SNS

Contant geld storten, een heel gedoe!

  • 26 april 2016
  • 111 Reacties
  • 93949 Keer bekeken

Afgelopen zaterdag verkocht ik mijn auto op Marktplaats. Omdat de koper niet bankierde bij SNS wou ik contant betaald krijgen zodat we gelijk konden oversteken. Hij de auto, ik de centjes. Het bedrag lag ruim onder de €10000,- dus ik met legitimatiebewijs en vrijwaringsbewijs naar het GWK in Venlo. Als een crimineel, of louche autohandelaar werd ik aangekeken en men weigerde het geld aan te nemen en te storten op mijn SNS rekening. Ik had een aankoopverklaring of printscreen mee moeten nemen van de marktplaatsadvertentie. Maar die had ik al verwijderd. Het was zaterdag dus maar naar huis en maandag maar terug met een print van het mailcontact tussen mij en de koper en een copie van de vrijwaring. Lekker veilig die contanten in huis! Maandag voor de tweede keer op stap met het contant geld. Netjes alles bij me zo als afgesproken, me gemeld aan de balie, wat denk je is mijn naam geblokkeerd vanwege mijn verdachte transactie zaterdag. Mailadres en telefoonnummer doorgegeven. Ze zouden de zaak de volgende dag deblokkeren. Kon weer geen geld storten!! Weer lekker veilig met al mijn geld over straat! Gelukkig had mijn vrouw nog een betaalrekening bij de ABN Amro. Bleek dat ik daar het geld gewoon kon storten in een abn amro pin automaat met haar abn pas. Dezelfde avond meteen gedaan. Zo eindelijk het geld veilig bij een bank, no dezelfde avond! Thuisgekomen met internetbankieren naar de SNS rekening geboekt. Dit alles zonder vragen en fronsende wenkbrouwen omdat iemand met geld bij een bank staat! Kan SNS niet zulke geldautomaten plaatsen of deze service bij het GWK onder brengen? Deze 'service' heb ik meer als een nachtmerrie ervaren!

111 reacties

Reputatie 2
Badge

Dankjewel voor je uitgebreide toelichting @youst, waar de schoen wringt voel ik aan. Toch kan ik niet zeggen of we de dienstverlening met betrekking tot contant geld storten (en aanverwante zaken) in de toekomst zullen aanpassen. Omdat jij en veel andere mensen ernaar vragen, heb ik opnieuw aandacht voor dit onderwerp gevraagd. Beloofd is beloofd :slight_smile:


Er zijn twee problemen met de huidige oplossing. De eerste is dat het GWK niet goed verspreid over het land zit. Er zitten er bijvoorbeeld drie in Amsterdam, maar geen in Drenthe.  En in ander provincies zit er vaak maar één.  Dat betekent dat je vrij ver moet reizen en dat doe  je niet voor een paar honderd euro.

Dan kom je bij punt twee want voor de GWK gelden er andere eisen qua contant geld storten dan banken. Een bank heeft een relatie met een klant en weet wat wie die klant is. Een GWK heeft dat niet. Resultaat is dat je bij een bank een veel hoger bedrag kan storten en dat er minder gecheckt wordt.

Komt daar nog bij dat ze blijkbaar bij het GWK zeer inflexibel en klantonvriendelijk zijn en liever het werk niet doen en je kunt zien dat dit geen goede vervangende oplossing is.

Zojuist bij het GWK Delft geweest Pfff wat een ellende zeg.

Wilde een groot bedrag storten en heb uitgelegd waar het vandaan kwam, moest ik een bon tonen waarop ik zei dat je die niet kreeg bij die onderneming waar het vandaan kwam......antwoord zij, jawel hoor.....dus alles weer veilig opgeborgen en haar een fijne dag gewenst.

De service is echt 0,0 wat storten betreft en hoop echt dat de SNS snel actie gaat ondernemen voor dit drama want verder ben ik zeer tevreden met de SNS.

 

Reputatie 2
Badge

 

@Eva van Goor Het klopt dat niet voor iedereen een vestiging om de hoek zit. SNS heeft geen invloed op de plaatsing van vestigingen. Aangezien het proces van geld storten erg duur is en relatief weinig werd gebruikt, hebben we gekozen voor mogelijkheid via GWK Travelex. Dit is de reden dat de volledige behandeling bij GWK ligt en het GWK bepaalt ook de gehanteerde eisen. Dit betekent niet dat klantonvriendelijkheid en inflexibiliteit normaal zijn, dus ook deze signalen ontvangen we graag.

Niet om de hoek is het eufemisme van het jaar. Er er zijn twee hele provincies waar geen kantoor zit. Drenthe en Zeeland.

En het is niet het GWK die die eisen stelt, het is de overheid die andere eisen stelt aan controle bij het storten van contant geld als er geen bankrelatie bestaat. Zoals dat bij het GWK het geval is. Dit is geen volwaardige oplossing.

En dan hebben ik het nog niet over de klantonvriendelijkheid van GWK personeel. Daar zijn al jaren verhalen over. Het gaat om jullie klanten, SNS

 

@Eva van Goor Het klopt dat niet voor iedereen een vestiging om de hoek zit. SNS heeft geen invloed op de plaatsing van vestigingen.

Dat lijkt me niet houdbaar. Ik mag toch aannemen dat SNS kijkt naar wat GWK te bieden heeft alvorens die te kiezen. Er is dus gekozen voor beperkte locaties. Zeg dan gewoon dat GWK verreweg het goedkoopste was, of zoiets.

 

Reputatie 5
Badge +4
Wellicht kan de SNS maar snel gaan handelen om dit op te lossen, anders verlies je klanten waaronder mij.

Beste @youst,

Het spijt me dat je niet blij bent over onze dienstverlening. Ondanks dat je het nu anders hebt opgelost, maak ik je graag attent op deze tip:

Misschien is het een idee om de volgende keer een betaalverzoek te doen? Met een betaalverzoek in de SNS Mobiel Bankieren app kun je snel en simpel om je geld vragen. En is je betaalverzoek via iDEAL betaald? Dan staat het geld binnen een paar seconden op je rekening, ook in het weekend. Een betaling via een QR-code staat dezelfde of de volgende werkdag erop. Het bedrag mag per betaling niet meer zijn dan € 750. Dit doen we om fraude en zakelijk gebruik te voorkomen. Je kunt maximaal 20 betaalverzoeken per dag aanmaken in de app. En een betaalverzoek mag maximaal 30 keer betaald worden via iDEAL. Op onze site lees je er meer over.
Reputatie 2

Wellicht kan de SNS maar snel gaan handelen om dit op te lossen, anders verlies je klanten waaronder mij.Beste @youst,

Het spijt me dat je niet blij bent over onze dienstverlening. Ondanks dat je het nu anders hebt opgelost, maak ik je graag attent op deze tip:

Misschien is het een idee om de volgende keer een betaalverzoek te doen? Met een betaalverzoek in de SNS Mobiel Bankieren app kun je snel en simpel om je geld vragen. En is je betaalverzoek via iDEAL betaald? Dan staat het geld binnen een paar seconden op je rekening, ook in het weekend. Een betaling via een QR-code staat dezelfde of de volgende werkdag erop. Het bedrag mag per betaling niet meer zijn dan € 750. Dit doen we om fraude en zakelijk gebruik te voorkomen. Je kunt maximaal 20 betaalverzoeken per dag aanmaken in de app. En een betaalverzoek mag maximaal 30 keer betaald worden via iDEAL. Op onze site lees je er meer over.


Bedankt dat je meedenkt Evelyn ! Echter gaat het hier om cadeau's en dat is niet echt netjes om als betaalverzoek op te vragen vind ik.

Ik snap dat jullie als bank de nodige checks moeten doen ivm fraude etc, maar de drie systeembanken hebben hier evenzo last van en weten dit ook op te lossen zonder het via een GWK te doen (waar overigens heel wat klachten over te vinden zijn).

Persoonlijk ben ik ook voorstander om het doen van geld stortingen in (een beperkt aantal) SNS filialen weer mogelijk te maken. En desnoods hier x euro per keer voor te betalen, om zo niet andere klanten die het niet willen ook mee te laten betalen voor iets wat ze niet nodig hebben.
Een praktischer advies zou kunnen zijn, om die 300 euro te gebruiken om je boodschappen te doen. Het kan iets langer duren, maar je raakt het wel kwijt.
Klinkt allemaal heel leuk maar, bij de introductie van de GeldMaat (waar je ook kunt storten) heeft SNS bepaald dat zij daar niet aan meedoen. Heb een meer dan vervelende ervaring met GWK Delft. Storting Euro 500,00. Waarom stort U? Klust gedaan voor schoonmama. Antwoord: dat is inkomen uit arbeid...... Mag niet. Geblokkeerd dus. Kijk, dat is dus idioot. Witwassen gebeurt echt niet met 500 1.000, of 2.000 euro. Dat gebeurt met veel hogere bedragen. Frappant was de ronduit onbeschofte houding van de jonge dame van GWK. Dus u: storten bij ABN en daarna doorstorten naar SNS....... Eigenlijk waanzin en absoluut niet klantvriendelijk.
Reputatie 2
De klacht dien je in bij GWK Travelex, omdat in dit geval de service van de medewerker daar niet naar behoren is geweest. Het storten van contant geld is een service bij je betaalrekening, maar dit valt niet onder de zorgplicht. Dit betekent niet dat we klachten hierover niet serieus nemen. Als je vindt dat we als SNS hierin tekort schieten, dan dien je bij ons een klacht in.

Misschien kom ik bot over, maar dit soort argumentatie en houding van een bank jaagt klanten weg. Zonde want de SNS bied op zich best een goed product, maar een belangrijk onderdeel geld storten word gemist.

Het zou de bank sieren om voor de groep die graag contant wil storten te kijken naar betere mogelijkheden en de kosten hiervan de klant te laten betalen. Verhalen over witwassen en regelgeving gaan er niet in, daar waar de drie grootbanken met stortautomaten wel voldoende maatregelen kunnen treffen om dit te voorkomen.
Reputatie 5
Badge +4

Goedemorgen @youst,

Uit je reactie maak ik op dat het je niet lekker zit, dat begrijp ik wel. Je stoort je al langer aan het feit dat SNS ervoor gekozen heeft om de service geld storten via GWK Travelex te laten verlopen. Desondanks kan ik weinig aan het antwoord van @Sven toevoegen. Op klantvriendelijke manier heeft hij een paar keer een toelichting gegeven.

Uiteraard vinden we het niet fijn als onze klanten niet tevreden zijn over onze dienstverlening. In dat geval kunnen klanten bij zowel GWK Travelex als bij SNS een klacht indienen. Een dergelijke actie ondernemen is niet alleen goed om naar de klant te luisteren en het goed te maken,  het geeft tegelijkertijd ook het signaal af aan de organisatie(s) dat dingen in de toekomst wellicht anders moeten of kunnen.

Al met al komt het er in dit topic op neer dat onze klanten wensen dat ze bij hun eigen SNS Winkel of bij een geldautomaat geld kunnen storten. Het zal niet van de ene op de andere dag veranderen, maar dát signaal geef ik graag voor je door. 

Reputatie 2

Bedankt voor je uitleg en begrip @Evelyn SNS ,

Waar het meer om gaat is dat je als bank (en ik snap heel goed dat jullie als servicemedewerkers niet meer kunnen doen dan doorgeven aan de verantwoordelijke afdelingen) toch moet gaan peilen hoe groot de draagvlak is voor bepaalde onderwerpen, uiteraard contant storten maar ook Apple Pay bijvoorbeeld. Als er voldoende vraag is dan zou de desbetreffende afdeling kunnen kijken naar hoe dit eventueel uit te werken valt. Is er onvoldoende vraag, dan is het uiteraard vervelend voor de kleine groep die dit alsnog wenst maar die moet dan naar andere opties kijken. In mijn geval heb ik een andere bank ernaast waar ik wel kan storten dus ik loop niet zo snel tegen dit probleem aan, al heb ik liever al mijn bankzaken bij de SNS bijv omdat de service en bereikbaarheid heel aangenaam is tov de andere bank(de reden dat ik ook ben geswitcht naar de SNS).

Mijn insteek is dan ook (naar de verantwoordelijke afdelingen) zoek uit waarom klanten iets willen en bekijk (al dan niet op de lange termijn planning) hoe wij hier (gedeeltelijk) aan tegemoet kunnen komen. Als het goed is bieden een beperkt aantal Regiobank filialen bijv wel een kasfunctie waar je kan storten. De SNS zou kunnen overwegen om dit voorbeeld te volgen en te vragen bij jullie “partners” hoe zij wel hun geldstromen goed controleren en bijhouden vanwege witwassen etc.

Het word ook wel gewaardeerd hoe jullie met klachten omgaan daar niet van, en ik ben zeker tevreden met de SNS, maar sommige dingen kunnen storend overkomen juist door het missen van uitleg van waarom.

Het antwoord van @Sven is misschien wel duidelijk en klopt ook (daar twijfel ik niet over), maar er word niet uitgelegd waarom de SNS dit soort klachten niet voor haar rekening neemt maar je naar het GWK doorstuurt voor een klacht. Immers je bent klant bij de SNS en die bieden de optie om via GWK (daardoor is het gratis meen ik) cash te storten. En dat is wat ik in mijn vorige bericht bedoelde. 
 

Ik vind dit weer zo'n triest verhaal..om te janken gewoon! Dit is eigenlijk te gek voor woorden dus ik maak er maar geen woorden meer aan vuil.
Heel goed , Sjaakie93 !
Het is gewoon een verkeerd beleid om de SNS winkels niet te voorzien van een stortings-pinautomaat.Af en toe ontkom je er gewoon niet aan om met contant geld om te gaan. Als ik zie hoe comfortabel de banken in Duitsland dit geregeld hebben .....
Vorig jaar 10.000 € opgenomen door enkele dagen mijn pinpas te gebruiken. Dit bedrag was bestemd voor cash bedoeld voor mij en mijn echtgenote.
De reis ging echter niet door wegens ziekte enz. Dus 2 maanden later naar GWK om terug te storten. Onvriendelijke dame vertelde mij dat het niet ging gebeuren. Moest uitgebreid uitleggen wat, wanneer en waarom. Russische toestanden. Dus met elke uitspraak op dit forum welke aangeeft dat SNS het storten van geld op een andere wijze moet organiseren ben ik mee eens. Bij ABN-AMRO + RABO vinden zij dit NORMAAL. @Benny Joling
Sommige rekeninghouders vinden het normaal dat je bij de SNS geen geld kunt storten. Dat schijnt het moderne bankieren te zijn. Ze schermen met alle voordelen van de SNS ten opzichte van andere banken ??????. Zoals rente op de op en af rekening. Dat is tot maar € 5000 saldo en ze hebben kennelijk nog nooit uitgerekend hoeveel ze dat met de huidige rente per kwartaal oplevert. Kun je nog geen kopje koffie voor kopen. Wat een feest zeg.
En als je een flink spaarsaldo hebt bij de SNS en al meer dan 30 jaar klant bent weigeren ze een credit card omdat geen salaris op die rekening binnen komt. Het is dat ik het (nog) teveel moeite vindt om over te stappen maar dat moment komt wel steeds dichter bij.
Ik kan jullie vertellen dat er nog altijd geen alternatief is gevonden. Een paar dagen geleden verkocht ik mijn MG-B, een oldtimer uit 1965 die ik 25 jaar niet meer had gebruikt. Ik verkocht hem aan een bedrijfje in Boxtel dat gespecialiseerd is in de in- en verkoop van klassieke auto's. Ik had niet met de auto geadverteerd maar zij hadden ergens ontdekt dat ik die auto had en ik kan daarom geen printscreen van een advertentie laten zien. De broer van de eigenaar kwam de auto gisteren halen, hij betaalde mij de afgesproken som en hij gaf mij een keurig vrijwaringsbewijs dat hij bij mij aan tafel kon uitprinten. Ik vroeg uitdrukkelijk voor het vrijwaringsbewijs omdat toen ik vorig jaar mijn Citroen C1 verkocht en het geld wilde storten in het GWK mij dit werd geweigerd omdat ik mijn vrijwaringsbewijs thuis had laten liggen. Vandaag ging ik met €9000, het vrijwaringsbewijs en mijn rijbewijs vol vertrouwen naar het GWK en ik verwachte dit keer geen enkel probleem. Maar dit keer was het nog veel erger want er werd meteen gevraagd of ik alle papieren bij me had. Ik zei ja en ik gaf die mevrouw mijn rijbewijs en het vrijwaringsbewijs maar ze zei dat ik ook de verkoopbon en de groene kaart van de auto moest laten zien. Ik had niet gevraagd voor een verkoopbon en ik zei tegen die vrouw dat ik mijn groene kaart al jaren geleden heb weggegooid omdat ze verlopen was. Wel schorste ik ieder jaar in december de auto bij de RDW en daar heb ik wel een bewijs van maar zij wilde alleen maar een groene kaart omdat ze waarschijnlijk nog nooit van een schorsingsbewijs heeft gehoord. Ik zit nu weer thuis met het geld en ik weet niet goed wat ik moet doen, het morgen nog eens proberen met het vrijwaringsbewijs en het schorsingsbewijs of maar eens naar een SNS winkel gaan. ik vind het achteraf gezien wel erg jammer dat ik mijn rekening bij de ING bank heb opgezegd toen de directie weer eens grote bonussen kreeg. Had ik dat maar niet gedaan want bij de ING bank heb je een automaat waar je geld in kunt storten zonder dat iemand je vraagt hoe je eraan komt.
Hallo Theomaastricht ,
Is er wellicht een vestiging van de Regio Bank bij je in de buurt ?
Als je de zaak uitlegt , dan kan de Regio Bank jouw storting aannemen en voorlopig op een tussenrekening parkeren ,
totdat je jouw SNS betaalrekening hebt overgezet naar de diezelfde Regio Bank. Of je opent even een spaarrekening bij diezelfde Regio Bank en stort het geld daarop.
Overigens blijf ik het abnormaal vinden dat de SNS voor dit contant geld probleem nog steeds geen adequate oplossing heeft.
Succes en groeten ,
Axasjaak
Excuus, je hebt gelijk. Ik probeer veel topics te volgens, en soms duik ik in het verleden, zoals in dit geval. En dan verbaas ik me soms.
Maar je hebt inderdaad duidelijk antwoord gegeven.
Ik heb ook liever dat mensen grote bedragen overmaken, maar ik had mijn auto verkocht aan buitenlanders en die hadden allemaal briefjes van 100 euro bij zich, in totaal 2000 in contanten dus.
Reputatie 3
Badge

Het is niet de bedoeling dat je in een welles-nietes situatie terechtkomt, @Rayvelt. Zoals @Evelyn SNS al aangaf, zijn er op dit moment nog geen plannen om dit veranderen. Wel is het goed om deze ervaringen te blijven delen en ook terug te geven aan GWK Travelex. Uiteraard ben ik blij dat de rest van onze dienstverlening wel naar wens is.

@Eva van Goor Het klopt dat niet voor iedereen een vestiging om de hoek zit. SNS heeft geen invloed op de plaatsing van vestigingen. Aangezien het proces van geld storten erg duur is en relatief weinig werd gebruikt, hebben we gekozen voor mogelijkheid via GWK Travelex. Dit is de reden dat de volledige behandeling bij GWK ligt en het GWK bepaalt ook de gehanteerde eisen. Dit betekent niet dat klantonvriendelijkheid en inflexibiliteit normaal zijn, dus ook deze signalen ontvangen we graag.

Reputatie 5
Badge +4

Dag allemaal,

Dank voor de reacties en de signalen. Ik heb navraag gedaan en daaruit blijkt dat we op korte termijn de dienstverlening met betrekking tot contant geld storten niet zullen aanpassen. Uiteraard willen we dat onze klanten klantvriendelijk worden geholpen bij GWK. Toch kunnen we niet om de verplichtingen uit de financiële wetgeving heen. Vandaar dat ik het volgende nog een keer deel omdat het belangrijk is. 

Om ervoor te zorgen dat GWK Travelex en SNS niet betrokken raken bij witwassen of terrorismefinanciering, is GWK Travelex soms verplicht om informatie over jou en de door jou voorgenomen transactie te vragen. De medewerker van GWK kan je bijvoorbeeld vragen waar het geld vandaan komt. Deze regels kunnen best streng lijken. Maar we moeten ze naleven om jouw veiligheid en die van ons te waarborgen. Dat er veel fraude bestaat, blijkt wel uit het feit dat het deze week European Money Mule Action week  is en er veel aandacht wordt besteed aan het fenomeen geldezels (money mules).

 

Ik wil even het volgende kwijt aangaande contant geld storten. Heb nu pas mijn caravan verkocht, dit geld is direct door koper overgemaakt. Vervolgens alle andere zaken zoals voortent luifel, stoelen bearlock en weet ik wat allemaal verkocht. Alles bij mekaar een kleine 2500 euro. Ik dacht dat ga je storten bij gwk. Sta dus voor een gesloten loket. Weer naar huis en gebeld, antwoord, we zijn gesloten en ik weet niet wanneer we weer open gaan, en als we weer opengaan niet meer voor sns klanten waar daar verdienen we geen cent aan, een en ander op een zeer degenererende toon. Voelde me echt wel afgezeikt. Zit nog niet zolang bij SNS, ben op zich tevreden maar dit vind ik een zeer zware tegenvaller. Verkoop vaker wel eens dingen via marktplaats met name bandrecorders en soms een brommer, dit wordt altijd thuis opgehaald en contant afgerekend, zit dus nu iedere keer weer met een probleem, en als ik dan alles lees wat hier beschreven staat over het gwk dan weet ik het wel, zal dan wel crimineel zijn, daar bedank ik me voor. Ben bij abnamro weggegaan omdat ze stelen bij het afstorten, maar dan nog liever dat als een een crimineel behandeld te worden door het gegeven dat je alleen bij gwk terecht kon.

Ik wil even het volgende kwijt aangaande contant geld storten. Heb nu pas mijn caravan verkocht, dit geld is direct door koper overgemaakt. Vervolgens alle andere zaken zoals voortent luifel, stoelen bearlock en weet ik wat allemaal verkocht. Alles bij mekaar een kleine 2500 euro. Ik dacht dat ga je storten bij gwk. Sta dus voor een gesloten loket. Weer naar huis en gebeld, antwoord, we zijn gesloten en ik weet niet wanneer we weer open gaan, en als we weer opengaan niet meer voor sns klanten waar daar verdienen we geen cent aan, een en ander op een zeer degenererende toon. Voelde me echt wel afgezeikt. Zit nog niet zolang bij SNS, ben op zich tevreden maar dit vind ik een zeer zware tegenvaller. Verkoop vaker wel eens dingen via marktplaats met name bandrecorders en soms een brommer, dit wordt altijd thuis opgehaald en contant afgerekend, zit dus nu iedere keer weer met een probleem, en als ik dan alles lees wat hier beschreven staat over het gwk dan weet ik het wel, zal dan wel crimineel zijn, daar bedank ik me voor. Ben bij abnamro weggegaan omdat ze stelen bij het afstorten, maar dan nog liever dat als een een crimineel behandeld te worden door het gegeven dat je alleen bij gwk terecht kon.


Als het regelmatig voorkomt dat je geld wilt storten dan zit je helaas bij de verkeerde bank. Volgens mij zou je nog eens kunnen kijken naar ING en Rabobank naast ABN/AMRO (en ik dacht ook RegioBank een zuster van SNS).

Maar bedankt voor je bericht, want SNS heeft nog niets gezegd over het feit (?) dat GWK gaat stoppen met geld accepteren voor SNS klanten.

GWK is gezien de gerapporteerde ervaringen op dit forum een zeer onaangenaam en klant onvriendelijk bedrijf,

Reputatie 3
Badge

Dat is niet het warme gesprek waar je op hoopt wanneer je naar GWK belt, @Warlord. Wat @eRik19 aangeeft klopt. Als je vaak geld stort, dan is SNS niet de beste match voor jou. Door de coronacrisis is op dit moment alleen het GWK-kantoor op Schiphol beschikbaar. Zodra er iets verandert, dan lees je dit op hun website.

Reputatie 2
Kan de SNS niet de stortfunctie terughalen in haar bankkantoren en in de geldautomaten van de HEMA? Dat GWK is belachelijk en waardeloos zeg, ben afgelopen week naar een locatie gegaan en werd letterlijk aangekeken alsof ik iets slechts van plan ben en werd helemaal uitgehoord. Wilde 'maar' €300,- storten wat ik aan cadeau's had gekregen contant. En werd over van alles gevraagd en uiteindelijk werd ik nog geweigerd omdat ik de herkomst niet kon aantonen. Rekening geopend bij de ING en raad eens, ik kon direct storten zonder gedoe of behandeld worden als een misdadiger.

Wellicht kan de SNS maar snel gaan handelen om dit op te lossen, anders verlies je klanten waaronder mij.

Reageer