SNS

Beantwoord

Aflossingsvrij Check

  • 1 juli 2020
  • 10 Reacties
  • 7461 Keer bekeken

Vrienden,  ontving vandaag een blije aflossingsvrij Check brief.

Ben nieuwsgierig naar hoe of wat dus deed de check, geheel vrijblijvend uiteraard.

Wij hebben nog een aantal jaren te gaan, maar toch, de einddatum lopende hypotheek komt langzaam in zicht.Aan het eind de keuze wat willen jullie, cash aflossen  ? ? ! !   Onze spaarcenten zitten in de stenen dus dat is gewoon onmogelijk, nwe hypotheek bij een andere aanbieder doen?  Zeer kostbaar en gewijzigde condities  of  de huidige SNS aflossingsvrije oversluiten, we gaan het bekijken. ECHTER  nu weet De Bank al wel te zeggen dat een eventuele nieuwe hypotheek in ieder geval ruim € 10.000  minder moet zijn  ! ! ? ?  Terwijl De Bank heel goed weet  dat vandaag de dag de overwaarde van onze woning ruim € 147.000  is, gebaseerd op recente (WOZ Waarde Gemeente ) .    Afgezet tegen vergelijkbare woningen in de vrije markt,  (recent verkochte burenwoningen zelfde huis en bouwjaar)  komen wij op een (fictieve) overwaarde van  € 205.000  ! ! !  Wij vragen ons af  gezien de aanhoudende krapte op de woningmarkt  wat de rechtvaardiging van De Bank is om  straks in ieder geval NIET de lopende lening voor hetzelfde bedrag als de lopende lening te continueren, uiteraard tegen de dan vigerende rente en andere voorwaarden anders dan verlaging van het kredietbedrag ! ? ?  Leden van de Community hebben jullie eenzelfde ervaring met onze Bank en vindt U dat normaal ?  Graag Uw reactie en mogelijke tips wat te doen. 

Dank voor Uw eventuele reactie,   Groetend  DEUTEKOM

icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 16 juli 2020, 16:01

Goedemiddag @Deutekom 

De einddatum van je aflossingsvrije hypotheek lijkt misschien nog ver weg, maar het is belangrijk om nu al te kijken naar de mogelijkheden om je hypotheek af te lossen. Wil je op de einddatum je hypotheek verlengen? Of sluit je een nieuwe hypotheek af? Met de Aflossingsvrij Check - die je ook hebt gebruikt - helpen we onze klanten die vragen te beantwoorden.

Uit je bericht blijkt dat je met diverse vragen rondloopt. Omdat iedere (financiële) situatie weer anders is, helpen we je graag persoonlijk verder.  Via dit formulier kun je afspraak maken voor een vrijblijvend oriëntatiegesprek. Het gesprek vindt plaats in de winkel of via beeldbellen vanuit huis. 

Bekijk origineel

10 reacties

Goedemiddag Evelyn,  dank voor je reactie van alweer even geleden.  Ben nu pas in de gelegenheid te reageren. Alles wat je mij schrijft komt me bekend voor, 'n paar jaar geleden 'n informatief gesprek inzake hypotheek en h. rente etc.   Onlangs, ik denk eind 2019 weer eens een adviseur aan de lijn gehad en ik kwam tot de conclusie dat ik op dat moment maar beter geen zaken kond doen.  Reden de schrik voor de enorme kosten die mij in het vooruitzicht werden gesteld,  sloeg werkelijk nergens op. Kennelijk, ik zeg kennelijk  moeten allerlei (officiele) instanties ingelicht worden als je vandaag de dag iets met je lopende hypotheek wilt doen terwijl vlgs mijn simpele mening dat enorm  wordtr opgeblazen. Er moet een onderzoek ingesteld worden naar onze financiële situatie, kunnen wij over zeg 3 jaar wel aan onze verplichtingen voldoen, allerlei informatie moet worden verzameld etc etc.  Moet je weten Evelyn dat wij bij het vaak bekritiseerd BKR 1 (één) vermelding hebben staan op naam van de SNS Bank Hypotheek , de Bank heeft aan de hand van bij jullie lopende rekeningen een direct inzicht tot jaren terug over onze handel en wandel. Enorme overwaarde op onze woning,  dus waar hebben we het over?   En  als wij dan op voorhand geconfronteerd worden met minimaal €  2.500 aan kosten dan slaat ons de schrik om het lijf.  Banken kunnen goed en snel naar zich toe rekenen, recente ervaring met De Bank spreekt voor zich !  Ik hecht eraan deze ervaring met U en de overige Community leden te delen,  mogelijk kunnen zij er iets van opsteken. Vriendelijke groeten,   DEUTEKOM

Waar blijven de andere leden / lezers  met hun op/aanmerkingen, ervaringen? 

 

Goedemorgen Deut,

Ik kan je melden dat ik je initiele bijdrage wel degelijk heb gelezen. Ik heb inderdaad niet gereageerd om de volgende redenen:

  1. Ik heb hier geen ervaring mee, en vooral
  2. Ik vond @eRik19 's reactie al dermate uitgebreid en terzake doend dat ik niets had toe te voegen.
  3. Aan een inhoudsloze reactie van mij heb je niets….

Maar ik kan je met de laatste opmerking van @eRik19  in het achterhoofd nog een mogelijkheid meegeven, die ik zelf enkele jaren geleden heb doorgevoerd.

Ik heb een renteherziening aangevraagd. Dat kon zonder notariskosten of zoiets. Dat kan op twee manieren: de rentemiddeling die @eRik19 aangeeft, of door de “boeterente” in één keer te betalen. Je moet dan wel een fors bedrag ophoesten (dat gaat ten koste van je aflossing), maar dat is wel aftrekbaar. Ondanks de  nog relatief lange resterende looptijd was dit zeer voordelig.

Andere mogelijke complicatie: mijn hypotheek loopt niet bij SNS. Vooral het feit dat geen notaris- en adviseurskosten verschuldigd waren, geldt niet voor alle hypotheken.

Ha @Deutekom, ik heb zo'n vermoeden dat de hoogte van je max. hypotheek meer bepaald wordt door je maandelijkse inkomen. Toen je hypotheek afsloot was je nog aan het werk, en nu (als ik het goed heb) geniet je van AOW en pensioen (en ik wens je dat nog vele jaren toe ), dat is wel minder denk ik.

Ik denk dat een hypotheken bij de SNS gebaseerd zijn op de verwachting dat je de hypotheek ook gaat aflossen (dus meestal een looptijd van 30 jaar. Dus de overwaarde is minder belangrijk. Er zijn banken geweest die bij een aflossingsvrije hypotheek geen eind-datum in het contract hebben staan. Sommige banken bieden een soort ‘opeet’ hypotheek aan waarmee je huis steeds meer van de bank wordt. Bij deze is de overwaarde wel van belang.

Wat ook meespeelt zijn de huidige economische verwachtingen, en die zijn niet erg positief. De huizenmarkt kan zo maar omslaan als corona(angst) om zich heen blijft grijpen. Dus de houdbaarheid van overwaarde is beperkt. Je kunt vaak wel de overwaarde direct inzetten om je rente staffel aan te passen (hoe kleiner “hypotheek schuld” / “overwaarde” hoe lager de rente. Je kan een taxatie daarvoor gebruiken (kost geld) of de WOZ waarde van je woning (gratis).

Je weet dat een eerst verkennend gesprek met een hypotheekadviseur gratis is? Je zou met je vraag dus eens langs kunnen gaan bij een SNS winkel.

Maar goed, je wilt graag de aflossingsvrije hypotheek doorzetten te zijner tijd voor een zelfde bedrag. Dat lijkt dus lastig. De spelregels zijn veranderd helaas en dat is niet echt prettig. Je zou kunnen proberen toch iets af te lossen al zijn het maar kleine stapjes. Ik heb het zelf ook de afgelopen jaren gedaan en dat bevalt me toch wel.

Ten diepste voelt het onrechtvaardig, vooral omdat je altijd netjes hebt betaald (je hebt laten zien dat je kredietwaardig bent). Geen idee of SNS genegen is echt persoonlijk maatwerk te leveren.

De Mods zullen zeggen: op je persoonlijke situatie kunnen we niet ingaan.

Daarom Mods aan jullie de vraag: Heeft de SNS formeel beleid (achter de hand) om persoonlijk maatwerk te leveren als de algemene rekenmodellen niet toereikend zijn om een aflossingsvrije hypotheek voort te zetten na 30 jaar en een klant vanwege die modellen b.v zijn huis zou moeten verkopen?

 

Hallo Poortwachter ERIK, dank voor je uitvoerige reactie Ik vraag me wel af  ben jij een vooruit geschoven functionaris vanuit een of andere adviesraad/cliëntenraad, zou zo maar kunnen.  Waarom ik dat denk beste ERIK ?jouw reactie klinkt mij net zoals die van een SNSBank medewerker is te verwachten.  Dat mag best hoor  ik haal daar dan wel de stukken uit waar ik wat van opsteek en daar gaat het toch om nietwaar. Echter dat de overwaarde van een woning bij evtle verlenging niet van belang zal zijn bestrijd ik ten zeerste.   De Bank  is toch bij een nieuwe resp. verlengen van een hypotheek als 1e geïnteresseerd in de waarde van het object,   de verlangde hypotheek  en vervolgens  of de hypotheeknemer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen.  In het onderhavige geval, ons geval dus,  is er een enorme overwaarde van laat ons zeggen 2 ton !  Als over 6 jaar een verlenging gevraagd wordt voor 60 mille  dan moet dat toch geen probleem zijn?   In het midden gelaten dat in de tussenliggende periode  zeker aan tussentijdse aflossing zal worden gewerkt,  waar hebben we het dan over?  Op voorhand stelt de SNSBank geheel  “out of the blue “  dat het gevraagde bedrag zowiezo  met 10 mille verlaagd dient te worden ? ? ?  Een nadere uiteenzetting waarom wordt niet gegeven, vreemd.   Zelfs als de waarde van de woning tegen die tijd met zeg 10% zou zijn gedaald zou dat toch geen probleem mogen zijn?  Solvabiliteit van de cliënt .  De Bank weet dat er bij de BKR NIETS te halen valt, anders dan inschrijving hypotheek !   Kopie aangifte IB biedt uitkomst inzage inkomsten, bezittingen, schulden  en dat is het.  Zelfs mocht ik tegen die tijd zijn ontvallen dan kan mijn echtgenote nog gewoon aan de verplichtingen voldoen.   In de effectenwereld spreekt men dan van een veilige belegging !  Als ik mijn oor te luisteren leg bij de makelaarswereld en media,  o.a. een jaarlijkse behoefte aan woningen van 90.000 stuks terwijl de productie thans  nog lang geen 60.000  woningen betreft dan zal het met het omslaan van de markt wel meevallen.  Dat de eerder door mij geschatte overwaarde van zeg 2 ton tegen die tijd zou zijn verdampt  dat verwijs naar fabeltjesland. Ik hoop dat bovenstaande jouw visie enigszins doet wijzigen. Het  duurt nog enige tijd voor 2026, in de tussentijd heb jij vast wel gereageerd. Waar blijven de andere leden / lezers  met hun op/aanmerkingen, ervaringen?  Tot slot ERIK als ik ingelogd ben waar vind ik dan waar mijn bijdrage geplaatst is?  Ik zie tig zaken voorbijkomen, daar word ik dol van ,  zie door de bomen  etc etc,  misschien kan jij me een hint geven  waar ik moet zoeken, daar zou ik blij mee zijn.  Alvast dank voor je aandacht,  vriendelijk groetend   DEUT

 

 

Ha Deut, bedankt voor je uitvoerige reactie. Een spreekbuis van de bank wil ik niet zijn. Met beperkte gegevens is het wel verstandig om voorzichtig te reageren. Maar ik denk dat velen je benijden om hypotheek positie. Een restschuld van 60.000 is goed te doen lijkt me.

Ik zou zeker navragen waarom de bank meent je te moeten forceren om 10.000 af te lossen de komende 6 jaar. Ze moeten dat wel aannemelijk maken. Ik vind je argumentatie doordacht en evenwichtig. Laat maar eens horen hoe de SNS reageert. Misschien dat je via de telefonische helpdesk van de SNS een afspraak met een adviseur kunt regelen (gratis natuurlijk, want het gaat om je huidige hypotheek).

Ik weet niet hoeveel rente je nu betaald, maar als dat meer is dan 3% (oid) zou je het volgende kunnen proberen. Je vraag rentemiddeling aan. Dat is ten diepste een sigaar uit eigen doos: De boete die voortkomt uit het openbreken van de rente vaste periode ga je als renteopslag betalen. Meestal is het gevolg van rentemiddeling dat je een lagere rente kunt krijgen, maar dat de looptijd van 6 jaar dan bv 10 jaar wordt. Dit kan voor je interessant zijn omdat dan de eis van de bank 4 jaar later actueel wordt. (Het is maar een gedachte kronkel).

Je vroeg je af waar de andere lezers/reageerders zij? Die zijn er bijna niet. De actieve groep wordt steeds kleiner. Ook zie je dat de SNS medewerkers steeds minder snel hier reageren. Binnen een dag zou je toch wel een reactie mogen verwachten als een klant iets meldt/vraagt.

Tot slot even hoe ik kijk wat er nieuw is: Als ik het forum bezoek en nog niet ben ingelogd, dan kies ik meestal (links boven) de optie: Menu → 'Recent actieve topics’. Als ik ben ingelogd kan ik ook nog kiezen: Menu → ‘Actief sinds laatste bezoek’. Eventueel kun je het sterretje ‘Topic volgen’ onder je geplaatste bericht aanklikken, je krijgt dan een e-mail als er iets nieuws te lezen valt.

Gegroet!

 

 

Vriend ERIK  goedemorgen.  Toch nog iemand binnen de community die mijn inbreng leest en reageert, dank !  Even iets rechtzetten, De Bank verplicht mij niet in de resterende looptijd 10 mille af te lossen, nee….., als ik  de thans lopende aflossingsvrije hypotheek wil verlengen uiteraard tegen de dan vigerende condities, (makkelijk zat),  dan kan je NIET het dan openstaande leningsbedrag verlengen  ( dus na eventueel gedane tussentijdse aflossingen)   maar daar wordt dan zowiezo  10 mille op gekort ! !   Het hoe of waarom ontgaat mij  en ik ontving ook geen toelichting op deze handelwijze ! ?   Wie weet wordt deze korting te zijner tijd wel op  20 of 25 mille gezet  wie zal het weten ?  Graag jouw mening hierover.  

Tot slot zoals je weet zullen ALLE Banken in Nederland nooit telefonisch klanten benaderen voor het een of ander. Gisteravond werd ik na werktijd gebeld door iemand die zich uitgaf als medewerker De Bank. Alras vroeg hij naast het hemd van je gat ook naar mijn geboorteplaats/geboortedatum. Dan zit ik gelijk in de hoogste boom, privacy  je weet wel. Ik vertrouwde het niet echt en vroeg terloops ook naar zijn geboortedatum ?! ik en de goede man niet , het had met internet bij mij thuis van doen?  Ik sprak af dat ik wel naar bijkantoor hier ter plaatse zou gaan voor nadere info.  Beste ERIK en lezers   KIJK UIT  als je 's-avonds gebeld wordt,  ( BANKEN DOEN DAT NOOIT !)  en geef vooral je personalia niet prijs !   Dit was het voor vandaag,  alvast goed weekend, mogelijk tot wederhoren,   DEUT

 

 

 

@Deutekom, je schreef “dan kan je NIET het dan openstaande leningsbedrag verlengen  ( dus na eventueel gedane tussentijdse aflossingen)   maar daar wordt dan zowiezo  10 mille op gekort ! !   Het hoe of waarom ontgaat mij  en ik ontving ook geen toelichting op deze handelwijze ! ?   Wie weet wordt deze korting te zijner tijd wel op  20 of 25 mille gezet  wie zal het weten ?  Graag jouw mening hierover.

Ik wil daar vooralsnog geen mening over hebben. Ik wil je toch aanraden zelf even de SNS te bellen en via helpdesk deze vraag daar neer leggen met het verzoek om teruggebeld te worden door een SNS adviseur (gezien je eerdere telefonische ervaringen zou ik een wachtwoord afspreken zodat jij weet dat je met een betrouwbare SNS medewerker van doen hebt).

“Tot slot zoals je weet zullen ALLE Banken in Nederland nooit telefonisch klanten benaderen voor het een of ander.” Dit is niet helemaal waar ik ben in het verleden ook eens benadert door een medewerker van het SNS kantoor in mijn plaats. Maar deze moet wel duidelijk het doel van het gesprek kunnen aangeven. Bij enige vorm van paniek-mededeling (of urgentie etc) zou ik het niet meer vertrouwen.

Je trouwe vriend Erik

Beste Koos    goedemiddag  Lees eerst thans jouw reactie op mijn bijdrage inz. SNS Blije Hypotheekcheck brief.   Voor jouw en ERIK maar ook voor alle andere SNS Community lezers  wil ik aangaande tussentijds naar een lagere hypotheekrente switchen  nog even een kleine opmerking maken. Mogelijk heb ik dit item langer geleden al aangekaart, mijn geheugen laat met soms in de steek, verschoning dus,   Als je op verzoek een lagere  hyp. rente van de bank ontvangt dan zal de bank altijd een z.g. boeterente in rekening brengen, immers de bank lijdt renteverlies voor de verdere looptijd van de lening en zal daarvoor een vergoeding vragen. Natuurlijk is die z.g. boeterente fiscaal aftrek in het betreffende kalenderjaar dus je lijdt een lager verlies !   Dus Koos en Erik en alle andere geïnteresseerden hebben jullie zoiets in het verleden “aan de hakken gehad”  dan verdient het aanbeveling eens te kijken of jullie destijds  mogelijk teveel boeterente betaald hebben… ! !  Zou zomaar kunnen.  Tot op heden in ieder geval checken.  Ik heb zelf een paar jaar geleden bij onze SNS Bank dit ondervonden en ben toen “in de pen en telefoon” geklommen  met het verzoek deze boeterente thans conform de voorschriften van de AFM  ( Autoriteit Financiele Markten) als ik het goed heb  te herberekenen.   Het teveel betaalde bedrag bedroeg SLECHTS  75 % !  Lust je nog een peul ?!  Uiteraard heb ik het teveel betaalde rentebedrag op mijn rekening gecrediteerd gekregen  waarmee de zaak  geschikt is.   Dus vrienden, nogmaals dank voor Uw opmerkingen en zonodig handel ernaar.  Dit wilde ik aanvullende op bijdrage KOOS nog even kwijt.  Prettig weekend U allen    DEUTEKOM

 

Die kwestie heeft inderdaad gespeeld voordat er overeenstemming was over de te hanteren rekenregels.

Op het moment zelf is het berekenen van de “juiste” boeterente latig, omdat tevoren niet bekend is hoeveel je tussentijds gaat aflossen. Zeker bij een langere looptijd is dat belangrijk.

Fijn dat je het goed hebt kunnen afronden !

Reputatie 5
Badge +4

Goedemiddag @Deutekom 

De einddatum van je aflossingsvrije hypotheek lijkt misschien nog ver weg, maar het is belangrijk om nu al te kijken naar de mogelijkheden om je hypotheek af te lossen. Wil je op de einddatum je hypotheek verlengen? Of sluit je een nieuwe hypotheek af? Met de Aflossingsvrij Check - die je ook hebt gebruikt - helpen we onze klanten die vragen te beantwoorden.

Uit je bericht blijkt dat je met diverse vragen rondloopt. Omdat iedere (financiële) situatie weer anders is, helpen we je graag persoonlijk verder.  Via dit formulier kun je afspraak maken voor een vrijblijvend oriëntatiegesprek. Het gesprek vindt plaats in de winkel of via beeldbellen vanuit huis. 

Reageer