SNS

Beantwoord

Kan ik een overschrijving naar verkeerd rekeningnummer terughalen?

  • 27 februari 2014
  • 43 Reacties
  • 30362 Keer bekeken


Toon eerste bericht

43 reacties

Reputatie 2
Badge +1
@Ben: probleem is dat deze oplossing (IBAN - naam controle) wel eens veel erger kan zijn dan de kwaal. Als ik telkens tegen het probleem loop dat de betaling wordt geweigerd omdat ik een spelfout maak in de naam, hetgeen mij regelmatig overkwam bij de ING (oud postbank), dan word ik daar niet blij van.
BigBen: "Probleem is dus, dat wanneer je overboeking per ongeluk bij de "verkeerde" terecht komt, je de kans loopt naar je geld te kunnen fluiten."

Voor wie het niet heeft gezien: zoals bleek in de uitzending van Radar (maandag jl.) is het wenselijk dat de uitvoerende bank ( van de overboeking) een signaal afgeeft naar de ontvangende bank ( van de overschrijving ) dat e.e.a. niet klopt t.a.v. het Iban nummer en de te ontvangen persoon.
Dat is wat werk maar indien dit niet mogelijk is tussen banken maak het dan in ieder geval makkelijker om te storneren. Daarin zou de bank
wel, relatief eenvoudig, medewerking aan kunnen geven. Zoals gezegd: ik denk dat het heel normaal zou zijn dat een ongewilde fout door een klant
door de bank gecorrigeerd kan worden. "Fluiten naar je centen" zal voor de meeste onder ons een probleem op kunnen leveren in zijn maandelijkse inkomsten / uitgaven patroon. En dan komt de bank WEL om de hoek kijken als er een achterstand ontstaat!!:@
Overigens: dit alles is maar een suggestie omdat toch wel een uitzonderlijk hoog percentage klanten dit wenselijk vind.
De SNS bank zou zich "onsterfelijk" maken om hier als eerste mee te komen..............:D

Groet Jan 1953
Juist omdat een overboeking niet zomaar gestorneerd kan worden is het fijn om per bank betaald te krijgen
als er bv via marktplaats wat verkocht is. Zou ook zo wat zijn dat ik iemand betaal, m'n spullen kom halen, en vervolgens het bedrag weer storneer.
🙂
En jawel mdiersma, je hebt een punt!! :8
Omdat dit niet in mijn "systeem" zit heb ik dit dus weer over het hoofd gezien!!
Goed idee om "rijk" te worden of snel "de bak" in te draaien.
Ik vrees het laatste.
Jan 1953.
@Ben: probleem is dat deze oplossing (IBAN - naam controle) wel eens veel erger kan zijn dan de kwaal. Als ik telkens tegen het probleem loop dat de betaling wordt geweigerd omdat ik een spelfout maak in de naam, hetgeen mij regelmatig overkwam bij de ING (oud postbank), dan word ik daar niet blij van.
Dat is ook wel zo, maar het kan natuurlijk eigenlijk niet dat je geld overmaakt naar een verkeerde persoon en het dan "kwijt" kunt zijn.
Het begint er natuurlijk mee dat jij verantwoordelijk bent voor het juist opgeven van het IBAN nummer. Als je in een naam een fout kunt hebben, kan dat bij de IBAN ook natuurlijk. De controle is nu alleen; is het een juiste IBAN nummer?
Ik vind eigenlijk die suggestie van mij; een soort DNS server, eigenlijk wel een goeie (tot nog toe het enige wat "haalbaar" is (lijkt) (zitten ook nadelen aan, bijv. tijd die nodig is om een wijziging aan te brengen)). En dan moeten alle banken en landen daarin nog gaan samenwerken. Europees regelen ? (oei!!)
Veel werken met je adresboek in MijnSNS voorkomt ook problemen in de toekomst.
Groet,
Ben 🆒
BigBen: "Probleem is dus, dat wanneer je overboeking per ongeluk bij de "verkeerde" terecht komt, je de kans loopt naar je geld te kunnen fluiten."

Voor wie het niet heeft gezien: zoals bleek in de uitzending van Radar (maandag jl.) is het wenselijk dat de uitvoerende bank ( van de overboeking) een signaal afgeeft naar de ontvangende bank ( van de overschrijving ) dat e.e.a. niet klopt t.a.v. het Iban nummer en de te ontvangen persoon.
Dat is wat werk maar indien dit niet mogelijk is tussen banken maak het dan in ieder geval makkelijker om te storneren. Daarin zou de bank
wel, relatief eenvoudig, medewerking aan kunnen geven. Zoals gezegd: ik denk dat het heel normaal zou zijn dat een ongewilde fout door een klant
door de bank gecorrigeerd kan worden. "Fluiten naar je centen" zal voor de meeste onder ons een probleem op kunnen leveren in zijn maandelijkse inkomsten / uitgaven patroon. En dan komt de bank WEL om de hoek kijken als er een achterstand ontstaat!!:@
Overigens: dit alles is maar een suggestie omdat toch wel een uitzonderlijk hoog percentage klanten dit wenselijk vind.
De SNS bank zou zich "onsterfelijk" maken om hier als eerste mee te komen..............:D

Groet Jan 1953

Het blijft een probleem om dat op te lossen.
In eerste instantie is degene die de overboeking doet, verantwoordelijk voor het juist invullen van het IBAN nummer. Daar kan soms misschien ook wel iets verbeteren.
Terug (laten) boeken lijkt mij onmogelijk (geld al opgenomen bijv.).
Stefan geeft al aan dat naarmate je meer in moet vullen, er nog meer "fout" kan gaan (bij namen is dat natuurlijk nogal snel mogelijk met al de verschillende schrijfwijzen).
Groet,
Ben 🆒
Ik heb een bedrag overgestort naar het verkeerde nummer.
dit heb ik gedaan met me zakelijke rekening, hoe kan ik deze terug halen????
Badge +1
Goedemiddag Dennis,

Balen dat je hebt overgeboekt naar een verkeerd rekeningnummer. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic waar al meer over dit onderwerp gesproken is en waar je ook het antwoord op je vraag vindt. Hou je ons op de hoogte?

Daarnaast heet ik je graag welkom op de community. Heb je het topic ‘Welkom op de community’ al gelezen? In de Koffiekamer kun je je voorstellen en meer over andere leden lezen.
Hallo allemaal,

Ik heb eerst rond gelezen en misschien iets gemist maar ik wil dit graag delen.

Zojuist maak ik geld over naar een vriend, zijn adres stond nog niet in mijn adresboek. Ik voer het IBAN en zijn naam in en hup overgeboekt, allemaal prima gegaan. Ik kijk terug bij de overboeking en zie daar niet de naam staan die ik heb ingevuld (dit was wel het goede nummer, het blijkt een EO rekening) Waarom kan die check, die blijkbaar wel meteen met het overboeken gebeurd, niet als ik het IBAN nummer invul? Dat dus automatisch de naam van de rekeninghouder erbij komt te staan. Dan kan ik zien, hé dat klopt... of hè klopt niet!
Of wellicht een tool ontwikkelen die rekeningnummers kan controleren? Of bestaat dat al?

Vriendelijke groeten,
Patricia
Badge +1
Hi Patricia,

Goed dat je je eerst ingelezen hebt. Ik snap dat dit voor verwarring zorgt. Door de invoering van IBAN wordt er bij een overschrijving niet gecontroleerd of de tenaamstelling en het rekeningnummer bij elkaar horen. Op de eerste pagina van dit topic lees je hoe deze controle in z’n werk gaat. De tenaamstelling die je op je afschrift ziet, is de tenaamstelling die we doorkrijgen van de ontvangende bank. Er vindt dus geen ‘naamcheck’ plaats. Er komt ook geen tool om de tenaamstelling te controleren. Zorgt deze uitleg voor meer duidelijkheid?
Hallo Kirsty,
Ja heel helder, dat had ik wel allemaal al gelezen 😃
Het ging me juist om het laatste, of er zo'n tenaamstelling check voor ons klanten komt en daarop is je antwoord ook helder.
Hartelijk dank,
Patricia
Badge +1
Fijn 🙂.
Ik heb een overschrijving gedaan naar een verkeerd rekeningnummer, kan ik dat terughalen?
Hoi Gerard1963,

Allereerst welkom op de community :)

Om je vraag beter te beantwoorden, heb ik deze verplaatst naar een ander topic.

Balen dat je een verkeerde overboeking hebt gedaan. Een overboeking wordt altijd uitgevoerd. Het is niet mogelijk om dit bedrag terug te boeken. Dit kan alleen bij een automatische incasso. Heb je het bedrag overgeboekt naar een niet-bestaande rekening? Dan storten we dit binnen 3 werkdagen terug. Als je het bedrag overboekt naar een bestaande rekening, dan dien je na 3 werkdagen een navraag in.

Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.
Heb geld overgeschreven naar een bedrijf waar ik een account heb , helaas heb ik vergeten mijn kenmerk erbij te vermelden .
Dus nou weten ze bij dit bedrijf niet waar het naartoe moet .
graag de mogelijkheden voor het bedrag terug te krijgen , zodat ik het alsnog kan versturen met het
juiste kenmerk
Badge +1
Dat kan niet. Je zult het bedrijf moeten bellen (e-mailen) en moeten overleggen: bedrijf stort geld terug of ze voeren handmatig het juiste kenmerk toe.
Dank je Rik :8;)heb inmiddels het bedrijf al gemaild , met het juiste kenmerk . en hoop dat ze het alsnog op mijn account kunnen zetten of terugstorten op mijn rekening .
Heb geld overgeschreven naar een bedrijf waar ik een account heb , helaas heb ik vergeten mijn kenmerk erbij te vermelden .
Dus nou weten ze bij dit bedrijf niet waar het naartoe moet .
graag de mogelijkheden voor het bedrag terug te krijgen , zodat ik het alsnog kan versturen met het
juiste kenmerk

Hoi wausrijder,

Welkom op de community. Ik zie dat eRik19 je vraag heeft beantwoord. Een bedrag dat je zelf overboekt, kun je niet terughalen. Hopelijk schrijft het bedrijf naar aanleiding van je mail het bedrag alsnog bij.

Reageer