SNS

Beantwoord

Hypotheek niet afgeschreven? We incasseren via SEPA

  • 2 mei 2020
  • 7 Reacties
  • 6074 Keer bekeken

Al jaren wordt op de eerste van de maand de hypotheek automatisch afgeschreven.
 

Vorige maand is het systeem volgens mij veranderd en kreeg ik ook een aankondiging dat er afgeschreven zou gaan worden een paar dagen voor de eerste. Prima verbetering!

 

Deze maand heb ik geen aankondiging gehad en er is ook geen afschrijving geweest. Wat moet ik nu doen?

icon

Beste antwoord door Karin SNS 8 mei 2020, 13:52

Welkom terug op de Community @wwwwhatever We zijn onlangs overgestapt naar incasso via SEPA. De incasso van je hypotheek vindt nu tussen de 1e en de 5e van de maand plaats. In het weekend en op feestdagen incasseren we niet.  We incasseren met de 1e van de maand als valutadatum. Je betaalt dus geen extra rente.  Vind je het handig om een attentie te krijgen wanneer we incasseren? Je regelt het hier: https://www.snsbank.nl/particulier/betalen/handig-attentie-bij-je-betaalrekening.html

Bekijk origineel

7 reacties

Badge

Ik heb hetzelfde. Die nieuwe manier van afschrijven vind ik niet prettig. Ik vond het altijd erg fijn om te weten dat de eerste van de maand het geld afgeschreven werd, nu kan het wel tot 5 dagen duren, zonder duidelijke vaste datum. Ik hou met mijn financiën altijd rekening met de eerste van de maand, maar nu is het willekeurig geworden. Ik vind dit niet bepaald een verbetering. ?

De aankondiging vind ik een verbetering. Dat hij niet exact op de 1e meer wordt afgeschreven is geen verbetering inderdaad.

Vraag me nu ook af of ik ook rente betaal over die dagen. Als dat wel het geval is, dan lijkt me dat een leuke inkomsten pot voor de SNS, gerekend over alle hypotheken samen 

Reputatie 3
Badge +1

Met de creditrente op 0,01% maakt het niet uit dat de incasso van de hypotheek exact op de eerste dag van de maand, of vlak daarna wordt geïncasseerd. Zelf vind ik het wel prettig dat de hypotheek incasso nu hetzelfde werkt als alle andere incasso’s. Met een incasso attentie ingesteld krijg ik dan ook voor de hypotheek incasso netjes een melding.

Wat betreft de hypotheeklening zelf: hiervan zie ik niet dat er extra rente in rekening wordt gebracht doordat de incasso één of meerdere dagen later plaatsvindt op je betaalrekening. Ik heb een spaarhypotheek en ik zie ook dat het spaardeel wel netjes met de eerste van de maand als valutadatum voor de bijschrijving wordt gehanteerd.

Uiteraard zorg ik er altijd wel voor dat het te incasseren bedrag op de eerste van de maand op de betaalrekening staat. Als je dat blijft doen is er toch niets aan de hand?

Reputatie 1

Welkom terug op de Community @wwwwhatever We zijn onlangs overgestapt naar incasso via SEPA. De incasso van je hypotheek vindt nu tussen de 1e en de 5e van de maand plaats. In het weekend en op feestdagen incasseren we niet.  We incasseren met de 1e van de maand als valutadatum. Je betaalt dus geen extra rente.  Vind je het handig om een attentie te krijgen wanneer we incasseren? Je regelt het hier: https://www.snsbank.nl/particulier/betalen/handig-attentie-bij-je-betaalrekening.html

Reputatie 3
Badge

Oké, ik dacht al dat het een relatie had met een op handen zijnde verandering van onze hypotheek. Bij ons werd de hypotheek ook pas op 5 mei afgeschreven. Het is dus een algemeen verschijnsel. Een goede reden om even op de community te kijken.

Toch vind ik dat het niet helemaal klopt met andere ontwikkelingen, zoals Instant Payments. Steeds meer willen we de actuele stand van zaken. Maar nu denkt iemand op de 3e van de maand wellicht dat hij meer geld heeft, maar dan blijkt de hypotheek vertraagd te worden afgeschreven.

Ik heb geen hypotheek bij SNS, maar ik zou er niet blij mee zijn als ik moeite heb het eind van de maand te halen. Klopt ook niet met de “bescherming” en inzicht dat SNS graag wil.

Reputatie 3
Badge

Hoi @Koos, gelukkig hebben we in deze situatie alle klanten met een hypotheek hierover geïnformeerd van te voren en wisten veel mensen van de wijziging af. Klanten met een hypotheek weten dus dat dit gebeurd en dat ze op de 3e niet meer geld hebben omdat de hypotheek nog niet geïncasseerd is. Als klanten moeite hebben om het eind van de maand te halen, dan gaan we uiteraard het gesprek aan en helpen we waar we kunnen.

 

Reageer