SNS

SNS Zelf Beleggen stopt

  • 6 november 2015
  • 145 Reacties
  • 19615 Keer bekeken

  • Oud Moderator
  • 903 reacties
Per 1 juli 2016 stoppen we met SNS Zelf Beleggen. We brengen onze klanten hier vanaf 6 november per brief van op de hoogte. Op snsbank.nl/briefzb vind je meer informatie. Ook in dit topic geven we je meer achtergrond en kun je uiteraard je vragen stellen.

SNS heeft vorig jaar een nieuwe koers ingezet. We willen laten zien dat bankieren echt anders kan: eerlijker, menselijker en eenvoudiger. Normaler dus. In de toekomst richten we ons steeds meer op eenvoudige producten waarbij we onze klanten zoveel mogelijk ondersteunen. Met SNS Zelf Beleggen beleg je zelfstandig zonder onze hulp of begeleiding op de wereldwijde effectenbeurzen. SNS Zelf Beleggen past daarom niet binnen de nieuwe koers van SNS en daarom stoppen we met deze rekening.

Alternatief SNS Profiel Beleggen
We willen onze klanten eenvoudige producten bieden. Met meer ondersteuning vooraf en tijdens het gebruik van het product dan binnen de huidige beleggingsproducten. SNS Profiel Beleggen past in deze lijn. Het is een vorm van online vermogensbeheer. Je belegt met het risico dat bij je past. Met meer ondersteuning, eenvoud en gemak dan je gewend was bij SNS Zelf Beleggen. Het is een eenvoudig en transparant product. Meer informatie vind je hier.

Zelfstandig blijven beleggen
Dit kan niet langer bij ons. Je kunt natuurlijk wel gaan beleggen bij een andere bank of beleggingsonderneming. Verkoop dan eerst je beleggingen in Mijn SNS Beleggen of via de SNS Orderlijn. De transactiekosten voor je huidige portefeuille krijg je achteraf van ons terug. Je kunt je beleggingen ook overboeken naar een andere partij.

Is het wel ‘Heel Normaal’ om een beleggingsproduct te beëindigen?
Dat hebben wij ons natuurlijk ook afgevraagd. Van veel klanten weten we dat ze behoefte hebben aan eenvoud, gemak, overzicht en ondersteuning. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar we kiezen ervoor om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoeften van het grootste deel van onze klanten. En daarom stoppen we met SNS Zelf Beleggen. We begrijpen dat dat vervelend voor je is. Daarom doen we het zo zorgvuldig mogelijk. We geven je ruim de tijd om een goede keuze te maken. Vóór 1 juli 2016 ontvang je meerdere brieven hierover. En we staan natuurlijk voor je klaar bij onze Klantenservice en hier op SNS Community.

Wat is de toekomst van beleggen bij SNS?
SNS Profiel Beleggen is onze beleggingsrekening voor de toekomst, met meer ondersteuning en gemak. Dat is ook de reden dat we nu aangeven te stoppen met SNS Zelf Beleggen. Eerder dit jaar meldden we al te stoppen met SNS Basis Beleggen. Deze boodschap geldt niet voor overige producten waaronder de SNS Rendementhypotheek. Als er nog andere zaken veranderen, dan hoor je dat ruim op tijd, net zoals bij SNS Basis en Zelf Beleggen.

145 reacties

Wat bieden jullie om de klanten het zo goedkoop en makkelijk mogelijk te maken?
De transactiekosten voor je huidige portefeuille krijg je achteraf van ons terug. Zag ik staan.
Bijv. nieuw topic "stoppen SNS Zelf Beleggen"?
Und ....
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Heel jammer. Ik heb in andere discussies al geopperd dat dit er mogelijk aan zat te komen. Nu is het zo ver. :(
Ik beleg momenteel veel in ASN en SNS huisfondsen. Als ik in ASN fondsen zoals groenbeleggen en duurzaam aandelenfonds wil blijven beleggen, gaan de kosten voor mij fors omhoog bij de overstap naar ASN optimaalbeleggen. In mijn geval scheelt dat ongeveer een factor 3.
Heel jammer. Ik heb in andere discussies al geopperd dat dit er mogelijk aan zat te komen. Nu is het zo ver. :(
Ik beleg momenteel veel in ASN en SNS huisfondsen. Als ik in ASN fondsen zoals groenbeleggen en duurzaam aandelenfonds wil blijven beleggen, gaan de kosten voor mij fors omhoog bij de overstap naar ASN optimaalbeleggen. In mijn geval scheelt dat ongeveer een factor 3.

En als je naar profiel beleggen gaat?
Groet,
Ben 🆒
PS Ik heb er nauwelijks enige sjoegel van, maar wil graag er iets van begrijpen.
Wat bieden jullie om de klanten het zo goedkoop en makkelijk mogelijk te maken?
De transactiekosten voor je huidige portefeuille krijg je achteraf van ons terug. Zag ik staan.


Hi Ben,

Om de verkoopkosten te bepalen, gaan we steeds uit van de datum op de brief: de portefeuille die je op die datum had, mag je gratis verkopen. Dit kan op ieder moment tot aan de einddatum van 1 juli 2016. Ook als wij die portefeuille verkopen op 1 juli 2016, betaal je daarvoor geen kosten. Een dag nadat je beleggingen zijn verkocht, krijg je je kosten terug op je SNS Zelf Beleggen. Je ziet dit op je afschrift.

@Stefan Ik snap dat het vervelend is dat de kosten voor jou omhoog gaan, als je overstapt naar ASN Optimaalbeleggen. Wij hebben geen invloed op de kostenstructuur van ASN Optimaalbeleggen.
Vooropgesteld: ik ben een nitwit op beleggingsgebied.
Maar puur logisch geredeneerd: als je belegt in fondsen, zitten daar fondsbeheerders op. Er zijn dus experts bezig die fondsen optimaal te laten renderen binnen de randvoorwaarden.
Waar is verdere begeleiding dan nog voor nodig? Het lijkt op "dubbelop", en dat moet natuurlijk worden betaald....
Reputatie 3
Badge +1
Heel jammer. Ik heb in andere discussies al geopperd dat dit er mogelijk aan zat te komen. Nu is het zo ver. :(
Ik beleg momenteel veel in ASN en SNS huisfondsen. Als ik in ASN fondsen zoals groenbeleggen en duurzaam aandelenfonds wil blijven beleggen, gaan de kosten voor mij fors omhoog bij de overstap naar ASN optimaalbeleggen. In mijn geval scheelt dat ongeveer een factor 3.

En als je naar profiel beleggen gaat?
Groet,
Ben 🆒
PS Ik heb er nauwelijks enige sjoegel van, maar wil graag er iets van begrijpen.

Hi Ben,
Om te beginnen is Profiel beleggen geen slecht product. De servicekosten zijn fors hoger dan bij zelf beleggen (0,5% t.o.v. gemiddeld 0,13%), maar de fondskosten (waar Koos op doelt) zijn weer laag (0,3% t.o.v. gemiddeld 0,95%). Daarom was ik al begonnen met Profiel beleggen. Ik vind dat je pas een oordeel mag hebben als je het ook hebt geprobeerd!
Maar met profielbeleggen is de keuzevrijheid zeer beperkt. Na het bepalen van je risicoprofiel, kun je beleggen in 1 fonds. Als je in een ander fonds wilt beleggen, moet je opnieuw de vragen invullen op basis waarvan opnieuw wordt berekend hoeveel risico je bereid bent te nemen en dan mag je weer in 1 fonds beleggen.
De keuzevrijheid is gebaseerd op een 1-dimensionale schaal: risicobereidheid. Zelf wil ik meer keuzevrijheid hebben: bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, al dan niet groen beleggen (i.v.m. fiscale voordelen in box 3), beleggen in specifieke regio's, of in specifieke marktsegmenten. Maar dat kan allemaal niet met Profiel beleggen.
Samengevat sta ik nu voor de keuze om een andere bank te nemen voor mijn beleggingen. Mijn creditcard is ook al bij een andere bank. Het is dus tijd om opnieuw te kijken of er een financiële aanbieder is die beter bij mij past, waarbij ik alles meeneem: (mobiel/NFC) betalen, creditcard, sparen, verzekeren, beleggen, etc..
Groeten,
Stefan

Samengevat sta ik nu voor de keuze om een andere bank te nemen voor mijn beleggingen. Mijn creditcard is ook al bij een andere bank. Het is dus tijd om opnieuw te kijken of er een financiële aanbieder is die beter bij mij past, waarbij ik alles meeneem: (mobiel/NFC) betalen, creditcard, sparen, verzekeren, beleggen, etc..
Groeten,
Stefan

hoi Stefan,
Eigenlijk komt het er (steeds meer) op neer dat je steeds meer uit de pas loopt met de SNS doelgroep. Simpel, makkelijk en eenvoudig is voor jou te weinig. Eigenlijk wordt hiermee de koers van SNS steeds duidelijker.
Men hoopt natuurlijk klanten te trekken met genoemde profilering, maar ze hebben zich vast ook bedacht dat er ook klanten (al zijn) weglopen.
Ik ben benieuwt naar je afweging en keuze.
Groet,
Ben 🆒
Hoi Stefan,

Bedankt voor je toelichting. Ik snap je keuze om met je beleggingen over te stappen naar een andere aanbieder. Je wilt meer keuzevrijheid dan SNS je op dit moment kan bieden. Hopelijk blijven je andere producten wel bij SNS, als blijkt dat wij de beste optie zijn. Al was het alleen maar omdat we je anders als communitylid moeten missen 🙂.
Dat het er aan zat te komen was al bekend. Persoonlijk vind ik het jammer.
Of en waar ik verder ga met zelf beleggen heb ik nog niet besloten. Voor de zekerheid en voor de ervaring ben ik aan het proberen profiel beleggen op te starten, maar dat heeft nog wat voeten in de aarde, want mijn nieuwe rekening wordt niet zichtbaar in mijn SNS
Vooralsnog wacht ik de brief af en ga mijn uitstappunt voor SNS Zelfbeleggen maar eens uitdokteren.
Nogmaals: jammer, niet onverwacht maar persoonlijk vind ik het een gemis.
Misschien moeten we maar eens gaan kijken bij Lynx of Todays. Die bieden sinds vorig jaar ook Nederlandse beleggingsfondsen aan, waaronder zo te zien bijna alle ASN en SNS fondsen. Ook de SNS profiel- en optimaalfondsen en ook ASN Novib, maar geen ASN Groen, wel weer Triodos Groen. En als je niet te veel handelt ook heel goedkoop en zonder bewaarloon. In een paar maanden terugverdiend.

Het is van de zotte dat je straks de vertrouwde SNS fondsen bij alle banken en brokers kunt kopen, behalve bij SNS. Nou ja, eigenlijk zijn het tegenwoordig Actiam fondsen. Het zou mooi zijn als Actiam, net als ING/NN (Fitvermogen) zelf een (gratis) fondsenrekening zou gaan aanbieden. Tot die tijd is Lynx/Todays een alternatief om eens in te verdiepen.
Ook ik beleg regelmatig in SNS Huisfondsen. Nu word ik gedwongen deze fondsen voor 1-6-2016 te verkopen. Een teleurstellende ervaring omdat ik niet dezelfde fondsen elders terug kan kopen.
Hoi allen,

Niek, mooi dat je SNS Profiel Beleggen uitprobeert. Wat vreemd dat de rekening (nog) niet zichtbaar is in je Mijn SNS-omgeving. Als je contact opneemt met 030 – 633 30 01, dan bekijken we hoe we dit kunnen oplossen.

Hilbrand, we begrijpen dat je teleurgesteld bent. We proberen de pijn te verzachten door je de mogelijkheid te geven om tot 1 juli 2016 zonder kosten je huidige portefeuille te verkopen. Ook kun je gratis overboeken naar een partij die je huidige fondsen aanbiedt. Zoals je hierboven al kunt lezen in de reactie van Warmbuffet zijn zowel ASN als SNS fondsen bij diverse partijen beschikbaar. Ook Binck Fundcoach is hiervoor een mogelijkheid. Vergelijk wel eerst de kosten tussen de verschillende partijen en informeer of ze de gewenste fondsen aanbieden.
@Hilbrand, Zoals gezegd kun je het voordeligste uit bij de Nederlandse brokers/tussenpersonen Todays en Lynx (0,09%, minimaal 6 euro per transactie, geen servicefee). Dit is de lijst van beschikbare Nederlandse fondsen waaronder veel SNS en ASN fondsen (interactive brokers is hun systeemprovider daardoor feitelijk een Engelstalig handelssysteem dat nogal houtjes touwtjes is).
https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=2262&exch=Eurofunds
of zoek maar eens via Lynx
https://www.lynx.nl/klanten/ticker-zoeken/
en zoek op ASN of SNS bij "Enter a product name..". Beleggingsfondsen heten in het Engels Mutual Funds.
(ASN Novib is trouwens ASNMF)

PS ik lees net bij Dennis dat je (hele) aandelen ook kunt overboeken naar een andere broker. SNS zal geen kosten rekenen, maar de ontvangende partij misschien wel. Ik heb daar geen ervaring mee.
Ik kreeg een brief van de SNS of ik per 01-06-2016 er maar even voor wil zorgen dat al mijn effecten verkocht zijn, zo niet dan zou men mijn aandelen zelf wel verkopen als deze posities nog niet afgesloten zijn. Kortom ik mag dus bij de SNS niet meer zelf beleggen.. Komt zeker omdat dit niet meer kosten dekkend is, dus de kleine,mini belegger is nu helemaal de dupe. Aandelen ooit goedkoop gekocht om ze ooit door te geven aan mijn naasten en nu kan ik ze verkopen maar moet ik ze duur terugkopen.. Mooie boel.. Jammer wel,
Jammer dat SNS zijn vaste klanten op deze manier de deur wijst. Zeker omdat beleggen voor langere termijn is en ik niet wil verkopen wat ik nu heb. Er zit voor ons niets anders op dan in het geheel naar een andere bank over te gaan. Ook mijn spaarrekeningen, betaalrekeningen van mijn vrouw ,zoon, familie en van mij zelf zullen wij geleidelijk opheffen.
SNS gaat wel heel slecht om met zijn klanten. Eerst werden mijn SNS aandelen waardeloos en ingepikt door de staat. En nu wordt je als klant ook nog de deur gewezen als je zelf wil beleggen.
Ik ga ING opdracht geven mijn aandelen op te vragen en bij hun te stallen op een nieuwe rekening.
Dag SNS, Dag klanten!!
Jammer dat SNS zijn vaste klanten op deze manier de deur wijst. Zeker omdat beleggen voor langere termijn is en ik niet wil verkopen wat ik nu heb. Er zit voor ons niets anders op dan in het geheel naar een andere bank over te gaan. Ook mijn spaarrekeningen, betaalrekeningen van mijn vrouw ,zoon, familie en van mij zelf zullen wij geleidelijk opheffen.
SNS gaat wel heel slecht om met zijn klanten. Eerst werden mijn SNS aandelen waardeloos en ingepikt en gejat door de staat. En nu wordt je als klant ook nog de deur gewezen als je zelf wil beleggen.
Ik ga ING opdracht geven mijn aandelen op te vragen en bij hun te stallen op een nieuwe rekening.
Onvriendelijker kan een bank toch niet zijn.
Dag SNS, Dag klanten!!
SNS is echt helemaal de weg aan het kwijt raken. Ze doen er op deze manier alles aan om klanten kwijt te raken. Eerst werd de boel bedonderd met de overname door de staat en de klanten hun aandelen in te pikken en waardeloos te maken zonder enige vergoeding. Je kan er ook al geen geld meer storten.
En nu klanten die zelf beleggen de deur wijzen met hun aandelen en kapitaal.
En nu ook de rente verlagen.
Ja wat wil je ook als staatsbank met pinokkio de leugenaar (Rutte)aan het hoofd!
Wij zijn al ons geld aan het overboeken naar een andere bank. Ook ons aandelenpakket zal worden overgeboekt naar een andere bank.
Ons vertrouwen is weg in de SNS bank. Hier kan je toch geen zaken meer mee doen.
Klanten ergens toe dwingen zet altijd kwaad bloed. Voer voor verjaardagen. Vraag me af of dit een slimme zet is. Of is de SNS zich overname klaar aan het maken?
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb trouwens nog steeds geen brief gehad van SNS. Maar het is ook nog geen half december...
Waarom kiest SNS ervoor om sommige klanten pas zo laat (formeel) te informeren? Dankzij de community weet ik dat er al diverse mensen een brief hebben gehad, maar ik zie niet in waarom veel klanten zo lang in het ongewisse worden gelaten. Of is het juist de bedoeling om klanten in verwarring te brengen door iedereen op een ander tijdstip te informeren?
Ik ken inmiddels verschillende mensen bij de SNS. Allemaal heel vriendelijk en voor zover ik kan inschatten redelijk klantgericht.
Ik vraag me af wie dit soort stappen uitdenkt en regelt. Daar moeten haast wel mensen bij zijn uit mijn eerste regel.
Als ik er over ga nadenken behoorlijk ontgoochelend.
Tot nog toe kon ik er soms ook nog wel een beetje begrip voor opbrengen dat men bepaalde producten niet meer wil. De manier waarop was eigenlijk steeds beneden peil (normaal!).
Ik las in voorgaande berichten weer consequenties voor klanten en dat is eigenlijk schokkend. Als mensen aandelen hebben gekocht voor lange termijn doelen, bezorg je ze zo mogelijk wel een behoorlijk probleem.
Eigenlijk ben ik zo ook "slachtoffer" geworden met de opheffing van Fundcoach. Is ook slecht afgehandeld en heeft mij waarschijnlijk ook (flink wat?) geld gekost (en nog).
Wat je hiermee moet?
Hoe je het ook went of keert, erg "Normaal" is het niet!
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Ik ben inmiddels al begonnen om mijn posities in ASN en SNS huisfondsen af te bouwen. Volgens de brief op de website kost het niets om je posities af te bouwen nu SNS Zelf Beleggen stopt. Helaas is dat een sigaar uit eigen doos, want voor de ASN en SNS huisfondsen worden al sinds jaren geen transactiekosten berekend bij aan-/verkoop.
Door niet alles in 1x te verkopen, maar de verkoop te spreiden over een langere periode, heb ik geen last van plotselinge koersdalingen en/of stijgingen. Tegelijkertijd koop ik via SNS Profiel Beleggen ook weer gespreid bij, maar niet voor hetzelfde bedrag. Een groot deel van het geld ga ik elders beleggen via een andere broker. Ik weet nog niet welke dat gaat worden, maar dat zal geen SNS gelieerd bedrijf zijn. Ook ga ik zeker geen SNS/ASN fondsen aanschaffen via die andere broker; ik heb mijn lesje geleerd. Jammer voor Actiam, maar dan hadden ze maar moeten zorgen voor een betere propositie naar mij als klant.
Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat de beweegredenen van SNS zijn om zelf beleggen voor alle klanten te stoppen. Het is logisch dat veel mensen juist nu gaan beleggen omdat er geen rente meer gegeven wordt op spaarrekeningen. Het is ook jammer voor de mensen die nu moeten verkopen met verlies omdat de beurs nu net in mineur is en ze duurder gekocht hebben met lange termijn visie. Hier wordt wederom geen rekening gehouden met de klanten, maar alleen weer met eigen belang. De SNS bank wordt met alles zo ingekrompen dat ik mij niet kan voorstellen dat je daar nog klant wil zijn omdat je geen keuze vrijheid meer hebt.
Wat SNS niet beseft is dat klanten in het geheel zullen gaan overstappen naar een andere bank. Ik ben bij ING geweest om mijn beleggingen daar onder te gaan brengen. Maar uiteraard gaat dan ook al je geld daar naar toe. Wat heeft SNS dan bereikt? Voor verzekeringen die nu nog bij SNS lopen geeft ING ook meteen een advies om alles onder één dak te brengen. Ja, wel zo logisch want anders maak je het jezelf ook alleen maar moeilijker. Trouwen mijn creditkaart loopt al bij ING omdat ik bij SNS geen contant geld meer kon storten en bij ING wel.
Ik denk juist omdat ze al veel fout hebben gedaan en klanten al eerder de dupe van het SNS beleid zijn geweest dat deze stap wel eens de grootste misstap kan zijn. En misschien wel het einde van SNS.
Gemiti66, Als je alles bij één bank wilt hebben dan ga je het met de SNS niet meer redden. Maar zelf geloof ik daar niet zo in. Voor elk onderdeel (CC, spaar-, betaalrekening, hypotheek, verzekeringen) bepaal ik zelf wel de juiste kandidaat, het gaat vooral ook om de voorwaarden rond elk product. Geeft m.i. nauwelijks veel extra rompslomp. Zelf ben ik recent bij ING weggegaan omdat de ING mij niet als een klant ziet maar als iets waarvan je statistieken kunt verkopen....

De SNS zal net als alle andere banken naar de kosten kijken m.b.t. het aanbieden van bepaalde diensten. Zijn die te hoog in relatie tot de opbrengsten dan moet je een besluit nemen, en dat hebben ze blijkbaar gedaan.

Aan jou (ons) de keus je (onze) positie te her overwegen: gewoon economie zonder emotie wat mij betreft.

Het is ook jammer voor de mensen die nu moeten verkopen met verlies omdat de beurs nu net in mineur is en ze duurder gekocht hebben met lange termijn visie.

Is het probleem echt zo groot als van broker veranderd wordt door uit/in te stappen?
Trouwen mijn creditkaart loopt al bij ING omdat ik bij SNS geen contant geld meer kon storten en bij ING wel.

Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar dit kan ik niet volgen. Voor mij is zeker een reden om elders een CC te hebben het gebrek aan online-actueel inzicht. en de voorwaarden van de CC die SNS aanbied.
Het einde van SNS Zelf Beleggen heb ik uiteraard al lang van tevoren zien aankomen.
De SNS heeft uiteraard het volste recht om deze handelwijze te volgen maar jaagt hiermee ook een groep cliënten weg die
hun eigen beslissingen op de effectenbeurs wensen te nemen. Mijn belang in Zelf Beleggen had ik voor het grootste deel al afgebouwd
en het restant zal ik volgend jaar verkopen en omzetten in de NN fondsen van Fitvermogen.
Ik hoop dat SNS deze consequentie ook heeft ingecalculeerd dat zij een groep gemotiveerde serieuze beleggers nu ziet vertrekken naar andere brokers of banken.
met vriendelijke groet ,
Axasjaak
Ik ben benieuwd wanneer ik die brief krijg. Naar aanleiding van dit bericht heb ik het eens nagezocht op de website en daar staat het ook: https://www.snsbank.nl/particulier/beleggen/sns-zelf-beleggen.html. Onbegrijpelijk, want van de grootbanken heeft SNS het beste product, naar mijn mening. Niet heel chique ook, om dit op de website te publiceren, zonder eerst alle betrokken klanten te informeren.

Reageer