SNS

Het kan dus blijkbaar wel

  • 29 oktober 2015
  • 119 Reacties
  • 6486 Keer bekeken

Reputatie 2
Badge
"Bij een Britse treinreiziger werd 20 pond van zijn rekening afgeschreven nadat een treinreiziger tegen hem aan kwam staan. De diefstal vond door middel van een contactloze betaling plaats."

Het kan dus wel.

"De belangrijkste maatregel die je kunt nemen tegen moderne zakkenrollers is regelmatig je afschrijvingen checken. Ook beschermhoesjes die RFID-signalen blokkeren kunnen helpen. "

Daar gaat je 6 seconden winst bij de kassa.

http://kassa.vara.nl/actueel/diginieuws/artikel/nieuws/moderne-zakkenroller-steelt-contactloos-geld/

Blijkbaar is het bij de SNS niet meer mogelijk om een pas zonder contactloos betalen te krijgen. Dat zou ik wel graag willen aangezien het uitzetten niets op de pas veranderd maar er alleen voor zorgt dat een (automatisch gestarte) contactloze betaling mislukt.


119 reacties

Hoi Eva...je kan contactloos betalen toch "gewoon" uitzetten bij de instellingen op internet (www.sns.nl). Dit is dan toch eigenlijk hetzelfde als een pas zonder contactloos betalen erop?

Ohw ok ik lees net nog ff de laatste regel van je post! Hmm..jah
Hoi Eva, mij viel sinds 3 dagen geleden op dat ik nu "standaard" bij bedragen boven de € 20,- een pincode moet invoeren. Het fijne weet ik er ook niet precies van, maar volgens mij is er een landelijke wijziging doorgevoerd op dit gebied. Of ik heb iets gemist..dat kan ook nog.
Volgens mij staat er op de website van SNS het volgende:
Veiligheid
Contactloos betalen werkt niet op afstand.
Je pinpas is geblokkeerd als we hem opsturen. In de brief die je bij je nieuwe pas krijgt, staat hoe je hem activeert.
Door de limiet van € 50 is misbruik maar beperkt mogelijk. En is je pas gestolen of kwijt en heeft iemand anders hem gebruikt? Dan vergoeden we je kosten tot € 50 en heb je geen eigen risico.
Je kunt contactloos betalen ook helemaal uitzetten.

Wat bedoelen jullie dan met "alleen een automatisch gestarte contact loze betaling mislukt"?
Reputatie 2
Badge
Volgens mij staat er op de website van SNS het volgende:
Veiligheid
Contactloos betalen werkt niet op afstand.
Je pinpas is geblokkeerd als we hem opsturen. In de brief die je bij je nieuwe pas krijgt, staat hoe je hem activeert.
Door de limiet van € 50 is misbruik maar beperkt mogelijk. En is je pas gestolen of kwijt en heeft iemand anders hem gebruikt? Dan vergoeden we je kosten tot € 50 en heb je geen eigen risico.
Je kunt contactloos betalen ook helemaal uitzetten.

Wat bedoelen jullie dan met "alleen een automatisch gestarte contact loze betaling mislukt"?


Als je contactloos betalen uitzet op de website gebeurt er niets op je pas. Die zit namelijk in je portemonnee of ligt op je nachtkastje.
De chip voor contactloos betalen op je chip blijft dus actief.
Er verandert ook niets op de pinautomaat.

Wat er gebeurt als jij aangeeft dat je wil pinnen is dat de winkelier het bedrag etc inklopt en het betalen in werking stelt.
Als de pinautomaat geschikt is voor contactloos zal dit apparaat proberen contact te leggen met een pinpas in de buurt.
Als die jouw pas vindt voordat je de pas in de gleuf steekt zal er geprobeerd worden een transactie tot stand te brengen. Daarna pas wordt er contact gezocht met je bankt. En die zegt terecht "ammehoela". Dat kan helemaal niet, want contactloos betalen staat uit. En dan mislukt de betaling. En dan moet alles opnieuw.

Let wel, dit is uit de praktijk. Dit is mij inmiddels twee keer gebeurd om dat de pinautomaat achter op op en hoge toonbank stond en ik stond te prutsen.

De ABN AMRO is de enige bank die snapt dat je contactloos niet kunt uitzetten en daar moet je/kun je een andere pas aanvragen. Niet leuk misschien maar het is de enige oplossing die problemen voorkomt. Helaas kan dat bij de SNS niet.
Gezien de ervaringen van Eva en wat zij ten berde brengt over de mogelijkheden bij ABN/AMRO.... wat ben ik blij dat ik nog net één van de laatste passen heb ontvangen die deze mogelijkheid niet heeft Het heeft ook voordelen geen early adopter te zijn.
Volgens mij staat er op de website van SNS het volgende:
Veiligheid
Contactloos betalen werkt niet op afstand.
Je pinpas is geblokkeerd als we hem opsturen. In de brief die je bij je nieuwe pas krijgt, staat hoe je hem activeert.
Door de limiet van € 50 is misbruik maar beperkt mogelijk. En is je pas gestolen of kwijt en heeft iemand anders hem gebruikt? Dan vergoeden we je kosten tot € 50 en heb je geen eigen risico.
Je kunt contactloos betalen ook helemaal uitzetten.

Wat bedoelen jullie dan met "alleen een automatisch gestarte contact loze betaling mislukt"?


Als je contactloos betalen uitzet op de website gebeurt er niets op je pas. Die zit namelijk in je portemonnee of ligt op je nachtkastje.
De chip voor contactloos betalen op je chip blijft dus actief.
Er verandert ook niets op de pinautomaat.

Wat er gebeurt als jij aangeeft dat je wil pinnen is dat de winkelier het bedrag etc inklopt en het betalen in werking stelt.
Als de pinautomaat geschikt is voor contactloos zal dit apparaat proberen contact te leggen met een pinpas in de buurt.
Als die jouw pas vindt voordat je de pas in de gleuf steekt zal er geprobeerd worden een transactie tot stand te brengen. Daarna pas wordt er contact gezocht met je bankt. En die zegt terecht "ammehoela". Dat kan helemaal niet, want contactloos betalen staat uit. En dan mislukt de betaling. En dan moet alles opnieuw.

Let wel, dit is uit de praktijk. Dit is mij inmiddels twee keer gebeurd om dat de pinautomaat achter op op en hoge toonbank stond en ik stond te prutsen.

De ABN AMRO is de enige bank die snapt dat je contactloos niet kunt uitzetten en daar moet je/kun je een andere pas aanvragen. Niet leuk misschien maar het is de enige oplossing die problemen voorkomt. Helaas kan dat bij de SNS niet.


Dus als ik het goed begrijp kun je dus contactloos betalen wel uitzetten en kan het hoogstens gebeuren dat bij het betalen met pin de verkoper nogmaals een betaalopdracht naar het pin automaat moet sturen? Dan is het toch nog steeds veilig om uit te zetten?
Maar van het gebruiksgemak van de pinpas blijft weinig over. Met andere woorden: Nieuwe technieken gaan ten koste van het vertrouwdeNiet alleen als vervanging, maar met nieuwe nadelen.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Maar van het gebruiksgemak van de pinpas blijft weinig over. Met andere woorden: Nieuwe technieken gaan ten koste van het vertrouwdeNiet alleen als vervanging, maar met nieuwe nadelen.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn.


Deze stelling onderschrijf ik niet. Al geruime tijd gebruik ik mijn (chip)pinpas met contactloos betalen. Het contactloos betalen vind ik erg prettig gaan, en als het nodig is, pin ik. Ik vind het gebruiksgemak juist zeer verhoogd. En het is een fijn idee, dat als je aan de veiligheid twijfelt je het contactloos betalen uit kan zetten.
Wij zijn er in de afgelopen jaren qua betaalgemak zeker op vooruit gegaan, vind ik. Een paar jaar geleden moesten we nog de magneetstrip door een gleuf halen. Ik neem aan dat jullie je ook herinneren dat vaak eerst de pas aan de broek geveegd moest worden, dan drie keer door de gleuf gehaald, vervolgens de verkoper nog een keer proberen en ja.... dan kon er gepind worden. Dat hebben we nu niet meer met de chip. En een keer opnieuw de betaalopdracht starten valt dan weer reuze mee, toch?
[quote=Niek f]
Deze stelling onderschrijf ik niet. Al geruime tijd gebruik ik mijn (chip)pinpas met contactloos betalen. Het contactloos betalen vind ik erg prettig gaan, en als het nodig is, pin ik. Ik vind het gebruiksgemak juist zeer verhoogd. En het is een fijn idee, dat als je aan de veiligheid twijfelt je het contactloos betalen uit kan zetten.
[quote]
Ik denk dat je het punt hebt gemist. Als je pint, wordt het ingewikkelder, volgens de praktijkervaringen van Eva. Het gebruiksgemak van de pinpas is dus achteruit gegaan ten faveure van een nieuwe technologie, het contactloos betalen. Juist doordat het uitschakelen van dat contactloos betalen niet geschiedt op de manier die deze nadelen zou voorkomen.Jij pint kennelijk alleen als het nodig is, hetgeen in de praktijk waarschijnlijk betekent in de gevallen dat contactloos niet mogelijk is? In dat geval merk jij dus niets van die nadelen. Eva wel.

Deze stelling onderschrijf ik niet. Al geruime tijd gebruik ik mijn (chip)pinpas met contactloos betalen. Het contactloos betalen vind ik erg prettig gaan, en als het nodig is, pin ik. Ik vind het gebruiksgemak juist zeer verhoogd. En het is een fijn idee, dat als je aan de veiligheid twijfelt je het contactloos betalen uit kan zetten.

Ik denk dat je het punt hebt gemist. Als je pint, wordt het ingewikkelder, volgens de praktijkervaringen van Eva. Het gebruiksgemak van de pinpas is dus achteruit gegaan ten faveure van een nieuwe technologie, het contactloos betalen. Juist doordat het uitschakelen van dat contactloos betalen niet geschiedt op de manier die deze nadelen zou voorkomen.Jij pint kennelijk alleen als het nodig is, hetgeen in de praktijk waarschijnlijk betekent in de gevallen dat contactloos niet mogelijk is? In dat geval merk jij dus niets van die nadelen. Eva wel.
Waarom kan ik de foutieve reactie niet verwijderen na correctie?
Waarom kan ik de foutieve reactie niet verwijderen na correctie?
Je kunt een geplaatste reactie alleen maar voor een beperkte tijd veranderen / aanpassen, niet meer verwijderen. In "nood" gevallen kan een Mod het verwijderen voor je doen.
Veranderen doe je door bij op een kort geleden (ik meen iets van 15min. of iets meer) bericht, rechtsboven op het pennetje te klikken.
Jouw eerste bericht ging fout, zo te zien, doordat de opdracht [/quote] er niet stond, maar [quote] (dus zonder de schuine streep).
Groet,
Ben 🆒
Dat was wat ik wilde corrigeren, die schuine streep weghalen, maar dat lukte niet... Toen maar een nieuwe en de eerste verwijderen - dat lukte ook niet.
Hoi Eva, mij viel sinds 3 dagen geleden op dat ik nu "standaard" bij bedragen boven de € 20,- een pincode moet invoeren.

Hoi Sjaakie93,

Heb je toevallig je eigen limiet aangepast? Standaard kun je tot € 25 betalen zonder je pincode, bedragen boven deze limiet dien je met je pincode af te rekenen.

@Koos Wil je dat ik je reactie verwijder?
Hoi Dennis..ja naar € 30,- ivm boodschappen die meestal rond dit bedrag uitkomen. Dat zal het zijn dus. Kan ik misschien de pincode uitzetten tussen de 0 en de 50 euro? Voor mij is dit namelijk niet echt nodig snap je?
Reputatie 2
Badge
[
Ik denk dat je het punt hebt gemist. Als je pint, wordt het ingewikkelder, volgens de praktijkervaringen van Eva. Het gebruiksgemak van de pinpas is dus achteruit gegaan ten faveure van een nieuwe technologie, het contactloos betalen. Juist doordat het uitschakelen van dat contactloos betalen niet geschiedt op de manier die deze nadelen zou voorkomen.Jij pint kennelijk alleen als het nodig is, hetgeen in de praktijk waarschijnlijk betekent in de gevallen dat contactloos niet mogelijk is? In dat geval merk jij dus niets van die nadelen. Eva wel.


Klopt en om even op dit onderwerp terug te komen. Ik wil geen contactloos betalen en kan het niet goed uitzetten. Als ik dit geweten had had ik mijn oude pas, die nog een jaar geldig was blijven gebruiken. Ik wil graag een pas zonder contactloos betalen en dat kan nu niet. Ik hoop dat dat gaat veranderen.
"Bij een Britse treinreiziger werd 20 pond van zijn rekening afgeschreven nadat een treinreiziger tegen hem aan kwam staan. De diefstal vond door middel van een contactloze betaling plaats."

Het kan dus wel.

"De belangrijkste maatregel die je kunt nemen tegen moderne zakkenrollers is regelmatig je afschrijvingen checken. Ook beschermhoesjes die RFID-signalen blokkeren kunnen helpen. "

Een andere mogelijkheid is je pasje in een van de vakjes van je portemonnaie en bv je OV chipkaart of een tweede pas (van een andere bank ,hi,hi) ook in die portemonnaie. Als dan met een portable device geprobeerd wordt een bedrag af te boeken gaat dat niet want je hebt 2 RFID chips in de buurt. Geprobeerd bij de Jumbo-kassa en het gaat inderdaad niet. Als je bankpas "alleen" in je portemonnaie zit en er zit niet teveel papier, leer tussen pas en buitenkant in dan kun je zelfs contactloos betalen zonder je pas tevoorschrijn te halen. (moet je weer wel je OVkaart er uit halen (ha,ha)

Daar gaat je 6 seconden winst bij de kassa.

http://kassa.vara.nl/actueel/diginieuws/artikel/nieuws/moderne-zakkenroller-steelt-contactloos-geld/

Blijkbaar is het bij de SNS niet meer mogelijk om een pas zonder contactloos betalen te krijgen. Dat zou ik wel graag willen aangezien het uitzetten niets op de pas veranderd maar er alleen voor zorgt dat een (automatisch gestarte) contactloze betaling mislukt.

Badge +1
Hoi Dennis..ja naar € 30,- ivm boodschappen die meestal rond dit bedrag uitkomen. Dat zal het zijn dus. Kan ik misschien de pincode uitzetten tussen de 0 en de 50 euro? Voor mij is dit namelijk niet echt nodig snap je?
Dat is niet mogelijk, Sjaakie93. Hier lees je alles over de limieten. Als je nou iets creatiever 'hamstert', blijf je misschien onder de € 25 😉.

@Eva Ik geef je wens nog een keer door.
Hoi Dennis..ja naar € 30,- ivm boodschappen die meestal rond dit bedrag uitkomen. Dat zal het zijn dus. Kan ik misschien de pincode uitzetten tussen de 0 en de 50 euro? Voor mij is dit namelijk niet echt nodig snap je?
Dat is niet mogelijk, Sjaakie93. Hier lees je alles over de limieten. Als je nou iets creatiever 'hamstert', blijf je misschien onder de € 25 😉.


Hoi Tibor, ach jah..we shall see! Meestal zijn de boodschappen net rond de € 30,- maar jouw "tip" is natuurlijk ook wel weer een uitdaging ;)

Zo kwam ik vandaag op € 21,16 uit hehe
Badge +1

Hoi Tibor, ach jah..we shall see! Meestal zijn de boodschappen net rond de € 30,- maar jouw "tip" is natuurlijk ook wel weer een uitdaging ;)

Zo kwam ik vandaag op € 21,16 uit hehe

Kijk eens aan; goed voor je portemonnee en geen pincode nodig 😉.
Hoi allemaal,

Naar aanleiding van het nieuwsbericht van Eva, wil ik jullie graag uitleg geven. De situatie in Engeland is niet te vergelijken met Nederland, dit kunnen andere passen zijn of een ander soort chip. Op de website van de betaalvereniging staat uitgelegd dat contactloos betalen in Nederland veilig is.

@Eva het is niet mogelijk om een pas zonder de contactloze functie aan te vragen. Als je de contactloze functie uitschakelt, dan komt er nooit een communicatie tot stand tussen je pas en de betaalautomaat. Een betaling kan daarom niet lukken.
Reputatie 2
Badge

@Eva het is niet mogelijk om een pas zonder de contactloze functie aan te vragen. Als je de contactloze functie uitschakelt, dan komt er nooit een communicatie tot stand tussen je pas en de betaalautomaat. Een betaling kan daarom niet lukken.


Zucht, nee dat weet ik en dat is ook mijn punt. De betaling kan niet lukken, maar wordt blijkbaar wel in gang gezet. Je krijgt dus een foutmelding en de betaling stopt. Daarna moet de winkelier de betaling weer op nieuw in gang zetten. Ik vind dat vervelend.
Als je iets op de website verandert verandert er niets op je pas. Pas (haha) op het moment dat de website benaderd wordt kan de pinautomaat weten dat contactloos betalen uit staat.
Vandaar dat ze bij ABNAmro nieuwe passen uitgeven.
Reputatie 2
Badge
Ik heb net contact opgenomen met de ABNAMRO en die bevestigen inderdaad dat zij er voor gekozen hebben om aparte passen zonder contactloos uit te geven omdat het "uitzetten" op de website niet gaat voorkomen dat je pas het signaal blijft uitzenden.
De situatie in Engeland is niet te vergelijken met Nederland, dit kunnen andere passen zijn of een ander soort chip. Op de website van de betaalvereniging staat uitgelegd dat contactloos betalen in Nederland veilig is.


Sorry Dennis, maar in een kritische groep als hier zul je echt met betere argumenten moeten komen. Ik ben er van overtuigd dat slechts een grotere afstand tussen de apparaten als fundamentele bescherming tegen misbruik misschien niet nu, maar spoedig onvoldoende zal blijken.

"het kunnen andere passen zijn.." is uitermate zwak, en om de betaalvereniging als meest belanghebbende partij aan te halen om eventuele kritiek te pareren lijkt me een totaal verkeerde bron. De slager die zijn eigen..... of Wij van WC-eend....

Heb je ook iets beters?
Reputatie 2
Badge

"het kunnen andere passen zijn.." is uitermate zwak, en om de betaalvereniging als meest belanghebbende partij aan te halen om eventuele kritiek te pareren lijkt me een totaal verkeerde bron. De slager die zijn eigen..... of Wij van WC-eend....


Inderdaad. 13 dagen geleden post ik een link naar een artikel. 12 dagen later komt er een uitleg dat de situatie met Engeland niet te vergelijken is want dat KUNNEN andere passen of chips zijn. Hoezo kunnen? Jullie werken toch voor de bank, jullie moeten dat toch weten?
Ik heb trouwens zelf rondgekeken maar ik heb geen enkele aanwijzing dat het hier op andere passen of chips gaat.

Maar eigenlijk heb ik niet zoveel zin in die discussie. Ik wil geen contactloos betalen en ik vind dat iedereen het recht heeft om dat niet te hebben. En uitzetten om de website is geen oplossing. Het veranderd niets aan het feit dat je pas gegevens blijft uitzenden die kunnen worden opgepikt door alles wat daar aan hackertools voor gebouwd is.

Reageer