SNS

Beschikbaarheid SNS geldautomaten

  • 2 augustus 2017
  • 40 Reacties
  • 39870 Keer bekeken

In onze gemeente van 55.000 inwoners zijn de 2 resterende SNS pin / geldautomaten verdwenen. Na het indienen van 2 klachten is de uitleg: Dit wordt gedaan uit veiligheidsoverweging (vaak staat de automaat in een gebouw van derden (geen eigendom SNS)) vanwege ram/plofkraak en vanuit kostenbesparing voor de SNS.

Aangezien ik nu aangewezen ben op geldautomaten van andere banken, kan ik per transactie niet meer opnemen dan € 250,- met een max van € 1000,- per dag.
Mocht ik nu in 1x meer dan € 250,- of meer dan 1000,- op willen nemen dan moet ik 16km rijden naar de dichtsbijzijnde SNS automaat.

Voor mji is dit niet acceptabel, niet voor een gemeente met 55.000 inwoners waarbij een substantieel deel bankiert bij SNS.

Dit roept bij mij de vraag op: hoeveel inwoners mag/moet een stad hebben om beschikking te houden over zo'n automaat?
Schiet de bank nu niet door en doet het hiermee niet tekort aan zijn primaire functie, nl; beheren en beschikbaar houden van het geld van zijn klanten?

Ik wil niet 16km moeten rijden als ik meer dan 2500,- op wil nemen.
Ik wil niet vespreidt over 3 dagen (binnen eigen gemeente) 10x moeten pinnen

Herkennen jullie dit?
Wat is jullie mening als andere SNS klanten?

Met vriendelijke groet,

Rudolf

40 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Hallo @Limbourg,

Sorry voor het ongemak, we snappen dat het niet fijn is dat de geldautomaten in de HEMA niet beschikbaar zijn. Ook begrijpen we dat je op een gemakkelijke en snelle manier geld wilt pinnen en dat willen we graag mogelijk maken. Het spijt me om te lezen dat het op dit moment in jouw omgeving lastig is. Al langer onderzoeken we hoe we het kunnen verbeteren.  Goed om te weten:

Het aantal gewelddadige plofkraken neemt recent weer toe en de gebruikte explosieven worden steeds zwaarder. De werkwijze waarbij eerst de voorkant van de winkelpui is geforceerd voor toegang tot de geldautomaat is nieuw. SNS heeft eerder al besloten met het oog op de veiligheid van omwonenden om geldautomaten die zich direct naast of onder woonhuizen bevinden te sluiten. Vanwege de veiligheid van omwonenden rondom HEMA-vestigingen en HEMA-ondernemers, zijn uit voorzorg ca. 200 SNS-geldautomaten gesloten en tijdelijk niet beschikbaar. Uiteraard kunnen klanten ook bij geldautomaten van andere banken terecht voor het opnemen van contant geld.  

Houd toch eens op met te zeggen dat jullie met de (MOB) regels hebben opgesteld over ook pinautomaten geen een bank houd zich aan die regels,,,,,, binnen een straal van 5 km een pinautomaat,,,,,laat mij niet lachen, ik moet naar de HEMA en dat is met de bus 45 minuten reizen en nu verneem ik van de HEMA dat SNS bank heeft besloten om die ook weg te halen, dit betekent voor mij dat ik naar België of Duitsland moet gaan om cash geld op zak te hebben.

Dit gaat echt te ver België en Duitsland vol op pinautomaten en Nederlandse banken gaan ze weghalen omdat het voor hun goedkoper is! En kom AUB niet met die smoesjes van SNS stelde veiligheid voorop misschien eigen zakken vullen dat geloof ik wel.

Reputatie 1

Hoe lang onze geldautomaten in de Hema gesloten blijft is nog niet bekend. We komen zo snel mogelijk met een update. Vanuit alle banken in Nederland is de afspraak dat binnen een straal van 5 km altijd een geldautomaat te vinden moet zijn. SNS klanten kunnen gebruik maken van geldautomaten van andere banken. Via deze link vind je ook alle locaties van de geldmaat: https://www.locatiewijzer.geldmaat.nl Check je het voor de zekerheid?

Sorry maar ik moet met de bus het centrum in dat is 45 minuten reistijd en te voet is er in mijn buurt niet eens meer een geldautomaat te bespeuren dus wat is er gewaarborgd wat betreft dat klanten aan hun eigen geld kunnen komen en hoe ze het besteden!

De banken hier in Nederland waarborgen hun eigen belangen maar niet van de klant zoals in de ( MOB) het zou eens mooi zijn als de klant medezeggenschap kreeg over hoe er met zijn geld wordt omgegaan.

Banken zijn niet onfeilbaar dat hebben we in het verleden goed gemerkt en het heeft de de burger klauwen vol geld gekost om de banken weer liquide te maken.

Reputatie 2
Badge

Goedemiddag @Limbourg, welkom op de community. Als je wil, maak je hier kennis met het team van SNS. Gelukkig is er in je woonplaats de laatste 30 jaar nog geen plofkraak geweest.

Ik begrijp dat het sluiten van geldautomaten tot ongemak kan leiden voor klanten en niet-klanten die niet meer op hun vertrouwde plaats geld kunnen opnemen. Ons beleid is in het verleden altijd gebaseerd op een afweging tussen de beschikbaarheid van contant geld en om de veiligheid van omwonenden te waarborgen, waarbij we kiezen voor veiligheid. Dat is en blijft ook zo.

Hiernaast hebben banken, maatschappelijke organisaties en de Nederlandsche bank, verenigd in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), afspraken gemaakt over de bereikbaarheid en beschikbaarheid van contant geld. De daarin afgesproken normen blijven gehandhaafd. Ook met deze tijdelijke voorzorgsmaatregel.

Hallo mensen,

Ik ben zeer ontevreden over de SNS bank,

Ik heb een klacht ingediend over het weghalen van de pin automaten omdat in mijn stad met meer als een half miljoen inwoners er nog maar een pin automaat is en die gaan ze ook weghalen en de andere banken trekken hier in mee en de reden die ze opgaven was dat dit de toekomstige gang van zaken is en de toekomst pin betalen in de winkels is en dat ze dit absoluut niet gaan veranderen ook omdat de bank het te duur vind om geldautomaten te onderhouden en bij te vullen, en verder het smoesje dat ze het ook doen voor plofkraken is absurd omdat in mijn stad de afgelopen 30 jaar nog niet een plofkraak is geweest volgens justitie,

er is met de SNS bank helemaal niet meer over te praten en zeggen dat ik een rechtszaak kan beginnen tegen hun of naar het KIFIT kan gaan maar dit zou ook niks veranderen ook al staat het in de wet dat banken er ten alle tijden er voor moet zorgen dat hun klanten cash kunnen pinnen.

verder heb ik ook een voorstel gedaan om een privé bedrijf te contracteren met andere banken om pinautomaten te plaatsen maar zelfs daar hadden ze geen oor voor.

waardeloze service van SNS.

Reputatie 5
Badge +4
Denk toch dat ik maar moet overstappen om in ieder geval wat meer service voor mijn ingezet geld krijg.

Hoi @Martin30,

Ondanks je ervaring met het pinnen van harte welkom op de community. Ik hoop maar dat je niet besluit om gelijk te vertrekken. Om deze situtie te voorkomen kun je misschien de eerste hulp van @Koos toepassen. Daarnaast is het bij het opnemen van een groot bedrag goed om te weten hoeveel je waar en wanneer kunt pinnen. Online kun je de pinlimiet van je betaalpas tijdelijk verhogen. Dan kun je met je betaalpas tijdelijk grotere bedragen betalen in een Nederlandse winkel of meer contant geld opnemen bij een SNS Geldautomaat. Zorg er dan wel voor dat er voldoende saldo op je betaalrekening staat. Je leest er hier meer over. Heb je meer vragen? Stel ze gerust.
Bij een geldautomaat van een andere bank moet je vaak het bedrag in porties verdelen. Zie:
https://www.snsbank.nl/particulier/betalen/betalen-in-nederland.html.
Zelf heb ik ooit uit een Rabo-automaat in 3 porties 750 euro opgenomen.
Het vervelende is dat je bij het intoetsen van die 1000 euro waarschijnlijk helemaal geen melding krijgt, wat er aan de hand is. Het is dan wel de vraag of dat aan SNS ligt of aan die andere bank.
SNS bank is wel sns maar geen bank meer. Ja ze spelen nog met je geld wat je daar op je rekeningen hebt maar rente geven doen ze ook niet meer. Mijn ergenis is dan ook dat ik 1000 euro nodig had maar dat liep dus helemaal mis. Hier in de verste verte geen geldautomaat van de SNS te bekennen (dan naar Rotterdam of Delft) dus opgetogen naar de Rabo helaas een fiasco geen 1000 maar max. 100 Euro toen naar de ING hier kun je een hoger bedrag invoeren dus mooi 1000 ingevoerd helaas gf de automaat storing aan. Daarbij waren mensen voor en na mij die gewoon geld kregen. Een andere ING automaat gezocht en weer 1000 ingevoerd, helaas kreeg ik weer storing op her scherm. Ben dus ZEER ontevreden met de dienstvelening van SNS die zich een bank noemt. Denk toch dat ik maar moet overstappen om in ieder geval wat meer service voor mijn ingezet geld krijg.
Dat ik dan cookies moet accepteren van de Telegraaf is nog tot daar aan toe, maar voor het hele TMG-concern...
Daarvoor lijkt mij dit artikel niet dringend genoeg.
De eerste Geldmaat is geplaatst en in gebruik genomen. Zie dit artikel in de Telegraaf.
Reputatie 5
Badge +4
[Want GWK is nou niet echt een fijne partner voor je stortingen en het is te veel gedoe.

Hoi @Youst, dankjewel voor je uitgebreide reactie. We waarderen het dat je meedenkt over onze service. SNS heeft er in 2008 voor gekozen om geen contant geld meer te verwerken in SNS Winkels omdat weinig klanten nog behoefte hadden aan deze dienstverlening. We snappen dat klanten toch soms geld willen storten, daarom bieden we deze service aan bij een GWK Travelex vestiging. Op korte termijn verwacht ik geen verandering, maar het signaal geef ik intern voor je door.
Reputatie 2
Spijtig want hoewel de Volksbank niet als aandeelhouder hoeft aan te sluiten zou het mooi zijn om dit als klant te doen en zo tegen de nodige vergoedingen geld te kunnen laten storten via dit systeem. Dan zit de bank niet met de kosten en kan de klant op meer plekken van zijn geld af komen.

Hoi @Youst,

Omdat we op de community al een tijdje over onze geldautomaten praten, heb ik je vragen (en de reacties erop) naar dit topic verhuisd. Ik vind het erg leuk dat je betrokken met ons meedenkt. Onlangs heb ik navraag gedaan over dit onderwerp, de woordvoerder van de Volksbank heeft me toen het volgende laten weten: wij volgen het project Geldmaat met veel belangstelling en we zijn erg benieuwd hoe zich dit verder ontwikkeld. Of we ons ook daadwerkelijk aansluiten is een besluit dat we nog niet hebben genomen. Daarvoor moeten we eerst overtuigd zijn dat het ook een absolute meerwaarde voor onze klanten biedt.

Het is misschien niet het antwoord waar je naar uitkeek, maar ik hoop dat je het onderwerp en de ontwikkelingen bij SNS blijft volgen.


Begrijpelijk, maar ik hoop dat de Volksbank dit overweegt in te voeren in de toekomst want het zorgt voor een centraler systeem. Waardoor bijvoorbeeld de SNS ook haar eigen geldautomaten kan vervangen door Geldmaat, en voor storten ook.

Want GWK is nou niet echt een fijne partner voor je stortingen en het is te veel gedoe.
Reputatie 5
Badge +4
Spijtig want hoewel de Volksbank niet als aandeelhouder hoeft aan te sluiten zou het mooi zijn om dit als klant te doen en zo tegen de nodige vergoedingen geld te kunnen laten storten via dit systeem. Dan zit de bank niet met de kosten en kan de klant op meer plekken van zijn geld af komen.

Hoi @Youst,

Omdat we op de community al een tijdje over onze geldautomaten praten, heb ik je vragen (en de reacties erop) naar dit topic verhuisd. Ik vind het erg leuk dat je betrokken met ons meedenkt. Onlangs heb ik navraag gedaan over dit onderwerp, de woordvoerder van de Volksbank heeft me toen het volgende laten weten: wij volgen het project Geldmaat met veel belangstelling en we zijn erg benieuwd hoe zich dit verder ontwikkeld. Of we ons ook daadwerkelijk aansluiten is een besluit dat we nog niet hebben genomen. Daarvoor moeten we eerst overtuigd zijn dat het ook een absolute meerwaarde voor onze klanten biedt.

Het is misschien niet het antwoord waar je naar uitkeek, maar ik hoop dat je het onderwerp en de ontwikkelingen bij SNS blijft volgen.
Reputatie 2
Goedemorgen @youst, fijn dat je meedenkt. Om contant geld toegankelijk, veilig en betaalbaar te houden zijn ABN Amro, ING en Rabobank inderdaad een samenwerkingsinitiatief gestart: Geldservice Nederland (GSN). Zo stemmen ze met elkaar de logistiek af van waardevervoer naar de geldautomaten, zorgen ze voor een verruiming van de paslimieten en krijgen ze geldautomaten zonder logo.

De Volksbank
De Volksbank heeft veel minder geldautomaten dan de 3 grootbanken en op toegankelijkheid, veiligheid en betaalbaarheid al grote stappen gemaakt de afgelopen tijd. Daarom gaat de Volksbank geen onderdeel uitmaken van GSN als aandeelhouder. De geldautomaten zonder logo zijn straks wél te gebruiken voor de klanten van de Volksbank (maximaal € 1.000 per dag). De paslimieten zijn al in 2013 verruimd: de standaard paslimiet is te gebruiken bij automaten van andere banken.


Hoi,

Spijtig want hoewel de Volksbank niet als aandeelhouder hoeft aan te sluiten zou het mooi zijn om dit als klant te doen en zo tegen de nodige vergoedingen geld te kunnen laten storten via dit systeem. Dan zit de bank niet met de kosten en kan de klant op meer plekken van zijn geld af komen.
De term "menselijke maat" is wellicht ongelukkig gekozen.
Het gaat om de financiele zelfredzaamheid van de consument. Hoe zelfredzaam ben je nog als je alles door algoritmes / software-modellen en gadgets laat bepalen? Zeker als er een pijler wegvalt?"
Al die voorzieningen maken het betalen alleen maar gemakkelijker. Voor de consument niet altijd een voordeel. Voor bedrijven uiteraard wel.
@Koos, @Evelyn, het ligt er dus aan wat je onder 'menselijke maat' verstaat. De ene mens is de andere niet, nietwaar?

@Evelyn, als klanten van een bepaalde bank straks bij de automaten van Geldmaat ook geld kunnen storten, zou dat alleen al een reden moeten zijn voor de SNS (cq. Volksbank) om zich hierbij aan te sluiten. Kunnen we discussie over geld storten ook eens positief afsluiten. 😃
Dat ontken ik ook allemaal niet. Ik heb alleen willen aangeven dat er zoveel aandacht is voor de technische snufjes dat we ons als consument er zo sterk van afhankelijk maken dat een storing meteen onoverkomelijke problemen kan geven. Bij bankieren met de menselijke maat past zo'n extreem doorgevoerde afhankelijkheid van technieken die we eigenlijk niet beheersen nogal slecht. Dat staat helemaal los van de communicatie eromheen, die juist door de complexiteit een veel grotere rol gaat spelen. En dan niet zozeer ter oplossing, maar alleen ter uitleg. Makkelijker kunnen we het immers niet maken?

Voorbeeld: Ik was ooit fanatiek gebruiker van de chipknip. Ik werd daarover een beetje meewarig aangekeken, dus het gaf mij enorm veel voldoening wanneer ik tijdens een internetstoring de files van klanten met de toenmalig nieuwere betaalpas bij de kassa rustig kon passeren: voor chipknip was geen actieve internetverbinding nodig. Elk nadeel kan zo zijn voordeel hebben, geheel volgens de beroemde filosoof...
Reputatie 5
Badge +4
Hoi @Koos,

De opmerking ‘technologische vooruitgang’ valt niet te rijmen. Dat klanten van zich laten horen tijdens een storing en wij hen graag op de hoogte houden heeft te maken met een hoge mate van betrokkenheid, informatievoorziening en transparante communicatie. Bankieren met de menselijke maat houdt in dat we actief investeren in duurzaam wonen, een klimaatneutrale balans, een simpel bedrijfsmodel en tevreden en financieel weerbare klanten. Onze aanpak van slimme toepasser, waarbij wij ernaar streven innovaties in de markt snel zelf te implementeren, verloopt voorspoedig. Op die manier anticiperen we op intelligente wijze op een geruststellende en financieel gezonde toekomst van onze klanten.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi @Blacktomcat en @eRik19,

Wij volgen het project Geldmaat met veel belangstelling en we zijn erg benieuwd hoe zich dit verder ontwikkeld. Of we ons ook daadwerkelijk aansluiten is een besluit dat we nog niet hebben genomen. Daarvoor moeten we eerst overtuigd zijn dat het ook een absolute meerwaarde voor onze klanten biedt. Nu we de beschikbaarheid van geldautomaten in dit topic bespreken, graag aandacht voor het volgende. Wanneer we een SNS geldautomaat in de onmiddellijke nabijheid van bewoning sluiten, dan is de veiligheid van omwonenden de enige reden. Het maakt daarbij niet uit of de geldautomaat veel of weinig wordt gebruikt.

PS.
@Blacktomcat: op de website van Geldmaat las ik dat klanten van ABN AMRO, ING of Rabobank straks bij alle geldstortautomaten van Geldmaat contant geld kunnen storten.
Waarom zou de SNS niet mee moeten doen aan merkloze pinautomaten? Als ze maar de juiste randvoorwaarden cq. eisen stellen, zou dat geen probleem mogen zijn. Als niet aan die eisen wordt tegemoet gekomen, ja dan moet je niet meedoen.

Weet iemand hoe het staat met de ontwikkeling van gezamenlijke pinautomaten waar ook gekeken zou worden naar de mogelijkheid om geld te storten?
Wat ik meer fundamenteel een bezwaar vind aan deze ontwikkelingen:
Er wordt steeds meer gesteund op technologische "vooruitgang". Waar is de mens (Volksbank: menselijke maat)?? We zien nu al welke paniek er uitbreekt als er een storinkje is.
De Volksbank
De Volksbank heeft veel minder geldautomaten dan de 3 grootbanken en op toegankelijkheid, veiligheid en betaalbaarheid al grote stappen gemaakt de afgelopen tijd. Daarom gaat de Volksbank geen onderdeel uitmaken van GSN als aandeelhouder. De geldautomaten zonder logo zijn straks wél te gebruiken voor de klanten van de Volksbank (maximaal € 1.000 per dag). De paslimieten zijn al in 2013 verruimd: de standaard paslimiet is te gebruiken bij automaten van andere banken.


Dit is versluierend taalgebruik om te zeggen dat de Volkbank geld wil besparen ten kosten van haar klanten. Want: beperking in pin limiet (dichtheid SNS automaten onder de maat), geen contant geld afstorten (wat al jaren een frustratie is voor SNS klanten). Relatief dure eigen automaten: relatief duur vanwege beperkte schaalgrootte.

Op deze manier positioneert de SNS zich als een kleine bank en wordt de (zo belangrijke) aansluiten bij de grootbanken lastiger.
@SNS, nu jullie steeds meer aan het bezuinigen zijn op betaalautomaten, niet mee doen met de nieuwe merkloze automaten, gaat de service m.b.t. grote contante opnamen wel heel rap omlaag.

De enige compensatie is dat je als particulieren onderling geld kunt overmaken via Tiki-achtige betalingen en straks snel geld kunt overmaken van de ene naar de andere rekening. Het nadeel van deze twee manieren is dat het traceerbaar is en dat wil je niet altijd bij onderhandse aan-/ver-kopen; vooral niet als je achternaam unieker is dan Jansen.
Goedemiddag @Pip,

Wat een vervelende en stressvolle situatie is dit geweest. Ik begrijp goed dat je hier een raar gevoel aan over hebt gehouden. Mocht je in de toekomst nogmaals een groot bedrag willen pinnen, wil ik je in ieder geval graag het volgende advies meegeven: Het is mogelijk je pinlimiet zelf tijdelijk te verhogen tot € 5.000. Hierdoor is het mogelijk een groter bedrag te pinnen bij de geldautomaat. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat dit dus alleen geldt voor een SNS geldautomaat.

Ik begrijp in dit geval dat het grootste probleem te maken had met het vinden van een SNS geldautomaat. In Hoogeveen is er een automaat in de Hema (wanneer de Hema open is). De SNS Winkel, zoals je zelf ook helaas hebt ervaren, heeft geen geldautomaat. Via onze website kan je zoeken naar SNS winkels en/of geldautomaten. Wanneer je alleen geldautomaten aanvinkt, krijg je alleen deze te zien en niet de SNS Winkels. Ik baal er van dat je via internet verkeerd bent geïnformeerd, en hierdoor ook lang bezig bent geweest om een geldautomaat te vinden. Weet je nog waar je precies online hebt gezocht? Indien er iets niet goed staat op onze website, ga ik er direct achteraan.

Reageer