SNS

Waarom nog SNS winkels?

  • 10 september 2015
  • 12 Reacties
  • 14202 Keer bekeken

  • Oud Moderator
  • 903 reacties
Naar aanleiding van de Schaal van Normaal stelling "Hoe normaal is het om winkels te sluiten?" vertelt René Kamerling, formulemanager SNS Winkels, waarom SNS ervoor kiest om juist meer SNS Winkels te openen.

Die vraag krijg ik regelmatig, als formulemanager van de winkelformule bij SNS. Het is voor een bank in 2015 niet vanzelfsprekend om winkels te openen in plaats van te sluiten. Steeds meer diensten kunnen online worden afgehandeld en anders wel via de klantenservice. En inderdaad, heel veel klanten maken daar gebruik van en zijn daar hartstikke tevreden mee. Toch kiest SNS ervoor om te openen. Waarom?

Natuurlijk doen we veel onderzoek naar wat onze klanten belangrijk vinden. Persoonlijk contact komt daar altijd in terug. Soms is het gewoon prettig om even binnen te lopen om wat na te vragen of iets zeker te weten. En dat zijn niet alleen ouderen, een groot deel van onze winkelbezoekers is jonger dan 35 jaar. Ook die groep zit wel eens met financiële vragen. Daarvoor kunnen ze in de winkel terecht, naast de andere kanalen die we aanbieden natuurlijk (internet, telefoon, mobiel). Bovendien vindt een groot deel van onze hypotheekadviesgesprekken in de winkel plaats. Lokaal beschikbaar zijn voor onze klanten is dus een belangrijke reden om winkels te hebben en te houden.



Een tweede belangrijke reden is dat als we ergens een winkel openen, we heel duidelijk een stijging van het aantal klanten in dat gebied zien. We vullen er blijkbaar een behoefte mee in. Dat heeft natuurlijk te maken met de zichtbaarheid van het merk en toegankelijkheid, maar vaak ook met het enthousiaste verkoopteam of franchiser!

Toch ontkomen wij er niet aan om keuzes te maken die worden ingegeven door trends en ontwikkelingen. Een daarvan is dat je in onze winkels geen contant geld kunt storten. Regelmatig geven klanten aan dat dat niet normaal is. Dat begrijp ik heel goed. Als je naar de cijfers kijkt dan blijkt dat minder dan 3% van onze klanten wel eens geld op zijn rekening stort. Als zo’n gering aantal klanten gebruik maakt van de dienstverlening, die wel veel geld kost, dan is de logische vraag: is dat normaal? Daarom hebben we een andere oplossing gevonden: geld storten kan bij GWK. Op die manier houden we de dienst beschikbaar en besparen we kosten op bijvoorbeeld beveiliging en het ophalen van geld uit onze winkels. Overigens vinden we wel dat die samenwerking met GWK nog wat beter kan, daar werken we hard aan.

De komende tijd gaan we dus door met het openen van nieuwe SNS winkels. Nog zo’n 50 zullen erbij komen. Winkels waar je met al je vragen terecht kunt, of een nieuw product kunt afsluiten. Daarnaast experimenteren we ook met nieuwe ideeën. Zo hebben we onlangs een pop up winkel geopend op het Centraal Station in Rotterdam, de Overstapwinkel. Omdat wij het niet normaal vinden dat overstappen van bank zo lastig is. Deze week opent er een tweede locatie in Den Haag. Nieuwsgierig? De koffie staat klaar!

René Kamerling
Formulemanager SNS Winkels

12 reacties

Het is alleen jammer dat je bij geen van de winkels geld kunt storten op je rekening
Hoi Sander1949,

Zoals René al aangeeft, stort minder dan 3% van onze klanten geld op zijn rekening. Het veilig bewaren van geld in onze winkels werd daarmee een dure service waar we onze klanten anders voor moesten laten betalen. Daarom hebben we voor deze klanten een andere oplossing gezocht, zodat ze hun contant geld kunnen storten bij GWK Travelex. Doordat we hiermee kosten besparen, kunnen we bijvoorbeeld rente geven op de SNS Betaalrekening en mag je 3 dagen per maand kosteloos rood staan.
Toch wel jammer dat het een uur rijden is naar het gwk voor het geval dit nodig is. Daar kwam ik dus achter toen ik simpelweg de inhoud van een spaarpot (een hele grote...) wilde storten. Gelukkig heb ik een kennis met een regiobank rekening want daar kan het nog wel.
Badge
Maar liep dat nou een beetje, die pop-up store?
De keer dat ik langsliep op Rotterdam Centraal was het redelijk uitgestorven.
Ik wil overstappen van de ING naar de SNS maar er zijn geen winkels meer in Hoogvliet.
Ze zeggen wel dat er winkels bij komen maar inde Binneban Hoogvliet is hij weggehaald .
Dus blijf nog even zitten.
Badge +1
Goedemorgen,

@Ray Die kennis is een goed alternatief dus? Stort jij wel nog regelmatig?

@RenoutS Ik denk dat je net op het verkeerde moment bent langsgelopen 😉.

@Bosma308 Is de SNS Winkel in Spijkenisse een optie?

Daarnaast wil ik jullie van harte welkom heten op de community, Bosma308, Ray & Sander 🙂. Hopelijk zie ik jullie hier vaker. Hebben jullie het topic 'Welkom op de community' al gezien? Zo worden jullie een beetje wegwijs hier.
Geld niet kunnen storten bij je eigen bank blijft vreemd, natuurlijk begrijp ik het kosten aspect.
Om te verwijzen naar een GWK is echter als een koekoeksei in een ander nest leggen en dat nest (lees GWK) is zeldzaam en vaak moeilijk te vinden. Ik zou zeggen plaats in de nog wel bestaande SNS vestigingen automaten waar munt en briefgeld kan worden gestort, zou een mooie en zeer vriendelijke handreiking zijn naar klant en relaties of is dat soms ook weer te duur.
Vorige maand had een van mijn kenissen een hypotheek nodig. Het opleidingsniveau van deze kennis is zodanig dat zonder steun (ook internet) niet of zeer moeizaam zou lukken. Door de uitstekende ondersteuning van de winkel in Amersfoort heft de persoon zijn eerste woning kunnen kopen.
Duidelijk werd dat de veronderstelling dat iedereen alles zelf kan via de computer waanzin is.

henk stuyver aa/
Het is al erg dat je geen geld kunt storten. Nog erger en heel storend is dat je geen geld kunt pinnen !!!!
WEL BIJ EENKANTOOR van een ANDERE BANK. Vreemd er komen zoveel SNS-kantoren erbij, waar je NIÉT kunt pinnen. Ja bij de HEMA, moet deze dan wel open zijn. Gelukkig heb ik ook een rekening bij de ABNAMRO lopen waar je zowel geld kunt pinnen als storten. Verder gelukkig dat de SNS beetje bij beetje tot inkeer komt. Is dat vanwege concurrentie( de andere banken openen ook weer overal kantoren) of door de hoeveelheid klachten en weglopers. Goed beter ten halve gekeerd dan volledig de weg kwijt. Weer terug naar de vroegere Nuts-spaarbanken ( de bank ter algemene nut, waar de klant centraal staat).
Badge +1
Goedemiddag,

@VanLeijen Dit is inderdaad een dure aangelegenheid. Denk hierbij ook aan de kosten van beveiliging en de minimale bezetting van medewerkers in de SNS Winkel.

@Henk Fijn om te horen dat jouw kennis dankzij de hulp van onze collega's in Amersfoort een huis rijker is 🙂. En ik ben het met je eens dat niet alles te regelen is via een computer. Daarom openen we de komende jaren ook meer SNS Winkels.

@H.J. Het klopt dat onze SNS Winkels geen kasfunctie meer hebben. De kasfunctie hebben we in 2008 uit onze winkels gehaald, omdat we merkten dat onze klanten hier nauwelijks gebruik van maakten. Daarnaast is het een erg dure aangelegenheid. Het geld dat we hiermee besparen, geven we graag terug aan onze klanten in de vorm van een goede rente en voordelige producten. Zoals gezegd bieden we wel een gratis stortservice via het GWK. Wist je dat je bij een geldautomaat van een andere bank ook tot € 1.000 per dag kunt pinnen met je SNS Wereldpas?

We werken voortdurend aan het verbeteren van onze dienstverlening waarbij de klant centraal staat. Hierbij moeten er echter ook keuzes worden gemaakt. Helaas is het haast onmogelijk om iedereen blij te maken met een gemaakte keuze.
gelukkig wel een SNS bank in Zevenaar
Badge +1
Goedemiddag Janss066,

Kijk, jij kan dus rollend naar de SNS Winkel. Breng je er ook wel eens een bezoekje? Welkom op de community. Jouw goede voornemen is je vaker te laten zien hier? 😉

Hopelijk tot snel. Heb je het topic ‘Welkom op de community’ al gelezen? In de Koffiekamer kun je je voorstellen en meer over andere leden lezen.

Reageer