SNS

Beantwoord

Gaan de betaalpassen sneller kapot?

  • 11 februari 2016
  • 16 Reacties
  • 4358 Keer bekeken

Ik heb binnen 2 jaar al 5 nieuwe betaalpassen aangevraagd omdat mijn pas steeds aangeeft pas ongeschik. En bij de pin automaten van sns zelf krijg ik de melding: deze pas is ongeschikt voor dit apparaat. Het is heel frusterend voor mij. Moet nu alweer een nieuwe pas aanvragen. Heb de passen ook nooit bij magneten gehouden of iets dergelijks wat niet mag. Nu vraag ik me af of dit aan de slechte kwaliteit van de pasjes ligt en of meerdere mensen hier last van hebben bij de sns? Mvg
icon

Beste antwoord door Irene 12 februari 2016, 12:51

Hoi didier groothausen,

Dit is je eerste bericht op de community en ik zie dat het aanmaken van een topic je ook al gelukt is 😉. Dat je nu voor de zesde keer een nieuwe pas moet aanvragen is geen pretje. Het is daarom een interessante vraag. Hierover heb ik nog niemand gehoord. Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn van de andere leden.

Voor meer informatie over de community, kun je het topic ’Welkom op de community’ eens doorlezen. Verder kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer.
Bekijk origineel

16 reacties

Gewoon uitkijken voor buiging, de magneetstrip speelt geen rol meer. Ik behandel mijn pas goed en die ziet er nog uit als nieuw. Ik zie vaak passen, waarvan ik denk... hoe is het mogelijk dat die nog functioneren...

Dus, het kan toeval zijn, maar bij normaal gebruik geen enkel probleem. In de kontzak in een slap portemonneetje, tja dan snap ik de defecten. Mijn mening:$
Hoi didier groothausen,

Dit is je eerste bericht op de community en ik zie dat het aanmaken van een topic je ook al gelukt is 😉. Dat je nu voor de zesde keer een nieuwe pas moet aanvragen is geen pretje. Het is daarom een interessante vraag. Hierover heb ik nog niemand gehoord. Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn van de andere leden.

Voor meer informatie over de community, kun je het topic ’Welkom op de community’ eens doorlezen. Verder kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer.
Die melding van pas ongeschikt e.d. krijg ik wel regelmatig, maar als ik het dan een 2e keer probeer werkt de pas wel...
Ik krijg ook af en toe de melding; pas ongeldig! Maar dan in het Duits. Dat komt omdat nog niet alle betaalautomaten in winkels enz. nog niet "modern" zijn dat ze NL passen accepteren. Ligt dus niet aan kwaliteit van de pas, maar aan de afkomst!
In NL eigenlijk nooit problemen (met oude pas wel het verschijnsel gehad een keertje extra te moeten poetsen en opnieuw invoeren).
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Bij intensief gebruik krijg je slijtage van de contactpunten in de automaat met de contactvlakjes op de pas. Maar dan heb je het effect dat de pas in de ene betaalterminal wel werkt, en de andere weer niet. Wat Ben schrijft klopt: soms helpt het om de contactvlakjes van de chip in je betaalpas even te poetsen. Dit is overigens de reden waarom bij intensief gebruik contactloos op lange termijn betrouwbaarder werkt: geen slijtage! 🆒

Maar wat Strider schrijft klopt ook. De chip is minder buigzaam dan het plastic van de kaart. Een scherpe knik in de kaart ter hoogte van de chip is vaak fataal. Naast slappe portemonnees, heb je ook exemplaren waarin je meerdere pasjes kunt bewaren die telkens 1 cm t.o.v. elkaar versprongen zitten waardoor je ze makkelijk individueel kunt zien zitten en/of pakken. Maar als de rand van de ene pas over de chip loopt van de volgende pas, dan komt er precies op de chip een scherpe knik-kracht te staan waardoor de chip kan breken als je druk uitoefent op de portemonnee (door deze in de achterzak te hebben en dan erop te gaan zitten). De breuk is aan de buitenkant nauwelijks waarneembaar, maar met röntgen apparatuur wel. Dit probleem doet zich overigens ook voor bij contacloze pasjes. Eenmaal gebroken, helpt poetsen niet meer...

Ik vermoed dat in het geval van Didier dat hij ongemerkt/onbewust iets doet met de bankpas waardoor deze telkens stuk gaat. Bovenstaande voorbeelden zijn slechts een greep uit vele varianten die ik in mijn werk in de afgelopen jaren ben tegengekomen. Het blijft lastig om op afstand te bepalen wat nu de oorzaak is.

Ik ben slechts 2x geconfronteerd met een defecte pas die moedwillig was stukgemaakt: 1x m.b.v. een magnetron en 1x had de hond erop zitten kauwen. 😳
Ik had mijn pasjes voor jaren terug (15-20jr terug), ook in mijn portemonnee in m´n "kontzak". Toen een paar keer inderdaad pasjes stuk gehad (gescheurd). In het kantoor wees men mij daarop, waar ik aan twijfelde. Pasje in apart etuitje in andere zak gedaan en nooit geen problemen meer gehad.
Groet,
Ben 🆒
ik heb hetzelfde. binnen 3 maandan al 2 passen! heb ze gewoon in mijn portemonnee. wel bij andere passen. misschien is dat iets om toch mee uit te kijken. De passen lijken niet heel sterk mi. Voordat ik bij de sns was heb ik dit nog nooit eerder gehad om eerlijk te zijn.
ik heb hetzelfde. binnen 3 maandan al 2 passen! heb ze gewoon in mijn portemonnee. wel bij andere passen. misschien is dat iets om toch mee uit te kijken. De passen lijken niet heel sterk mi. Voordat ik bij de sns was heb ik dit nog nooit eerder gehad om eerlijk te zijn.

Hoi mheijltjes123, hopelijk gaat je pas dit keer langer mee. Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is als je pas snel kapot gaat en je weer een nieuwe moet aanvragen. Heb je iets aan de tips van de andere leden in dit topic?
Die melding van pas ongeschikt e.d. krijg ik wel regelmatig, maar als ik het dan een 2e keer probeer werkt de pas wel...
Dat is ook mijn ervaring.
Maar vorige week was ik wel blij dat ik (zoals meestal) de pas van een slapende reserverekening bij me had (ASN), anders had ik mijn auto niet uit de parkeergarage kunnen krijgen, midden in de nacht... Die keer bleef de SNS-pas weigeren. Hij is overigens wel 4 jaar oud, er zit een deukje vlak naast de chip en de plastic folie begint los te laten.

Ik draag mijn pasjes trouwens in een aluminium Secred. dus optimale bescherming.
Die melding van pas ongeschikt e.d. krijg ik wel regelmatig, maar als ik het dan een 2e keer probeer werkt de pas wel...
Dat is ook mijn ervaring.
Maar vorige week was ik wel blij dat ik (zoals meestal) de pas van een slapende reserverekening bij me had (ASN), anders had ik mijn auto niet uit de parkeergarage kunnen krijgen, midden in de nacht... Die keer bleef de SNS-pas weigeren. Hij is overigens wel 4 jaar oud, er zit een deukje vlak naast de chip en de plastic folie begint los te laten.

Ik draag mijn pasjes trouwens in een aluminium Secred. dus optimale bescherming.


Gelukkig had je een extra pas bij je. Heb je al een nieuwe SNS Wereldpas aangevraagd of ga je dat binnenkort doen?
Dat ben ik eigenlijk niet van plan. Het was één van de laatste pasjes waarop nog geen draadloos betalen mogelijk was, en het is een Maestro-pas. Tot september 2019 houd ik het wel vol, met die ASN-pas erbij. Bovendien wil ik weer meer cash gaan betalen, dus dan wordt het gebruik minder intensief.
Ik wil niet volledig afhankelijk zijn van één item. We hebben hier al genoeg voorbeelden in de community van situaties waar je niet in terecht wilt komen.
Brengt mij op de vraag:
Eva gaf ooit aan dat je bij gebruik van een "draadloze" pas dikwijls vastliep in de betaalprocedure, omdat de betaalterminal direct in de "draadloos"-modus schiet, en pas na contact met de bank tot de conclusie komt dat die mogelijkheid is uitgeschakeld en de procedure opnieuw moet worden gestart.
Is dat ongemak inmiddels opgelost?
Dat ben ik eigenlijk niet van plan. Het was één van de laatste pasjes waarop nog geen draadloos betalen mogelijk was, en het is een Maestro-pas. Tot september 2019 houd ik het wel vol, met die ASN-pas erbij. Bovendien wil ik weer meer cash gaan betalen, dus dan wordt het gebruik minder intensief.
Ik wil niet volledig afhankelijk zijn van één item. We hebben hier al genoeg voorbeelden in de community van situaties waar je niet in terecht wilt komen.
Brengt mij op de vraag:
Eva gaf ooit aan dat je bij gebruik van een "draadloze" pas dikwijls vastliep in de betaalprocedure, omdat de betaalterminal direct in de "draadloos"-modus schiet, en pas na contact met de bank tot de conclusie komt dat die mogelijkheid is uitgeschakeld en de procedure opnieuw moet worden gestart.
Is dat ongemak inmiddels opgelost?


Dat ongemak komt me niet bekend voor. Bij een betaalautomaat kun je 2 dingen doen: je kunt je pas er tegenaan houden om contactloos te betalen of je stopt je pas erin om met je pincode te betalen. Als je kiest voor contactloos betalen en dit lukt niet, dan moet de winkelmedewerker de betaling opnieuw 'doorgeven' aan de betaalautomaat en kun je pinnen.

Als je kiest voor contactloos betalen en dit lukt niet, dan moet de winkelmedewerker de betaling opnieuw 'doorgeven' aan de betaalautomaat en kun je pinnen.

Als je niet kiest voor contactloos betalen, heeft de betaalterminal die mogelijkheid al ontdekt nog voordat je de pas in de gleuf hebt gestoken. Dus de winkelier zal dan altijd de procedure opnieuw moeten starten. Dat was de ervaring van Eva en dat noem ik een ongemak.
Bij mijn partner (die een nieuwere pas heeft en die kortgeleden heeft geactiveerd, met uitschakeling van de contactloos-mogelijkheid) is dat voor zover ik weet nog niet gebeurd. Maar zij gebruikt hem niet zo vaak dus mijn vraag is bedoeld om te zien of dit ongemak structureel de wereld uit is.
Misschien is de ene terminal gevoeliger dan de ander.

Als je kiest voor contactloos betalen en dit lukt niet, dan moet de winkelmedewerker de betaling opnieuw 'doorgeven' aan de betaalautomaat en kun je pinnen.

Als je niet kiest voor contactloos betalen, heeft de betaalterminal die mogelijkheid al ontdekt nog voordat je de pas in de gleuf hebt gestoken. Dus de winkelier zal dan altijd de procedure opnieuw moeten starten. Dat was de ervaring van Eva en dat noem ik een ongemak.
Bij mijn partner (die een nieuwere pas heeft en die kortgeleden heeft geactiveerd, met uitschakeling van de contactloos-mogelijkheid) is dat voor zover ik weet nog niet gebeurd. Maar zij gebruikt hem niet zo vaak dus mijn vraag is bedoeld om te zien of dit ongemak structureel de wereld uit is.
Misschien is de ene terminal gevoeliger dan de ander.


Zoals jij het beschrijft en Eva het heeft ervaren, is het inderdaad een ongemak. Ik heb hier verder geen meldingen over gezien en een rondvraag bij mijn collega's op de werkvloer leert dat dit geen bekend of veel voorkomend probleem is.
Een andere verklaring zou kunnen luiden dat er maar weinig klanten zijn die deze mogelijkheid uitschakelen.
Maar laat ik eerst afwachten of wij nog zoiets tegenkomen. Dan laat ik me wel weer horen.
Dank voor je toelichting.
Reputatie 3
Badge
ik heb hetzelfde. binnen 3 maandan al 2 passen! heb ze gewoon in mijn portemonnee. wel bij andere passen. misschien is dat iets om toch mee uit te kijken. De passen lijken niet heel sterk mi. Voordat ik bij de sns was heb ik dit nog nooit eerder gehad om eerlijk te zijn.Kan het zijn dat de portemonnee een drukknoop heeft om de portemonnee of alleen het muntenvak af te sluiten? Door de lokale druk van zo'n drukknoop kan een pas vervormen. Naar wat ik heb gelezen is het niet zozeer die chip in het midden die kwetsbaar is, maar langs de randen van de pas zou een antenne lopen. Deze antenne kan breken als de pas vervormd. Ook zouden die klassieke magneetstrippen in geld automaten nog als eerste worden uitgelezen voordat de transactie verder gaat. Deze magneetstrippen demagnetiseren makkelijk wanneer ze dicht bij een smartphone worden gehouden. Maar dat doe je niet, begrijp ik van je.

Reageer