SNS

Beantwoord

Hoe zit het met de verwerkingsduur van overboeken naar het buitenland?

  • 30 maart 2016
  • 17 Reacties
  • 983 Keer bekeken

Ik heb een automatische overboeking staan in MijnSNS.. In dit geval planning is 25ste van elke maand.
Nu stond de 24ste de overschrijving al afgeboekt in MijnSNS met als boekingsdatum de 24ste en als valuta datum de 25ste.
Bij mijn Duitse bank staat dit bedrag bijgeboekt op de 29ste met als "Wertstellung" ook de 29ste.
Normaal als ik een bedrag ´s morgensvroeg "handmatig" overboek is het er dezelfde werkdag. Bij feest en weekenddagen is het anders.
Nu was dus Passen er tussenin.
Mijn vraag; waar was mijn geld tussen de 25ste en de 29ste?
Groet,
Ben 🆒
PS ik mail de beide PDFs met de afschriften even.
icon

Beste antwoord door Olaf 13 april 2016, 14:45

Ik heb een automatische overboeking staan in MijnSNS.. In dit geval planning is 25ste van elke maand.
Nu stond de 24ste de overschrijving al afgeboekt in MijnSNS met als boekingsdatum de 24ste en als valuta datum de 25ste.
Bij mijn Duitse bank staat dit bedrag bijgeboekt op de 29ste met als "Wertstellung" ook de 29ste.
Normaal als ik een bedrag ´s morgensvroeg "handmatig" overboek is het er dezelfde werkdag. Bij feest en weekenddagen is het anders.
Nu was dus Passen er tussenin.
Mijn vraag; waar was mijn geld tussen de 25ste en de 29ste?
Groet,
Ben 🆒
PS ik mail de beide PDFs met de afschriften even.


Hoi Ben,

Ik heb inmiddels een antwoord op je vraag. We boeken op de 25ste af (valutadatum). Het geld kan dan nog niet worden overgemaakt naar de rekening van de andere bank bij DNB. De reden dat dit niet kan, is omdat het zogeheten Target-betalingssysteem van de Centrale Banken dicht is.
In de tussentijd blijft het geld op onze rekening bij DNB staan. Overigens moet SNS betalen voor het stallen van geld bij DNB. Per 16 maart is de depositorente -0,4%.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Ik vermoed dat dit geld van 25 t/m 28 maart rente heeft opgeleverd bij Equens.
Ik heb een automatische overboeking staan in MijnSNS.. In dit geval planning is 25ste van elke maand.
Nu stond de 24ste de overschrijving al afgeboekt in MijnSNS met als boekingsdatum de 24ste en als valuta datum de 25ste.
Bij mijn Duitse bank staat dit bedrag bijgeboekt op de 29ste met als "Wertstellung" ook de 29ste.
Normaal als ik een bedrag ´s morgensvroeg "handmatig" overboek is het er dezelfde werkdag. Bij feest en weekenddagen is het anders.
Nu was dus Passen er tussenin.
Mijn vraag; waar was mijn geld tussen de 25ste en de 29ste?
Groet,
Ben 🆒
PS ik mail de beide PDFs met de afschriften even.

Was ist los? Zijn we de draad kwijt?
Maar even een "bump" om mijn vraag weer onder de aandacht te brengen.
Groet,
Ben 🆒
PS Stefan; ik weet niet of dat zo is. Ze werken toch niet met weekend en feestdagen? Anders moet men bij de SNS het bedrag overboeken op de eerste werkdag na opdrachtdatum.
PS2 @Mods; het valt mij vaker op dat het soms wel erg lang duurt voordat er een reactie op een bericht is. Hoe komt dat? Wat gaat er in de afhandeling zo stroef?
Hoi Ben,

Sorry, we hadden even moeten melden dat we je vraag hebben uitgezet. Goed dat je ons scherp houdt. We verwachten snel antwoord van onze collega die meer verstand heeft van het betalingsverkeer dan wij hebben. Ik kom er dus op terug.
Hoi Ben,

Sorry, we hadden even moeten melden dat we je vraag hebben uitgezet. Goed dat je ons scherp houdt. We verwachten snel antwoord van onze collega die meer verstand heeft van het betalingsverkeer dan wij hebben. Ik kom er dus op terug.

Groet,
Ben 🆒
hoe gaan jullie geld storten op uw enigenrekening bij SNS?
Hoi Sabancugun,

Welkom op de community. Wat bedoel je precies met je vraag?

Hopelijk zie ik je vaker op de community. Misschien is het leuk om het topic ’Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf voorstellen in de Koffiekamer.
Ik heb een automatische overboeking staan in MijnSNS.. In dit geval planning is 25ste van elke maand.
Nu stond de 24ste de overschrijving al afgeboekt in MijnSNS met als boekingsdatum de 24ste en als valuta datum de 25ste.
Bij mijn Duitse bank staat dit bedrag bijgeboekt op de 29ste met als "Wertstellung" ook de 29ste.
Normaal als ik een bedrag ´s morgensvroeg "handmatig" overboek is het er dezelfde werkdag. Bij feest en weekenddagen is het anders.
Nu was dus Passen er tussenin.
Mijn vraag; waar was mijn geld tussen de 25ste en de 29ste?
Groet,
Ben 🆒
PS ik mail de beide PDFs met de afschriften even.


Hoi Ben,

Ik heb inmiddels een antwoord op je vraag. We boeken op de 25ste af (valutadatum). Het geld kan dan nog niet worden overgemaakt naar de rekening van de andere bank bij DNB. De reden dat dit niet kan, is omdat het zogeheten Target-betalingssysteem van de Centrale Banken dicht is.
In de tussentijd blijft het geld op onze rekening bij DNB staan. Overigens moet SNS betalen voor het stallen van geld bij DNB. Per 16 maart is de depositorente -0,4%.

Hoi Ben,

Ik heb inmiddels een antwoord op je vraag. We boeken op de 25ste af (valutadatum). Het geld kan dan nog niet worden overgemaakt naar de rekening van de andere bank bij DNB. De reden dat dit niet kan, is omdat het zogeheten Target-betalingssysteem van de Centrale Banken dicht is.
In de tussentijd blijft het geld op onze rekening bij DNB staan. Overigens moet SNS betalen voor het stallen van geld bij DNB. Per 16 maart is de depositorente -0,4%.

Hoi Olaf,
vervolg vraag / verzoek / wens, waarom boekt SNS dan niet over op datum (indien werkdag) of, indien feest / weekend dag, op eerst volgende werkdag?
Het heeft dus alleen maar nadelen om dit niet te doen.
Groet,
Ben 🆒
Je zult begrijpen dat ik deze kennis niet paraat heb 😉. Ik vraag voor je na waarom we deze keuze hebben gemaakt, Ben.
Badge +1

Hoi Olaf,
vervolg vraag / verzoek / wens, waarom boekt SNS dan niet over op datum (indien werkdag) of, indien feest / weekend dag, op eerst volgende werkdag?

Goedemiddag Ben,

Europese wetgeving (PSD) verplicht ons sinds 1 november 2009 om de valutadatum en de boekdatum gelijk te stellen. Als we het bedrag afboeken, moeten we het ook ergens laten. De DNB is voor ons de enige plek om het geld te stallen.

Goedemiddag Ben,

Europese wetgeving (PSD) verplicht ons sinds 1 november 2009 om de valutadatum en de boekdatum gelijk te stellen. Als we het bedrag afboeken, moeten we het ook ergens laten. De DNB is voor ons de enige plek om het geld te stallen.

Ik geloof dat de vraag / verzoek / wens een beetje uit beeld is.
vervolg vraag / verzoek / wens, waarom boekt SNS dan niet over op datum (indien werkdag) of, indien feest / weekend dag, op eerst volgende werkdag?
De SNS kan met mij, of ik wil wel met de SNS, de afspraak maken dat mijn automatische opdrachten alleen op werkdagen mogen worden uitgevoerd.
Groet,
Ben 🆒
Hoi Ben,

Ik heb een antwoord ontvangen op je vervolgvraag. Hiervoor moeten we terug naar de oorsprong hoe SNS haar betalingssysteem in Nederland heeft ontwikkeld en waarop nu ook het SEPA (Europees) betalingsverkeer is ontwikkeld. Ons systeem is gebouwd op een '24x7-situatie'. Dat merk je bij overschrijvingen binnen je eigen omgeving, tussen SNS-rekeningen en tussen de verschillende merken van SNS Bank N.V. Het is voor ons een te grote systeemaanpassing om jouw wens door te voeren, in het licht van de toekomstige ontwikkelingen op Europees niveau. We kunnen dus geen individuele afspraken met je maken, maar hopelijk duurt het niet lang meer voordat we ook in het weekend en op feestdagen kunnen betalen.
Het blijft een onbevredigende situatie. Ik stuur maandelijks een bedrag van mijn SNS rekening naar mijn Duitse rekening. Omdat de situatie zich als beschreven voordoet, ben ik dus soms gewoon mijn geld een aantal dagen kwijt.
En dat omdat de SNS het niet anders wil, ondanks dat het de SNS sowieso dus ook geld kost.
Door deze "kort door de bocht" oplossing, moet ik dus eigenlijk weer terug naar het handmatig elke maand een overboeking plannen (als ik het beschrevene wil voorkomen).
Is het overboeken binnen NL naar andere banken niet hetzelfde? (dus stallen bij DNB)
Het gaat mij ook niet om een puur individuele afspraak, maar als afspraak met alle klanten (ik wilde aangeven dat ik daarmee akkoord zou zijn).
Is er zich op op welke termijn dit veranderd? (wordt daar wel aan gewerkt?)
Groet,
Ben 🆒
Goedemorgen Ben,

Ik moet je teleurstellen. We zijn niet van plan om dit aan te passen. We werken er juist aan, samen met de andere banken, om realtime betalingsverkeer tussen alle banken binnen Europa mogelijk te maken. Het gaat nog even duren voordat dit mogelijk is (naar verwachting in 2019), maar dan bestaat dit probleem ook niet meer.
Goedemorgen Ben,

Ik moet je teleurstellen. We zijn niet van plan om dit aan te passen. We werken er juist aan, samen met de andere banken, om realtime betalingsverkeer tussen alle banken binnen Europa mogelijk te maken. Het gaat nog even duren voordat dit mogelijk is (naar verwachting in 2019), maar dan bestaat dit probleem ook niet meer.

Hoi Olaf,
dank voor je reactie. Ik was er al bang voor ( het is natuurlijk niet wereldschokkend, maar anderzijds in onze gedigitaliseerde wereld wel een beetje "ouderwets" (onder de maat)).
Blijft nog even mijn vraag of dit ook geld voor boekingen naar andere (niet samenwerkende) banken?
Groet,
Ben 🆒
Hi Ben,

Daar heb ik geen antwoord op. De SEPA-regelgeving geldt voor alle banken in Europa en ik neem aan dat realtime betalingsverkeer ook voor iedere bank gaat gelden. Ik snap goed dat je het woord 'ouderwets' gebruikt; het betalingssysteem is niet meegegroeid met de ontwikkelingen. Er komen regelmatig nieuwe betaalwijzen bij en je kunt overal en altijd geld overmaken. Hopelijk wordt het vanaf 2019 ook overal en altijd bijgeschreven op je rekening 🙂.
Mods dank voor jullie antwoorden. Zo leer je , ook na vele jaren community, nog steeds nieuwe dingen, zoals bijv. VIP-blokkade of "stalling tegen kosten bij de DNB". :$
Groet,
Ben 🆒

Reageer