SNS

Beantwoord

Minimale tijdsduur positief saldo

  • 12 september 2013
  • 12 Reacties
  • 6090 Keer bekeken

Goedendag,

Klopt het dat je eens in de dertig dagen minimaal 24 uur positief hebt moeten staan, zodat de uitgevoerde incasso's niet worden teruggeboekt?

Groet

Theo
icon

Beste antwoord door Stefan 13 september 2013, 13:52

Is '24 uur' wel een harde eis?
Het komt er in de praktijk toch op neer dat je om 23:59 uur 2 minuten lang geen negatief saldo hebt? 😕
De renteberekening op je betaalrekening gaat immers ook uit van het saldo aan het einde van de dag (na alle bij- en afschrijvingen die dag)... :rolleyes:

Groeten,
Stefan
Bekijk origineel

12 reacties

Goedendag,

Klopt het dat je eens in de dertig dagen minimaal 24 uur positief hebt moeten staan, zodat de uitgevoerde incasso's niet worden teruggeboekt?

Groet

Theo


Hoi Theo,

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Zou het kunnen dat je twee dingen door elkaar haalt? :)

- Het is niet toegestaan langer dan 90 dagen achter elkaar rood te staan op de rekening. Eén van de afspraken voor SNS Betalen is dat de rekeninghouder ervoor zorgt dat het saldo op de rekening minimaal 24 uur per 90 dagen positief is.

- Daarnaast kan SNS een incasso automatisch storneren. Dit gebeurt om administratieve redenen. Door een incasso kun je als klant namelijk boven de toegestane limiet op de rekening komen. Dit is inclusief de roodstand. Is dit binnen 30 dagen niet aangevuld, dan draait SNS de betaling terug. Bijvoorbeeld: je hebt een roodstand van 2000 euro. Als je buiten die 2000 euro komt te staan door een incasso, dan storneren wij de incasso. Een Europese incasso wordt binnen 5 werkdagen gestorneerd.
Reputatie 3
Badge +1
Is '24 uur' wel een harde eis?
Het komt er in de praktijk toch op neer dat je om 23:59 uur 2 minuten lang geen negatief saldo hebt? 😕
De renteberekening op je betaalrekening gaat immers ook uit van het saldo aan het einde van de dag (na alle bij- en afschrijvingen die dag)... :rolleyes:

Groeten,
Stefan
Hoi Theo,

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Zou het kunnen dat je twee dingen door elkaar haalt? :)

- Het is niet toegestaan langer dan 90 dagen achter elkaar rood te staan op de rekening. Eén van de afspraken voor SNS Betalen is dat de rekeninghouder ervoor zorgt dat het saldo op de rekening minimaal 24 uur per 90 dagen positief is.

- Daarnaast kan SNS een incasso automatisch storneren. Dit gebeurt om administratieve redenen. Door een incasso kun je als klant namelijk boven de toegestane limiet op de rekening komen. Dit is inclusief de roodstand. Is dit binnen 30 dagen niet aangevuld, dan draait SNS de betaling terug. Bijvoorbeeld: je hebt een roodstand van 2000 euro. Als je buiten die 2000 euro komt te staan door een incasso, dan storneren wij de incasso. Een Europese incasso wordt binnen 5 werkdagen gestorneerd.


Ik bedoelde inderdaad de storno door administratieve reden, dus binnen de 30 dagen. Dit is dus ook 24 uur positief?
Verder vind ik het vreemd dat de europese incasso al binnen 5 dagen gestorneerd wordt en de normale incasso binnen 30 dagen. Doordat veel afschrijvingen rond de 1e van de maand plaatsvinden, geeft de 30 dagen optie de mogelijkheid om mijn saldo per 23e aan te zuiveren, wanneer mijn salaris wordt gestort. Echter met de europese incasso's gaat dit dus gigantische problemen geven m.a.w. veel incasso's zullen worden teruggestort, met de gevolgen van dien.\
Badge +1
Hallo Stefan en NLTeddy,

Ik heb jullie vragen voorgelegd aan de productmanager en onderstaande antwoorden ontvangen.


Is '24 uur' wel een harde eis?
Het komt er in de praktijk toch op neer dat je om 23:59 uur 2 minuten lang geen negatief saldo hebt? 😕


Op dit moment houden we de 24 uur aan omdat onze systemen de debetstanden niet realtime scannen. Het is zo dat er elke nacht tussen 00:00 een 03:00 uur een update in onze systemen plaatsvindt die alles bijwerkt. Om zeker te zijn dat alles op een juiste manier wordt meegenomen, houden we de 24- uurs eis aan.

[color=black]Nieuwe Mijn SNS omgeving[/color]
Op dit moment werken we aan de functionaliteit om binnen Mijn SNS realtime weer te geven hoeveel dagen je op dat moment roodstaat. Je kunt dan dus binnen Mijn SNS precies zien hoeveel dagen je roodstaat. Hierbij gaan we er ook voor zorgen dat onze systemen realtime updates uitvoeren. Dit betekent dat je dan inderdaad maar 1 moment binnen die 90 dagen een positief saldo moet hebben. De 24-uurs eis zal op dat moment ook komen te vervallen. We verwachten deze nieuwe functionaliteit dit jaar nog te lanceren.


Ik bedoelde inderdaad de storno door administratieve reden, dus binnen de 30 dagen. Dit is dus ook 24 uur positief?


Bij een incasso controleren wij gedurende de werkdag of je een positief saldo op je rekening hebt. Op het moment dat wij dit controleren, moet je een positief saldo hebben of binnen je bestedingsruimte zitten. Is dat niet het geval en is er sprake van ongeoorloofde roodstand of een saldotekort, dan kan het zijn dat wij na 30 dagen de incasso storneren. De 24-uurs regel is hier dus niet van toepassing.

Bij een incasso controleren wij gedurende de werkdag of je een positief saldo op je rekening hebt. Op het moment dat wij dit controleren, moet je een positief saldo hebben of binnen je bestedingsruimte zitten. Is dat niet het geval en is er sprake van ongeoorloofde roodstand of een saldotekort, dan kan het zijn dat wij na 30 dagen de incasso storneren. De 24-uurs regel is hier dus niet van toepassing.


M.a.w. als mijn saldo om 11.00 uur op ik zeg bijvoorbeeld dinsdag weer positief is en jullie hebben bijvoorbeeld die dinsdag om 10.00 uur gekeken (toen was deze dus nog niet positief). Dan kijken julile de volgende dag weer en als ik dan saldo opneem en daarna gaan er incasso af en ik sta dus weer rood, dan heb ik volgens jullie waarnemingen geen positief saldo gehad? Terwijl ik in de tussentijd al wel 24 uur positief heb gestaan,
Hoi Teddy,

SNS kan een incasso automatisch storneren. Dit gebeurt om administratieve redenen. Door een incasso kun je als klant namelijk boven de toegestane limiet op de rekening komen. Dit is inclusief de roodstand. Stel, je hebt een roodstand van 2000 euro. Door een incasso kom je buiten die 2000 euro te staan. Is dit binnen 30 dagen niet aangevuld, dan draait SNS de betaling terug; wij storneren dan de incasso.

De 24-uurs regel is niet van toepassing op een automatische stornering van een incasso. De 24-uurs regel heeft alleen te maken met de afspraak voor SNS Betalen, dat de rekeninghouder minimaal 24 uur per 90 dagen moet zorgen voor een positief saldo.
Hoi Teddy,

SNS kan een incasso automatisch storneren. Dit gebeurt om administratieve redenen. Door een incasso kun je als klant namelijk boven de toegestane limiet op de rekening komen. Dit is inclusief de roodstand. Stel, je hebt een roodstand van 2000 euro. Door een incasso kom je buiten die 2000 euro te staan. Is dit binnen 30 dagen niet aangevuld, dan draait SNS de betaling terug; wij storneren dan de incasso.

De 24-uurs regel is niet van toepassing op een automatische stornering van een incasso. De 24-uurs regel heeft alleen te maken met de afspraak voor SNS Betalen, dat de rekeninghouder minimaal 24 uur per 90 dagen moet zorgen voor een positief saldo.


Beste Nanda,

ik kan niet rood staan op mijn rekening, heb een kredietlimiet van 0 euro. Echter kan het wel gebeuren dat automatische incasso's na 30 dagen ivm administratieve redenen worden gestorneerd, Dit gebeurd als het saldo binnen de 30 dagen niet positief is. Ik heb dit namelijk al eens meegemaakt. Oook doordat ik toen niet 24 uur een positief saldo had,  zijn er incasso's terug gestort. Een van je collega's zei dat de rekening door jullie gecheckt wordt op een positief saldo. zie de reacties in deze topic,. 

Waar moet ik nou van uit gaan, ik heb dus geen kredietlimite op mijn rekening. Ik kan altijd pinnen tot 0,-  daarna vinden dus nog wel incasso's plaats.

Groet,

Theo
Reputatie 3
Badge +1
Hi Teddy, we schrijven de incasso af bij de rekeninghouder (ook bij te weinig saldo). We checken dagelijks of de klant voldoende bestedingsruimte heeft in een periode van 30 dagen. Is dat niet het geval; dan storneren wij de incasso.
Hi Teddy, we schrijven de incasso af bij de rekeninghouder (ook bij te weinig saldo). We checken dagelijks of de klant voldoende bestedingsruimte heeft in een periode van 30 dagen. Is dat niet het geval; dan storneren wij de incasso.


Maar wat. als mijn saldo om 11.00 uur op ik zeg bijvoorbeeld dinsdag weer positief is en jullie hebben bijvoorbeeld die dag om 10.00 uur gekeken (toen was deze dus nog niet positief). Dan kijken julile de volgende dag weer en als ik dan saldo opneem en daarna gaan er incasso af en ik sta dus weer rood, dan heb ik volgens jullie waarnemingen geen positief saldo gehad? Terwijl ik in de tussentijd al wel 24 uur positief heb gestaan,
Hi Teddy, we schrijven de incasso af bij de rekeninghouder (ook bij te weinig saldo). We checken dagelijks of de klant voldoende bestedingsruimte heeft in een periode van 30 dagen. Is dat niet het geval; dan storneren wij de incasso.


Maar wat. als mijn saldo om 11.00 uur op ik zeg bijvoorbeeld dinsdag weer positief is en jullie hebben bijvoorbeeld die dag om 10.00 uur gekeken (toen was deze dus nog niet positief). Dan kijken julile de volgende dag weer en als ik dan saldo opneem en daarna gaan er incasso af en ik sta dus weer rood, dan heb ik volgens jullie waarnemingen geen positief saldo gehad? Terwijl ik in de tussentijd al wel 24 uur positief heb gestaan,


Hoi Teddy,

We doen ons uiterste best om je vraag naar tevredenheid te beantwoorden. Ik merk aan dit gesprek dat onze geplaatste antwoorden niet aan je verwachting voldoen. Dat vind ik erg jammer. Hieronder plaatsen we, aan de hand van een fictieve situatie, onze laatste reactie in deze thread. We hopen zo duidelijkheid te geven over dit onderwerp.

Situatie:
DAG 1 10.00 SNS Bank checkt
DAG 1 11.00 de klant heeft positief saldo

DAG 2 09.00 de klant neemt saldo op
DAG 2 10.00 SNS Bank checkt

In deze situatie is het mogelijk dat deze klant onvoldoende saldo heeft om de incasso te kunnen betalen. Nogmaals, dit heeft niets met 24 uur positief staan te maken. Het gaat er hier om of je voldoende saldo hebt om je automatische incasso te kunnen betalen.

Ter vergelijking: als deze klant op DAG 2 om 10.00 uur naar de supermarkt gaat voor boodschappen, terwijl om 09:00 een laptop is gekocht, zal de klant ook te weinig saldo hebben voor de boodschappen.

En omgekeerd: als de SNS Bank op DAG 2 om 09.00 uur zou incasseren en de klant om 10:00 uur in de supermarkt staat, dan kan de klant niet pinnen voor de boodschappen.
Hoi ik heb een vraag en heb met spoed antwoord nodig,

mijn geld staat maandag as op mijn bank. en o maandag moet ik ook positief staan wat kan ik nu doen?!?!

is er een mogelijkheid om te voorkomen dat me krediet gestopt word!!!

gr kev
Badge +1
Hoi kevs.c,

Welkom op de community. Ik zie dat je dezelfde vraag in drie verschillende topics hebt gesteld. Voor het overzicht heb ik je eigen topic verwijderd. Ik begrijp dat je hiervan schrikt. Als je snel antwoord wil op je vraag, dan kun je het beste bellen met onze klantenservice: 030 - 633 30 00. Zij zijn nog tot 17.00 uur vandaag te bereiken.

Reageer