SNS

Beantwoord

Instant Payments

  • 31 mei 2019
  • 72 Reacties
  • 35669 Keer bekeken

Waarom werkt Instant Payments nog niet? Zou uiterlijk mei 2019 uitgerold zijn?
icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 7 augustus 2019, 09:50

Dag allemaal, ik heb goed nieuws om de dag mee te beginnen. Vanaf nu is Instant Payments actief voor alle rekeningen bij SNS. Overboekingen die voldoen aan de voorwaarden worden dan automatisch zo snel mogelijk verwerkt. Met Instant Payments staat het geld dat je overboekt binnen een paar seconden op de rekening van een ander. Andersom ook: maakt iemand geld naar jou over? Dan staat het net zo snel op je betaal- of spaarrekening.

Instant Payments in het kort

  • Binnen een paar seconden geld overboeken naar of ontvangen van rekeningen bij andere Nederlandse banken die Instant Payments hebben
  • 365 dagen per jaar direct geld overschrijven: ook in het weekend, op feestdagen en ’s nachts
  • Voor betaal- spaar- en beleggingsrekeningen
  • Geen extra kosten
  • Voor overboekingen met Instant Payments gelden dezelfde limieten als die je voor internetbankieren hebt.
  • Je hoeft niets extra te doen, wanneer het kan voeren wij je overschrijving automatisch als Instant Payment uit.

Goed om te weten, je overboeking/betaling verloopt alléén via Instant Payments als:

  • Je via de nieuwe Mijn SNS (na inloggen met digipas) of met de mobiele app betaalt
  • De bank van de ontvanger ook over is op Instant Payments
  • Voor een enkelvoudige overboeking binnen Nederland
  • Voor particuliere rekeningen. Later wordt dit ook mogelijk voor zakelijke rekeningen.

Overboekingen die met meerdere betalingen in 1 keer worden aangeboden bij de bank (in batches), worden niet met Instant Payments overgeboekt. Bedrijven doen dat bijvoorbeeld vaak met salarissen.
Bekijk origineel

72 reacties

Tot vandaag vorlde ik weinig affiniteit met Instant Payments. Of een betaling nou vandaag of vrijdag op mijn rekening staat zal me over het algemeen worst zijn.
Totdat er vanavond mensen kwamen om een Marktplaats aanbieding van ons op te halen. Of dat via een bankoverschrijving kon vanaf een ING-rekening. Uiteraard reageerde ik terughoudend. Er is veel publiciteit rond allerlei frauduleuze praktijken in vergelijkbare situaties. Totdat ik me bedacht dat ik nu ook "aangesloten" zou moeten zijn op Instant Payments. Zo ja, dan is het zo geregeld, zo nee, dan hadden we alsnog een probleem.
Het verliep vlekkeloos. SNS is dus wat mij betreft precies op tijd geweest.
Reputatie 4
Sns is de laatste bank die blijkbaar op Instant Payment wordt aangesloten. Ik heb ook rekeningen bij ING en Knab. Heb net nog een overboeking van ING naar Knab gedaan en was binnen 2 seconden overgeboekt.
We zullen bij SNS blijkbaar geduld moeten hebben voordat het (elke dag) werkt.
Ook hier afgelopen vrijdag een overschrijving gedaan van SNS naar ING rekening en bedrag nog steeds niet binnen. Op SNS site staat nu dat het in Juli ingevoerd is, tenzij datum nog verder verschuift natuurlijk.
Reputatie 4
Badge +1
Voor mij werkt het al een tijdje, superfijn om nu ook in het weekend betalingen te kunnen ontvangen 🙂
Dank je wel. Dat is duidelijke taal.
Reputatie 5
Badge +4
Goedemorgen allemaal,

De dag start met goed Instant Paymenst nieuws. Op dit moment is 80% aangesloten. Volgens de laatste update is het de bedoeling dat we aan het einde van deze week volledig over zijn en 100% van onze klanten gebruik kunnen maken van Instant Payments.
Eind van de week maar t doet t nog steeds niet zeer vervelend zoveel klanten heeft sns ook niet dat het zo lastig moet gaan. vergeleken met de grotere banken waar t al lang prima werkt.

Ik zal proberen binnen de randvoorwaarden dezelfde situatie te creeeren. Het is binnenkort 31 oktober, dus als ik voor die tijd een factuur ontvang...

Reputatie 5
Badge +4
Op de website lees je dat Instant Payments in juli 2019 het nieuwe normaal is. Laten we er van uitgaan dat deze functionaliteit snel actief is zodat we er allemaal van kunnen genieten.

Goedemorgen allemaal,

Excuus is op zijn plaats, vorige week heb ik per abuis geschreven dat we 'deze week' volledig zouden zijn overgegaan. Daar had ik moeten schrijven deze maand. Nu scheelt het slechts een paar dagen, donderdag 1 augustus staat immers deze week voor de deur. Maar toch, het spijt me dat ik de verkeerde verwachting gewekt hebt. Hoe dan ook goed nieuws, Instant Payments wordt nu echt snel actief.
Voor mij werkt het nog steeds niet. Vanochtend om 8:00 uur vanaf mijn SNS naar de ABN overgemaakt en nog steeds staat het er niet op. Net van de ABN naar SNS gedaan en het staat er wel meteen op. Alles vanaf de SNS is langzaam, maar naar de SNS overmaken is wel instant (ABN, Rabo en Knab).

Ik snap wel dat het enige vertraging kan oplopen voordat het werkt maar dat het bij de SNS zo lang moet duren is helaas gewoon beschamend. Ik zie helaas alleen nog maar redenen om de rekening stop te zetten en niet behouden.

Dit is niet negatief bedoelt voor het SNS personeel wat hier ook berichten plaatst maar voor de SNS in het algemeen 🙂

De datums zijn in ieder geval NIET met terugwerkende kracht gecorrigeerd. Mijn betaling van 28 februari staat nog steeds in het (nieuw gegenereerde) maandoverzicht van maart.

Het ligt niet aan een verschil tussen boekdatum en valutadatum, die staan beide op 28 februari.

Dus wordt er voor de overzichten weer een andere datum gebruikt?

 

Reputatie 5
Badge +4

Hallo @Koos,

Sorry, in mijn bericht had ik het over toekomstige Intant Payments overboekingen: ‘onlangs is een update live gegaan en daarin is het probleem verholpen. De valutadatum is aangepast aan de boekdatum. Er is me verzekerd dat het in het vervolg goed zou moeten gaan.’  

Jouw boekingen van februari worden niet automatisch met terugwerkende kracht hersteld. Ik kan me voorstellen dat je dit graag anders ziet. Als je navraag wilt doen, dat kan dat via dit formulier.

Niet belangrijk genoeg voor mij. Dit geval zal ik niet snel vergeten en heb ik over een half jaar niet meer nodig.

Ik maakte deze opmerking, omdat ik in de veronderstelling verkeer dat de maandoverzichten niet klaar staan, maar ad hoc worden gevormd op basis van de transactiegegevens. Als dat zo zou zijn, dan zouden overzichten, die nieuw worden gemaakt over het verleden, ook zijn gecorrigeerd.

Maar kennelijk klopt mijn veronderstelling niet en zit de procedure anders in elkaar.

Goedemorgen@Koos,

Een poosje geleden liep je bij betalingen via Instant Payments tegen de boekdatum aan. Onlangs is een update live gegaan en daarin is het probleem verholpen. De valutadatum is aangepast aan de boekdatum. Er is me verzekerd dat het in het vervolg goed zou moeten gaan. Is dat bij jou ook het geval of kan ik je aanvullend helpen? Ik hoor graag van je. 

 

Ik zal proberen binnen de randvoorwaarden dezelfde situatie te creeeren. Het is binnenkort 31 oktober, dus als ik voor die tijd een factuur ontvang...

 

De datums zijn in ieder geval NIET met terugwerkende kracht gecorrigeerd. Mijn betaling van 28 februari staat nog steeds in het (nieuw gegenereerde) maandoverzicht van maart.

Het ligt niet aan een verschil tussen boekdatum en valutadatum, die staan beide op 28 februari.

Dus wordt er voor de overzichten weer een andere datum gebruikt?

 

Resultaat van mijn “maandovergangtesten”.

Ik heb de test nu zowel bij de RegioBank (zakelijk) als bij SNS uitgevoerd. Het is nogal verwarrend.

Het hangt er vanaf op welke manier je een overzicht vraagt. Dat kan op drie manieren:

  1. kiezen voor de maand oktober in het keuzelijstje
  2. kiezen voor “afgelopen maand” op de eerste van de volgende maand.
  3. zelf een periode 1-10 t/m 31-10 kiezen in het gehele archief.

In zowel keuze 1 als 3 is de betaling van 31-10 NIET in het oktoberoverzicht te vinden.

In keuze 2 staan betalingen van zowel 1-10 als 1-11 in het overzicht. Waarschijnlijk wordt hierin ook het uur van de dag meegenomen? Bovendien vond ik bij SNS ook in dit overzicht een betaling van 30-9 !!?? Bij nadere inspectie van de detailgegevens blijkt dit een onverwacht maandovergangssituatie te zijn: het is een pinpas-betaling die 's avonds om 22:44 is uitgevoerd en daarom waarschijnlijk in de backoffice op 1-10 geparkeerd?

Kortom: Er is naar mijn idee helemaal niets veranderd, niet gecorrigeerd.

Kennelijk is die verzekering van Insided niet veel waard...

Ja dat vraag ik me ook af.
heb eerder telefonisch contact gehad en toen zei men dat er niets in de weg stond om dit voor 1 juni te hebben uitgerold?
we zouden dan volledig en niet gefaseerd gebruik kunnen maken van instant payment?
Reputatie 2
Verschilt per bank en niet alle transacties zijn er op overgegaan omdat niet alle banken Instant Payments al volledig gebruiken.

Ik verwacht zelf pas dat rond de Herfst alles rond is met Instant Payments, maar misschien is het al eerder rond met alle banken.
Reputatie 4
SNS is laat met Instant Payment overboekingen naar andere banken. Bij ING, Rabobank, Knab en zelfs de Regio bank werkt het medio mei 2019 al. Als ik navraag doe eind mei krijg ik bericht dat men nog bezig is met aansluitingen bij klanten, maar dat IP nog in de testfase zit.
Reputatie 5
Badge +4
Beste allemaal,

Net als de meeste Nederlandse banken, gaan we stapsgewijs over naar Instant Payments. Om alles goed te controleren doen we dit in plukjes. We hebben een lichte vertraging opgelopen, maar wanneer het kan voeren wij je overschrijving automatisch als Instant Payment uit. Daar hoef je zelf niets extra voor te doen. Via onze website blijf je goed op de hoogte. Oh ja, een betaling met Instant Payments lukt overigens alleen:
• als je via Mijn SNS of met de app betaalt
• als de bank van de ontvanger ook over is op Instant Payments
• met een enkelvoudige overboeking
Reputatie 5
Badge +4

Hoi@Koos,

Bedankt voor het delen van de bevindingen. In je conclusie laat weten dat er volgens jou helemaal niets veranderd is, wil je dat ik voor de betalingen die je bij SNS met Instant Payments hebt uitgevoerd navraag doe? In je antwoord refereer je ook naar InSided. Om verwarring te voorkomen en misschien handig om te vermelden: 

  • InSided is ontwikkelaar van een online fora zoals onze SNS Community. Zij spelen géén rol bij het betalingsverkeer van SNS.
  • Onder regie van Betaalvereniging Nederland en in nauwe samenwerking met De Nederlandsche Bank hebben banken de handen ineengeslagen en een compleet nieuwe infrastructuur voor razendsnelle overboekingen ontwikkeld: Instant Payments.

 

 

 

Alles goed en wel, maar SNS loopt nog steeds achter. Op zaterdag 1 juni maakte ik 250 euro over van mijn SNS-betaalrekening naar mijn Raborekening. Afschrijven gebeurde prompt, maar het bedrag verscheen pas op maandag op de Raborekening. Dit gaat toch wel een beetje lijken op dat nare systeem van valutadagen uit de vorige eeuw. En nee, het heeft niet aan de Rabobank gelegen. Een overschrijving van een ING-rekening van een behulpzame vriendin naar dezelfde Raborekening lukte op zaterdag met de snelheid van het licht.
Reputatie 5
Badge +4
Hallo @Achtpeter,

Welkom op de community, ik hoop dat je ons forum met plezier bezoekt. Graag nodig ik je uit om je kennis te delen en/of vragen te stellen.
Bij SNS hebben we inderdaad een kleine vertraging opgelopen. Maar let op: wanneer het kan voeren wij je overschrijving automatisch als Instant Payment uit. Het komt eraan!
Werkt nog steeds niet ! Ik heb net een overboeking gedaan van SNS naar ING, nog steeds geen Instant Payment, foei SNS.
Een kleine vertraging bij SNS?

De RABO bank heeft al jaren instant payment.
Een van de weinige positieve zaken bij de RABO was altijd snel uitvoeren van betalingsopdrachten.
Zover ik me kan herinneren heeft de RABO bank nooit gerommeld met valutadagen.
Daarin liep de ABN bank voorop. Na de fusie met de AMRO bank werd het er niet beter op.

Ik ben een zeer tevreden klant van de SNS bank, dat wil ik hier graag duidelijk stellen.
Goedemiddag @PeterPan, bedankt voor je bijdrage. Zoals eerder beschreven, voeren we 'Instant Payments' gefaseerd in. In eerste instantie zou deze functionaliteit eind mei volledig ingevoerd zijn, maar dit is uitgesteld naar juli van dit jaar. Van "gerommel met valutadagen" is overigens geen sprake. Voor overboekingen binnen Nederland geldt dat de boekdatum gelijk is aan de valutadatum. Met de komst van de 'Europese Richtlijn Betaaldiensten' in 2009 is valutering op eenvoudig betalingsverkeer niet meer toegestaan.
Reputatie 5
Badge +4
Dag allemaal,

Vanochtend ben ik geïnformeerd dat we meer tijd nodig hebben om volledig over te gaan op Instant Payments.

Hoewel het niet altijd zichtbaar is tijdens dit complexe proces, hebben ook andere banken te maken met enige mate van uitstel. De vertraging die we hebben opgelopen ligt bij Equens. Op dit moment is 80% van onze klanten aangesloten. Volgens de laatste update verwachten we dat 100% van onze klanten eind augustus 2019 (in de mobiele app en de nieuwe Mijn SNS) gebruik kan maken van Instant Payments. Aan klanten die op dit moment nog wachten op Instant Payments bieden we uiteraard onze excuses aan.

Reageer