Sinds eind 2014 is het voor onze SNS klanten mogelijk om contactloos te betalen met je betaalpas. Op dit moment wordt er hard gewerkt om ook contactloos te kunnen betalen met je smartphone. Doel is om dit in 2016 te introduceren. Maar we kijken bij het ontwikkelen ervan niet alleen naar de mobiele telefoon, in de toekomst zal ook met andere apparaten betaald kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan betalen met je smartwatch. Of een betaalchip in je auto waarmee je automatisch afrekent bij het tanken. Of zelfs je koelkast die bijhoudt wat je gebruikt, de boodschappen via een drone laat bezorgen en zorgt dat er automatisch wordt betaald. Dit klinkt best futuristisch, maar ik denk dat het niet heel lang meer duurt voordat dit kan!



Contactloos betalen met je mobiel is onderdeel van het digitaliseren van je huidige portemonnee. Hierin zitten niet alleen je betaalpassen, maar o.a. ook je klantenkaarten, verenigingspasjes, kassabonnetjes en je OV chipkaart. Hoe handig zou het zijn als je dat allemaal in je eigen digitale wallet hebt? Je gaat bijvoorbeeld naar de Gamma en als er betaald moet worden, houd je alleen je telefoon tegen de betaalterminal. Op dat moment worden ook direct de loyaltypunten op jouw Gamma Voordeelpas gezet en wordt het kassabonnetje meteen in jouw digitale wallet geplaatst. Dat lijkt mij nou super handig! En helemaal als je dezelfde digitale portemonnee kunt gebruiken voor het afrekenen in een winkel én tijdens het online shoppen.

De ontwikkelingen op het betaalterrein gaan enorm snel. Erg interessant om dit nauwlettend te volgen. En niet alleen in Nederland. Zo hebben ze in Afrika al een aantal jaren Mpesa, waarbij je iemand kan betalen met gebruik van de mobiele telefoon. Of Polen, dit land heeft een heel hoge dekkingsgraad contactloze betaalautomaten en kun je daar al een tijdje contactloos betalen met je horloge.
Kunnen we dan over een tijdje helemaal zonder het plastic betaalpasje? Dat zal denk ik nog wel even duren. Enerzijds omdat als je gaat reizen niet alle landen zich in hetzelfde tempo ontwikkelen en anderzijds door de aanpassingen die wij in ons land zelf moeten maken. Bijvoorbeeld geldautomaten die ook nog geschikt moeten worden gemaakt voor contactloze geldopnames.

Betalen met je mobiele telefoon kreeg pas een echte boost toen Apple medio 2014 aankondigde ook de NFC techniek te gaan ondersteunen. NFC staat voor Near Field Communication en zorgt voor de overdracht van pasgegevens naar de betaalterminal in de winkel. Als alle leveranciers dezelfde techniek ondersteunen, dan heb je een marktstandaard en zie je daarom dat ontwikkelingen in versnelling gaan. Overigens, net als een aantal andere Nederlandse banken starten ook wij eerst met Android toestellen. Wanneer dit ook voor Apple toestellen mogelijk zal zijn, is nog niet bekend. Apple introduceerde deze zomer overigens Apple Pay al wel in Europa, namelijk Engeland.
Betalen met je mobiel is niet zomaar gebouwd. Veiligheid is erg belangrijk, je moet er namelijk vanuit kunnen gaan dat anderen niet bij jouw digitale betaalpas kunnen komen. Het moet dus even veilig zijn als betalen met je betaalpas. En wat doe je als jouw telefoon kwijt is of gestolen? Net zo vervelend als dat nu met je portemonnee gebeurt, maar we proberen dit dan nog makkelijker voor klanten op te lossen.



Hoe het er over 5 jaar precies uitziet, is heel moeilijk voor te stellen. Daarom proberen we bij de ontwikkeling van contactloze betalingen een flexibele basis te creëren. Ik sluit namelijk niet uit dat het in de toekomst mogelijk is dat jij zelf bepaalt waarmee je wilt afrekenen. Als jij dat wilt, dan zou je dit via een ring of manchetknoop kunnen doen, of misschien wel gekoppeld aan biometrische kenmerken. Maar eerst maar eens de mobiele telefoon….

Jasper – Innovatielab SNS Bank N.V.

  • SNS Medewerker

20 reacties

Hallo Jasper,

Dit klinkt mij "als muziek in de oren". Ik heb echter één kanttekening. Deze komt zo. Laatst las ik over een artikel waarbij KPN in bepaalde steden een zogenaamd Wide Range Area Network (of zoiets dergelijks) wil gaan opzetten.

Zelf heb ik een, zullen we maar zeggen, Multimedia achtergrond en een course gevolgd waarbij "connectivity" van allerlei apparaten in de nabije toekomst mogelijk wordt / is. Dus het is helemaal niet zo "gek" dat jij dit beeld voorschoteld. Ook helemaal niet gek dat de SNS bank in ieder geval (voor nu) de discussie / reactie peilt van hun klanten. Dan hoor je, nu je dit zegt, ook mijn kanttekening (mocht het een kanttekening zijn overigens - voor sommigen misschien niet).

Mijn kanttekening m.b.t. jouw "mooie verhaal". Wie weet wat en waarom weet ik niet (nu) over mezelf wat banken weten, wat de regering weet, wat google weet, wat de slimme energiemeter van Eneco weet, wat er met die gegevens gebeurt, wat er gebeurt als mijn gegevens op straat belanden, waarvoor de gegevens worden gebruikt, welke derde instanties er van deze gegevens gebruik kunnen maken, hoe jullie mijn gegevens willen beschermen etc. etc.

Als ik nu nog en eens niet bij gegevens kan komen die de dokter bijv. ziet om maar een enkel voorbeeld te noemen. Als ik deze wel kon zien en het systeem is niet 99.9% beveiligd waar ben ik dan? Wat als die zaken allemaal gekoppeld zijn..wat als ik het allemaal zo helemaal goed vindt en gewoon wil pinnen of in sommige gevallen juist mijn rekeningoverzicht op papier wil hebben? Wat als..

"The Internet of Things" zoals de benaming heet, de term die jou vast niet onbekend zal zijn, kan ook een enorme keerzijde hebben.

Heb je het plaatje voorbij zien komen op Facebook (of iets anders) waarbij de dode mensen in de hemel komen en naar hun handen kijken? "The disciples seem to be focussed on something they don't have" (of wat dan ook was de tekst erbij). M.a.w. een telefoon kan je niet meenemen naar de hemel (mocht die er overigens zijn). In deze tijden hoor je vervoersbedrijven "klagen" over fietsende jongeren met telefoons in hun hand. Mensen appen dagelijks onder het rijden of ze bellen..whatever..de vraag is natuurlijk..is dit allemaal wel zo "mooi" en "futuristisch" hoe jij het voorschotelt of is het misschien een extreme vorm van Big Brother wat niemand ooit had gewenst? En daarbij laat ik het voor vandaag.

Ik snap je zorg. Maar aan de andere kant denk ik ook: Je wordt niet gedwongen om alles te gebruiken wat je voorgeschoteld wordt. Die keuze ligt bij jou.
sweetpea schreef:

Ik snap je zorg. Maar aan de andere kant denk ik ook: Je wordt niet gedwongen om alles te gebruiken wat je voorgeschoteld wordt. Die keuze ligt bij jou.


Morgen is de grote dag dat ik het aan jou uitleg, maar zegt "ontwetendheid" en "commerciële belangen" jou "iets"? Denk daar maar eens over na voordat je straks het lichtje uitdoet en gaat slapen..
sweetpea schreef:

Ik snap je zorg. Maar aan de andere kant denk ik ook: Je wordt niet gedwongen om alles te gebruiken wat je voorgeschoteld wordt. Die keuze ligt bij jou.


Sweetpea een hele goedemorgen :) misschien had je mijn post van gisteren niet meer gezien, maar ik was hem zeker niet vergeten. Ik heb hier namelijk een mening over. Nu ken je mij misschien niet echt heeeeeel erg goed, maar over het algemeen heb ik een behoorlijk "negatieve instelling" en kijk, op een andere manier, naar tich bedrijven.

Iedereen zal wel moe van mij worden, maar ik pak het "projectje" Facebook er even bij. Facebook heb ik zelf, omdat ik een beetje zullen maar zeggen "mee wil gaan met mijn tijd" vanaf een redelijk vroeg punt in mijn leven "erop gezet". Facebook is erg populair geworden zoals je nu weet. Ik denk, deels omdat er vraag naar was..Hyves was wat meer voor de "jongere generatie" maar ik denk ook deels omdat Facebook pagina's open zette. Hiermee bedoel: "Er waren nog geen instellingen om je privacy af te schermen, er was nog geen driehoekje waarmee je je beste vriend kon blokkeren e.d." Deze instellingen kwamen allemaal later toen, vanwege de privacywet, Facebook door het land (Nederland) min of meer werd "gedwongen" om deze opties in te bouwen. Prima..Google deed bijv. precies hetzelfde. Je kon weg laten halen wat je wilde, je kon inloggen en aanklikken dat je niet langer wilde dat al je pagina's in jouw Google account opgeslagen werden bla bla. etc. etc.

Bedrijven spelen in op "laksheid", "luiheid" en "ontwetendheid" van de meerderheid van bevolkingsgroepen (vooral dit soort marktleiders). Dat jij reclame krijgt in Gmail (Google's mailprogramma) en kan uitzetten weet zo'n 80% niet, 10% kijkt er nog en eens niet na bla..bla..je kent het wel. Deze grote bedrijven weten dit. Ze weten ook dat de meerderheid van de Nederlanders plofkip blijft kopen.

Als jij een nieuw huis koopt krijg je automatisch de reclamefolders in je brievenbus of je moet 5 minuten fietsen om een sticker op te halen. Als je geen sticker hebt bellen ze aan je deur. De sticker die je hebt wordt soms over het hoofd gezien of als ze hem al zien zeggen "ze" dat geen verkoper zijn etc. etc.

Het hele idee van commercie en commerciele belangen is de "push" (onbewust is prachtig!). Hoe onbewuster de reclame jou (kan) raken zodat je het koopt hoe beter. Bedrijven weten dat er heel veel mensen zijn die het allemaal niet zoveel uitmaakt en spelen daar gretig op in.

We worden niet gedwongen: "ik geef je gelijk daarin" Echter we worden "onbewust" "meegezogen" en gepusht in het "web van de commercie". De commercie weet precies waarom de consument "laks" is en geen 5 minuten voor een sticker gaat fietsen naar het Gemeentekantoor. Ze weten heel veel, willen nog meer weten over ons en over het allergrootste deel van de bevolking die niet oplet willen ze het liefste dat ze hun leven op een presenteerblaadje geven zonder dat deze "meerderheid" ook maar 1 enkele vorm van actie onderneemt.

Deze meerderheid zijn de zogenaamde "makke lammetjes". Geef een mak lammetje elke dag zijn flesje melk, vertel het makke lammetje helemaal niks, laat het makke lammetje zien dat er "mooie dingen" staan te gebeuren..ahw eindelijk..zo creeer je ultieme gelduitgevende ontwetende zombies. Stay little and denk niks. En vooral: "Ga niet roepen dat je het er niet mee eens bent".
De drijfveer in al deze ontwikkelingen is toch vooral de consument te verleiden tot impulsief geld uitgeven. Vandaar dat het mobiel moet met een spaaraat dat we geacht worden altijd bij ons te dragen.
We vergeten even gemakshalve dat dit uitsonderingssituaties zijn. Er zijn altijd alternatieven waarbij de consument WEL de regie in eigen hand houdt.
In veel technologische ontwikkelingen krijg ik de indruk dat getracht wordt om ons de regie te ontnemen. Natuurlijk niet uitgesproken, en er zijn altijd mogelijkheden om........
Maar ik denk toch dat mijn mening de kern, en de zaken eromheen alleen maar zijn bedoeld als argument om de betreffende zaak door te drukken.

Bedenk maar eens : als we alles kunnen doen met slechts één gadget, hoe kwetsbaar ben je dan? Denk maar aan mensen die onthand zijn als ze hun mobiel kwijt zijn. Ik wens mijn welzijn niet aan een apparaatje / techniekje / ..... op te hangen, de werkelijke meerwaarde is doorgaans buitengewoon gering.
Dank voor deze update en inzichten Jasper. Ik hoop dat ik snel met mijn iPhone kan betalen, ID-controle via mijn vingerafdruk of irisscanner :)

geen resactie
Helemaal geweldig, hier zit ik op te wachten! Geen uitpuilende portemonnee door al die plastic pasjes. Gewoon in mijn telefoon. En technisch kan het al enkele jaren, alleen ben ik nu nog afhankelijk van een Duitse bank. Straks zit mijn contactloze SNS pas in mijn telefoon, en hopelijk ook mijn toekomstige SNS creditcard met on-line rekeningoverzicht ;)
Stefan schreef:

Helemaal geweldig, hier zit ik op te wachten! Geen uitpuilende portemonnee door al die plastic pasjes. Gewoon in mijn telefoon. En technisch kan het al enkele jaren, alleen ben ik nu nog afhankelijk van een Duitse bank. Straks zit mijn contactloze SNS pas in mijn telefoon, en hopelijk ook mijn toekomstige SNS creditcard met on-line rekeningoverzicht ;)



Ik vind dit echt de meest "naïeve gedachte" die er bestaat om heel eerlijk te zijn. Ten eerste het gaat in het bovenstaande verhaal niet alleen om de SNS-dingetjes, ten tweede de meeste telefoons zijn zo "lek als een mandje". Of het nu om de telefoons gaat of de apps dat laat ik even in het midden, ten derde: "Je kan je leven natuurlijk ook gelijk op straat neerplempen", ten vierde jij "juicht het toe" om het zomaar te zeggen. Zijn er uberhaubt "voorwaarden" die je "stelt" aan deze koppeling? Ten vijfde. Ik kan uiteraard niet in je telefoon kijken, maar het is (normaal gesproken) "normaal" dat je sommige pasjes eruit haalt en eens in de zoveel tijd je portemonnee "schoonmaakt". Die zijn enkele opmerkingen die ik heb. Ik hoor een paar mensen die die toejuichen en nu zal ik niet helemaal erin duiken, maar ik heb (zowat) een zwaar vermoeden dat jullie dit "toejuichen" zonder over de consequenties na te denken of (alweer) andere oplossingen.

Mijn vraag is dus eigenlijk. Zijn er voorwaarden die je aan "deze koppelingen" stelt of vind je het "gewoon" allemaal wel prima? Wat natuurlijk ook heel goed kan hoor.

Je hoort vaak mensen roepen: "Bla die bla ik heb niks te verbergen dus van mij mogen ze alles weten..". Ondertussen wordt hun 06 nummer doorverkocht aan de meest biedende partij. Er is ook nog zoiets als het recht op privacy wat ik (persoonlijk) een erg belangrijk recht vind zoals je hierboven kan lezen. Interesseert dit jou iets Stefan? Ik trek het ff door hé, a.d.v. de voorbeelden Jasper gaf.

Dus al je pasjes weg..alle info "in je telefoon" of een "chip". Dat begint dus met het bovenstaande denk ik zelf. Of het nu een tel is of een knoopje op je blouse.

Sjaakie93 schreef:

Stefan schreef:

Helemaal geweldig, hier zit ik op te wachten! Geen uitpuilende portemonnee door al die plastic pasjes. Gewoon in mijn telefoon. En technisch kan het al enkele jaren, alleen ben ik nu nog afhankelijk van een Duitse bank. Straks zit mijn contactloze SNS pas in mijn telefoon, en hopelijk ook mijn toekomstige SNS creditcard met on-line rekeningoverzicht ;)



Ik vind dit echt de meest "naïeve gedachte" die er bestaat om heel eerlijk te zijn. Ten eerste het gaat in het bovenstaande verhaal niet alleen om de SNS-dingetjes, ten tweede de meeste telefoons zijn zo "lek als een mandje". Of het nu om de telefoons gaat of de apps dat laat ik even in het midden, ten derde: "Je kan je leven natuurlijk ook gelijk op straat neerplempen", ten vierde jij "juicht het toe" om het zomaar te zeggen. Zijn er uberhaubt "voorwaarden" die je "stelt" aan deze koppeling? Ten vijfde. Ik kan uiteraard niet in je telefoon kijken, maar het is (normaal gesproken) "normaal" dat je sommige pasjes eruit haalt en eens in de zoveel tijd je portemonnee "schoonmaakt". Die zijn enkele opmerkingen die ik heb. Ik hoor een paar mensen die die toejuichen en nu zal ik niet helemaal erin duiken, maar ik heb (zowat) een zwaar vermoeden dat jullie dit "toejuichen" zonder over de consequenties na te denken of (alweer) andere oplossingen.

Mijn vraag is dus eigenlijk. Zijn er voorwaarden die je aan "deze koppelingen" stelt of vind je het "gewoon" allemaal wel prima? Wat natuurlijk ook heel goed kan hoor.

Je hoort vaak mensen roepen: "Bla die bla ik heb niks te verbergen dus van mij mogen ze alles weten..". Ondertussen wordt hun 06 nummer doorverkocht aan de meest biedende partij. Er is ook nog zoiets als het recht op privacy wat ik (persoonlijk) een erg belangrijk recht vind zoals je hierboven kan lezen. Interesseert dit jou iets Stefan? Ik trek het ff door hé, a.d.v. de voorbeelden Jasper gaf.

Dus al je pasjes weg..alle info "in je telefoon" of een "chip". Dat begint dus met het bovenstaande denk ik zelf. Of het nu een tel is of een knoopje op je blouse.


Hoi Sjaakie93,
Natuurlijk mag jij dit naïef vinden. Zelf vind ik het naïef om te denken dat het met individuele plastic pasjes beter is geregeld. Daarnaast ben ik niet zomaar iemand die dit toejuicht zonder de consequenties ervan te overzien. Dat had je kunnen afleiden van het feit dat ik al jaren contactloos betaal met mijn bankpas in mijn mobiele telefoon.
Groeten,
Stefan
Stefan schreef:


Hoi Sjaakie93,
Natuurlijk mag jij dit naïef vinden. Zelf vind ik het naïef om te denken dat het met individuele plastic pasjes beter is geregeld. Daarnaast ben ik niet zomaar iemand die dit toejuicht zonder de consequenties ervan te overzien. Dat had je kunnen afleiden van het feit dat ik al jaren contactloos betaal met mijn bankpas in mijn mobiele telefoon.
Groeten,
Stefan


Goedemorgen/nacht whatever,

Ik "denk niet" dat het "beter" is geregeld met individuele pasjes..ik zeg ook niet dat je er geen "goed systeem" uit zou kunnen halen, maar het "werkt pas goed" als het systeem "goed is" (99.9%). Momenteel zie ik (persoonlijk) wat bijv. zo "lek is als een mandje" en wat voor mij nog en eens niet bij de 50% komt. En dan doel ik met name op updates op telefoons die niet worden uitgevoerd, malware e.d.

Wat jij zegt is "slecht een opstapje" van de "blog" van Jasper. Ik maak mij (op voorhand) al bepaalde zorgen over wat er na dat opstapje gaat gebeuren..dus eigenlijk wat er nu gebeurd dus iDeal, contactloos, leven e.d. alles gekoppeld in één knoopje bijv. daar ben ikzelf behoorlijk terughoudend in (om o.a. enkele van de bovenstaande redenen).
Sjaakie93 schreef:


Goedemorgen/nacht whatever,

Ik "denk niet" dat het "beter" is geregeld met individuele pasjes..ik zeg ook niet dat je er geen "goed systeem" uit zou kunnen halen, maar het "werkt pas goed" als het systeem "goed is" (99.9%). Momenteel zie ik (persoonlijk) wat bijv. zo "lek is als een mandje" en wat voor mij nog en eens niet bij de 50% komt. En dan doel ik met name op updates op telefoons die niet worden uitgevoerd, malware e.d.

Wat jij zegt is "slecht een opstapje" van de "blog" van Jasper. Ik maak mij (op voorhand) al bepaalde zorgen over wat er na dat opstapje gaat gebeuren..dus eigenlijk wat er nu gebeurd dus iDeal, contactloos, leven e.d. alles gekoppeld in één knoopje bijv. daar ben ikzelf behoorlijk terughoudend in (om o.a. enkele van de bovenstaande redenen).


Goedenavond,
Uiteraard ben ik het roerend met je eens dat de beveiliging van Android (en de apps die op je toestel draaien) veruit onvoldoende is om een betaalpas in onder te brengen. Dat zou voor een beetje hacker geen echte uitdaging zijn om mee te frauderen. Betaalpassen horen daarom in een afgeschermd gedeelte te zitten. Een zogenaamd Secure Element. Zoals de SIM-kaart in je telefoon. Technisch gesproken is een SIM-kaart gebaseerd op dezelfde smartcard technologie als de chip in je bankpas. De bankpas is contactloos geworden door er een antenne aan te knopen (even kort door de bocht beschreven). De SIM-kaart kan via het Single Wire Protocol veilig communiceren met de NFC controller en die is verbonden met de antenne, waarmee je contactloos kunt communiceren met bijvoorbeeld een betaalterminal. Tot slot zijn er de officiële instanties zoals MasterCard en Visa die vereisen dat de betaaloplossing in de telefoon gecertificeerd en veilig is. Uiteindelijk dragen zij het imago risico en de banken die de (virtuele) betaalpas uitgeeft het financieel risico.
In dit hele verhaal komen Android en de apps die daarbinnen draaien er helemaal niet aan te pas. Hooguit in het beheer van de virtuele pasjes (aan-/uitzetten, toevoegen/aanvragen en verwijderen, etc.).
Ik kan nog verder in detail gaan, maar daar is deze community niet voor geschikt.
Groeten,
Stefan
Stefan schreef:

Sjaakie93 schreef:


Goedemorgen/nacht whatever,

Ik "denk niet" dat het "beter" is geregeld met individuele pasjes..ik zeg ook niet dat je er geen "goed systeem" uit zou kunnen halen, maar het "werkt pas goed" als het systeem "goed is" (99.9%). Momenteel zie ik (persoonlijk) wat bijv. zo "lek is als een mandje" en wat voor mij nog en eens niet bij de 50% komt. En dan doel ik met name op updates op telefoons die niet worden uitgevoerd, malware e.d.

Wat jij zegt is "slecht een opstapje" van de "blog" van Jasper. Ik maak mij (op voorhand) al bepaalde zorgen over wat er na dat opstapje gaat gebeuren..dus eigenlijk wat er nu gebeurd dus iDeal, contactloos, leven e.d. alles gekoppeld in één knoopje bijv. daar ben ikzelf behoorlijk terughoudend in (om o.a. enkele van de bovenstaande redenen).


Goedenavond,
Uiteraard ben ik het roerend met je eens dat de beveiliging van Android (en de apps die op je toestel draaien) veruit onvoldoende is om een betaalpas in onder te brengen. Dat zou voor een beetje hacker geen echte uitdaging zijn om mee te frauderen. Betaalpassen horen daarom in een afgeschermd gedeelte te zitten. Een zogenaamd Secure Element. Zoals de SIM-kaart in je telefoon. Technisch gesproken is een SIM-kaart gebaseerd op dezelfde smartcard technologie als de chip in je bankpas. De bankpas is contactloos geworden door er een antenne aan te knopen (even kort door de bocht beschreven). De SIM-kaart kan via het Single Wire Protocol veilig communiceren met de NFC controller en die is verbonden met de antenne, waarmee je contactloos kunt communiceren met bijvoorbeeld een betaalterminal. Tot slot zijn er de officiële instanties zoals MasterCard en Visa die vereisen dat de betaaloplossing in de telefoon gecertificeerd en veilig is. Uiteindelijk dragen zij het imago risico en de banken die de (virtuele) betaalpas uitgeeft het financieel risico.
In dit hele verhaal komen Android en de apps die daarbinnen draaien er helemaal niet aan te pas. Hooguit in het beheer van de virtuele pasjes (aan-/uitzetten, toevoegen/aanvragen en verwijderen, etc.).
Ik kan nog verder in detail gaan, maar daar is deze community niet voor geschikt.
Groeten,
Stefan


Goedeavond Stefan,

Nogmaals..het gaat mij niet alleen maar om een contactloze betaling met je mobiele tel.

Groeten
Het gaat er nog en eens niet om wat "fictie" zou kunnen zijn, maar hoever we "fictie" laten komen! Misschien wel een aanrader voor sommige lezers onder ons die geïnteresseerd zijn over "politieke corruptie" en "machtsmisbruik": 1984 (George Orwell). Lees anders ook "even" dit artikel: "http://www.nu.nl/internet/4161742/massasurveillance-nsa-druist-in-grondwet-vs.html" We hebben het (als voorbeeld hierboven) over massasurveillance van de NSA, daarboven had ik het over de "surveillance van de slimme energiemeter "Toon", de "surveillance van de Smart-TV" e.d. Dan mag godsamme hopen dat op dat "knoopje" geen enkele "surveillance" zit van wie dan ook behalve mijzelf. Dat laatste Stefan, kan jij mij (hoe naïef ik je gedachte MISSCHIEN ook vindt) absoluut niet garanderen! En vooral niet wanneer de grote "baas" van Android de data van mijn tel zit te rippen in het ergste geval. Geef mij eerst mijn "schijnprivacy terug" voordat we uberhaubt aan dit soort toestanden gaan beginnen! Ik moet er niet aan denken!
Goed om te lezen dat SNS kijkt naar betalen met de mobiele telefoon. Sinds vandaag kunnen alle klanten van ING dit al: http://www.bright.nl/ing-lanceert-contactloos-betalen-voor-android-smartphones en begint er ook een test met het via de mobiel in-en uitchecken in het OV. Ik ben benieuwd wanneer SNS met de eerste tests begint en test het graag mee!
Hoi Taardema,

Welkom op de community, ik zie dat je de weg naar onze nieuwsartikelen al hebt gevonden :). Momenteel verkennen we de mogelijkheden om te betalen met de smartphone. Zodra we hier een update over hebben, delen we dit met jullie op de community.

Voor meer informatie over de community, kun je het topic ’Welkom op de community’ eens doorlezen. Verder kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer.

Ik ben een zeer tevreden gebruiker van een Windows Phone (Lumia 640 LTE). Deze heeft een NFC-chip. Jullie aan de implementatie op Windows Phone toch wel snel doen?
Hoi SimonT,

Welkom op de community. Zoals Jasper aangeeft, willen we contactloos betalen met je mobiel in 2016 introduceren. De community is dé plek om hierover op de hoogte gehouden te worden.

Mocht je een keer zelf een topic willen aanmaken, dan kun je hier lezen hoe dat moet. Op de community praten we ook over ‘niet bankzaken’. Zo kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer.
Nu nodig
delmontelyon schreef:

Nu nodig



Hallo Delmontelyon,

Dank voor je eerste (en korte ;)) bijdrage op de community; welkom. Kun je aangeven wat je precies nodig hebt?

Heb je overigens het topic ’Welkom op de community’ al gezien? Fijne jaarwisseling gewenst.

Reageer

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)