SNS

Beantwoord

Waarom mag je als klant niet kiezen tussen V PAY en Maestro?

  • 8 augustus 2013
  • 230 Reacties
  • 67140 Keer bekeken

Ik heb denk ik een jaar geleden een nieuwe betaalpas gekregen met het vpay logo (de rede van toezending onbekend, oude pas was gewoon nog geldig) gelijk gebeld met klantenservice en dit was nieuw bij sns en zou over alle passen worden gedaan, nu heb ik meerdere passen maar slecht 1 met vpay.
erg lastig hieraan is dat ik soms nog steeds tegen winkels/bedrijven aanloop die geen vpay accepteren! 
Dan moet je eerst naar een geldautomaat om geld te pinnen.... Hoe kom ik van deze vpay pas af? Zometeen ga ik naar de usa op vakantie en heb dan geen zin in geze*k
icon

Beste antwoord door PetervR 17 oktober 2017, 10:25

Sorry, ik was iets te snel met mijn antwoord. Hieronder de juiste tekst:
We streven naar een 50/50 verdeling tussen V PAY en Maestro. Daarom worden er de komende tijd meer V PAY passen uitgegeven. Je kunt met beide passen precies hetzelfde. In sommige landen komt het voor dat de ene kaart beter geaccepteerd wordt dan de andere. Wanneer iemand naar een land gaat waar V PAY of Maestro minder geaccepteerd wordt, dan ontvangt deze klant op verzoek een pas van de andere pasleverancier.
De reden waarom we onze klanten niet vooraf vragen welke pas de voorkeur heeft, is omdat de kwaliteit van V PAY en Maestro gelijk is. Daarom hebben we er voor gekozen om het proces van het uitgeven van passen niet nodeloos ingewikkeld te maken.
Bekijk origineel

230 reacties

Hoi pedropontes,

Welkom op de community. Fijn dat je pas binnen is. Je nieuwe V PAY-pas heeft in Europa dezelfde dekking als een Maestro-pas.Het is natuurlijk belangrijk dat je overal kunt pinnen. Reis je naar een land waar V PAY minder geaccepteerd wordt? Dan vraag je via de klantenservice een Maestro-pas aan. Hier vind je een overzicht van de landen waar de dekking afwijkt. Een SNS Persoonlijke Wereldpas met foto is altijd van Maestro 🙂
Ik opende een Jongerenkaart-uitkering. Ik heb een V-betaalkaart ontvangen, maar ik zou liever een Maestro hebben, is het mogelijk om het terug te sturen en in plaats daarvan een Maestro te krijgen?
Fijn dat het duidelijk is. Dat klinkt als een spannend beroep, veel succes met de 'overtocht' en ook een fijn weekend 🙂
Goedemiddag Dennis,

Hartelijk dank! Ja, dat is het zeker! Ik ben korporaal ICT CIS bij de Koninklijke Luchtmacht. Dan ga ik direct een normale pas aanvragen. Hartelijk dank voor de snelle hulp 😃. Alvast een prettig weekend gewenst.
Hoi sophiemargotverleunx,

Welkom op de community. Wat gaaf dat je volgende week verhuist naar Belfast. Wat voor werk doe je? We geven passen uit van Maestro en V PAY. Het verschilt per land welke pasleverancier de beste dekking heeft bij geld- en betaalautomaten. We streven naar een 50-50 verhouding tussen beide kaarten. Vraag je bijvoorbeeld een pas met foto aan, dan wordt deze geleverd door Maestro. Als je via de website een normale pas aanvraagt, dan krijg je een V PAY-pas. Je houdt dezelfde pincode en als je 'm vandaag aanvraagt, dan heb je 'm dinsdag in de bus. Dan kun je met een gerust hart in het vliegtuig stappen.
Goedenavond SNS,

Ik verhuis vrijdag 24 augustus 2018 naar Belfast voor mijn werk. In elk geval voor zeker 3 jaar, nu heb ik met mijn huidige SNS pas, dat ik nergens kan betalen. Hiervoor heb ik een VPay SNS pas nodig. Alleen na wat onderzoek, zie ik dat SNS gewoon passen uitgeeft, met een beetje geluk moet je dan een VPay kaart krijgen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat voordat ik verhuis de juiste pas kan ontvangen?

Met vriendelijke groet,
Voordat we het probleem te groot gaan maken. Het blijkt dat mijn vrouw al een aantal maanden als veelbetaler eerder dan ik een VPAY pas als vervanging heeft gekregen. In die maanden van gebruik heeft zij nog geen enkele keer gehad dat ze met haar pas niet kon betalen. Zelf heb ik nog een Maestro pas. Het is natuurlijk maar een n=1 ervaring, maar het geeft wel aan dat we de waarschijnlijkheid van het niet kunnen betalen in ons hoofd ook weer niet te groot moeten maken.
Ik wil graag de nr. 1 ervaring bij een bank..moet ik dan maar genoegen nemen met minder wanneer het niet goed werkt? Daarnaast douwt de bank dit verhaal willekeurig "door de strot heen" om het zomaar te zeggen en daar ben ik het ook niet mee eens. Dit is 1 van de redenen waarom ik ben overgestapt. Ik hou zelf niet van dit soort verrassingen en daarnaast gaat de ontwikkeling bij de SNS me niet snel genoeg.

Overigens, laat ik daarbij melden, als het bij mijn nieuwe bank niet bevalt ben ik daar ook weer weg en dan probeer ik weer wat anders..
Je zou dit soort topics 'Lobby Topics' kunnen noemen. Kleine harde kern die het warm houdt.
Vind ik niet..ik vind dit een serieus probleem.
Je zou dit soort topics 'Lobby Topics' kunnen noemen. Kleine harde kern die het warm houdt.
Reputatie 3
Badge
Voordat we het probleem te groot gaan maken. Het blijkt dat mijn vrouw al een aantal maanden als veelbetaler eerder dan ik een VPAY pas als vervanging heeft gekregen. In die maanden van gebruik heeft zij nog geen enkele keer gehad dat ze met haar pas niet kon betalen. Zelf heb ik nog een Maestro pas. Het is natuurlijk maar een n=1 ervaring, maar het geeft wel aan dat we de waarschijnlijkheid van het niet kunnen betalen in ons hoofd ook weer niet te groot moeten maken.
Blijkbaar zijn er nog genoeg haken en ogen aan VPAY zo te horen en kan je via een andere manier toch een Maestro pas krijgen. Mensen die dit niet weten zitten met de gebakken peren en betaalautomaten waar het geld niet uitkomt wanneer ze dit willen hebben etc.

Wat ik vooral kwalijk neem is dat de bank ruim van tevoren nieuwe passen gaat versturen met VPAY zonder aankondiging naar de rekeninghouder en het vervolgens min of meer klanten laat oplossen die alle storingen maar moeten melden. Anno 2018 mag je verwachten voor €2.50 pm dat je gewoon overal kan betalen zonder de bovenstaande problemen. Dit had anders van tevoren geregeld moeten worden en niet proefsgewijs oplossen op deze manier met software updates/nieuwe terminals etc.

Wat heeft een klant daaraan wanneer hij elke dag bijv. op dezelfde betaalautomataat moet betalen en het een paar maanden gaat duren?

Ik kreeg zelf ook zo'n pas toegstuurd terwijl de Maestro pas nog tm eind 2019 geldig was. Zodra je de VPAY pas activeert werkt de oude niet meer. Let daar dus ook op.
Was er niet zoiets als "verdeel en heers"?
Zolang er aan verdiend kan worden is dat aantrekkelijk, indien dat niet meer het geval is wordt het anders. Zie bijv. nu de ontwikkelingen met pinautomaten (gezamenlijke automaten is in ontwikkeling).
Groet,
Ben 🆒
Dat begon ooit in de telecom-wereld. Kon je eindelijk tamelijk makkelijk onderweg een telefooncel gebruiken (ja, ik ben een oude l..), begonnen ze met verschillende telefoonkaarten voor de verschillende bedrijven te werken.
Weg standaardisatie.
Of, zoals in de ICT-wereld wordt gesteld: Fijn dat er zoveel standaarden zijn om uit te kiezen...
Zelfs bij zoiets als een universele aansluiting (Univesal Service Bus, USB) moet je nu kiezen uit mini, micro, C en dergelijke varianten. Nog afgezien van de afwijkende Apple-kabeltjes. Nogal universeel, ja.
Reputatie 3
Badge
[Dat zou een mooie uitkomst zijn. We werken met de pasleveranciers V PAY en Maestro, deze partijen hebben hun eigen chip en technologie. Ik verwacht niet dat ze op korte termijn een pas aanbieden met 2 chips.Ik zou graag zien dat er een standaardisatie in het betalingsverkeer plaatsvindt via een universele interface. Die interface wordt opgezet door standaardisatie commissies waarin leidende technologie ondernemingen zitting hebben maar ook overheden zeggenschap hebben. Door de machtwerking van private ondernemingen zitten wij nu opgescheept met dit gefragmenteerde betalingsverkeer.

Bij onze spoorwegen is iets analoogs gebeurt. Moet een klant onderweg wisselen van dienstverlener moet met de pas in en uitgechecked worden. In deze situatie had onze overheid moeten stellen: prima dat U onze markt betreedt, maar dan wel onze voorwaarden. Op vergelijkbare wijze had onze overheid ook het acteren van onze creditcard bedrijven kunnen beinvloeden. Niemand zit op een monopolisme te wachten, en ik begrijp ook wel dat het onderhandelingstechnisch beter is een partij niet te machtig te laten worden, maar het moet niet de functionaliteit gaan ondermijnen.

Een beetje achteraf gepraat, ik weet het. We staan alleen weer op het punt in dezelfde valkuil te stappen met Apple pay, Google Pay en Paypal. Bedrijven spreken conventies met elkaar af (moeten!) en de overheid weigert iedereen op haar markt die zich niet met haar betalingssysteem aan die conventies conformeert.
En volgens mij is dit een algemene bank afspraak, want deze handelswijze wordt inmiddels ook door ING gehanteerd. Met het verschil dat je daar wel om "de andere versie" kan vragen. Het zal mij benieuwen, de eerste kaart met VPay moet ik nog krijgen....
Maestro en V PAY zijn niet hetzelfde in die zin dat niet alle betaalautomaten even goed werken met Maestro en V PAY.
Zeker in Nederland is het zo dat er met V Pay meer problemen zijn (niet accepteren) dan met Maestro.
Helaas krijgt de klant geen keuze omdat SNS waarschijnlijk afspraken heeft met Visa en Mastercard.
Anton
Hoi JoshT1302,

Dat zou een mooie uitkomst zijn. We werken met de pasleveranciers V PAY en Maestro, deze partijen hebben hun eigen chip en technologie. Ik verwacht niet dat ze op korte termijn een pas aanbieden met 2 chips.

Ik ook niet, maar het zou mooi zijn als SNS dat deed. Ik neem tenminste aan dat JoshT1302 dat bedoelt.
Hoi JoshT1302,

Dat zou een mooie uitkomst zijn. We werken met de pasleveranciers V PAY en Maestro, deze partijen hebben hun eigen chip en technologie. Ik verwacht niet dat ze op korte termijn een pas aanbieden met 2 chips.
Wellicht is het hier al eerder voorgesteld. Maar waarom is het niet mogelijk een pas te voorzien van Meastro en V-Pay ipv 1 van de 2? Beide merken op 1 pas bieden nog meer acceptatie punten.
Ik snap je standpunt Ben, maar ik vind hem wel een beetje kort door de bocht.
Hoi Stefan,
"beetje kort door de bocht" lijkt mij niet aan de orde. Eenzijdig? Ja daar kan ik me in vinden. Maar vind je het gek ondertussen, met alle hier gegeven info van de SNS?
Natuurlijk kan ik me ook bedenken wat jij aanvoert en nog wel meer ook.
Ik ben klant bij de SNS en wordt gewoonweg "geconfronteerd" met wat men bij de SNS bedenkt (alleen daarover valt al een heel referaat te houden), zonder vraag of ik dat wel wil, zonder enige uitleg, zonder serieus nemen van "zorgen" die bij (een aantal) klanten is ontstaan enz.
Dat ik dan "eenzijdig" deze zaak benader is dan dus ook niet verwonderlijk, dat is dus eigenlijk ook jouw verhaal. Dat @Tibor jou bedankt voor "je heldere uitleg" lijkt mij tekenend.
Dat er "nieuwe" dingen komen juich ik alleen maar toe, ik stel zo hier en daar wat vragen, trap soms misschien wat op de rem of geef af en toe wat meer gas. Lijkt me prima.
Waar ik wat meer ga steigeren is de manier waarop de SNS meent hiermee te moeten omgaan naar haar klanten toe.
De confrontatie techniek (bewust of misschien zelfs wel onbewust) valt bij mij in verkeerde aarde. Doet wel heel erg denken, aan de manier waarop "vroeger" (oftewel vóór "Normaal") banken met hun klanten omgingen.
Ik pleit voor meer "vermenselijking" in de houding en benadering door de SNS naar haar klanten.
Groet,
Ben 🆒
PS uiteindelijk weten wij elkaar wel te vinden, we moeten alleen de SNS wel zien mee te krijgen.
Ik heb gisteren eens geïnformeerd bij een winkelier. Hij vertelde dat-ie al twee jaar een contract met Visa probeert te regelen. Dat schijnt hem niet te lukken...
Reputatie 3
Badge +1
ING heeft naast Mastercard ook een samenwerking met VISA en geeft daarom zowel Maestro als V PAY Betaalpassen uit. Omdat er nauwelijks verschil zit tussen de betaalmerken verstrekt ING beide betaalmerken willekeurig.

Wilt u in plaats van het V PAY-logo toch een Maestro Betaalpas?
Neem dan contact met ons op via 020 22 888 88. Wij helpen u graag van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 uur.

Dit was te verwachten.
Kijk, voor het gezeur over je V-pay hoef je niet meer te overwegen over te stappen naar de ING: https:// https://www.ing.nl/particulier/zoeken.html?q=V%20Pay
Badge +1
Ik ben ondernemer en er wordt bij veel per PIN betaald, echter ik weiger de VPAY passen omdat mijn tussenpersoon te hoge kosten hiervoor berekend.Er is vast meer kleine ondernemers met dit probleem, dus dat de pas overal geaccepteerd wordt, kan SNS bank niet waarmaken.
Goedemiddag JorisH,

Leuk dat je de weg naar de community hebt gevonden, welkom 🙂 Goed dat je dit aankaart, ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn met dezelfde vraag. Verschillen in tarieven tussen V PAY en Maestro komen meestal doordat V PAY onder een creditcardcontract staat. Je betaalautomaatleverancier kan je verder helpen met de opvoering van V PAY onder debitcard (net zoals Maestro) zodat de tarieven van Maestro en V PAY weer gelijk zijn. In het kader van 'leer elkaar kennen': mag ik vragen wat voor onderneming je hebt?

@Stefan Bedankt voor je heldere uitleg.
Reputatie 3
Badge +1
Ik snap je standpunt Ben, maar ik vind hem wel een beetje kort door de bocht. Natuurlijk staat het vrij voor een aanbieder van een betaaloplossing (pinapparaat) om een apart tarief te vragen voor Maestro, V-PAY, Mastercard, Visa, AmEx, etc.. En een ondernemer die op zoek is naar een betaaloplossing om zijn/haar klanten te laten betalen heeft keuze uit meerdere aanbieders. Uiteindelijk bepaalt de ondernemer zelf welke betaalvormen worden geaccepteerd. Uiteraard zal de ondernemer daarin rekening houden met wat de wensen zijn van de uiteindelijke klant, want als er niet afgerekend kan worden, kost dat uiteindelijk gewoon omzet.
Er zijn in Nederland talloze ondernemers die bijvoorbeeld geen creditcard accepteren omdat daarvan de kosten te hoog zijn. Maar in toeristische gebieden zul je die relatief weinig zien, omdat buitenlandse toeristen vaak geen Maestro hebben (hetgeen in Nederland wel, maar in de meeste andere landen niet gebruikelijk is).
Ik ben wel van mening dat het standpunt van SNS (dat je overal in Nederland kunt pinnen met zowel Maestro als V-PAY) om bovenstaande reden nooit kan kloppen: SNS is niet de partij die dat kan afdwingen bij elke ondernemer. Gelukkig maar... ;)
Overigens werkt dat 2 kanten uit: in principe kan een ondernemer ook kiezen om geen Maestro, maar wel V-PAY te accepteren. Bijvoorbeeld wanneer Maestro vanuit een dominante positie elk tarief kan vragen voor haar betaaldienst. Dat is het voordeel als je (bijna) monopolist bent in een marktsegment... :S

Reageer