SNS

Beantwoord

Kan ik een overschrijving naar verkeerd rekeningnummer terughalen?

  • 27 februari 2014
  • 43 Reacties
  • 31788 Keer bekeken

Hallo,

Ik heb zojuist een overschrijving gedaan via mobiel.
Nu heb ik alleen van het rek nr 1 cijfer verkeertom doorgevoerd.
Echter komt de naam en woonplaats niet overeen met de des betreffende ontvanger. kan het dan toch overgeboekt worden? en is dit nog terug te boeken/storneren.

MVG
icon

Beste antwoord door Jeroen 6 januari 2017, 09:50

Hoi Gerard1963,

Allereerst welkom op de community :)

Om je vraag beter te beantwoorden, heb ik deze verplaatst naar een ander topic.

Balen dat je een verkeerde overboeking hebt gedaan. Een overboeking wordt altijd uitgevoerd. Het is niet mogelijk om dit bedrag terug te boeken. Dit kan alleen bij een automatische incasso. Heb je het bedrag overgeboekt naar een niet-bestaande rekening? Dan storten we dit binnen 3 werkdagen terug. Als je het bedrag overboekt naar een bestaande rekening, dan dien je na 3 werkdagen een navraag in.

Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.
Bekijk origineel

43 reacties

Hallo,

Ik heb zojuist een overschrijving gedaan via mobiel.
Nu heb ik alleen van het rek nr 1 cijfer verkeertom doorgevoerd.
Echter komt de naam en woonplaats niet overeen met de des betreffende ontvanger. kan het dan toch overgeboekt worden? en is dit nog terug te boeken/storneren.

MVG

Terugboeken/storneren is in elk geval niet mogelijk, dat kan alleen bij automatische afboekingen door "derden". Ik heb geen idee wat het systeem van de SNS doet indien naam/woonplaats niet overeen komen. Je zou verwachten dat er dan een melding veschijnt dat het niet juist is. 
De overboekingen zijn meestal vrij snel binnen MijnSNS te zien. Als is afgeboekt en het nummer inderdaad onjuist is, zul jezelf op zoek moet naar de ontvanger om te vragen het geld terug te storten.
Maar misschien hebben de Mods nog andere berichten voor je.
groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Hi ilona01,

Het is mij 1x overkomen dat een overschrijving niet lukte wegens het feit dat de naam niet overeenkwam met het rekeningnummer. Het betrof bij mij ook een overboeking van mijn SNS betaalrekening naar een ING rekening, waar ik nog nooit eerder een overboeking naar toe heb gedaan (dus niet via mobiel ingevoerd of geautoriseerd).

Het duurde echter wel een paar dagen (incusief een weekend) voordat ik het geld automatisch teruggestort kreeg. De controle of de naam/woonplaats hoort bij het rekeningnummer vindt namelijk plaats bij de bank van de begunstigde (dus niet bij de SNS bank). Houd er dus rekening mee dat het 1 tot 2 werkdagen kan duren voordat een dergelijke overboeking, waarbij de naam-nummer conrole niet klopt, wordt teruggedraaid door de ING.

Succes!
Stefan
Hallo ilona01,

Welkom op SNS community 🙂.

Vervelend dat je een foutieve overboeking hebt gedaan. Een overboeking wordt altijd uitgevoerd, ook als de naam en woonplaats niet overeenkomen. Hierna is het niet mogelijk om deze overboeking terug te halen. Als je weet aan wie je de overboeking gedaan hebt, dan kun je de ontvanger van het geld vragen om het geld terug te boeken. Anders kun je een navraag doen via de deze link: https://www.snsbank.nl/particulier/klantenservice/informatie-over-betalingen-opnames-en-stortingen.html
Reputatie 4
Badge +1
En het is mij weer eens overkomen, voor de 2e x in 1 jaar. Dit keer niet eens mijn schuld (iemand gaf mij een verkeerd rekening nummer.

Het wordt hoog tijd dat de SNS wel gaat controleren dat naam en nummer overeenkomen, zoals ING en RABO wel doen.

Hoe denkt de SNS hierover?
En het is mij weer eens overkomen, voor de 2e x in 1 jaar. Dit keer niet eens mijn schuld (iemand gaf mij een verkeerd rekening nummer.

Het wordt hoog tijd dat de SNS wel gaat controleren dat naam en nummer overeenkomen, zoals ING en RABO wel doen.

Hoe denkt de SNS hierover?

Eigenlijk is het natuurlijk van den gekke dat dit mogelijk is met de hedendaagse mogelijkheden van IT!!
Waarom vullen we eigenlijk dan naam en woonplaats in?
Eerst weigeren de zaakjes op orde te brengen en dan ook nog €24 laten betalen om de boel weer "proberen" terug te draaien. 
Volgens mij kan dit echt niet langer zo doorgaan!!
  • Accuut betaling afschaffen!
  • Zo snel mogelijk wel controle uitvoeren!!
Wat mij betreft maken we er hier een speerpunt van!
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Hi Ben,

Met naam-rekeningnummer controle of woonplaats-rekeningnummer controle kun je een deel van dit probleem voorkomen, maar je introduceert waarschijnlijk nieuwe problemen: spelfouten in de naam of woonplaats of domweg een andere schrijfwijze van een naam kunnen leiden tot het onterecht weigeren van een overboeking. Dat levert ook weer de nodige klachten op van mensen die zo'n controle alleen maar lastig vinden.

Stel ik wil 10 euro overmaken naar mijn virtuele kennis Kees van de Burg uit IJzendoorn, dan kan dat op verschillende manieren fout gaan. De woonplaats kan bij de bank geregistreerd staan onder Yzendoorn, en Kees kan formeel Cornelis Adriaan hebben als voornamen, waardoor zijn (bij de bank) geregistreerde naam C.A. van den Burgh kan zijn. En de SNS bank noteert de achternaam vooraan, dus dan wordt dat Burgh C A van den (elke bank doet dit overigens op een andere manier). Met andere woorden: als Kees niet exact zijn naam en woonplaats aan mij doorgeeft waaronder zijn rekeningnummer geregistreert staat bij zijn bank, dan kan ik geen geld aan hem overmaken.

Daar komt nog bij dat de nieuwe IBAN rekeningnummers al een controle-getal hebben (de eerste 2 cijfers die je tegenkomt achter de letters NL: NLxx SNSB 0xxx xxxx xx). Als je een typfout maakt bij het rekeningnummer, dan zal deze controle ervoor zorgen dat je een waarschuwing krijgt dat het rekeningnummer niet correct is. Een vergelijkbare controle heb je ook nog op het oude 9-cijferige bankrekeningnummer (11-proef). Alleen de oude postbankrekeningnummers hebben dat niet, waardoor er bij de ING van oudsher wel een naam-nummer controle noodzakelijk is.

Groeten,
Stefan


PS: Afgelopen jaar heb ik bij een overboeking naar een hovenier die bij de ING bankierde zien mislukken om deze reden. Erg vervelend, omdat hij daardoor veel langer op zijn geld moest wachten.
Hi Ben,

Met naam-rekeningnummer controle of woonplaats-rekeningnummer controle kun je een deel van dit probleem voorkomen, maar je introduceert waarschijnlijk nieuwe problemen: spelfouten in de naam of woonplaats of domweg een andere schrijfwijze van een naam kunnen leiden tot het onterecht weigeren van een overboeking. Dat levert ook weer de nodige klachten op van mensen die zo'n controle alleen maar lastig vinden.

Stel ik wil 10 euro overmaken naar mijn virtuele kennis Kees van de Burg uit IJzendoorn, dan kan dat op verschillende manieren fout gaan. De woonplaats kan bij de bank geregistreerd staan onder Yzendoorn, en Kees kan formeel Cornelis Adriaan hebben als voornamen, waardoor zijn (bij de bank) geregistreerde naam C.A. van den Burgh kan zijn. En de SNS bank noteert de achternaam vooraan, dus dan wordt dat Burgh C A van den (elke bank doet dit overigens op een andere manier). Met andere woorden: als Kees niet exact zijn naam en woonplaats aan mij doorgeeft waaronder zijn rekeningnummer geregistreert staat bij zijn bank, dan kan ik geen geld aan hem overmaken.

Daar komt nog bij dat de nieuwe IBAN rekeningnummers al een controle-getal hebben (de eerste 2 cijfers die je tegenkomt achter de letters NL: NLxx SNSB 0xxx xxxx xx). Als je een typfout maakt bij het rekeningnummer, dan zal deze controle ervoor zorgen dat je een waarschuwing krijgt dat het rekeningnummer niet correct is. Een vergelijkbare controle heb je ook nog op het oude 9-cijferige bankrekeningnummer (11-proef). Alleen de oude postbankrekeningnummers hebben dat niet, waardoor er bij de ING van oudsher wel een naam-nummer controle noodzakelijk is.

Groeten,
Stefan


PS: Afgelopen jaar heb ik bij een overboeking naar een hovenier die bij de ING bankierde zien mislukken om deze reden. Erg vervelend, omdat hij daardoor veel langer op zijn geld moest wachten.

Oei!! Was ik iets te snel?
Blijkt wel (weer) iets meer te zijn dan het "op eerste blik" lijkt.
Iban is inderdaad een "goeie". Blijft wel de vraag waarom nog naam en woonplaats invullen?
Ik heb me nu er maar eens op gestort me te verdiepen in ; "wat is IBAN (Sepa)"?.
o.a. gelezen;
Wikipedia NL  Ministerie van Financiën  SNS  Duitse Site
Conclusie; probleem is met IBAN opgelost!
Groet,
Ben 🆒
PS Ik wou dat mijn verzoeken altijd zo snel werden opgelost!!:)
Reputatie 4
Badge +1
@Ben
nee niet opgelost, want met ING nummers (voormalig postbank gaat het dus nog steeds fout).
Ook in dit geval (en het vorige) betrof het een ING nummer.

Echter voeren Rabo en ING ook steekproeven uit, toen ik vorige keer 1 cent overmaakte met het verzoek om het terug te storten werd diebetaling wel automatisch geannuleerd

Nu heb ik meer geluk; betaling is door ING terug gestort :)

Voorlopig vul ik bij nieuwe rekeningnummers in het SNS syteem alleen het nummer in (dus niet IBAN) en als SNS dan automatisch de IBAN berekend kijk ik of het eerste deel (bank code) klopt. Daarmee had ik dan kunnen zien dat het opeens NL74ING was i.p.v. NL79ING

Dit werkt volgens mij alleen niet in de app op de iPhone...
@Ben
nee niet opgelost, want met ING nummers (voormalig postbank gaat het dus nog steeds fout).
Ook in dit geval (en het vorige) betrof het een ING nummer.

Echter voeren Rabo en ING ook steekproeven uit, toen ik vorige keer 1 cent overmaakte met het verzoek om het terug te storten werd diebetaling wel automatisch geannuleerd

Nu heb ik meer geluk; betaling is door ING terug gestort :)

Voorlopig vul ik bij nieuwe rekeningnummers in het SNS syteem alleen het nummer in (dus niet IBAN) en als SNS dan automatisch de IBAN berekend kijk ik of het eerste deel (bank code) klopt. Daarmee had ik dan kunnen zien dat het opeens NL74ING was i.p.v. NL79ING

Dit werkt volgens mij alleen niet in de app op de iPhone...

Het wordt weer ingewikkelder:
ik begreep dat plaats 3 en 4 in het IBAN  nummer een controle getal vormt van een berekening met het hele IBAN getal minus controle getal. 😕
Daardoor zou je dus altijd een correct bank en banknummer moeten krijgen.
Opties;
  • ING gebruikt nog geen IBAN
  • Controle getal controleert dat banknummer bij bank hoort, maar niet bij wie bij die bank
Wie volgt?
Groet,
Ben 🆒
PS Heeft IBAN voor ons wel zin, of helpt het alleen de bank? Dan moeten we dus toch naar controle van naam/woonplaats toe?
Reputatie 3
Badge +1
Het wordt weer ingewikkelder:
ik begreep dat plaats 3 en 4 in het IBAN  nummer een controle getal vormt van een berekening met het hele IBAN getal minus controle getal. 😕
Daardoor zou je dus altijd een correct bank en banknummer moeten krijgen.
Opties;
  • ING gebruikt nog geen IBAN
  • Controle getal controleert dat banknummer bij bank hoort, maar niet bij wie bij die bank
Wie volgt?
Groet,
Ben 🆒
PS Heeft IBAN voor ons wel zin, of helpt het alleen de bank? Dan moeten we dus toch naar controle van naam/woonplaats toe?


Hi Ben,

Als je bij SNS internetbankieren een nieuwe overschrijving aanmaakt en daar het 7-cijferige postbanknummer invoert, dan converteert de website dit rekeningnummer automatisch naar een IBAN nummer, waarbij de website dus het bijbehorende controlegetal berekent. Als je van de begunstigde geen IBAN nummer hebt, kun je dus ook niet controleren of het controlegetal klopt. In het geval van Sanne had hij eigenlijk hierop moeten controleren (maar heeft dat kennelijk over het hoofd gezien).

Met andere woorden: zo lang het automatisch converteren van oude postbankrekeningnummers naar IBAN nummers nog aan staat, waarbij je de IBAN van de begunstigde eigenlijk niet weet, heb je nog steeds iets van een naam of woonplaats controle nodig...

Groeten,
Stefan


PS. @Ben:  ik hoop dat ik het nu niet nog ingewikkelder voor je heb gemaakt ;)
Hi allen,

@Sanne: Goed dat je het bedrag inmiddels terug hebt gekregen 🙂.

De overgang naar IBAN zorgt ervoor dat betalingen tussen landen binnen de EU soepel verlopen. Deze uniforme betaalwijze is opgelegd vanuit de EU, het is niet zo dat dit alleen de bank helpt. Net als bij de 'oude' manier van betalen heb je als klant bij betalen met IBAN een zekere mate van eigen verantwoordelijkheid. Het controlegetal in het IBAN-nummer is slechts een hulpmiddel.
Door een typefout bij een aangeleverd bankrekeningnummer, zag ik pas NA het controleren van de overboeking, dat er een andere naam als begunstigde tevoorschijn kwam dan welke ik verwachtte.

Storneren is geen optie, want het is geen automatische incasso. Dit terugboeken kan via een formulier dat te vinden is op de SNS site. Of, je boekt nogmaals een klein bedrag en vraagt of ze zo vriendelijk willen zijn de eerdere overboeking terug te storten.

Maar, als de controle op naam, rekeningnummer en woonplaats nog gewoon zou bestaan als dat het een aantal jaren geleden nog gebruikelijk was, had ik deze foutieve overboeking niet eens gemaakt. En heus, ik weet dat ik moet opletten met geld overboeken, maar een controle op rekeningnummer alleen is in mijn ogen geen controle.

Wie heeft deze ervaring ook en deelt mijn mening en wil dan ook bij de SNS en welke andere bank dan ook aangeven dat er een uitgebreidere controle VOORAF moet plaatsvinden ?

Ik ben benieuwd of SNS de handschoen oppakt.

Mvg,

Ron
Hi Ron,

Vervelend dat je pas achteraf zag dat je een verkeerd rekeningnummer had ingevoerd. Ik heb je vraag verplaatst naar een al bestaand topic over deze kwestie.

Inderdaad kun je dit bedrag niet storneren, dat kan alleen met een automatische incasso. Hier vind je welke mogelijkheden je in dit geval hebt.

Ik ben het met je eens dat een controle vooraf beter zou zijn. SNS Bank is hiertoe echter niet verplicht. Op dit moment is ING de enige bank die een naam nummer controle uitvoert, en wel steekproefsgewijs. Met de overgang op SEPA en IBAN ontstaat er veel discussie en verwarring over dit onderwerp. Onder andere De Nederlandsche Bank is bezig om de mogelijkheden te onderzoeken. Momenteel zijn er bij SNS Bank geen voornemens om naam nummer controle te herinvoeren.
Dit vind ik weer typisch. Hier is voor de SNS een gelegenheid om zich te onderscheiden en echt wat voor de klant te doen. Maar nee hoor, de voornemens zijn er niet. Helaas, de handschoen wordt niet opgepakt.
Ik begrijp je teleurstelling Ron. Voornemens die er niet zijn, kunnen uiteraard nog wel komen. Alleen moeten we op dit moment eerlijk zijn dat het niet op de agenda staat.
Blijf vooral dit soort verbeterpunten benoemen hier op de community. Zo blijven we met elkaar scherp op de punten waar we onze dienstverlening nog kunnen verbeteren.
Dit vind ik weer typisch. Hier is voor de SNS een gelegenheid om zich te onderscheiden en echt wat voor de klant te doen. Maar nee hoor, de voornemens zijn er niet. Helaas, de handschoen wordt niet opgepakt.

Ik ben er voor dat dit punt wel op de agenda komt.
Sterker nog; gezien de invoering van IBAN en de veel grotere kans op vergissingen daarbij, lijkt het mij bijna onontkoombaar dat banken hier iets gaan doen, dus ook de SNS. Wachten op anderen kan altijd nog, maar dat is wat mij betreft "niet normaal"! Men kan reeds nu al de problematiek zien (aankomen) en dus actie daarop nemen.
Indien lezers ook die mening hebben (of niet natuurlijk mag ook), hier svp een (korte) bijdrage plaatsen.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 2
bij  een overschrijving vul ik het rekeningnummer cijfer voor cijfer en letter voor letter in. Daarna loop ik het gehele nummer nog een keer na en aan het eind ,voor de bevestiging kijk ik nogmaals het hele nummer na waarna ik  de betaling bevestig. Omslachtig: ja, maar ik heb leergeld betaald en heb sindsdien geen foute overschrijving meer gemaakt.
Reputatie 4
Badge +1
@SNS
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom ik een naam en woonplaats moet invullen als jullie daar vervolgens niets mee doen...
@SNS
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom ik een naam en woonplaats moet invullen als jullie daar vervolgens niets mee doen...


Hi Sanne,

Goed punt. Een naam en nummer worden gecontroleerd door de ontvangende bank. Wanneer dit ING is, kan het gebeuren dat de overschrijving wordt afgewezen als blijkt dat naam en nummer niet overeenkomen.

Overigens is het invullen van een woonplaats niet meer nodig vanaf de volgende release van Mijn SNS. Deze staat gepland voor eind oktober.

@Henkmeerdink Bedankt voor het delen van je maatregelen. Het is misschien omslachtig, maar het verkleint de kans op een foute overschrijving.
Wanneer je per abuis een verkeerd rekening nummer invult met de juiste persoon aan wie je het geld bedrag overmaakt

WAAROM  GEEN BERICHT  REKENING KOMT NIET OVEREEN MET DE GENE AAN WIE NJE GELD GAAT OVERMAKEN????????????????????????????

Het gevolg van deze nalatigheid is, dat mijn overboeking bij iemand terecht is gekomen, die niet bereid is het geld terug te storten.

Laat de SNS dit heel snel veranderen
Badge +1
Hi Mart4045,

Welkom op de community. Ik heb je bericht verplaatst naar dit topic, omdat hier de discussie over het foutief invullen van naam en/ of rekeningnummer al gaande is. Ik vind het erg vervelend voor je, heb je al een navraag ingediend? Het controlegetal binnen een IBAN zorgt al voor een betere voorcontrole. Laat je het ons weten, als we nog iets voor je kunnen betekenen?

Hopelijk zien we je vaker op de Community. Misschien is het leuk om het topic ‘Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf eventueel voorstellen in de Koffiekamer.
Aan allen.

Misschien staat dit onderwerp reeds op het forum maar dan zal het wel verplaatst worden door de moderators.

Ik en velen met mij, vinden het erg belangrijk dat er een omslag komt in het nog steeds niet
controleren van de iban nummers met de namen van de rekeninghouders bij een overboeking.
Hoe vaak het gebeurt het niet dat het fout is en blijft!
Kan de SNS zijn/haar visie eens over geven? ! Onderzoek van kassa kan ik helemaal ondersteunen: 99% wil die controle en ik ook.
Gaarne jullie reactie: ik denk dat ook de sns bank hier normaal mee om zal/wil gaan.
Ik hoop dat onderstaande link te openen is.
http://www.radartv.nl/sites/testpanel/testpanellaatste-uitslagen/uitslag/article/klant-verwacht-naamcontrole-bij-iban/

Groet van Jan 1953
Reputatie 3
Badge +1
Ik ben dan wel klant van SNS, maar ik ben blij dat die controle op de naam van de rekeninghouder eindelijk weg is. Het gebeurde mij vaker dat een overschrijving werd geweigerd (bij ING) omdat ik niet de juiste naam gebruikte, dan dat ik een tikfout maakte met het rekeningnummer. Dat laatste is met de IBAN sowieso al geen probleem meer, omdat het controlegetal (de 2 cijfers achter 'NL') ervoor zorgen dat de overschrijving bij het invoeren van de IBAN al wordt tegengehouden door de SNS bank.

PS: ik vind het overigens wel vreemd dat je nog steeds verplicht bent om een naam bij een rekeningnummer op te geven, terwijl daar helemaal niet op wordt gecontroleerd. Ik heb bij wijze van test de naam 'Pietje Puk' opgegeven bij een overschrijving naar een rekening van mijzelf bij een andere bank. :8
Wat Stefan aangeeft klopt. Met de komst van IBAN is het veel lastiger om een fout te maken in het rekeningnummer, dan klopt de mod-97 toets niet meer. Voor de IBAN werd er ook gebruik gemaakt van de 11-proef voor bankrekeningnummer (de gironummers waren hier een uitzondering op). Ook is de wens uit het onderzoek van de consumentenbond (bijna) niet uit te voeren.

Vinden consumenten het wenselijk, als hun bank ze waarschuwt wanneer je bij een overschrijving een naam en rekeningnummer invult die niet bij elkaar horen? 'Ja', is het antwoord dat maar liefst 99 procent van alle ondervraagden kiest.


In dit geval zou de bank dus moeten beschikken over een lijst van alle IBAN's die zijn uitgegevens binnen Europa (door iedere bank) inclusief naam om deze controle uit te voeren. Dit zou ontzettend veel werk en kosten met zich meebrengen, terwijl de fout kans heel erg klein is.

PS. Ook kun je je afvragen in hoeverre het onderzoek representatief is (wisten de deelnemers bijvoorbeeld van het controle getal af)
Volgens mij lopen bij het bericht over "het onderzoek" dingen wel een beetje door elkaar. Ik zou ook voor een "controle optie" zijn om te voorkomen dat je overboeking bij een "onbedoelde" terecht komt. Doel, geen geld naar onbedoelde derden.
Als in de IBAN al (een) controle zit, dan is het dus opgelost. Maar zo is het dus niet. De controle in de IBAN controleert dus of het een "juiste" IBAN nummer is, niet of het DE juiste persoon is.
Probleem is dus, dat wanneer je overboeking per ongeluk bij de "verkeerde" terecht komt, je de kans loopt naar je geld te kunnen fluiten. Dat zou niet mogelijk moeten zijn, lijkt mij. Ik denk dan aan opties als; Het recht van een bank een bedrag binnen (bijv) 3 dagen terug te boeken. Maar wat als het bedrag al is opgenomen? Onuitvoerbaar dus.
Wat natuurlijk zou kunnen is als bij het internet; een DNS server, in dit geval dus een EU IBAN server. Dan zou je naam-nummer wel weer kunnen testen.
Groet,
Ben 🆒

Reageer