SNS

Premieberekening inboedelverzekering verschilt per huisnummer

  • 28 augustus 2015
  • 54 Reacties
  • 20577 Keer bekeken


Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

54 reacties

Badge +1

 

Maar ook kenmerken van het huishouden wegen mee in de premiebepaling. Die kenmerken van huishoudens variëren per huisnummer (en daarmee huisnummertoevoeging).

 

Deze zin begrijp ik niet helemaal. Volgens mij staat huishouden voor de samenstelling van de bewoner(s) (met kinderen, honden, katten, een privé collectie van Rembrandts etc).

Dus de kosten die voortvloeien uit de samenstelling van het huishouden is een component die los staat van ‘type woning’.

En hier hebben we nu misschien de kern van het probleem. Het lijkt erop dat een woning-type geannoteerd met het huishouden dat daarin werd gevoerd, vanwege historische redenen. Dit is een zeer onlogische benadering. 

Het heeft wel weg van het probleem wat je kunt krijgen als je net bent verhuisd naar een adres waar wanbetalers hebben gewoond. Dan kun je bijna geen telefoonabonnement/verzekering afsluiten etc., omdat het adres besmet (geannoteerd) is met wat in het verleden zich daar heeft afgespeeld. Bepaalde zaken moet je niet aan een adres koppelen maar aan personen.

Al kan dat laatste ook weer verkeerd uitpakken. B.v. in Amerika kun je als je aanspraak hebt moeten maken op je opstalverzekering vanwege een tornado en je besluit naar NY te verhuizen (buiten tornado-gevaarzone), in éénkeer geen nieuwe opstalverzekering afsluiten want JIJ bent een risico, i.p.v. de staat/plaats is een risico.

Zoals Eva al aangaf, het data-model moet zeer goed doordacht zijn en verschillende aspecten moeten van de kostenopbouw die in het verleden aan een adres zijn gekoppeld moeten te herleiden zijn en bijbehorende aspecten moeten bij opnieuw benaderen van de data opnieuw gewogen kunnen worden (en eventueel buitenbeschouwing gelaten kunnen worden).

Het is te hopen dat het datamodel dat de SNS hanteert volledig genoeg is en dat de nieuwe tooling daar efficiënt (en betrouwbaar: geen onderscheid tussen gelijke woningen) mee kan omgaan. Is het data model onvolledig, dan wordt het de komende jaren ook niet opgelost met nieuwere tools.

Beste@BigBen 

Onlangs heb ik in mijn antwoorden aan@Eva van Goor excuses aangeboden voor de gang van zaken. We  begrijpen dat de bewuste tools op zich hebben laten wachten en staan open voor verbeterpunten. Vandaar dat ik Eva liet weten: 

Dank voor je aardige bericht, ik begrijp dat de communicatie over de premieberekening tool(s ) niet de schoonheidsprijs verdient. In je antwoord sla je de spijker op de kop: ‘steeds een nieuwe datum voor een oplossing noemen die dan steeds zonder verdere uitleg wordt doorgeschoven.’  Door intern naar concrete data en informatie te vragen, probeer ik  vaagheid en miscommunicatie te voorkomen. Het spijt me dat het in dit topic niet helemaal gelukt is,  ik hecht veel waarde aan eerlijke en heldere antwoorden en houd de livegang van de tools persoonlijk in de gaten.  

Als je een nieuw verbeterpunt hebt@BigBen, dan hoor ik graag van je. Voor wat betreft de online tools om premies te berekenen, zijn we (na 4 jaar) volgens mij goed op de hoogte van de wensen van onze klanten.  

Tsja, ik hou me al heel lang in, maar nu je zo persoonlijk wordt, moet ik wel reageren. Ik (wij klanten) hebben totaal niets aan wat jij vindt, wilt, doet of wat dan ook. We spreken hier de SNS aan, dus trek dat svp niet steeds naar je toe en speel dan zeker niet steeds de beledigde.

Ik voel me nl beledigd door je bijdrage in tekst en de daarin gebruikte toonzetting.

Je probeert een zeer onjuiste handelswijze van de SNS goed te praten. Als je willens en wetens ruim 4jr lang onjuiste info verstrekt/ onjuiste tarieven hanteert, dan klopt er iets niet. Als een klant je er op wijst en je toegeeft dat het anders moet (zelfs in een gesprek met die klant) en doet dan toch niets…. 

Tsja, dan heb je in ieder geval mijn begrip volledig verspeeld als bedrijf.

Groet,

Ben :sunglasses:

PS en begin nu niet opnieuw mij de les te lezen.

PS2 Zo, toch een mooi verbeterpunt zou ik zeggen.

 

Beste@Koos ,

De manier waarop we de premie vaststellen komt immers in een van de eerste antwoorden van SNS duidelijk naar voren:

  • Om de premie van onze inboedelverzekering zo goed mogelijk af te stemmen op de situatie van de klant, kijken wij naar het type woning (o.a. oppervlakte, inhoud en WOZ-waarde) en waar het huis gelegen is (onder andere in verband met de kans op inbraak). Maar ook kenmerken van het huishouden wegen mee in de premiebepaling. Die kenmerken van huishoudens variëren per huisnummer (en daarmee huisnummertoevoeging). 

Ik heb toch het idee dat Eva meer dan duidelijk heeft gemaakt dat hierin geen logica valt te ontdekken. Al deze argumenten zijn immers in haar onderzoek naar voren gekomen en als niet ter zake doend afgeserveerd.

Verbeterpunten genoeg, zou ik zeggen.

Reputatie 5
Badge +4

Beste allemaal,

Het lijkt me niet nuttig of de bedoeling om een topic van 4 jaar (geleden) te ontleden en te herhalen. Destijds is Eva uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek bij SNS. Dat kan soms heel handig en verhelderend zijn en die mogelijkheid bestaat altijd: als klanten onze hulp nodig hebben, dan helpen we graag.

Daarnaast is het goed om te weten dat premies door allerlei omstandigheden worden beïnvloed. Bovendien doen we het nog niet zo slecht: hier kun je reviews lezen van klanten van Independer over de Woonverzekering van SNS. Omdat ik inhoudelijk geen verbeterpunten heb ontvangen, kunnen we dit topic afronden. Wanneer de nieuwe tool om premies te berekenen live gaat, dan laat ik het graag in een nieuw topic weten.