SNS

Beantwoord

Geen bevestiging van iDEAL betaling

  • 18 maart 2016
  • 19 Reacties
  • 2552 Keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Ik heb net meegedaan met een crowdfundingebeuren waarbij ik met ideal betaald heb. Dat betekent dus gegevens invullen, naar ideal. bank invullen, waar is mijn digipas, met mijn zieke kop het bed uit, waar is mijn tas, terug in bed, alles invullen oh ja dit is mijn laptop dus pasnummer intypen, kan ik het wel goed zien in dit licht, extra licht aan, verder invullen en dan op ok, ja dit is het goede nummer. Wat ik niet gedaan heb is doorklikken zodat je weer op de site van de begunstigde terecht komt. Pas dan krijgt de begunstigde het bericht dat de betaling gelukt is. De betaling is dus wel gelukt maar ik heb geen email van de crowdfundingssite. En ook op de site is er niets veranderd. Ik kwam er te laat achter en kan de idealpagina niet meer openen. Mijn vraag is. Wat nu?
icon

Beste antwoord door Olaf 19 maart 2016, 09:32

Ik heb net meegedaan met een crowdfundingebeuren waarbij ik met ideal betaald heb. Dat betekent dus gegevens invullen, naar ideal. bank invullen, waar is mijn digipas, met mijn zieke kop het bed uit, waar is mijn tas, terug in bed, alles invullen oh ja dit is mijn laptop dus pasnummer intypen, kan ik het wel goed zien in dit licht, extra licht aan, verder invullen en dan op ok, ja dit is het goede nummer. Wat ik niet gedaan heb is doorklikken zodat je weer op de site van de begunstigde terecht komt. Pas dan krijgt de begunstigde het bericht dat de betaling gelukt is. De betaling is dus wel gelukt maar ik heb geen email van de crowdfundingssite. En ook op de site is er niets veranderd. Ik kwam er te laat achter en kan de idealpagina niet meer openen. Mijn vraag is. Wat nu?

Goedemorgen Eva,

In dit geval kun je inderdaad het beste contact opnemen met de crowdfunder, zoals Ben al aangeeft. Die heeft daarbij het 16-cijferig nummer, de datum en het tijdstip van de iDEAL-betaling nodig. Deze informatie vind je in je rekeningoverzicht.

Beterschap gewenst!
Bekijk origineel

19 reacties

Hoi Eva,
eerst maar eens uitzieken?
En dan misschien mailtje naar de Crowdfundings Site?
Beterschap.
Groet,
Ben 🆒
Ik heb net meegedaan met een crowdfundingebeuren waarbij ik met ideal betaald heb. Dat betekent dus gegevens invullen, naar ideal. bank invullen, waar is mijn digipas, met mijn zieke kop het bed uit, waar is mijn tas, terug in bed, alles invullen oh ja dit is mijn laptop dus pasnummer intypen, kan ik het wel goed zien in dit licht, extra licht aan, verder invullen en dan op ok, ja dit is het goede nummer. Wat ik niet gedaan heb is doorklikken zodat je weer op de site van de begunstigde terecht komt. Pas dan krijgt de begunstigde het bericht dat de betaling gelukt is. De betaling is dus wel gelukt maar ik heb geen email van de crowdfundingssite. En ook op de site is er niets veranderd. Ik kwam er te laat achter en kan de idealpagina niet meer openen. Mijn vraag is. Wat nu?

Goedemorgen Eva,

In dit geval kun je inderdaad het beste contact opnemen met de crowdfunder, zoals Ben al aangeeft. Die heeft daarbij het 16-cijferig nummer, de datum en het tijdstip van de iDEAL-betaling nodig. Deze informatie vind je in je rekeningoverzicht.

Beterschap gewenst!
Reputatie 2
Badge
Hoi Olaf, bedankt voor je antwoord. Ik heb inmiddels een email met een screenshot van de betaling naar de ontvanger gestuurd.
Nu heb ik nog twee vragen.
1. Is het zeker dat het geld bij de ontvanger is aangekomen.
2. Waarom moet er tegenwoordig na de betaling nog een stap gedaan worden om de betaling te voltooien? Ik heb inmiddels met verschillende mensen gesproken en ik ben zeker de enige niet die dit vergeet. Gelukkig stond in de meeste gevallen de browser nog open zodat dit gefixed kon worden maar als dit niet het geval is levert dit nogal een gedoe op. En als we hier niet onderuit kunnen, kan deze stap wat groter en duidelijk neergezet worden?
Graag gedaan, Eva.

Als de iDEAL-betaling op je rekening is afgeschreven, dan kun je ervan uitgaan dat het bedrag automatisch wordt bijgeschreven op de rekening van de begunstigde. Als de begunstigde aangeeft het bedrag niet te hebben ontvangen, dan zoeken wij uit wat de status van de betaling is.

Bedoel je deze stap in de bijlage? Er wordt aangegeven dat de betaling is gelukt en vervolgens moet je nog klikken op 'Betaling afronden'.
Reputatie 2
Badge
Ik bedoel deze. Hier staat niet betaling afronden maar terug naar de webwinkel.
En waarom zou je terug naar de webwinkel willen als je toch niet verder wil shoppen? Probleem is wel dat de link tussen de betaling en je gegevens niet gemaakt wordt en jij je bestelde spullen wel kan vergeten voorlopig. Grappig om te zien dat ook dit in de mobiele app veel beter is geregeld.
Ik heb je bijlage iets aangepast. :8

Probleem is wel dat de link tussen de betaling en je gegevens niet gemaakt wordt en jij je bestelde spullen wel kan vergeten voorlopig.

Ik weet niet of dat zo is. De betaling is in deze stap al gelukt en ik zou denken dat de begunstigde dan ook jouw gegevens ontvangt. Maar voor de zekerheid vraag ik dat voor je na.

Persoonlijk hoef ik na een iDEAL-betaling ook niet meer terug naar de webwinkel. Ik weet niet waarom hiervoor gekozen is. Ook dit koppel ik terug naar onze marketeers.
Reputatie 2
Badge
Het lijkt er op dat mijn "terug naar webwinkel" hetzelfde is als jou "betaling afronden". Als je dat niet doet gebeurt er niets.
Ik heb dit met deze proefbetaling ook gedaan. Ik krijg pas de bevestigingsemail op het moment dat ik op "terug naar webwinkel" klik. Mijn vriend die gisteren dezelfde betaling deed naar die crowdfundingsite staat nu wel op die website en heeft een email gekregen. Ik nog niet.
Hetzelfde gebeurde mij trouwens een paar maanden geleden met het concertgebouw waar ik de bevestigingsmail met kaartjes pas kreeg toen ik doorgeklickt had. Maar dat was ik inmiddels weer vergeten.
In mijn geval duurt het nog wel even voordat de molen herbouwt is maar als je ergens op zit te wachten word je niet vrolijk.

Maar ik ben benieuwd wat de terugkoppeling is. Alvast mijn dank voor het navragen.
Het lijkt er op dat mijn "terug naar webwinkel" hetzelfde is als jou "betaling afronden". Als je dat niet doet gebeurt er niets.
Ik heb dit met deze proefbetaling ook gedaan. Ik krijg pas de bevestigingsemail op het moment dat ik op "terug naar webwinkel" klik. Mijn vriend die gisteren dezelfde betaling deed naar die crowdfundingsite staat nu wel op die website en heeft een email gekregen. Ik nog niet.
Hetzelfde gebeurde mij trouwens een paar maanden geleden met het concertgebouw waar ik de bevestigingsmail met kaartjes pas kreeg toen ik doorgeklickt had. Maar dat was ik inmiddels weer vergeten.
In mijn geval duurt het nog wel even voordat de molen herbouwt is maar als je ergens op zit te wachten word je niet vrolijk.

Maar ik ben benieuwd wat de terugkoppeling is. Alvast mijn dank voor het navragen.


Eva, ten eerste beterschap!
Mijn ervaring is dat als je een betaling gaat doen, de webwinkel de 'controle' uit handen geeft aan ideal. Is die betaling afgerond, dan ben jij nog steeds in de ideal omgeving. Via de bank krijgt de webwinkel wel het geld, maar de transactie is nog niet afgerond door de webwinkel want ze willen graag bevestiging zodat ze je een e-mail kunnen sturen etc.
Nu meen ik me te herinneren dat er situaties zijn (misschien niet met ideal maar met CC of PP) waarbij je automatisch teruggestuurd wordt naar de webwinkel (na enige tijd (15-30 sec).
Ik kunt het vergelijken met een winkel (Ikea) waar je eerst betaald aan een balie, daar dan een afhaalbon krijgt en die weer moet inleveren/tonen om het product te krijgen. Maar het zou netjes zijn als de webwinkel bestand zou zijn tegen deze 'vergissing' en als via de bank-betaling bekend wordt dat je betaald hebt alsnog de bestelling afgerond zou worden. Ik heb geen idee of hiervoor richtlijnen zijn voor webwinkels (b.v. als voorwaarde om ideal te mogen gebruiken oid).

Groet, Erik
Beterschappies! Hopelijk komt ie weer goed.
"Terug naar de webwinkel" knop zorgt ervoor dat de webwinkel direct een seintje krijgt dat volgens jou de betaling is afgerond. Hierna volgt vanuit de webwinkel namelijk nog een controlecheck of de betaling bij de bank van de webwinkel ook is verwerkt. (En daarna wordt dus ook de afhandeling door de webwinkel direct in gang gezet.)
De betaling is dus zeker uitgevoerd, en ook door de ontvanger terug te vinden op de rekening. Ik weet alleen niet of in jouw geval de andere partij alle "gestarte" betalingen naderhand ook meteen checkt. Even navragen kan dus inderdaad geen kwaad.
Reputatie 2
Badge
Bedankt voor alle reacties en even een update.
Het ziet er naar uit dat de betaling inderdaad gelukt is.
Ik heb vrijdagavond een email gestuurd naar de crowdfund-er. Zaterdag heb ik antwoord gekregen dat ze het gingen onderzoeken. Dezelfde avond, ongeveer 24 uur naar de betaling kwam alsnog de bevestigingsmail en is mijn betaling op de site gezet. Ik denk dat dit ook gebeurd zou zijn als ik die email niet geschreven had.
Toch denk ik dat de button op de website aangepast moeten worden. De popup in de mobiele app met de knop betaling afronden is veel duidelijker en veel groter. Terug naar webwinkel geeft niet echt aan dat dit een noodzakelijke stap is. En als je een bestelling doet waar je op zit te wachten dan is het jammer dat je eerst 24 uur moet wachten tot de ontvanger tot actie overgaat.
Badge +1
Ik bedoel deze. Hier staat niet betaling afronden maar terug naar de webwinkel.
En waarom zou je terug naar de webwinkel willen als je toch niet verder wil shoppen?

Hallo Eva,

Het scherm hieronder is het scherm wat aangeeft dat de betaling al gelukt is. Dat staat er in het paars en op de volgende regel bij status.
Deze pagina is er extra zodat je het kunt printen als bewijs dat je dit gedaan hebt of terug wil naar de website.


Probleem is wel dat de link tussen de betaling en je gegevens niet gemaakt wordt en jij je bestelde spullen wel kan vergeten voorlopig. Grappig om te zien dat ook dit in de mobiele app veel beter is geregeld.
Onze productmanager snapt niet wat je met bovenstaande vraag bedoelt. Kun je dit toelichten?
Reputatie 2
Badge
Als je op terug naar webwinkel klikt krijgt de webwinkel meteen een seintje dat de betaling gelukt is.
De keer dat ik dat vergeten was bleef die boodschap hangen. Dus dan krijg je je bevestigingsemail/kaartjes etc nog niet. Ik heb van de webmaster van de crowdfunding site begrepen dat dat vaker gebeurt, maar lang niet altijd. Ik heb nog wat tests gedaan en ik merk dat meestal het binnen 10 minuten alsnog goed komt.
Ik denk dat het handig is om de knop terug naar webwinkel te veranderen in betaling afronden en om die knop wat prominenter in het scherm te zetten. Net zoals bij de mobiele app.
Badge +1
Als je op terug naar webwinkel klikt krijgt de webwinkel meteen een seintje dat de betaling gelukt is.
De keer dat ik dat vergeten was bleef die boodschap hangen. Dus dan krijg je je bevestigingsemail/kaartjes etc nog niet. Ik heb van de webmaster van de crowdfunding site begrepen dat dat vaker gebeurt, maar lang niet altijd. Ik heb nog wat tests gedaan en ik merk dat meestal het binnen 10 minuten alsnog goed komt.

Hallo Eva,

Namens onze productmanager: "Fijn dat je zo actief meedenkt". Het is goed om te weten dat een betaling ook verwerkt wordt wanneer je niet op de knop 'Betaling afronden' klikt. Het mechanisme waar iDEAL op is gebouwd, borgt dat dit goed gaat. Het kan inderdaad zo zijn dat een heel oplettend iemand -net zoals jij ;)- in de gaten heeft dat de bestelbevestiging niet direct, maar 10 minuten later gestuurd wordt.
Reputatie 2
Badge
Als je op terug naar webwinkel klikt krijgt de webwinkel meteen een seintje dat de betaling gelukt is.
De keer dat ik dat vergeten was bleef die boodschap hangen. Dus dan krijg je je bevestigingsemail/kaartjes etc nog niet. Ik heb van de webmaster van de crowdfunding site begrepen dat dat vaker gebeurt, maar lang niet altijd. Ik heb nog wat tests gedaan en ik merk dat meestal het binnen 10 minuten alsnog goed komt.

Hallo Eva,

Namens onze productmanager: "Fijn dat je zo actief meedenkt". Het is goed om te weten dat een betaling ook verwerkt wordt wanneer je niet op de knop 'Betaling afronden' klikt. Het mechanisme waar iDEAL op is gebouwd, borgt dat dit goed gaat. Het kan inderdaad zo zijn dat een heel oplettend iemand -net zoals jij ;)- in de gaten heeft dat de bestelbevestiging niet direct, maar 10 minuten later gestuurd wordt.


Of een dag later. De reden dat ik dit onderwerp gestart ben is dat de eerste keer die bevestiging in eerste instantie niet kwam. Dat heeft toen een dag geduurd. Heel onhandig als je niet kaartjes voor dezelfde avond besteld hebt. Of die bestelling die je de volgende dag al in de bus wilt hebben. Achteraf bleek dat de soep niet gegeten wordt zoals die is opgediend om dat het meestal wel goed gaat. Maar eigenlijk zou je dus willen dat het altijd goed gaat.
Badge +1
Hi Eva,

Ik snap dat dit onhandig is. Zeker met de voorbeelden die je geeft. Ik vraag me af wat SNS hierin kan betekenen. Heb jij een suggestie?
Wil je bijvoorbeeld een andere tekst zien bij het afronden?
Reputatie 2
Badge
Hi Eva,

Ik snap dat dit onhandig is. Zeker met de voorbeelden die je geeft. Ik vraag me af wat SNS hierin kan betekenen. Heb jij een suggestie?
Wil je bijvoorbeeld een andere tekst zien bij het afronden?


4 dagen geleden schreef ik
Ik denk dat het handig is om de knop terug naar webwinkel te veranderen in betaling afronden en om die knop wat prominenter in het scherm te zetten. Net zoals bij de mobiele app.
13 dagen geleden schreef ik
Toch denk ik dat de button op de website aangepast moeten worden. De popup in de mobiele app met de knop betaling afronden is veel duidelijker en veel groter. Terug naar webwinkel geeft niet echt aan dat dit een noodzakelijke stap is. En als je een bestelling doet waar je op zit te wachten dan is het jammer dat je eerst 24 uur moet wachten tot de ontvanger tot actie overgaat.
Badge +1
Hi Eva,

Deze suggesties zijn al doorgegeven door mijn collega’s, ik zie nu dat dit niet duidelijk in de berichten is vermeld. Aanpassingen, zoals je voorbeeld over de buttons, hebben wat meer voeten in aarde dan eventueel een tekstuele aanpassing. Vandaar dat ik daarop doorvraag.
Reputatie 2
Badge
Hi Eva,

Deze suggesties zijn al doorgegeven door mijn collega’s, ik zie nu dat dit niet duidelijk in de berichten is vermeld. Aanpassingen, zoals je voorbeeld over de buttons, hebben wat meer voeten in aarde dan eventueel een tekstuele aanpassing. Vandaar dat ik daarop doorvraag.


Ik geef het op

Reageer