SNS

SNS & naam/nummer controle bij overboeken

  • 8 februari 2017
  • 25 Reacties
  • 7711 Keer bekeken

Petitie
Campagne Opgelicht?!: banken voeren naam/nummer-check in!
Betaalvereniging Nederland maakt vanavond om 21:25 uur in Opgelicht?! bekend dat de banken dit jaar nog de IBAN-Naam Check gaan invoeren. Hiermee wordt de wens vervuld van de 40.000 mensen die de petitie van Opgelicht?! voor invoering van naam/rekeningnummer-controle steunden.

De IBAN-Naam Check houdt in dat bij een overboeking gecheckt wordt of de ingevulde naam matcht met het ingevulde IBAN-nummer. Als er geen match is, dan krijgt de gebruiker een waarschuwing. Opgelicht?! maakt zich al jaren hard voor dit onderwerp en startte in september 2016 een petitie die pleitte voor het invoeren van een naam/rekeningnummer-controle door banken.

25 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren na de invoering van deze naam-nummer controle, voordat er een nieuwe petitie wordt gestart waarin mensen weer voor de afschaffing pleiten van deze controle. Reden: te veel betalingen worden geweigerd omdat de naam niet voldoende overeenkomt, waardoor duizenden mensen ineens met een onbedoelde betalingsachterstand zitten (met alle gevolgen van dien)...
Ik neem aan dat er alleen wordt gevraagd: Bedoelt u B.E.G. Unstigde?
waarop je simpel Ja of Nee kunt beantwoorden. Ja, het kost één extra stap in de procedure. Maar vergeleken met de vele stappen die er overal rond veiligheid worden gezet een peuleschil - of liever een bananenschil, waar criminelen kunnen uitglijden.
Reputatie 4
Badge +1
Hier meer informatie, in het artikel wordt gesproken over "dit najaar" .

https://tweakers.net/nieuws/121011/nederlandse-banken-voeren-dit-jaar-naamcheck-in-om-fraude-tegen-te-gaan.html
Reputatie 3
Badge +1
Ik neem aan dat er alleen wordt gevraagd: Bedoelt u B.E.G. Unstigde?
waarop je simpel Ja of Nee kunt beantwoorden. Ja, het kost één extra stap in de procedure. Maar vergeleken met de vele stappen die er overal rond veiligheid worden gezet een peuleschil - of liever een bananenschil, waar criminelen kunnen uitglijden.

Aha, dat betekent dat mijn naam gekoppeld aan mijn rekeningnummer bij elke bank (anders dan mijn SNS bank) in een database komt te staan. Eerlijk gezegd vertrouw ik al die andere banken niet dat ze op een goede manier omgaan met mijn gegevens. Ik ben ook niet van plan om hiervoor toestemming te geven aan SNS bank om dit gegeven te delen met andere banken in NL, laat staan daarbuiten!

Aha, dat betekent dat mijn naam gekoppeld aan mijn rekeningnummer bij elke bank (anders dan mijn SNS bank) in een database komt te staan. Eerlijk gezegd vertrouw ik al die andere banken niet dat ze op een goede manier omgaan met mijn gegevens. Ik ben ook niet van plan om hiervoor toestemming te geven aan SNS bank om dit gegeven te delen met andere banken in NL, laat staan daarbuiten!
Als jij dat straks particulier kunt tegenhouden, dan doet dat de gemiddelde marktplaats-oplichter ook en dan zijn we niets op geschoten. Dus je kunt er niet aan ontsnappen Stefan!

Uit hierboven aangehaald artikel:
Als een klant bij een overschrijving een naam en rekeningnummer invult, wordt gecontroleerd of de ingevulde naam overeenkomt met de naam die bij de bank bekend is. Er wordt niets gezegd over het geval dat de naam NIET bekend is. Ik kan me zo voorstellen dat Equens hierbij een centrale rol gaat spelen. Heeft de bank de gegevens niet in cache staan dan een direct verzoek naar Equens voor de controle en het resultaat wordt (bij positief) toegevoegd aan de cache. Anders moet elke bank een service opzetten voor nummer-naam-controle.

Als een klant bij een overschrijving een naam en rekeningnummer invult, wordt gecontroleerd of de ingevulde naam overeenkomt met de naam die bij de bank bekend is. ... Het systeem werkt alleen bij Nederlandse ibans. Dus alleen Nederlandse banken?

P.S.
Heeft de SNS deze ontwikkeling ook begroot in haar IT budget? Zo niet dan kunnen we veel toegezegde topics wel vergeten dit jaar.
Badge +1
Goedemiddag allemaal,

Logisch dat jullie naar aanleiding van de Opgelicht?!-uitzending vragen hebben over de IBAN-Naam Check. De belangrijkste zaken voor jullie op een rijtje:

- Rabobank voert de IBAN-Naam Check in het 2e kwartaal van 2017 in. Andere banken volgen daarna.
- Betalingen worden realtime gecontroleerd zonder dat de privacy in het geding is.
- Je krijgt een waarschuwing te zien wanneer de naam afwijkt van de naam zoals die voor de ingevoerde IBAN bekend is.

Naast de IBAN-Naam Check introduceren we in de 1e helft van 2017 een extra hulpmiddel voor het adresboek. Je wordt daarmee gewaarschuwd als je geld probeert over te maken naar een contact dat al 15 maanden niet is gebruikt.

Ik neem aan dat er alleen wordt gevraagd: Bedoelt u B.E.G. Unstigde?
waarop je simpel Ja of Nee kunt beantwoorden.

Hoi Koos,

De IBAN-Naam Check is niet een volledige naam-nummercontrole zoals de Postbank die voor interne overboekingen deed. De IBAN-Naam Check controleert bij het invoeren van een overboeking de naam bij het IBAN-rekeningnummer van de begunstigde. Je krijgt een waarschuwing te zien als de naam afwijkt van de naam zoals die voor de ingevoerde IBAN bekend is.

voordat er een nieuwe petitie wordt gestart waarin mensen weer voor de afschaffing pleiten van deze controle. Reden: te veel betalingen worden geweigerd omdat de naam niet voldoende overeenkomt. Eerlijk gezegd vertrouw ik al die andere banken niet dat ze op een goede manier omgaan met mijn gegevens. Ik ben ook niet van plan om hiervoor toestemming te geven aan SNS bank om dit gegeven te delen met andere banken in NL, laat staan daarbuiten!
Hallo Stefan,

Goed dat je dit punt aanhaalt. Door nieuwe technieken, snelle koppelingen en slimme algoritmen kunnen betalingen nu worden gecontroleerd zonder dat dit vertraging oplevert in het betalingsverkeer en zonder dat de privacy in het geding is. Je houdt hier zelf de controle over.
Wat ik vreemd vind is de niet-consistente standpuntbepaling van de Nederlandse banken.
Terwijl jaren werd beweerd dat IBAN naamcheck te duur is voor een niet zo groot probleem , wordt het nu ineens op vrij korte termijn uitgevoerd.
De invoering van IBAN vindt zijn grondslag in het Europese bankenstelsel. Ik verneem nu niets over invoering van de IBAN naamcheck in andere Europese landen.
@Tibor c.s.

Door nieuwe technieken, snelle koppelingen en slimme algoritmen kunnen betalingen nu worden gecontroleerd zonder dat dit vertraging oplevert in het betalingsverkeer en zonder dat de privacy in het geding is.

Dus geheel autonoom zonder privacy schendingen. Lijkt me heel goed. Kun je iets (laten) zeggen over de architectuur? (Bv. iets als bij het invoeren van een overboeking van Rabobankrekeninghouder naar SNSrekeninghouder stuurt de Rabobank een bericht naar de SNSbank met rekeningnummer en vermelde tenaamstelling. SNS reageert terug met 'Geen match', 'verbeter voorstel' of 'OK').
Je houdt hier zelf de controle over.
Deze uitspraak snap ik niet. Kun je dit toelichten? Bedoel je dat iedere rekeninghouder zelf kan aangeven of je wilt meewerken aan zo'n rekening-tenaamstelling toets, of bedoel je wat anders?
Wat ik vreemd vind is de niet-consistente standpuntbepaling van de Nederlandse banken.
Terwijl jaren werd beweerd dat IBAN naamcheck te duur is voor een niet zo groot probleem , wordt het nu ineens op vrij korte termijn uitgevoerd.
De invoering van IBAN vindt zijn grondslag in het Europese bankenstelsel. Ik verneem nu niets over invoering van de IBAN naamcheck in andere Europese landen.

Axasjaak, elk bedrijf (of bedrijfstak) probeert kosten te vermijden met lobbyen en/of bagatelliseren van problemen. Alleen politici vallen soms van hun stoel bij inconsistent gedrag/uitspraken, maar dat wordt ook al weer zeldzamer. We leven in een lobby-cultuur en als je geen vuist kunt maken kun je nog proberen via sociale media (rond verkiezingstijd) iets voor elkaar te krijgen.
Om met Rutte te spreken, wil je hier niet aan, dan rest je een emigratie naar Timboektoe, daar zijn dit soort problemen niet.
Badge +1
Goedemorgen Axasjaak & eRik19,

Jullie vragen en opmerkingen leg ik voor aan de specialisten die zich bezig houden met de IBAN-Naam Check. Uiteraard klop ik weer aan als ik een reactie heb.
Goede zaak om de naam & nummer controle weer in te voeren! Zou voor zover ik weet weinig extra moeten kosten gezien de digitalisering van alles en nog wat en het zou veel per ongeluk foutieve overboekingen en alle problemen die dat ten gevolge heeft, simpel moeten voorkomen. Vroeger werkte de naam-nummer controle prima. Met IBAN zou die controle net zo goed moeten kunnen werken. Kom, op, ICT folks... Da's echt niet zo moeilijk om dat weer in ere te herstellen? 😉
... Enneh... Een van de kerntaken van een bank is, lijkt mij, om dit weer mogelijk te maken. Net als de mogelijkheid om geld te storten bij je eigen bank (maar dat is een ander topic) 😉
... Nabrander op mijn vorige opmerking: het kan toch niet zo zijn dat er bij de invoering van het IBAN op Europees niveau niet gesproken is over het Nederlands systeem van naam / nummer controle???

Hoe is IBAN op de huidige manier van foutief werken mogelijk geworden dan? .... Wie is daarvoor verantwoordelijk???
Reputatie 3
Badge +1
Voor zover ik me kan herinneren had alleen de postbank een naam-nummer controle. Dat kwam omdat er geen 11-proef of een ander controlemechanisme in het postbank rekeningnummer zat, waardoor een tikfout meteen tot een foute overboeking leidt.

Dus van een 'Nederlands systeem voor naam-nummer controle' is nooit sprake geweest.
Badge +1
Goedemiddag,

De IBAN-Naam Check is ontwikkeld door RaboBank en de andere banken in Nederland gaan dit systeem gebruiken. Het IBAN blijft leidend voor de overboeking. Bij de verwerking houdt de bank geen rekening met de naam. Wat Nederlandse banken nu extra gaan doen, is dat zij de IBAN-Naam Check invoeren waarmee een klant bij een online overboeking zelf de naam van de begunstigde kan controleren. De IBAN-Naam Check wordt een standaard onderdeel van internetbankieren en mobiel bankieren. Het is geen aparte app of apart programma, alle klanten van banken doen automatisch mee (weigeren is niet mogelijk).

Door nieuwe technieken, snelle koppelingen en slimme algoritmen kunnen betalingen direct worden gecontroleerd zonder dat dit zoals gezegd vertraging oplevert in het betalingsverkeer en zonder dat de privacy in het geding is. Hoe dit controleren precies gaat, kunnen we niet zeggen. Het is erg ingewikkeld en bovendien maak je criminelen daarmee ook wijzer dan nodig.
SNS verwachten eind dit jaar de IBAN-Naam Check in te voeren voor mobiel- en internetbankieren.
https://www.snsbank.nl/particulier/oversns/pers-en-nieuwsberichten/nieuwsberichten/innovatieve-check-van-naam-bij-iban.html
De vraag:
Is het niet mogelijk om de naam van de rekeninghouder en het rekeningnr. te controleren voordat er geld overgemaakt word ?

In deze wereld waarin alle gegevens gekoppeld en gecontroleerd worden is het toch raar dat er geld overgemaakt word op basis van alleen een simpel nummer ???


Ja, ook hier een geval van geld overgemaakt (2 keer) en de laatste keer niks ontvangen.
Op Naam, woonplaats of rekeningnr is verder niks terug te vinden...

Is het dan ook niet mogelijk om via de bank een naam en adres te krijgen?
Het kan toch niet zo zijn dat de oplichter beschermd wordt, en dus misdaad loont!


ps. Ik ben op de hoogte van 'aangifte doen' en het 'geen eigen rechter mogen spelen'...
Ik ben het hier ook wel mee eens. Ik geloof zelfs dat dit vroeger wel gebeurde of dat sommige banken dit wel deden of nog steeds doen.

Ik denk ook dat dit een hele hoop fraude tegen kan gaan en dan bijv. alleen op achternaam controleren.

Zo kan je ook het geld goed overmaken zonder een typefout te maken in 1 van de cijfers wanneer je iets per ongeluk verkeerd hebt gelezen.
Ik ben het hier ook wel mee eens. Ik geloof zelfs dat dit vroeger wel gebeurde of dat sommige banken dit wel deden of nog steeds doen.
Klopt. Vroeger werd het wel gedaan, maar dat is in de loop dan de tijd veranderd i.v.m. de wet op de privacy. Nu wordt het m.i.v. 25 mei 2018 nog een stuk strenger, dus ik denk dat dit geen soelaas biedt. Helaas is het zo dat de crimineel op dit moment nog steeds beschermd wordt, maar dat ligt aan de wet op de privacy. Banken hebben zich daar ook aan te houden en het is alleen maar toegestaan om gegevens te verstrekken als er een gerechtelijk bevel ligt. Dus aangifte doen is, hoewel daar de ervaringen ook wisselend zijn, nog steeds belangrijk. En dan maar hopen dat er ook daadwerkelijk iets mee gedaan wordt.
Er zijn al banken bezig met het opnieuw invoeren van naam-nummer controle, maar of dit hier dan helpt??. Het wordt al lastig als het van de ene bank naar de andere bank gestort wordt. Dat was in het verleden ook al zo.
Je zegt dat banken er al (weer) mee bezig zijn. Waar ligt dan het verschil met hetgeen dat niet meer mag?

Zo kan je ook het geld goed overmaken zonder een typefout te maken in 1 van de cijfers wanneer je iets per ongeluk verkeerd hebt gelezen.

Dit is niet mogelijk. Een IBAN-nummer heeft een interne controle (controlegetal na de landafkorting) waardoor het fout typen van 1 cijfer nooit een geldig banknummer kan opleveren. Je zult er minstens twee fouten in moeten maken die elkaar precies opheffen. De techneuten hier weten vast beter of die kans reeel is.

Die privacy-kwestie is wel interessant. Je zegt dat de crimineel wordt beschermd. Dat is natuurlijk niet waar, want hij / zij krijgt dezelfde bescherming als het slachtoffer. Helaas heb je daar in dit geval niets aan... Het alternatief zou immers zijn dat iedereen als potentiele crimineel wordt behandeld.
Je zegt dat banken er al (weer) mee bezig zijn. Waar ligt dan het verschil met hetgeen dat niet meer mag?
Vroeger werd wel aan degene die verkeerd overgeboekt had informatie verstrekt omtrent de rekeninghouder die ten onrechte een bedrag had ontvangen. Ook al had de naam-nummercontrole die er toen was gefaald. Beroepshalve heb ik daar een aantal keren mee te maken gehad. Al is dat wel al lang geleden en bij een andere bank.
Tegenwoordig krijg je dergelijke informatie niet meer zomaar. Ook naam-nummercontrole wordt momenteel niet meer toegepast. Een aantal banken zijn daar wel weer mee bezig om het opnieuw in te voeren, maar gelet op de meest recente wijzigingen in de wet op de privacy zal ook daar nog wel wat aan gesleuteld moeten worden om dat goed afgedekt te krijgen. Daarnaast is het erg lastig om het goed in werking te krijgen voor alle banken waar je mee te maken hebt bij het overmaken van geld. Intern is naam-nummercontrole wel te regelen. Maar banken mogen onderling niet zomaar (naam)gegevens aan elkaar verstrekken over hun klanten. Willen dat waarschijnlijk zelf ook niet. Dus als jij via SNS bijvoorbeeld naar een ander die bij bijvoorbeeld ING, ABN-AMRO of RABO een rekening heeft lopen, iets overmaakt, dan loop je de kans dat het toch fout gaat. Banken kunnen dat onderling wel oplossen door eigenhandig een naam-nummercontrole toe te passen als het geld bij hen ontvangen wordt. Klopt dat niet dan kan er bijvoorbeeld contact opgenomen worden om te verifiëren of er sprake is van een juiste danwel onjuiste boeking. Of men spreekt af dat het geld gewoon wordt teruggeboekt bij een onjuiste naam-nummercontrole. Het is dan ook aan de banken om dit met elkaar af te stemmen. Voor zover ik begrepen heb is een aantal banken daar mee bezig om te onderzoeken of dit ingevoerd kan worden. Dus enerzijds mag je niet zomaar gegevens verstrekken, anderzijds zijn er nog wel mogelijkheden om het zonder al teveel gevoelige informatie los te laten het in te voeren.

Zo kan je ook het geld goed overmaken zonder een typefout te maken in 1 van de cijfers wanneer je iets per ongeluk verkeerd hebt gelezen.

Dit is niet mogelijk. Een IBAN-nummer heeft een interne controle (controlegetal na de landafkorting) waardoor het fout typen van 1 cijfer nooit een geldig banknummer kan opleveren. Je zult er minstens twee fouten in moeten maken die elkaar precies opheffen. De techneuten hier weten vast beter of die kans reeel is.

Die privacy-kwestie is wel interessant. Je zegt dat de crimineel wordt beschermd. Dat is natuurlijk niet waar, want hij / zij krijgt dezelfde bescherming als het slachtoffer. Helaas heb je daar in dit geval niets aan... Het alternatief zou immers zijn dat iedereen als potentiele crimineel wordt behandeld.

Fijn om te weten..bedankt voor deze info..dit wist ik eigenlijk nog niet. Ja, ik had er wel eens van gehoord, maar wist niet dat het op deze manier zo opging.
Je zegt dat banken er al (weer) mee bezig zijn. Waar ligt dan het verschil met hetgeen dat niet meer mag?
Vroeger werd wel aan degene die verkeerd overgeboekt had informatie verstrekt omtrent de rekeninghouder die ten onrechte een bedrag had ontvangen. Ook al had de naam-nummercontrole die er toen was gefaald. Beroepshalve heb ik daar een aantal keren mee te maken gehad. Al is dat wel al lang geleden en bij een andere bank.
Tegenwoordig krijg je dergelijke informatie niet meer zomaar. Ook naam-nummercontrole wordt momenteel niet meer toegepast. Een aantal banken zijn daar wel weer mee bezig om het opnieuw in te voeren, maar gelet op de meest recente wijzigingen in de wet op de privacy zal ook daar nog wel wat aan gesleuteld moeten worden om dat goed afgedekt te krijgen. Daarnaast is het erg lastig om het goed in werking te krijgen voor alle banken waar je mee te maken hebt bij het overmaken van geld. Intern is naam-nummercontrole wel te regelen. Maar banken mogen onderling niet zomaar (naam)gegevens aan elkaar verstrekken over hun klanten. Willen dat waarschijnlijk zelf ook niet. Dus als jij via SNS bijvoorbeeld naar een ander die bij bijvoorbeeld ING, ABN-AMRO of RABO een rekening heeft lopen, iets overmaakt, dan loop je de kans dat het toch fout gaat. Banken kunnen dat onderling wel oplossen door eigenhandig een naam-nummercontrole toe te passen als het geld bij hen ontvangen wordt. Klopt dat niet dan kan er bijvoorbeeld contact opgenomen worden om te verifiëren of er sprake is van een juiste danwel onjuiste boeking. Of men spreekt af dat het geld gewoon wordt teruggeboekt bij een onjuiste naam-nummercontrole. Het is dan ook aan de banken om dit met elkaar af te stemmen. Voor zover ik begrepen heb is een aantal banken daar mee bezig om te onderzoeken of dit ingevoerd kan worden. Dus enerzijds mag je niet zomaar gegevens verstrekken, anderzijds zijn er nog wel mogelijkheden om het zonder al teveel gevoelige informatie los te laten het in te voeren.

Duidelijk verhaal..bedankt voor de respons.
Badge +2
Goedemorgen TweedeKans,

Je opmerking heb ik verplaatst naar een bestaand topic waarin we het hebben over de IBAN-Naam Check. Ik denk dat dit aansluit bij de de vraag die je stelt. Je geeft aan dat je geld hebt overgemaakt maar niets hebt ontvangen. Gaat het hierbij om een aankoop via een webwinkel of heb je iets gekocht via Marktplaats? Misschien heb je naar aanleiding van je ervaring tips voor de andere forumleden, zodat dit hen niet overkomt.

Sjaakie93, Bigmoose en Koos geven daarnaast een mooie uitleg over de gang van zaken. SNS verwacht in 1e helft van 2018 de IBAN-Naam Check in te voeren voor mobiel- en internetbankieren. Hier lees je er meer over en houden we je op de hoogte. Natuurlijk plaatsen we ook hier een bericht zodra dit mogelijk is.
@ Marijke, dank je wel.

Privacy is heden ten dage een gevoelig ding, en de aandacht daarvoor is ook niet verkeerd.

Ik ben mij er ook van bewust dat mensen die iets van mij willen kopen ook eerst mijn andere advertenties bekijken (om een indruk van mij te krijgen) en mijn facebook opzoeken.

Maar de controle van alleen een achternaam (bijvoorbeeld) en/of woonplaats maakt het voor een oplichter'tje' een stuk spannender...


De controle hoeft geeneens zichtbaar te zijn voor de rekeninghouder,
als er bij een foute overboeking het geld maar teruggehaald kan worden!

Dat het bij een correcte overboeking niet kan lijkt mij vanzelfsprekend,
zodra ik de track&trace code krijg zou ik de betaling ongedaan kunnen maken
en dat moeten we niet willen...

Reageer