SNS

Beantwoord

Instant Payments

  • 31 mei 2019
  • 72 Reacties
  • 35669 Keer bekeken


Toon eerste bericht

72 reacties

Tot vandaag vorlde ik weinig affiniteit met Instant Payments. Of een betaling nou vandaag of vrijdag op mijn rekening staat zal me over het algemeen worst zijn.
Totdat er vanavond mensen kwamen om een Marktplaats aanbieding van ons op te halen. Of dat via een bankoverschrijving kon vanaf een ING-rekening. Uiteraard reageerde ik terughoudend. Er is veel publiciteit rond allerlei frauduleuze praktijken in vergelijkbare situaties. Totdat ik me bedacht dat ik nu ook "aangesloten" zou moeten zijn op Instant Payments. Zo ja, dan is het zo geregeld, zo nee, dan hadden we alsnog een probleem.
Het verliep vlekkeloos. SNS is dus wat mij betreft precies op tijd geweest.
Reputatie 5
Badge +4
Totdat er vanavond mensen kwamen om een Marktplaats aanbieding van ons op te halen. Of dat via een bankoverschrijving kon vanaf een ING-rekening. Uiteraard reageerde ik terughoudend. Er is veel publiciteit rond allerlei frauduleuze praktijken in vergelijkbare situaties. Totdat ik me bedacht dat ik nu ook "aangesloten" zou moeten zijn op Instant Payments. Zo ja, dan is het zo geregeld, zo nee, dan hadden we alsnog een probleem.
Het verliep vlekkeloos. SNS is dus wat mij betreft precies op tijd geweest.


Mooi! Goed geregeld @Koos, wat leuk dat het laat weten. Je angst om opgelicht te worden begrijp ik wel. Eventuele fraude op bijvoorbeeld Marktplaats kunnen we niet oplossen, maar we doen er alles aan zodat klanten hun geldzaken veilig kunnen regelen en ze weten wat ze kunnen doen als er iets niet in de haak is.
Ik heb inmiddels ontdekt dat er nog een hiaat zit in de uitvoering van Instant Payments.
Het overhevelen van het bedrag is dan wel binnen enkele seconden gebeurd, maar de boekdatum wordt nog vertraagd. In een maandoverzichten van mijn zakelijke rekening miste ik 600 euro.
Na een telefoontje bleek het volgende aan de hand. Ik had twee betalingen uitgevoerd op de laatste dag van de maand, 's avonds om kwart over tien. In het maandoverzicht kwamen ze te voorschijn bij de daarop volgende maand. Wel met de juiste datum, maar in het verkeerde maandoverzicht. Kennelijk worden de overzichten gebaseerd op een datum in de backoffice die niet overeenkomt met de "echte" datum.

Dit gebeurde bij RegioBank, maar die gebruikt toch hetzelfde systeem als SNS? Dus is mijn vraag: wanneer gaat dit worden opgelost, want dit kan heel vervelende gevolgen hebben. Zeker als je het niet weet.
In mijn beleving is Instant Payments dus nog niet klaar.
Reputatie 5
Badge +4
Dit gebeurde bij RegioBank, maar die gebruikt toch hetzelfde systeem als SNS? Dus is mijn vraag: wanneer gaat dit worden opgelost, want dit kan heel vervelende gevolgen hebben. Zeker als je het niet weet.
In mijn beleving is Instant Payments dus nog niet klaar.


Goedemorgen @Koos,

De implementatie heeft flink wat voeten in de aarde gehad voor de deelnemende banken en EquensWorldline. Met de introductie van Instant Payments worden betalingen real-time 7x24x365 dagen per jaar uitgevoerd. Het systeem voor RegioBank en SNS is inderdaad gelijk, ik ga voor je navragen of het euvel waar je tegenaan loopt opgelost kan worden.
Reputatie 5
Badge +4

Goedemorgen @Koos,

Een poosje geleden liep je bij betalingen via Instant Payments tegen de boekdatum aan. Onlangs is een update live gegaan en daarin is het probleem verholpen. De valutadatum is aangepast aan de boekdatum. Er is me verzekerd dat het in het vervolg goed zou moeten gaan. Is dat bij jou ook het geval of kan ik je aanvullend helpen? Ik hoor graag van je. 

Ik zal proberen binnen de randvoorwaarden dezelfde situatie te creeeren. Het is binnenkort 31 oktober, dus als ik voor die tijd een factuur ontvang...

Reputatie 5
Badge +4

Goed plan @Koos, ik vertrouw erop dat het nu goed verloopt. Laat gerust van je horen als het niet het geval is, dan laat ik het graag voor je onderzoeken.

De datums zijn in ieder geval NIET met terugwerkende kracht gecorrigeerd. Mijn betaling van 28 februari staat nog steeds in het (nieuw gegenereerde) maandoverzicht van maart.

Het ligt niet aan een verschil tussen boekdatum en valutadatum, die staan beide op 28 februari.

Dus wordt er voor de overzichten weer een andere datum gebruikt?

 

Reputatie 5
Badge +4

Hallo @Koos,

Sorry, in mijn bericht had ik het over toekomstige Intant Payments overboekingen: ‘onlangs is een update live gegaan en daarin is het probleem verholpen. De valutadatum is aangepast aan de boekdatum. Er is me verzekerd dat het in het vervolg goed zou moeten gaan.’  

Jouw boekingen van februari worden niet automatisch met terugwerkende kracht hersteld. Ik kan me voorstellen dat je dit graag anders ziet. Als je navraag wilt doen, dat kan dat via dit formulier.

Niet belangrijk genoeg voor mij. Dit geval zal ik niet snel vergeten en heb ik over een half jaar niet meer nodig.

Ik maakte deze opmerking, omdat ik in de veronderstelling verkeer dat de maandoverzichten niet klaar staan, maar ad hoc worden gevormd op basis van de transactiegegevens. Als dat zo zou zijn, dan zouden overzichten, die nieuw worden gemaakt over het verleden, ook zijn gecorrigeerd.

Maar kennelijk klopt mijn veronderstelling niet en zit de procedure anders in elkaar.

Goedemorgen@Koos,

Een poosje geleden liep je bij betalingen via Instant Payments tegen de boekdatum aan. Onlangs is een update live gegaan en daarin is het probleem verholpen. De valutadatum is aangepast aan de boekdatum. Er is me verzekerd dat het in het vervolg goed zou moeten gaan. Is dat bij jou ook het geval of kan ik je aanvullend helpen? Ik hoor graag van je. 

 

Ik zal proberen binnen de randvoorwaarden dezelfde situatie te creeeren. Het is binnenkort 31 oktober, dus als ik voor die tijd een factuur ontvang...

 

De datums zijn in ieder geval NIET met terugwerkende kracht gecorrigeerd. Mijn betaling van 28 februari staat nog steeds in het (nieuw gegenereerde) maandoverzicht van maart.

Het ligt niet aan een verschil tussen boekdatum en valutadatum, die staan beide op 28 februari.

Dus wordt er voor de overzichten weer een andere datum gebruikt?

 

Resultaat van mijn “maandovergangtesten”.

Ik heb de test nu zowel bij de RegioBank (zakelijk) als bij SNS uitgevoerd. Het is nogal verwarrend.

Het hangt er vanaf op welke manier je een overzicht vraagt. Dat kan op drie manieren:

  1. kiezen voor de maand oktober in het keuzelijstje
  2. kiezen voor “afgelopen maand” op de eerste van de volgende maand.
  3. zelf een periode 1-10 t/m 31-10 kiezen in het gehele archief.

In zowel keuze 1 als 3 is de betaling van 31-10 NIET in het oktoberoverzicht te vinden.

In keuze 2 staan betalingen van zowel 1-10 als 1-11 in het overzicht. Waarschijnlijk wordt hierin ook het uur van de dag meegenomen? Bovendien vond ik bij SNS ook in dit overzicht een betaling van 30-9 !!?? Bij nadere inspectie van de detailgegevens blijkt dit een onverwacht maandovergangssituatie te zijn: het is een pinpas-betaling die 's avonds om 22:44 is uitgevoerd en daarom waarschijnlijk in de backoffice op 1-10 geparkeerd?

Kortom: Er is naar mijn idee helemaal niets veranderd, niet gecorrigeerd.

Kennelijk is die verzekering van Insided niet veel waard...

Reputatie 5
Badge +4

Hoi@Koos,

Bedankt voor het delen van de bevindingen. In je conclusie laat weten dat er volgens jou helemaal niets veranderd is, wil je dat ik voor de betalingen die je bij SNS met Instant Payments hebt uitgevoerd navraag doe? In je antwoord refereer je ook naar InSided. Om verwarring te voorkomen en misschien handig om te vermelden: 

  • InSided is ontwikkelaar van een online fora zoals onze SNS Community. Zij spelen géén rol bij het betalingsverkeer van SNS.
  • Onder regie van Betaalvereniging Nederland en in nauwe samenwerking met De Nederlandsche Bank hebben banken de handen ineengeslagen en een compleet nieuwe infrastructuur voor razendsnelle overboekingen ontwikkeld: Instant Payments.

 

 

 

Excuus, ik had Insided er buiten moeten laten in dit verband.

Over de betaling hoef je geen navraag te doen. Ik waardeer je inzet, maar ik heb deze testen alleen kunnen uitvoeren omdat ik precies weet wat ik in die betalingen heb uitgevoerd. Bovendien kloppen de standaard-overzichten (overschrijvingen sinds laatste login) in Mijn SNS wel.

Je zou wel navraag kunnen doen naar de reden waarom de betaling volgens de maandoverzichten in een andere maand terechtkomen dan uitgevoerd. Kennelijk wordt er niet op boekdatum, valutadatum of transactiedatum gesorteerd, maar is er nog een andere - tot nu toe geheimzinnige - backoffice-datum in het spel. Of maak ik nu een denkfout?

Reputatie 5
Badge +4

Je zou wel navraag kunnen doen naar de reden waarom de betaling volgens de maandoverzichten in een andere maand terechtkomen dan uitgevoerd. Kennelijk wordt er niet op boekdatum, valutadatum of transactiedatum gesorteerd, maar is er nog een andere - tot nu toe geheimzinnige - backoffice-datum in het spel. Of maak ik nu een denkfout?

Hallo goedemorgen @Koos,

Van geheimzinnigheid of andere backoffice datum is geen sprake. Maar overboekingen en overzichten moeten wel gewoon kloppen. Om die reden heb ik laatst navraag voor je gedaan en laten weten dat in de laatste update het probleem verholpen is. De valutadatum is aangepast aan de boekdatum, jouw betalingen zouden voortaan in het juiste maandoverzicht terecht moeten komen. Waarom dit niet gebeurt is me niet bekend Koos. Zal ik dat dan toch maar voor je navragen?  

Ja graag, want nu blijft het ergens hangen.Volgens alle bronnen moeten nu transactie-, boek- en valutadatum gelijk zijn, maar toch komt een septemberbetaling in het oktober-overzicht.

 

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Koos ,

Je navraag is verzonden hoor, ik durf alleen niet te zeggen hoe lang het duurt voordat je antwoord krijgt. Maar je weet dat je erop kunt vertrouwen dat ik het in de gaten houd :)

Dank je wel ! Ik ben benieuwd. Nu maar hopen dat het geen 4 jaar gaat duren :slight_smile:

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Koos ,

Zelfs binnen 24 uur deze keer :wink:  Ik had moeten vertellen dat de update is doorgevoerd op 14 oktober. Het is daarom mogelijk dat het afschrift van september nog niet juist is. 

Hoi@Koos ,

Zelfs binnen 24 uur deze keer :wink:  Ik had moeten vertellen dat de update is doorgevoerd op 14 oktober. Het is daarom mogelijk dat het afschrift van september nog niet juist is. 

Dat kan inderdaad een verklaring zijn voor de onregelmatigheden van februari en september. Maar mijn oktoberoverzicht klopte ook niet, met een ontbrekende betaling van 31 oktober.

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Koos,

Nou, het wordt extra nagekeken. Ik heb de vraag nog even uitgezet. 

Dank je wel, Evelyn. Ik ben nog steeds heel benieuwd.

Reputatie 5
Badge +4

Dank je wel, Evelyn. Ik ben nog steeds heel benieuwd.

Hallo @Koos , vanmiddag heb ik aanvullend antwoord gekregen op je vraag. In verband met je privacy deel ik de informatie via e-mail. 

Reageer