SNS

Hoe neem ik op van mijn Lijfrentespaarrekening?

  • 17 februari 2017
  • 13 Reacties
  • 584 Keer bekeken

Ik had een depositospaarrekening en die liep per 16 februari af. Per vandaag is het geld gestort op mijn Lijfrentespaarregeling. De bedoeling was om hiervan de eerstkomende vijf jaar een soort aanvulling op mijn pensioen te hebben, maar nu is de vraag, hoe kom ik aan dat geld.......

13 reacties

Goedenavond Gewaels,

Wat leuk om je weer terug te zien op het forum. Het antwoord op je vraag weet ik niet direct. Stuur je hiervoor een mail naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - Hoe neem ik op van mijn Lijfrentespaarrekening'? Dan vraag ik na bij een specialist hoe je geld opneemt van je Lijfrentespaarrekening.
Gewaels,

Je ,moet het gespaarde geld onderbrengen in een lijfrentenieren constructie. Van daaruit wordt er uitgekeerd. Je bent niet verplicht dit bij de SNS af te sluiten. Het kan ook bij een andere instelling.
Op dit moment zul je merken dat je weinig er voor terug krijgt omdat de rente erg laag is. Het is dus goed om te gaan vergelijken tussen aanbieders en te kijken naar in rekening gebrachte kosten en de gebruikte rekenrente.
Het loont misschien om daar externe hulp (betaald?) bij te zoeken.
Succes.
Beste Gewaels (en eRik19), naast hetgeen wat eRik19 terecht opmerkt, is er nog een belangrijk kostenaspect wat je keuze zou kunnen bepalen: de 'verscholen' excassokosten.. daar waar SNS voor de uitbetaling vd maandelijks vast te stellen bedragen geen extra kosten berekent zijn er een aantal partijen (Rabo,Ohra, ABN) die dat wel doen ... en (minimaal) 60 maanden * € 2,50 is ook weer € 150 verschil... doe er je voordeel mee. 🙂
Mensen bedankt. Ik werd gisteren op het SNS kantoor met een heel raar antwoord geconfronteerd. Ik kon alleen over mijn geld beschikken als ik advies kreeg en dat kostte € 750.=. Ik hoefde geen advies en dan kon ik mijn geld ook wel krijgen zonder advies maar dat kostte € 275.=. Het grappige is dat ik jaren geleden al advies had gehad. Toen werd mij gezegd dat ik maandelijks, of per kwartaal, of per jaar geld kon krijgen van die rekening. En omdat ik het als aanvulling op mijn pensioen wilde hebben, hebben we toen afgesproken dat ik na de 17e februari 2017 maandelijks een bedrag zou ontvangen. Er is toen een circa bedrag afgesproken, omdat uiteraard de hoogte niet helemaal vast te stellen was. Ik heb dus al afspraken gemaakt, het was al geregeld. Ik zou het per maand krijgen. Nu nog gekker. Als ik geen advies wil hebben dan kost dat € 275.= ( ik moet dus betalen voor iets dat ik niet hoef te hebben), maar ik krijg dan papieren in huis, die ik in moet vullen en waaruit mijn geldkennis zou moeten blijken. Zak ik voor die financiële inburgeringscursus, dan moet ik alsnog de €750.= betalen. Mag ik deze gang van zaken vreemd vinden ? Ik weet niet of fpprene en eRik de specialisten zijn van de SNS die StefanB op het oog had, en ik stel hun adviezen bijzonder op prijs, maar ik denk dat ik recht heb op meer en duidelijker uitleg en ik niet alleen.

Met vriendelijke groet
Gerrit:@
Tegenwoordig is het zo dat je voor advies moet betalen, vroeger zat dat verstopt in allerlei verborgen kosten (lees afromen van rendement). Dit mag niet meer. MAAR heb je een product afgesloten onder dat oude regime, dan heb je al de hoofdprijs betaald en dan mag de bank je niet nog eens geld vragen.
Nu is de vraag wat is er lang geleden afgesproken, waarvoor heb je betaald? Kijk daar je contract op na (Afspraken die alleen in het geheugen zitten tellen niet 😞 ).

Ik denk dat het advies m.b.t. het beëindigen van je lijfrentesparen zo wie zo niet belast mag worden met advies kosten, want daar heb je al voor betaald. (Het is dus belangrijk dat je de juiste vragen stelt, anders zegt die man: "Dat is advies: betalen!".

Het zou kunnen dat je ook al hebt betaald voor het advies over en de kosten voor het afsluiten van een lijfrentenieren, maar dat hangt van je contract af.

Verder is het zo dat de SNS je kosteloos een offerte zou moeten aanbieden voor zo'n uitkering. Deze kun je ook bij andere instellingen aanvragen. Op basis daarvan kun je kiezen.
Over het afsluiten bij een andere aanbieder ben je natuurlijk wel kosten verschuldigd, maar de SNS behoort (m.i.) kosteloos het geld naar die instelling uit te keren.

Ga vooral even op zoek op het internet naar vergelijkbare situaties en kijk hoe mensen het daar hebben aangepakt.

Consumentenbond heeft een mooi artikel hierover.
Reputatie 3
Badge +1
Beste Gewaels (Gerrit),

fpprene en eRik zijn net als jij en ik klanten van SNS. Hier op het forum proberen we kennis te delen, met als doel andere klanten te kunnen helpen, maar ook meteen SNS te helpen haar dienstverlening te verbeteren.

Bedankt voor het delen van jouw ervaring, want ik heb nu ook SNS lijfrentesparen; dan kan ik me voorbereiden op datgene dat nog komen gaat op het moment dat ik ook op het punt ben aangekomen dat ik wil veranderen van sparen naar uitkeren.

Ik vrees dat het aankopen van lijfrente uitkering niet alleen bij SNS leidt tot advieskosten. Je zou eens bij andere partijen kunnen kijken (zoals fpprene al schrijft). Niet alleen om de excasso kosten te vergelijken, maar ook de advieskosten die ze in rekening brengen. Uiteindelijk gaat het om wat je netto overhoudt als uitkering uit jouw lijfrentespaargeld.

Groeten,
Stefan
Hoi Gewaels,

Dat is een onaangename verrassing. Heb je ten tijde van het openen van het product zwart-op-wit vastgelegd wat er onder het advies viel en wat de uitkomsten waren? Als er al een bedrag is afgesproken en daarin is vastgelegd dat hier geen verdere kosten aan verbonden zijn, dan moeten we ons daaraan houden. Een adviseur kan je verder uitleggen waarom deze kosten eraan verbonden zijn.

Laat je het weten als ik iets voor je kan doen?
Hoi Gewaels,

Dat is een onaangename verrassing. Heb je ten tijde van het openen van het product zwart-op-wit vastgelegd wat er onder het advies viel en wat de uitkomsten waren? Als er al een bedrag is afgesproken en daarin is vastgelegd dat hier geen verdere kosten aan verbonden zijn, dan moeten we ons daaraan houden. Een adviseur kan je verder uitleggen waarom deze kosten eraan verbonden zijn.

Laat je het weten als ik iets voor je kan doen?


Ik heb eerst quote ingedrukt enik weet dan niet wat er gebeurt. Maar goed. Ik heb hier voor mijn neus liggen drie pagina's onder de kop vragenformulier klantprofiel. Daarin staat de berekening Lijfrente sparen, warbij de berekening is gemaakt hoeveel saldo ik zal gaan opbouwen, en een berekening Lijfrentenieren, waarop staat dat ik ruim 17000 euro heb gespaard en bijna 310 euro bruto uitbetaling per maand zal krijgen.

Tja, dat lijkt me toch een afspraak die is gemaakt.

Uiteindelijk is het eindbedrag iets hogere geworden en zal het uit te keren bedrag per maand ook wel iets hoger worden ( een paar centen schat ik in) maar dat heb ik hier op papier staan.

Ik ben benieuwd.

Groetjes

Gerrit
Fijn dat je de afspraken op papier hebt bewaard. Neem je deze papieren mee naar een afspraak met een adviseur? Als je hier je gegevens achterlaat, dan bellen we je binnen 2 werkdagen op om de afspraak in te plannen.

Je had mijn collega Irene 2x gequote, daarom ben ik zo vrij geweest er 1 te verwijderen.
@Gewaels, wat mij niet duidelijk is, is hoe het kan dat een deposito dat afloopt, (automatisch? in overleg?) in een lijfrentespaarregeling wordt gestopt. Was dat al een afspraak die je ooit gemaakt hebt; dan kan ik mij voorstellen dat er indertijd al kosten in rekening gebracht zijn (al heb je die niet gezien), en zou je nu zonder extra kosten die lijfrente kunnen laten ingaan.

Meestal wordt een deposito afgesloten voor x-jaar, waarna het kapitaal vrijelijk tot je beschikking komt. Dat is hier blijkbaar niet aan de orde. Dus nog even goed in de papieren duiken. Succes en houd je ons op de hoogte?
@ StefanB. Een afspraak maken met het risico dat ik 1000 euro kwijt ben daar wacht ik wel even mee. Ik ben bezig om zelf onderzoek te doen naar de mogelijkheden die er zijn om in ieder geval niet het risico te lopen om eerst 275 euro te betalen voor advies dat je niet wilt. De bank weet al wat ik wil, namelijk mij maandelijks een bedrag uit te keren, 5 jaar lang, van die ruim 17000 euro, die natuurlijk de aankomende tijd weer steeds zal renderen.Die afspraak is al gemaakt op 16 februari 2010 met de heer L.E. C, Adviseur voor Leven en Pensioenen. Mijn tegenrekeningnummer is bij jullie bekend. Zo moeilijk kan het toch niet zijn ?
@Blacktomcat, en anderen, bedankt voor de reacties en ik hou jullie op de hoogte.

Ik denk dat het allemaal wel vlot geregeld word, want ik woon vlak bij Vierhouten......

O ja StefanB, ik ben een beetje digibeet, maar wat betekent dat eigenlijk: Quote ?
Badge +1
@ StefanB. Een afspraak maken met het risico dat ik 1000 euro kwijt ben daar wacht ik wel even mee. Ik ben bezig om zelf onderzoek te doen naar de mogelijkheden die er zijn om in ieder geval niet het risico te lopen om eerst 275 euro te betalen voor advies dat je niet wilt.
Hallo Gewaels,

Het oriëntatiegesprek is kosteloos, daarin kun je de mogelijkheden bespreken. Hou je ons op de hoogte?
....O ja StefanB, ik ben een beetje digibeet, maar wat betekent dat eigenlijk: Quote ?
Als je op 'QUOTE' klikt onderaan het bericht van iemand, dan wordt dat bericht in zijn geheel overgenomen in jouw nieuwe bericht. Je schrijft dan daaronder wat je wilt zeggen. Zo heb ik onderaan jouw bericht op 'QUOTE' geklikt en het eerste gedeelte van je bericht vervangen door een paar puntjes. Hopelijk is het een beetje duidelijk. Gewoon proberen, zou ik zeggen. Succes ook met je lijfrente. Ken je trouwens deze site al? Je kunt ook googelen op bv. vergelijk lijfrentes o.i.d. Wordt vervolgd.

Reageer