SNS

Beantwoord

Waarom mag je als klant niet kiezen tussen V PAY en Maestro?

  • 8 augustus 2013
  • 230 Reacties
  • 67153 Keer bekeken

Ik heb denk ik een jaar geleden een nieuwe betaalpas gekregen met het vpay logo (de rede van toezending onbekend, oude pas was gewoon nog geldig) gelijk gebeld met klantenservice en dit was nieuw bij sns en zou over alle passen worden gedaan, nu heb ik meerdere passen maar slecht 1 met vpay.
erg lastig hieraan is dat ik soms nog steeds tegen winkels/bedrijven aanloop die geen vpay accepteren! 
Dan moet je eerst naar een geldautomaat om geld te pinnen.... Hoe kom ik van deze vpay pas af? Zometeen ga ik naar de usa op vakantie en heb dan geen zin in geze*k
icon

Beste antwoord door PetervR 17 oktober 2017, 10:25

Sorry, ik was iets te snel met mijn antwoord. Hieronder de juiste tekst:
We streven naar een 50/50 verdeling tussen V PAY en Maestro. Daarom worden er de komende tijd meer V PAY passen uitgegeven. Je kunt met beide passen precies hetzelfde. In sommige landen komt het voor dat de ene kaart beter geaccepteerd wordt dan de andere. Wanneer iemand naar een land gaat waar V PAY of Maestro minder geaccepteerd wordt, dan ontvangt deze klant op verzoek een pas van de andere pasleverancier.
De reden waarom we onze klanten niet vooraf vragen welke pas de voorkeur heeft, is omdat de kwaliteit van V PAY en Maestro gelijk is. Daarom hebben we er voor gekozen om het proces van het uitgeven van passen niet nodeloos ingewikkeld te maken.
Bekijk origineel

230 reacties

Hoi Stefan,

Dat wordt een goed gevulde portemonnee 😉 De VS is meer een 'creditland', debetcards zijn daar een ondergeschoven kindje. De tabel toont de landen waar het verschil in acceptatie groot is. Ga je naar een ander land? Dan zit je met zowel Maestro als V PAY goed. Zoals Tibor aangeeft, is het belangrijk om een geldautomaat te zoeken met hetzelfde logo als je pas. Als je graag goed voorbereidt op pad gaat of je kunt geen geschikte automaat vinden, dan vind je hier de ATM locators van Maestro en V PAY.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Dennis,
Bedankt voor de link naar de ATM locators van Maestro en V-pay; daar was ik al een tijdje naar op zoek. Ik ga ze meteen even in mijn favorieten zetten!
Groeten,
Stefan
Graag gedaan 🙂
Ik heb mij tot nu toe afzijdig gehouden van deze discussie. Tot vanmiddag een nieuwe pas arriveerde voor mijn vrouw - met een onbekend logo, V-Pay dus. Daarom nu pas deze draad doorgelezen.
Het valt mij op dat meerdere mensen het toejuichen dat SNS zowel met Maestro als met VPay in zee is gegaan.
Ik ben het daarmee absoluut oneens. Het kunnen verrichten van betalingen is in de huidige maatschappij een primaire levensbehoefte (indirect natuurlijk). Dat betekent dat de nodige voorzieningen een betrouwbare infrastructuur moeten bieden, zodat de klant er helemaal niet naar hoeft te kijken, dus ook niet naar logo's.
Als je concurrentie wilt helpen (daar valt wat voor te zeggen) dan moet die een minimaal serviceniveau bieden. Kennelijk is dat nog niet zo.
We hebben gelukkig wel treinen die allemaal dezelfde spoorbreedte hanteren, ons stopcontact verandert niet bij wisseling van energieleverancier *. Betalingsinfrastructuur dient op hetzelfde niveau te opereren.
* Ja, ik weet het, mijn scheerapparaat doet het in de VS ook niet....
...* Ja, ik weet het, mijn scheerapparaat doet het in de VS ook niet....
Volgens mij zal die het wel doen, zij het op halve kracht. Dus of je blij moet zijn dat je stoppels met slechts de halve snelheid afgeschoren worden?.......
Zou die het doen? 110 Volt zal misschien de halve kracht leveren, maar gaat die 60 Hz niet moeilijk doen? Als hij het doet wordt het misschien toch enigszins pijnlijk.
Reputatie 3
Badge +1
Mastercard als commercieel bedrijf en eigenaar van het Maestro debetcard betaalproduct, heeft momenteel in Nederland praktisch gezien een monopoly positie als het gaat om betalen zonder cash in winkels. Dat is voor mij al reden genoeg om te wensen dat het marktaandeel van V-pay (debetcard betaalproduct van VISA) groter wordt en juich ik het initiatief van de Volksbank om beide producten te voeren alleen maar toe. :8

Wij zijn immers als klant helemaal niet gebaat bij een monopoly van welk commercieel bedrijf dan ook, dus ook niet in deze situatie. Echte keuzevrijheid in de bancaire wereld is toch al zo beperkt voor ons als particuliere consumenten. 😞
Badge
@Stefan: Je hebt gelijk. Maar dan moet de klant ook de mogelijkheid hebben om bij het bestellen van een kaart te kunnen aangeven of hij een Maestro of een V-pay kaart wil hebben.
Nu is het zo dat als je per se een Maestro of een V-pay wilt hebben, je de kaart telefonisch moet bestellen, met grote kans op fouten zoals in mijn geval.
Ik bestelde telefonisch een nieuwe Maestro kaart, omdat mijn oude gescheurd was en ik ontving inderdaad een Maestro kaart maar met nieuwe pin. Ik heb toen voor de tweede maal telefonisch een nieuwe Maestro kaart moeten bestellen, maar dan met behoud van pin.
Dus: bestellen op de site met keuze of je Maestro of V-pay wilt hebben.
Reputatie 3
Badge +1
@Rob1960: eens! Bovendien, zonder keuzevrijheid is concurrentie een wassen neus.

Zelf heb ik naast mijn maestro plastic (contact en contactloos) en nu maestro NFC contactloos, ook altijd nog mijn V-pay NFC contactloos en mijn VISA plastic (contact en contactloos). En het is me al een paar keer overkomen dat ik moest uitwijken naar een alternatief.

In Nederland is dat vaak omdat VISA (creditcard dus) niet wordt geaccepteerd, al wordt dat snel beter. Soms werkt V-pay niet, vooral bij terminals van HMShost (zoals in gebruik bij NS stations winkeltjes/franchise) maar VISA dan weer wel (ook contactloos). In het buitenland werkt maestro regelmatig niet, maar V-pay weer wel.

Het is een kwestie van welk abonnement de winkelier (merchant) heeft afgenomen bij haar payment provider. En dat is dan weer een kostenaspect, want voor elk betaalproduct (lees: logo) dat je wilt accepteren, moet (apart) worden betaald aan de Mastercards en VISA's van deze wereld. Zo komen die partijen aan hun geld. Uiteindelijk betalen wij dat als klanten natuurlijk.
@Stefan,
Wat je hier eigenlijk toelicht is, dat je juist geen keuzemogelijkheid hebt. Je hebt ze beide nodig om de tekortkoming van de ander te kunnen corrigeren. Dat noem ik geen keuzevrijheid.
Vandaar mijn pleidooi voor een minimaal kwaliteitsniveau waaraan de marktpartijen moeten voldoen. Je kiest hier geen product, maar je bent van de infrastructuur afhankelijk. Dat is van een geheel andere orde. De verschillen mogen dan in de toeters en bellen zitten.
Ik wil graag weten wat de normen zijn bij het verstrekken van of de ene of de andere.
Krijgt een klant die veel naar de US gaat de ene en een klant die veel naar Rusland gaat de andere?
Of worden ze om en om vertrekt, of waar de SNS het beste contract mee heeft?
Er is dus van alles te bedenken, maar ik wil dus graag weten wat de SNS hanteert!
Groet,
Ben 🆒
PS. Ik kan me niet herinneren dat daar al duidelijkheid over is gegeven.
Badge +1
@Stefan: Je hebt gelijk. Maar dan moet de klant ook de mogelijkheid hebben om bij het bestellen van een kaart te kunnen aangeven of hij een Maestro of een V-pay kaart wil hebben.

@Rob1960: eens! Bovendien, zonder keuzevrijheid is concurrentie een wassen neus.
Goedemorgen,

We hebben voor de mogelijkheid van 2 pasmerken gekozen om de rekening betaalbaar te houden.
Hierin maken we een bewuste keuze in de uitgifte van een specifiek pasmerk. We geven de mogelijkheid om hier telefonisch of via de SNS Winkel van af te wijken als je bijvoorbeeld naar een land gaat waar het ene pasmerk een minder goede dekking heeft dan het andere pasmerk. Zoals ook eerder aangegeven in dit topic, vind je hier een overzicht.



Ik heb toen voor de tweede maal telefonisch een nieuwe Maestro kaart moeten bestellen, maar dan met behoud van pin.

Bedankt voor je signaal, Rob1960. We bespreken het kaartaanvraagproces nogmaals zodat we bovenstaande situaties kunnen voorkomen.

We hebben voor de mogelijkheid van 2 pasmerken gekozen om de rekening betaalbaar te houden.

Dat snap ik niet. Zijn twee pasmerken goedkoper dan één?
Reputatie 3
Badge +1
@Koos: natuurlijk, want je kunt beide merken tegen elkaar uitspelen als ze te veel geld proberen te vragen. In Nederland probeert VISA met V-pay marktaandeel te veroveren ten koste van Mastercard Maestro. Dat doen ze o.a. door een scherpe prijs te bieden voor het gebruik van hun betaalproducten. Maar als je als bank alleen maar zaken doet met Mastercard, kunnen ze eigenlijk vragen wat ze willen. En is dat uiteindelijk duurder voor ons als eindklanten.
Maar dan zou je meer korting krijgen bij een exclusieve deal. Bovendien doet de concurrent dat ook. In beide gevallen zie ik niet zo gauw dat 1 + 1 = 0,9 (of zoiets). Uitspelen kan altijd.
Tenzij de financiele wereld nog gekker in elkaar zit dan we al wisten.
Reputatie 3
Badge +1
Ik ben werkzaam in die sector en je moest eens weten...

Zonder gekheid: een exclusieve deal is voor Mastercard of VISA alleen interessant, als daar een langere contractperiode aan gekoppeld zit. Maar dan zit er altijd een of andere risico opslag in, net als bij hypotheekrentes of energietarieven. In de regel blijkt achteraf bijna altijd dat je goedkoper uit bent door geen langdurig contract aan te gaan. Dat zal hier ongetwijfeld ook gelden. Zeker als je bedenkt dat deze markt zich (technologisch) ontwikkelt en vrij dynamisch van aard is.

Wij kennen hier voornamelijk Mastercard en VISA betaalproducten, maar je hebt ook nog AmEx en JCB betaalproducten (die in NL bijna niet worden geaccepteerd).
Hallo,

Mag ik vragen wat de reden is dat er een nieuwe betaalpas verstuurd wordt? Mijn huidige betaalpas verloopt "pas" in de maand december van 2019.

Ik hoor dit graag. Het bericht werd kenbaar gemaakt in mijn rekeningoverzicht.
Ok, blijkbaar heb ik de afgelopen jaren onder een steen geleefd want ik had nog nooit van VPay gehoord. Totdat er ongevraagd een nieuwe wereldpas in de brievenbus werd bezorgd. Dan ga je je er eens in verdiepen he?

In eerste instantie snap ik niet dat ik een nieuwe pas krijg. Mijn huidige pas is nog anderhalf jaar geldig en hoeft dus niet vervangen te worden. Wellicht dat iemand van SNS hier opheldering over kan geven?

Daarnaast vind ik het niet klantvriendelijk zoals er mee omgegaan wordt. Er wordt willekeurig een Maestro of VPay pas toegestuurd zonder dat er informatie over een nieuw systeem (in dit geval VPay) wordt meegeleverd. Als dan blijkt dat de klant een andere pas wil, moet de klant daar moeite voor doen.

Ook is het natuurlijk onzin dat het niet mogelijk is om van tevoren door de klant aan te laten geven welke pas deze wil ontvangen. Het is 2017 he? Wees dan eerlijk en zeg dat het met het huidige systeem niet mogelijk is en dat SNS niet van plan is dit aan te passen. Het is dus puur onwil en geen technische onmogelijkheid.

Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje tegenvallen van SNS. Was een brief/email met informatie en uitleg over VPay en hoe je een specifieke pas kunt aanvragen te veel moeite?
Reputatie 3
Badge +1
...Daarnaast vind ik het niet klantvriendelijk zoals er mee omgegaan wordt. Er wordt willekeurig een Maestro of VPay pas toegestuurd zonder dat er informatie over een nieuw systeem (in dit geval VPay) wordt meegeleverd. Als dan blijkt dat de klant een andere pas wil, moet de klant daar moeite voor doen.

Ook is het natuurlijk onzin dat het niet mogelijk is om van tevoren door de klant aan te laten geven welke pas deze wil ontvangen. Het is 2017 he? Wees dan eerlijk en zeg dat het met het huidige systeem niet mogelijk is en dat SNS niet van plan is dit aan te passen. Het is dus puur onwil en geen technische onmogelijkheid.

Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje tegenvallen van SNS. Was een brief/email met informatie en uitleg over VPay en hoe je een specifieke pas kunt aanvragen te veel moeite?

Los van het feit dat ik het goed vind dat SNS beide betaalproducten (Maestro en V-pay) voert, ben ik het roerend met je eens dat ze daar gewoon transparant in moeten zijn en daarover de klanten normaal moeten informeren. Ik ben een groot voorstander van keuzevrijheid, dus waarom laat SNS de keuze niet aan de klant? En dan bedoel ik keuze voordat je een betaalpas krijgt toegestuurd, niet achteraf als blijkt dat je toch liever die andere had gehad...
Komt nog bij dat e.e.a. inmiddels aardig in de kosten gaat lopen. Klanten lopen tegen nadelen aan, klagen/vragen bij SNS, medewerkers besteden tijd aan het oplossen van de vragen / klachten, nieuwe (andere) pas moet worden aangemaakt en verstuurd. En dan ben ik vast nog wel wat vergeten.
Uiteindelijk betaald de klant altijd de rekening, dus ..
SNS bedenk voor jullie handelswijze een betere en goedkopere oplossing. Nu moet ik dus als klant voor jullie "oplossing" betalen en dat wil ik eigenlijk niet.
Zijn jullie al wat aan het bedenken?
Groet,
Ben 🆒
Heeft het misschien te maken met de mogelijkheid om contactloos te betalen, ook als je geen smartphone hebt? Dat was in ieder geval bij mij de reden.
Misschien iets van VPay of Maestro, maar daar wil ik helemaal niks mee te maken hebben.
Met één van de twee wil je vast wel iets te maken hebben, anders kun je niet betalen...
Hoi Sjaakie93,
Je stelt een terechte vraag. We geven betaalpassen uit van Maestro en van V PAY. De meeste passen die actief zijn, zijn van Maestro. Om de verhouding tussen beide pasleveranciers gelijk te trekken, vervangen we een aantal Maestro-passen voor exemplaren van V PAY. Je activeert je nieuwe pas door 1x te pinnen met je vertrouwde pincode.
Ik wil geen vpay

Reageer