SNS

Beantwoord

Instant Payments

  • 31 mei 2019
  • 72 Reacties
  • 35669 Keer bekeken

Waarom werkt Instant Payments nog niet? Zou uiterlijk mei 2019 uitgerold zijn?
icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 7 augustus 2019, 09:50

Dag allemaal, ik heb goed nieuws om de dag mee te beginnen. Vanaf nu is Instant Payments actief voor alle rekeningen bij SNS. Overboekingen die voldoen aan de voorwaarden worden dan automatisch zo snel mogelijk verwerkt. Met Instant Payments staat het geld dat je overboekt binnen een paar seconden op de rekening van een ander. Andersom ook: maakt iemand geld naar jou over? Dan staat het net zo snel op je betaal- of spaarrekening.

Instant Payments in het kort

  • Binnen een paar seconden geld overboeken naar of ontvangen van rekeningen bij andere Nederlandse banken die Instant Payments hebben
  • 365 dagen per jaar direct geld overschrijven: ook in het weekend, op feestdagen en ’s nachts
  • Voor betaal- spaar- en beleggingsrekeningen
  • Geen extra kosten
  • Voor overboekingen met Instant Payments gelden dezelfde limieten als die je voor internetbankieren hebt.
  • Je hoeft niets extra te doen, wanneer het kan voeren wij je overschrijving automatisch als Instant Payment uit.

Goed om te weten, je overboeking/betaling verloopt alléén via Instant Payments als:

  • Je via de nieuwe Mijn SNS (na inloggen met digipas) of met de mobiele app betaalt
  • De bank van de ontvanger ook over is op Instant Payments
  • Voor een enkelvoudige overboeking binnen Nederland
  • Voor particuliere rekeningen. Later wordt dit ook mogelijk voor zakelijke rekeningen.

Overboekingen die met meerdere betalingen in 1 keer worden aangeboden bij de bank (in batches), worden niet met Instant Payments overgeboekt. Bedrijven doen dat bijvoorbeeld vaak met salarissen.
Bekijk origineel

72 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Dank je wel, Evelyn. Ik ben nog steeds heel benieuwd.

Hallo @Koos , vanmiddag heb ik aanvullend antwoord gekregen op je vraag. In verband met je privacy deel ik de informatie via e-mail. 

Dank je wel, Evelyn. Ik ben nog steeds heel benieuwd.

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Koos,

Nou, het wordt extra nagekeken. Ik heb de vraag nog even uitgezet. 

Hoi@Koos ,

Zelfs binnen 24 uur deze keer :wink:  Ik had moeten vertellen dat de update is doorgevoerd op 14 oktober. Het is daarom mogelijk dat het afschrift van september nog niet juist is. 

Dat kan inderdaad een verklaring zijn voor de onregelmatigheden van februari en september. Maar mijn oktoberoverzicht klopte ook niet, met een ontbrekende betaling van 31 oktober.

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Koos ,

Zelfs binnen 24 uur deze keer :wink:  Ik had moeten vertellen dat de update is doorgevoerd op 14 oktober. Het is daarom mogelijk dat het afschrift van september nog niet juist is. 

Dank je wel ! Ik ben benieuwd. Nu maar hopen dat het geen 4 jaar gaat duren :slight_smile:

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Koos ,

Je navraag is verzonden hoor, ik durf alleen niet te zeggen hoe lang het duurt voordat je antwoord krijgt. Maar je weet dat je erop kunt vertrouwen dat ik het in de gaten houd :)

Ja graag, want nu blijft het ergens hangen.Volgens alle bronnen moeten nu transactie-, boek- en valutadatum gelijk zijn, maar toch komt een septemberbetaling in het oktober-overzicht.

 

Reputatie 5
Badge +4

Je zou wel navraag kunnen doen naar de reden waarom de betaling volgens de maandoverzichten in een andere maand terechtkomen dan uitgevoerd. Kennelijk wordt er niet op boekdatum, valutadatum of transactiedatum gesorteerd, maar is er nog een andere - tot nu toe geheimzinnige - backoffice-datum in het spel. Of maak ik nu een denkfout?

Hallo goedemorgen @Koos,

Van geheimzinnigheid of andere backoffice datum is geen sprake. Maar overboekingen en overzichten moeten wel gewoon kloppen. Om die reden heb ik laatst navraag voor je gedaan en laten weten dat in de laatste update het probleem verholpen is. De valutadatum is aangepast aan de boekdatum, jouw betalingen zouden voortaan in het juiste maandoverzicht terecht moeten komen. Waarom dit niet gebeurt is me niet bekend Koos. Zal ik dat dan toch maar voor je navragen?  

Excuus, ik had Insided er buiten moeten laten in dit verband.

Over de betaling hoef je geen navraag te doen. Ik waardeer je inzet, maar ik heb deze testen alleen kunnen uitvoeren omdat ik precies weet wat ik in die betalingen heb uitgevoerd. Bovendien kloppen de standaard-overzichten (overschrijvingen sinds laatste login) in Mijn SNS wel.

Je zou wel navraag kunnen doen naar de reden waarom de betaling volgens de maandoverzichten in een andere maand terechtkomen dan uitgevoerd. Kennelijk wordt er niet op boekdatum, valutadatum of transactiedatum gesorteerd, maar is er nog een andere - tot nu toe geheimzinnige - backoffice-datum in het spel. Of maak ik nu een denkfout?

Reputatie 5
Badge +4

Hoi@Koos,

Bedankt voor het delen van de bevindingen. In je conclusie laat weten dat er volgens jou helemaal niets veranderd is, wil je dat ik voor de betalingen die je bij SNS met Instant Payments hebt uitgevoerd navraag doe? In je antwoord refereer je ook naar InSided. Om verwarring te voorkomen en misschien handig om te vermelden: 

  • InSided is ontwikkelaar van een online fora zoals onze SNS Community. Zij spelen géén rol bij het betalingsverkeer van SNS.
  • Onder regie van Betaalvereniging Nederland en in nauwe samenwerking met De Nederlandsche Bank hebben banken de handen ineengeslagen en een compleet nieuwe infrastructuur voor razendsnelle overboekingen ontwikkeld: Instant Payments.

 

 

 

Goedemorgen@Koos,

Een poosje geleden liep je bij betalingen via Instant Payments tegen de boekdatum aan. Onlangs is een update live gegaan en daarin is het probleem verholpen. De valutadatum is aangepast aan de boekdatum. Er is me verzekerd dat het in het vervolg goed zou moeten gaan. Is dat bij jou ook het geval of kan ik je aanvullend helpen? Ik hoor graag van je. 

 

Ik zal proberen binnen de randvoorwaarden dezelfde situatie te creeeren. Het is binnenkort 31 oktober, dus als ik voor die tijd een factuur ontvang...

 

De datums zijn in ieder geval NIET met terugwerkende kracht gecorrigeerd. Mijn betaling van 28 februari staat nog steeds in het (nieuw gegenereerde) maandoverzicht van maart.

Het ligt niet aan een verschil tussen boekdatum en valutadatum, die staan beide op 28 februari.

Dus wordt er voor de overzichten weer een andere datum gebruikt?

 

Resultaat van mijn “maandovergangtesten”.

Ik heb de test nu zowel bij de RegioBank (zakelijk) als bij SNS uitgevoerd. Het is nogal verwarrend.

Het hangt er vanaf op welke manier je een overzicht vraagt. Dat kan op drie manieren:

  1. kiezen voor de maand oktober in het keuzelijstje
  2. kiezen voor “afgelopen maand” op de eerste van de volgende maand.
  3. zelf een periode 1-10 t/m 31-10 kiezen in het gehele archief.

In zowel keuze 1 als 3 is de betaling van 31-10 NIET in het oktoberoverzicht te vinden.

In keuze 2 staan betalingen van zowel 1-10 als 1-11 in het overzicht. Waarschijnlijk wordt hierin ook het uur van de dag meegenomen? Bovendien vond ik bij SNS ook in dit overzicht een betaling van 30-9 !!?? Bij nadere inspectie van de detailgegevens blijkt dit een onverwacht maandovergangssituatie te zijn: het is een pinpas-betaling die 's avonds om 22:44 is uitgevoerd en daarom waarschijnlijk in de backoffice op 1-10 geparkeerd?

Kortom: Er is naar mijn idee helemaal niets veranderd, niet gecorrigeerd.

Kennelijk is die verzekering van Insided niet veel waard...

Niet belangrijk genoeg voor mij. Dit geval zal ik niet snel vergeten en heb ik over een half jaar niet meer nodig.

Ik maakte deze opmerking, omdat ik in de veronderstelling verkeer dat de maandoverzichten niet klaar staan, maar ad hoc worden gevormd op basis van de transactiegegevens. Als dat zo zou zijn, dan zouden overzichten, die nieuw worden gemaakt over het verleden, ook zijn gecorrigeerd.

Maar kennelijk klopt mijn veronderstelling niet en zit de procedure anders in elkaar.

Reputatie 5
Badge +4

Hallo @Koos,

Sorry, in mijn bericht had ik het over toekomstige Intant Payments overboekingen: ‘onlangs is een update live gegaan en daarin is het probleem verholpen. De valutadatum is aangepast aan de boekdatum. Er is me verzekerd dat het in het vervolg goed zou moeten gaan.’  

Jouw boekingen van februari worden niet automatisch met terugwerkende kracht hersteld. Ik kan me voorstellen dat je dit graag anders ziet. Als je navraag wilt doen, dat kan dat via dit formulier.

De datums zijn in ieder geval NIET met terugwerkende kracht gecorrigeerd. Mijn betaling van 28 februari staat nog steeds in het (nieuw gegenereerde) maandoverzicht van maart.

Het ligt niet aan een verschil tussen boekdatum en valutadatum, die staan beide op 28 februari.

Dus wordt er voor de overzichten weer een andere datum gebruikt?

 

Reputatie 5
Badge +4

Goed plan @Koos, ik vertrouw erop dat het nu goed verloopt. Laat gerust van je horen als het niet het geval is, dan laat ik het graag voor je onderzoeken.

Ik zal proberen binnen de randvoorwaarden dezelfde situatie te creeeren. Het is binnenkort 31 oktober, dus als ik voor die tijd een factuur ontvang...

Reputatie 5
Badge +4

Goedemorgen @Koos,

Een poosje geleden liep je bij betalingen via Instant Payments tegen de boekdatum aan. Onlangs is een update live gegaan en daarin is het probleem verholpen. De valutadatum is aangepast aan de boekdatum. Er is me verzekerd dat het in het vervolg goed zou moeten gaan. Is dat bij jou ook het geval of kan ik je aanvullend helpen? Ik hoor graag van je. 

Reputatie 5
Badge +4
Dit gebeurde bij RegioBank, maar die gebruikt toch hetzelfde systeem als SNS? Dus is mijn vraag: wanneer gaat dit worden opgelost, want dit kan heel vervelende gevolgen hebben. Zeker als je het niet weet.
In mijn beleving is Instant Payments dus nog niet klaar.


Goedemorgen @Koos,

De implementatie heeft flink wat voeten in de aarde gehad voor de deelnemende banken en EquensWorldline. Met de introductie van Instant Payments worden betalingen real-time 7x24x365 dagen per jaar uitgevoerd. Het systeem voor RegioBank en SNS is inderdaad gelijk, ik ga voor je navragen of het euvel waar je tegenaan loopt opgelost kan worden.
Ik heb inmiddels ontdekt dat er nog een hiaat zit in de uitvoering van Instant Payments.
Het overhevelen van het bedrag is dan wel binnen enkele seconden gebeurd, maar de boekdatum wordt nog vertraagd. In een maandoverzichten van mijn zakelijke rekening miste ik 600 euro.
Na een telefoontje bleek het volgende aan de hand. Ik had twee betalingen uitgevoerd op de laatste dag van de maand, 's avonds om kwart over tien. In het maandoverzicht kwamen ze te voorschijn bij de daarop volgende maand. Wel met de juiste datum, maar in het verkeerde maandoverzicht. Kennelijk worden de overzichten gebaseerd op een datum in de backoffice die niet overeenkomt met de "echte" datum.

Dit gebeurde bij RegioBank, maar die gebruikt toch hetzelfde systeem als SNS? Dus is mijn vraag: wanneer gaat dit worden opgelost, want dit kan heel vervelende gevolgen hebben. Zeker als je het niet weet.
In mijn beleving is Instant Payments dus nog niet klaar.
Reputatie 5
Badge +4
Totdat er vanavond mensen kwamen om een Marktplaats aanbieding van ons op te halen. Of dat via een bankoverschrijving kon vanaf een ING-rekening. Uiteraard reageerde ik terughoudend. Er is veel publiciteit rond allerlei frauduleuze praktijken in vergelijkbare situaties. Totdat ik me bedacht dat ik nu ook "aangesloten" zou moeten zijn op Instant Payments. Zo ja, dan is het zo geregeld, zo nee, dan hadden we alsnog een probleem.
Het verliep vlekkeloos. SNS is dus wat mij betreft precies op tijd geweest.


Mooi! Goed geregeld @Koos, wat leuk dat het laat weten. Je angst om opgelicht te worden begrijp ik wel. Eventuele fraude op bijvoorbeeld Marktplaats kunnen we niet oplossen, maar we doen er alles aan zodat klanten hun geldzaken veilig kunnen regelen en ze weten wat ze kunnen doen als er iets niet in de haak is.
Tot vandaag vorlde ik weinig affiniteit met Instant Payments. Of een betaling nou vandaag of vrijdag op mijn rekening staat zal me over het algemeen worst zijn.
Totdat er vanavond mensen kwamen om een Marktplaats aanbieding van ons op te halen. Of dat via een bankoverschrijving kon vanaf een ING-rekening. Uiteraard reageerde ik terughoudend. Er is veel publiciteit rond allerlei frauduleuze praktijken in vergelijkbare situaties. Totdat ik me bedacht dat ik nu ook "aangesloten" zou moeten zijn op Instant Payments. Zo ja, dan is het zo geregeld, zo nee, dan hadden we alsnog een probleem.
Het verliep vlekkeloos. SNS is dus wat mij betreft precies op tijd geweest.
Ik denk dat de verwarring mede ontstaat door een hiaat in de berichtgeving van 14 augustus. Daarin staat helemaal niet genoemd dat inloggen met digicode NIET werkt.
Bezoekers van deze community hebben hierboven al kunnen zien dat @Blacktomcat die vraag specifiek had gesteld, maar in de algemene berichtgeving wordt dat niet vermeld.

Ik heb het zojuist nog getest. Ik moest via de digipas inloggen om te kunnen kiezen voor de nieuwe MijnSNS-omgeving. Alleen langs die weg komt Instant Payments beschikbaar. Maar dat werkte dan ook heel soepel.
Reputatie 5
Badge +4
Even zoeken waar dit aan ligt. Nu ik dit forum nalees (wat vast niet alle klanten doen 🙂, kom ik erachter dat het maar deels werkt. Ja, ik had beter kunnen lezen. Toch denk ik dat er veel vragen over zijn en verwachtingen te hoog. Ik denk dat de communicatie iets beter kan. Hopelijk lukt het SNS om alle omgevingen zo snel mogelijk gelijk te trekken zodat ik niet vooraf hoef na te denken hoe, en in welke omgeving ik kan betalen. Want handig is het zeker!

Goedenavond @NKE

Bedankt voor je betrokken reactie, veel mensen boeken al geld over met Instant Payments. Om eventuele verwarring te voorkomen en je tip voor betere communicatie gelijk toe te passen hieronder de feiten over Instant Payments op een rij:

Instant Payments is actief voor alle rekeningen bij SNS:
  • Voor een Instant Payments overboeking gebruik je de mobiele app óf de nieuwe Mijn SNS. Als je inlogt met je digipas in de nieuwe Mijn SNS en je klikt op subgroep Overboekingen kun je de Instant Payment overboeking direct uitvoeren.
  • Als je inlogt met user id en password (digicode) en klikt op de subgroep Overboekingen krijg je niet de keuze tussen de oude Mijn SNS en de nieuwe Mijn SNS. Elke betaling is dan de normale overboeking.
  • Met de eerstvolgende update van september 2019 rollen wij een nieuwe versie uit waarbij ondertekenen via digicode ook mogelijk is.
Op 14-8 was ik blij verrast met het bericht:"In een paar seconden geld overmaken." En ja, goed lezen is een vak, maar omdat het al een langere tijd loopt ging ik er van uit dat dit nu wel "gewoon" zou werken. Zaterdag 17-8 meteen ff geprobeerd..... hoopvol, wachten. Ontvangende partij, met ABN AMRO rekening, ook vol spanning. Helaas, niet die dag, ook niet zondag. Maandag binnen. Niks instant. Niks paar seconden?

Even zoeken waar dit aan ligt. Nu ik dit forum nalees (wat vast niet alle klanten doen 🙂, kom ik erachter dat het maar deels werkt. Ja, ik had beter kunnen lezen. Toch denk ik dat er veel vragen over zijn en verwachtingen te hoog. Ik denk dat de communicatie iets beter kan.

Hopelijk lukt het SNS om alle omgevingen zo snel mogelijk gelijk te trekken zodat ik niet vooraf hoef na te denken hoe, en in welke omgeving ik kan betalen. Want handig is het zeker!

Reageer