen ondersteunen.

Tussendoor krijgen we veel begeleiding en coaching vanuit SNS. De manager van dit traineeship heeft de uitdagende taak om tien uitgesproken karakters te begeleiden naar het ondernemerschap binnen SNS. Hierbij krijgt zij hulp van onze tijdelijke managers van het betrokken marktgebied, een eigen leertrajectbegeleider en een persoonlijke mentor.

In fase 1 zijn we begonnen als Klantadviseur in verschillende regio’s; elke vier maanden een andere regio. De eerste fase is al halverwege en ik heb in die tijd ontzettend veel geleerd als Klantadviseur. Het adviseren in de winkel vind ik heel leuk en leerzaam. Het geeft mij de meeste voldoening als ik erin slaag om mensen die niet als SNS klant binnenkomen wel als zodanig de deur uit te zien gaan. Uiteraard geeft ook het contact onderhouden met bestaande klanten een prima gevoel. Het is de bevestiging dat ze vertrouwen hebben in hun bank waarvan ik op dat moment het gezicht ben.

Mijn eerste regio was marktgebied Amersfoort. Met een mede-trainee heb ik de promotionele activiteiten rond de Open Huizen Route in de Amersfoortse nieuwbouwwijk Vathorst georganiseerd. Dit was een mooie ervaring en we hebben de SNS Winkel in Vathorst meer bekendheid gegeven, o.a. door een ludieke actie. We hebben drie fietsen in de paarse kleur van SNS gespoten en aan beide zijden van de fietsen reclameborden opgehangen. Een paar avonden kapotte, oude fietsen opknappen en in de gewenste kleur spuiten, om de fietsen vervolgens een nieuw leven in te blazen als marketinginstrument van onze bank.

Na de eerste periode van vier maanden, ben ik momenteel werkzaam in de regio Hilversum. Dit is voor mij een extra uitdaging, aangezien de klanten afkomstig zijn uit mijn woonomgeving. Zelf woon ik in het centrum van Hilversum. Ik ben samen met mijn twee broers, die net als ik 24 jaar zijn, opgegroeid in een van de nabijgelegen dorpen, Nederhorst den Berg. Na deze fase mag ik de daaropvolgende vier maanden onder andere de renteverlengingen en rentemiddelingen behandelen voor de bestaande hypotheekklanten in de functie van Klantadviseur Plus.

Na de functie van Klantadviseur en Klantadviseur Plus vervuld te hebben, gaat fase twee voor mij in. Hierin ben ik actief als Financieel Adviseur. Dit lijkt me een zeer uitdagende functie waarbij je de verantwoordelijk hebt over alle financiële vraagstukken. Als adviseur speel je een rol bij de totstandkoming van ingrijpende beslissingen. Van aanschaf hypotheek - vaak de belangrijkste aankoop in iemands leven - tot de keuzes met betrekking tot pensioen. In fase drie schrijf ik mijn ondernemersplan om na afronding van het programma als Franchisenemer of Manager Klantgebieden aan de slag te gaan. Het gehele traject duurt drie jaar.

In het begin was het spannend om aan de hoge verwachtingen te voldoen. Ons traineeprogramma heette vanaf de start ‘Heldenprogramma’, een naam die toch wel hoge verwachtingen schept. De naam is inmiddels veranderd in ‘Jonge Ondernemers’. Dat wil niet zeggen dat de verwachtingen minder zijn geworden. Tot nu toe is alles zeer goed verlopen; mede dankzij de geweldige betrokkenheid van veel mensen bij dit traineeship. Bij de start van fase twee zal er een volgende blog komen. Ik kijk ernaar uit om dan mijn nieuwe ervaringen en ontwikkelingen te delen.

Hebben jullie tips voor de nieuwe generatie bankiers (in opleiding)? En wat zien jullie graag in de nieuwe toekomstige managers?


0 reacties

Geen reactie

Reageer