SNS

Contant geld storten, een heel gedoe!

  • 26 april 2016
  • 100 Reacties
  • 76894 Keer bekeken

Afgelopen zaterdag verkocht ik mijn auto op Marktplaats. Omdat de koper niet bankierde bij SNS wou ik contant betaald krijgen zodat we gelijk konden oversteken. Hij de auto, ik de centjes. Het bedrag lag ruim onder de €10000,- dus ik met legitimatiebewijs en vrijwaringsbewijs naar het GWK in Venlo. Als een crimineel, of louche autohandelaar werd ik aangekeken en men weigerde het geld aan te nemen en te storten op mijn SNS rekening. Ik had een aankoopverklaring of printscreen mee moeten nemen van de marktplaatsadvertentie. Maar die had ik al verwijderd. Het was zaterdag dus maar naar huis en maandag maar terug met een print van het mailcontact tussen mij en de koper en een copie van de vrijwaring. Lekker veilig die contanten in huis! Maandag voor de tweede keer op stap met het contant geld. Netjes alles bij me zo als afgesproken, me gemeld aan de balie, wat denk je is mijn naam geblokkeerd vanwege mijn verdachte transactie zaterdag. Mailadres en telefoonnummer doorgegeven. Ze zouden de zaak de volgende dag deblokkeren. Kon weer geen geld storten!! Weer lekker veilig met al mijn geld over straat! Gelukkig had mijn vrouw nog een betaalrekening bij de ABN Amro. Bleek dat ik daar het geld gewoon kon storten in een abn amro pin automaat met haar abn pas. Dezelfde avond meteen gedaan. Zo eindelijk het geld veilig bij een bank, no dezelfde avond! Thuisgekomen met internetbankieren naar de SNS rekening geboekt. Dit alles zonder vragen en fronsende wenkbrouwen omdat iemand met geld bij een bank staat! Kan SNS niet zulke geldautomaten plaatsen of deze service bij het GWK onder brengen? Deze 'service' heb ik meer als een nachtmerrie ervaren!

100 reacties

Reputatie 2
Badge

Dankjewel voor je uitgebreide toelichting @youst, waar de schoen wringt voel ik aan. Toch kan ik niet zeggen of we de dienstverlening met betrekking tot contant geld storten (en aanverwante zaken) in de toekomst zullen aanpassen. Omdat jij en veel andere mensen ernaar vragen, heb ik opnieuw aandacht voor dit onderwerp gevraagd. Beloofd is beloofd :slight_smile:


Er zijn twee problemen met de huidige oplossing. De eerste is dat het GWK niet goed verspreid over het land zit. Er zitten er bijvoorbeeld drie in Amsterdam, maar geen in Drenthe.  En in ander provincies zit er vaak maar één.  Dat betekent dat je vrij ver moet reizen en dat doe  je niet voor een paar honderd euro.

Dan kom je bij punt twee want voor de GWK gelden er andere eisen qua contant geld storten dan banken. Een bank heeft een relatie met een klant en weet wat wie die klant is. Een GWK heeft dat niet. Resultaat is dat je bij een bank een veel hoger bedrag kan storten en dat er minder gecheckt wordt.

Komt daar nog bij dat ze blijkbaar bij het GWK zeer inflexibel en klantonvriendelijk zijn en liever het werk niet doen en je kunt zien dat dit geen goede vervangende oplossing is.

Zojuist bij het GWK Delft geweest Pfff wat een ellende zeg.

Wilde een groot bedrag storten en heb uitgelegd waar het vandaan kwam, moest ik een bon tonen waarop ik zei dat je die niet kreeg bij die onderneming waar het vandaan kwam......antwoord zij, jawel hoor.....dus alles weer veilig opgeborgen en haar een fijne dag gewenst.

De service is echt 0,0 wat storten betreft en hoop echt dat de SNS snel actie gaat ondernemen voor dit drama want verder ben ik zeer tevreden met de SNS.

 

Reputatie 2
Badge

 

@Eva van Goor Het klopt dat niet voor iedereen een vestiging om de hoek zit. SNS heeft geen invloed op de plaatsing van vestigingen. Aangezien het proces van geld storten erg duur is en relatief weinig werd gebruikt, hebben we gekozen voor mogelijkheid via GWK Travelex. Dit is de reden dat de volledige behandeling bij GWK ligt en het GWK bepaalt ook de gehanteerde eisen. Dit betekent niet dat klantonvriendelijkheid en inflexibiliteit normaal zijn, dus ook deze signalen ontvangen we graag.

Niet om de hoek is het eufemisme van het jaar. Er er zijn twee hele provincies waar geen kantoor zit. Drenthe en Zeeland.

En het is niet het GWK die die eisen stelt, het is de overheid die andere eisen stelt aan controle bij het storten van contant geld als er geen bankrelatie bestaat. Zoals dat bij het GWK het geval is. Dit is geen volwaardige oplossing.

En dan hebben ik het nog niet over de klantonvriendelijkheid van GWK personeel. Daar zijn al jaren verhalen over. Het gaat om jullie klanten, SNS

 

@Eva van Goor Het klopt dat niet voor iedereen een vestiging om de hoek zit. SNS heeft geen invloed op de plaatsing van vestigingen.

Dat lijkt me niet houdbaar. Ik mag toch aannemen dat SNS kijkt naar wat GWK te bieden heeft alvorens die te kiezen. Er is dus gekozen voor beperkte locaties. Zeg dan gewoon dat GWK verreweg het goedkoopste was, of zoiets.

 

Reputatie 4
Badge +4
Wellicht kan de SNS maar snel gaan handelen om dit op te lossen, anders verlies je klanten waaronder mij.

Beste @youst,

Het spijt me dat je niet blij bent over onze dienstverlening. Ondanks dat je het nu anders hebt opgelost, maak ik je graag attent op deze tip:

Misschien is het een idee om de volgende keer een betaalverzoek te doen? Met een betaalverzoek in de SNS Mobiel Bankieren app kun je snel en simpel om je geld vragen. En is je betaalverzoek via iDEAL betaald? Dan staat het geld binnen een paar seconden op je rekening, ook in het weekend. Een betaling via een QR-code staat dezelfde of de volgende werkdag erop. Het bedrag mag per betaling niet meer zijn dan € 750. Dit doen we om fraude en zakelijk gebruik te voorkomen. Je kunt maximaal 20 betaalverzoeken per dag aanmaken in de app. En een betaalverzoek mag maximaal 30 keer betaald worden via iDEAL. Op onze site lees je er meer over.
Reputatie 2

Wellicht kan de SNS maar snel gaan handelen om dit op te lossen, anders verlies je klanten waaronder mij.Beste @youst,

Het spijt me dat je niet blij bent over onze dienstverlening. Ondanks dat je het nu anders hebt opgelost, maak ik je graag attent op deze tip:

Misschien is het een idee om de volgende keer een betaalverzoek te doen? Met een betaalverzoek in de SNS Mobiel Bankieren app kun je snel en simpel om je geld vragen. En is je betaalverzoek via iDEAL betaald? Dan staat het geld binnen een paar seconden op je rekening, ook in het weekend. Een betaling via een QR-code staat dezelfde of de volgende werkdag erop. Het bedrag mag per betaling niet meer zijn dan € 750. Dit doen we om fraude en zakelijk gebruik te voorkomen. Je kunt maximaal 20 betaalverzoeken per dag aanmaken in de app. En een betaalverzoek mag maximaal 30 keer betaald worden via iDEAL. Op onze site lees je er meer over.


Bedankt dat je meedenkt Evelyn ! Echter gaat het hier om cadeau's en dat is niet echt netjes om als betaalverzoek op te vragen vind ik.

Ik snap dat jullie als bank de nodige checks moeten doen ivm fraude etc, maar de drie systeembanken hebben hier evenzo last van en weten dit ook op te lossen zonder het via een GWK te doen (waar overigens heel wat klachten over te vinden zijn).

Persoonlijk ben ik ook voorstander om het doen van geld stortingen in (een beperkt aantal) SNS filialen weer mogelijk te maken. En desnoods hier x euro per keer voor te betalen, om zo niet andere klanten die het niet willen ook mee te laten betalen voor iets wat ze niet nodig hebben.
Een praktischer advies zou kunnen zijn, om die 300 euro te gebruiken om je boodschappen te doen. Het kan iets langer duren, maar je raakt het wel kwijt.
Klinkt allemaal heel leuk maar, bij de introductie van de GeldMaat (waar je ook kunt storten) heeft SNS bepaald dat zij daar niet aan meedoen. Heb een meer dan vervelende ervaring met GWK Delft. Storting Euro 500,00. Waarom stort U? Klust gedaan voor schoonmama. Antwoord: dat is inkomen uit arbeid...... Mag niet. Geblokkeerd dus. Kijk, dat is dus idioot. Witwassen gebeurt echt niet met 500 1.000, of 2.000 euro. Dat gebeurt met veel hogere bedragen. Frappant was de ronduit onbeschofte houding van de jonge dame van GWK. Dus u: storten bij ABN en daarna doorstorten naar SNS....... Eigenlijk waanzin en absoluut niet klantvriendelijk.
Reputatie 2
De klacht dien je in bij GWK Travelex, omdat in dit geval de service van de medewerker daar niet naar behoren is geweest. Het storten van contant geld is een service bij je betaalrekening, maar dit valt niet onder de zorgplicht. Dit betekent niet dat we klachten hierover niet serieus nemen. Als je vindt dat we als SNS hierin tekort schieten, dan dien je bij ons een klacht in.

Misschien kom ik bot over, maar dit soort argumentatie en houding van een bank jaagt klanten weg. Zonde want de SNS bied op zich best een goed product, maar een belangrijk onderdeel geld storten word gemist.

Het zou de bank sieren om voor de groep die graag contant wil storten te kijken naar betere mogelijkheden en de kosten hiervan de klant te laten betalen. Verhalen over witwassen en regelgeving gaan er niet in, daar waar de drie grootbanken met stortautomaten wel voldoende maatregelen kunnen treffen om dit te voorkomen.
Reputatie 4
Badge +4

Goedemorgen @youst,

Uit je reactie maak ik op dat het je niet lekker zit, dat begrijp ik wel. Je stoort je al langer aan het feit dat SNS ervoor gekozen heeft om de service geld storten via GWK Travelex te laten verlopen. Desondanks kan ik weinig aan het antwoord van @Sven toevoegen. Op klantvriendelijke manier heeft hij een paar keer een toelichting gegeven.

Uiteraard vinden we het niet fijn als onze klanten niet tevreden zijn over onze dienstverlening. In dat geval kunnen klanten bij zowel GWK Travelex als bij SNS een klacht indienen. Een dergelijke actie ondernemen is niet alleen goed om naar de klant te luisteren en het goed te maken,  het geeft tegelijkertijd ook het signaal af aan de organisatie(s) dat dingen in de toekomst wellicht anders moeten of kunnen.

Al met al komt het er in dit topic op neer dat onze klanten wensen dat ze bij hun eigen SNS Winkel of bij een geldautomaat geld kunnen storten. Het zal niet van de ene op de andere dag veranderen, maar dát signaal geef ik graag voor je door. 

Reputatie 2

Bedankt voor je uitleg en begrip @Evelyn SNS ,

Waar het meer om gaat is dat je als bank (en ik snap heel goed dat jullie als servicemedewerkers niet meer kunnen doen dan doorgeven aan de verantwoordelijke afdelingen) toch moet gaan peilen hoe groot de draagvlak is voor bepaalde onderwerpen, uiteraard contant storten maar ook Apple Pay bijvoorbeeld. Als er voldoende vraag is dan zou de desbetreffende afdeling kunnen kijken naar hoe dit eventueel uit te werken valt. Is er onvoldoende vraag, dan is het uiteraard vervelend voor de kleine groep die dit alsnog wenst maar die moet dan naar andere opties kijken. In mijn geval heb ik een andere bank ernaast waar ik wel kan storten dus ik loop niet zo snel tegen dit probleem aan, al heb ik liever al mijn bankzaken bij de SNS bijv omdat de service en bereikbaarheid heel aangenaam is tov de andere bank(de reden dat ik ook ben geswitcht naar de SNS).

Mijn insteek is dan ook (naar de verantwoordelijke afdelingen) zoek uit waarom klanten iets willen en bekijk (al dan niet op de lange termijn planning) hoe wij hier (gedeeltelijk) aan tegemoet kunnen komen. Als het goed is bieden een beperkt aantal Regiobank filialen bijv wel een kasfunctie waar je kan storten. De SNS zou kunnen overwegen om dit voorbeeld te volgen en te vragen bij jullie “partners” hoe zij wel hun geldstromen goed controleren en bijhouden vanwege witwassen etc.

Het word ook wel gewaardeerd hoe jullie met klachten omgaan daar niet van, en ik ben zeker tevreden met de SNS, maar sommige dingen kunnen storend overkomen juist door het missen van uitleg van waarom.

Het antwoord van @Sven is misschien wel duidelijk en klopt ook (daar twijfel ik niet over), maar er word niet uitgelegd waarom de SNS dit soort klachten niet voor haar rekening neemt maar je naar het GWK doorstuurt voor een klacht. Immers je bent klant bij de SNS en die bieden de optie om via GWK (daardoor is het gratis meen ik) cash te storten. En dat is wat ik in mijn vorige bericht bedoelde. 
 

Sommige rekeninghouders vinden het normaal dat je bij de SNS geen geld kunt storten. Dat schijnt het moderne bankieren te zijn. Ze schermen met alle voordelen van de SNS ten opzichte van andere banken ??????. Zoals rente op de op en af rekening. Dat is tot maar € 5000 saldo en ze hebben kennelijk nog nooit uitgerekend hoeveel ze dat met de huidige rente per kwartaal oplevert. Kun je nog geen kopje koffie voor kopen. Wat een feest zeg.
En als je een flink spaarsaldo hebt bij de SNS en al meer dan 30 jaar klant bent weigeren ze een credit card omdat geen salaris op die rekening binnen komt. Het is dat ik het (nog) teveel moeite vindt om over te stappen maar dat moment komt wel steeds dichter bij.
Excuus, je hebt gelijk. Ik probeer veel topics te volgens, en soms duik ik in het verleden, zoals in dit geval. En dan verbaas ik me soms.
Maar je hebt inderdaad duidelijk antwoord gegeven.
Ik heb ook liever dat mensen grote bedragen overmaken, maar ik had mijn auto verkocht aan buitenlanders en die hadden allemaal briefjes van 100 euro bij zich, in totaal 2000 in contanten dus.
Reputatie 2

Het is niet de bedoeling dat je in een welles-nietes situatie terechtkomt, @Rayvelt. Zoals @Evelyn SNS al aangaf, zijn er op dit moment nog geen plannen om dit veranderen. Wel is het goed om deze ervaringen te blijven delen en ook terug te geven aan GWK Travelex. Uiteraard ben ik blij dat de rest van onze dienstverlening wel naar wens is.

@Eva van Goor Het klopt dat niet voor iedereen een vestiging om de hoek zit. SNS heeft geen invloed op de plaatsing van vestigingen. Aangezien het proces van geld storten erg duur is en relatief weinig werd gebruikt, hebben we gekozen voor mogelijkheid via GWK Travelex. Dit is de reden dat de volledige behandeling bij GWK ligt en het GWK bepaalt ook de gehanteerde eisen. Dit betekent niet dat klantonvriendelijkheid en inflexibiliteit normaal zijn, dus ook deze signalen ontvangen we graag.

Reputatie 4
Badge +4

Dag allemaal,

Dank voor de reacties en de signalen. Ik heb navraag gedaan en daaruit blijkt dat we op korte termijn de dienstverlening met betrekking tot contant geld storten niet zullen aanpassen. Uiteraard willen we dat onze klanten klantvriendelijk worden geholpen bij GWK. Toch kunnen we niet om de verplichtingen uit de financiële wetgeving heen. Vandaar dat ik het volgende nog een keer deel omdat het belangrijk is. 

Om ervoor te zorgen dat GWK Travelex en SNS niet betrokken raken bij witwassen of terrorismefinanciering, is GWK Travelex soms verplicht om informatie over jou en de door jou voorgenomen transactie te vragen. De medewerker van GWK kan je bijvoorbeeld vragen waar het geld vandaan komt. Deze regels kunnen best streng lijken. Maar we moeten ze naleven om jouw veiligheid en die van ons te waarborgen. Dat er veel fraude bestaat, blijkt wel uit het feit dat het deze week European Money Mule Action week  is en er veel aandacht wordt besteed aan het fenomeen geldezels (money mules).

 

Reputatie 2
Kan de SNS niet de stortfunctie terughalen in haar bankkantoren en in de geldautomaten van de HEMA? Dat GWK is belachelijk en waardeloos zeg, ben afgelopen week naar een locatie gegaan en werd letterlijk aangekeken alsof ik iets slechts van plan ben en werd helemaal uitgehoord. Wilde 'maar' €300,- storten wat ik aan cadeau's had gekregen contant. En werd over van alles gevraagd en uiteindelijk werd ik nog geweigerd omdat ik de herkomst niet kon aantonen. Rekening geopend bij de ING en raad eens, ik kon direct storten zonder gedoe of behandeld worden als een misdadiger.

Wellicht kan de SNS maar snel gaan handelen om dit op te lossen, anders verlies je klanten waaronder mij.
Dus eigenlijk is het beter om over te stappen naar een andere bank!

Want 2,3 naar een GWK is net zo lastig als een nieuwe rekening openen.
Ik heb jaren geleden al gezgd dat dit belachelijk is, toen ging het nog om spaar geld van mijn kinderen te storten. Maar SNS lijkt hier een hard hoofd in te hebben. Ik zal never nooit naar een gwk gaan met geld. Ons station waar de gwk ligt is benoemd tot gevaarlijkste station in nederland. Dat gaat dus niet gebeuren. En eigenlijk gaat het het GWK geen zak aan waar mijn geld vandaan komt. Of het nu 100 of 1000 euro was.

Mijn kinderen die heb ik geadviseerd om naar de abn amro te gaan. Zij zullen nooit een product van de sns nemen.

Dus ... helaas ik ga over stappen.
Reputatie 2
Goedemiddag @Kritiek2, welkom op de community en bedankt voor je kritische signaal. De situatie die je schetst van de dichtstbijzijnde GWK Travelex komt inderdaad niet uitnodigend over. Veiligheid staat boven alles. Als je niet vaak in andere plaatsen komt met een GWK Travelex vestiging, dan snap ik dat je hier niet warm voor loopt.

Wel is het zo dat we via GWK Travelex in verband met regelgeving navraag doen over de herkomst van het bedrag. Dit doen we om witwassen te voorkomen. We waarderen je signaal en nemen dit ook zeker mee, maar op de korte termijn verandert dit niet bij ons.
Reputatie 4
Badge +4
Bedankt dat je meedenkt Evelyn ! Echter gaat het hier om cadeau's en dat is niet echt netjes om als betaalverzoek op te vragen vind ik.

Ik snap dat jullie als bank de nodige checks moeten doen ivm fraude etc, maar de drie systeembanken hebben hier evenzo last van en weten dit ook op te lossen zonder het via een GWK te doen (waar overigens heel wat klachten over te vinden zijn).

Persoonlijk ben ik ook voorstander om het doen van geld stortingen in (een beperkt aantal) SNS filialen weer mogelijk te maken. En desnoods hier x euro per keer voor te betalen, om zo niet andere klanten die het niet willen ook mee te laten betalen voor iets wat ze niet nodig hebben.


Hoi @youst,

Dát zou nog eens een stunt zijn zeg. Nee, cadeaus ontvangen met een betaalverzoek is niet zo charmant. De tip die @Koos geeft is wat dat betreft erg handig voor iedereen die - bijvoorbeeld op een verjaardag - contant geld krijgt. Gebruik het voor je boodschappen en reserveer hetzelfde bedrag op je rekening zodat je het cadeaugeld voor jezelf apart houdt. Ondanks deze leuke en creatieve oplossing, laat ik je ook graag weten dat ik je suggesties over het storten van contant geld intern doorgeef.
Reputatie 4
Badge +1

Wellicht kan de SNS maar snel gaan handelen om dit op te lossen, anders verlies je klanten waaronder mij.Het bedrag mag per betaling niet meer zijn dan € 750. Dit doen we om fraude en zakelijk gebruik te voorkomen. Je kunt maximaal 20 betaalverzoeken per dag aanmaken in de app. En een betaalverzoek mag maximaal 30 keer betaald worden via iDEAL. Op onze site lees je er meer over.


Zoals het hier (en op de site) staat zou je dus 20 x 750 = €15.000 per dag kunnen incasseren. Dat is een stuk meer dan het maximum van €2.500 per dag wat bijv. Tikkie hanteert. Klopt dat wel?
...
Heb een meer dan vervelende ervaring met GWK Delft. Storting Euro 500,00. Waarom stort U? Klust gedaan voor schoonmama. Antwoord: dat is inkomen uit arbeid...... Mag niet. Geblokkeerd dus.

Verbijsterend.
Reputatie 2

Dat er regels gelden voor het storten van geld, dat kan ik niet veranderen. Maar de manier waarop je storting werd afgewezen, is absoluut niet hoe het hoort. Heb je toen een klacht ingediend bij GWK Travelex? Dit kan door een mail te sturen naar: klantenservice@travelex.com. Voor de volledigheid lees je hier alles over geld storten.

Reputatie 2
Badge
Dat er regels gelden voor het storten van geld, dat kan ik niet veranderen. Maar de manier waarop je storting werd afgewezen, is absoluut niet hoe het hoort. Heb je toen een klacht ingediend bij GWK Travelex? Dit kan door een mail te sturen naar: klantenservice@travelex.com. Voor de volledigheid lees je hier alles over geld storten: https://www.snsbank.nl/particulier/betalen/contant-geld-storten-op-je-rekening.html

Ik begrijp nog steeds niet waarom zo'n klacht bij GWK Travelex ingediend moet worden. Sven is klant bij de SNS en niet bij het GWK. Dat jullie een dienst hebben uitbesteed ontslaat jullie nog niet van de zorgplicht die jullie voor Sven hebben.
Reputatie 2
De klacht dien je in bij GWK Travelex, omdat in dit geval de service van de medewerker daar niet naar behoren is geweest. Het storten van contant geld is een service bij je betaalrekening, maar dit valt niet onder de zorgplicht. Dit betekent niet dat we klachten hierover niet serieus nemen. Als je vindt dat we als SNS hierin tekort schieten, dan dien je bij ons een klacht in.

Reageer