SNS

Denk mee: Denk jij mee over hypotheken - II?

  • 13 mei 2015
  • 43 Reacties
  • 11939 Keer bekeken

Het is weer eventjes geleden, maar vandaag willen we het onderzoek rondom hypotheken weer oppakken. We hebben jullie reacties in dit topic gelezen. Velen van jullie hebben al een tijd geleden een hypotheek afgesloten. Jullie vinden onder meer flexibiliteit erg belangrijk: flexibiliteit in het aflossen (hoeveel en op welke wijze), maar ook flexibiliteit als je bijvoorbeeld over wilt sluiten. Vandaag willen we met jullie inzoomen op de fase wanneer je al een tijd een hypotheek hebt. Wat verwacht je dan van SNS en waar heb je dan zelf behoefte aan?

Vragen.

Stel, je hebt al 10 jaar een hypotheek. De looptijd van de hypotheek is 30 jaar.

1. Aan welke informatie heb je behoefte in deze fase? (bv. overzicht van af te lossen bedrag of mogelijke oversluitmogelijkheden) Licht je antwoord toe.
2. Waar wil je die informatie vinden? Hoe zou SNS je daarbij kunnen helpen?
3. Wat verwacht je van SNS in deze fase? Mag de SNS jou bijvoorbeeld proactief benaderen over nieuwe voorwaarden?

43 reacties

Badge +1
1 Online de gegevens van de huidige hypotheek, inclusief hoeveel je mag aflossen en hoe dat moet (online aanvragen of melden) of extra premie mag storten (spaar hypotheek), de boete die je moet betalen bij 'direct' oversluiten.

Ik kan me voorstellen dat wijzigingen IN je hypotheek zijn lastig in detail te tonen, maar per type hypotheek en op basis van gegevens kun je misschien wel een 'pre-selectie' maken op hoofdlijnen>. Bv  als je nu 4.5% rente betaald kun je misschien iets doen met rente middeling (niet relevant voor 30 jaar vast, maar toch).

Ik kan me ook voorstellen dat je bepaalde bedragen alleen indicatief kunt aangeven, maar dat is heel acceptabel. De kant kan best goede afwegingen maken op basis van een richt bedrag.

Je zou je hypotheek overzicht ook kunnen aanvullen met een paar gebruikersopties: "Ik wil graag info ontvangen als ik naar een lager maandbedrag kan ( > 10% minder)", "Ik wil graag info ontvangen als ik de looptijd kan in korten", etc

Groet,

Erik
Ik sluit mij bij Erik aan.
Het proactief benaderen eens in de 10 jaar vind ik zelf erg weinig, dat mag rustig eens in de 5 jaar of frequenter als het noodzakelijk is.

Wellicht is het goed om een aantal punten te benoemen waarover je als klant wordt geinformeerd wat er verbeterd kan worden aan de hypotheek denk daarbij aan :
* wat voor invloed zou een nieuw (actueel) rente percentage hebben
* wat is de  invloed van aflossen bij bedrag X,Y,Z
* wat kan er gedaan worden om looptijd te verkorten en weke invloed heeft dat
* wat is de siituatie van gekoppelde verzekeringen / beleggingen / spaargedeeltes

Natuurlijk is de informatie sumier maar als bovenstaande punten duidelijk worden weergegeven en de mogelijkheid tot een (gratis) advies gesprek wordt geboden, kan het voor de klant gunstig uitpakken en in ieder geval extra vertrouwen in de bank geven dat het geen éénrichtingsverkeer is bij SNS.

Misschien is het nog handiger als er naast het de rekenvoorbeelden ook een via een aantal rekentools door de klant makkelijk zijn persoonlijke bestaande situatie vergeleken kan worden met nieuwe fictieve situaties. Alleen dat wordt wellicht wat moelijker bij complexere hypotheken....
Badge
Ik heb m'n hypotheek bij een andere geldverstrekker lopen, maar als eerste zou ik toch denken aan wat er komt kijken bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek bij een verhuizing.

Specifieke aandachtspunten daarbij zijn financiering van restschuld en de mogelijkheden als je (of je partner) zzp'er bent (is).
Bedankt voor jullie input. Het is duidelijk dat jullie behoefte hebben aan meer informatie en een proactieve benadering van SNS op prijs stellen.

@ReinoutS, in dit onderzoek richten we ons specifiek op bestaande hypotheken. Het afsluitproces is een interessant onderwerp om later nog eens op te pakken, bedankt!

Ik ben erg benieuwd hoe andere leden hierover denken, zijn jullie het eens met onderstaande punten? Hebben jullie nog aanvullingen? Ik hoor het graag!
- Als je al een tijdlang een bepaalde hypotheekvorm hebt, zullen er in de tussentijds vast wel andere vormen bijgekomen zijn. Je wilt dan graag weten of overstappen naar die andere hypotheekvorm voor jou gunstig is.
- Is oversluiten van de hypotheek bij je eigen BV haalbaar of niet
- Ook wil je graag weten of het zinvol is om bij een lagere rentestand de hypotheek over te sluiten naar dat percentage. 
- Eventueel grafieken met her verloop van de rentes van diverse vaste-rente-perioden (5, 10, 20 en 30 jaar) en de variabele rente van de afgelopen 30 jaar.
- Duidelijkheid vooraf van kosten van gesprekken, oversluiten, etc.
- Effect van bijstorten of aflossen
Leuke vraag. Ik heb namelijk exact 10 jaar een hypotheek, en ik moet er nog 20. Eind dit jaar komt een eind aan de rentevaste periode van een deel van mijn hypotheek, en zoals bij zovelen van mijn generatie staat de boel behoorlijk onder water. Ik ben al bezig om dat probleem op te lossen, maar dat gaat niet hard genoeg om voor het rente aanbod de boel helemaal recht te trekken. Hoewel de rente nog nooit zo laag is geweest, weet ik al wat ik voor aanbod kan verwachten van de SNS: Een idioot hoge rente, want tja, je staat onder water he.

Het zou de SNS bank sieren als dit soort klanten eens serieus tegemoed gekomen zou worden, en haar aandeel in de huizenbubbel en bankencrisis erkent. Geef deze klanten de gelegenheid mee te profiteren van de lage rente, mits ze een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek nemen. Door de lage rente hebben deze mensen dan de mogelijkheid hun financiele problemen te boven te komen.

Oh ja, het zou de bank ook sieren om geen idiote bedragen te vragen aan de klant om dit soort probleemgevallen netjes recht te trekken. Mijn zus en partner hebben beide bij een concurrent in de hypotheken gezeten. Volgens hen slaat het aan de klant doorberekende bedrag voor het aanpassen van lopende hypotheken  nergens op.
Badge
Geachte,

Betreffende vroegtijdig aflossen Hypotheek en bij dezelfde service verlenere de BANk dan geen boeterente in rekening brengen dat noem ik klantvriendelijk en klantgericht.
Sluit je de hypotheek ergens anders af dan mag van mij de boeterente in rekening worden gebracht.

Groet,

Con Eijk
wij hebben ongeveer 8 jaar geleden onze hypotheek afgesloten: Het werden er toen 2. Eentje die nooit afgelost hoeft te worden en een hypotheek waarvoor we geld hebben belegd, zodat deze volledig afgelost kan worden.
Nu waren we hiermee niet meer zo tevreden. We hebben rentemiddeling aangevraagd.
En: met uitleg, en wel een zeer duidelijke uitleg hebben we een naar onze tevrdenheid een goede rentemiddeling gekregen. En gaan nu per maand bruto € 300,- minder betalen.
Het fijnste was: het werd rustig en duidelijk in stappen uitgelgd en aangepast.
Gelukkig sta ik niet "onder water" en heb nu een volledig aflossingsvrije hypotheek, ik spaar voor de aflossing hiervoor.
Het is voor mij voordeliger om zo veel mogelijk op mijn spaarrekening te "stallen" aangezien mijn hyporente lager is als mijn "lage" spaarrente (maandsparen 1,4%)
Vraag: waarom is de hyporente wel onderhandelbaar, maar spaarrente niet???? Ik word nu dus gedwongen om maandsparen over te sluiten naar Zwitserleven (1,45%)
Het is niet veel, maar bij een hoog saldo telt het toch mee.
Wij hebben een hypotheek van 35% van de WOZ waarde. Nu nog elders, maar willen misschien na verstrijken rente periode overstappen naar bijv. SNS
Man is met vroegpensioen en ik werk nog 17 uur per week. Wat zijn de mogelijkheden? Spaargeld ruim aanwezig maar dat willen we niet gebruiken voor aflossing.
wat zijn mogelijkheden?
de sns laat me te veel rente betalen
ik heb een variabele rente en de vragen meer dan 2.5%
dit zou bijna 0% moeten zijn
Zelf heb ik nu zo'n 8 jaar een hypotheek bij de SNS. Helaas heb ik me destijds door de hypotheekadviseur over laten halen om (tegen een hogere rente) een langere rentevaste periode te nemen dan ik van plan was. Achteraf een zeer slecht advies, maar helaas. 
Gezien de enorme kosten voor adviesgesprekken, ben ik zelf alvast op onderzoek uit gegaan naar een mogelijkheid geld te besparen. 
Aangezien ik enorm geïnvesteerd heb in mijn woning (van mijn spaargeld), verwacht ik niet dat mijn woning "onder water staat". 
Het zou erg fijn zijn als je in SNS internetbankieren zou kunnen zien wat de boete is bij voortijdig oversluiten van de hypotheek. 
Ook zou het erg fijn zijn als je online kon berekenen hoeveel je eenmalig extra in je spaarhypotheek mag storten (dit is iets anders dan aflossen!!). 
In het verleden heb ik wel eens een eenmalige storting gedaan in mijn spaarhypotheek, maar helaas ging dat erg moeizaam: Het duurde bijna twee maanden voordat het geld van mijn betaalrekening naar mijn spaarhypotheek werd overgeschreven. En al die tijd stond er een enorm bedrag op mijn betaalrekening. Een erg onveilig idee (en gemiste rente). 
Dit zou echt online te regelen moeten zijn of op zijn minst moet de SNS door kunnen geven op welke datum geincasseerd gaat worden. 
Waarom niet de mogelijkheid de eenmalige storting via internetbankieren zelf te doen wanneer het jou uitkomt?

Verder zou het erg leuk zijn om een tabel te hebben in internetbankieren met hoeveel je spaardeel was op een bepaalde datum en hoeveel het zal zijn op een bepaalde datum. 

Een proactieve benadering van SNS zou ik zeer waarderen!! 
Ik stel me zo voor dat er online een soort tool komt waarin je een berekening kan maken en waarin je de gegevens van je hypotheek in kan geven zoals huidige hypotheek, looptijd, resterende looptijd, bedrag enz enz. daarnaast vult de klant dan in wat voor hypotheek hij wenst (keuzemogelijkheden bieden) en uiteindelijk komt er een indicatief bedrag uit per maand. De webtool dient te worden geupdatet mbt bv de rente die SNS op dat moment biedt voor een bepaald type hypotheek....

Wat denk ik ook belangrijk en vooral onderscheidend, dat wanneer je  klant bent bij SNS  betaal- en spaarrekening, verzekeringen enz je een bepaalde extra korting krijgt op de rente van je nieuwe af te sluiten hypotheek bij SNS. Zo stimuleer je potentiele klanten om meedere diensten af te sluiten, c.q. je beloont ze daar dan voor...
Ik zou dat normaal vinden 😉
de sns laat me te veel rente betalen
ik heb een variabele rente en de vragen meer dan 2.5%
dit zou bijna 0% moeten zijn


Jouw,jullie probleem is dat de opslag destijds fors verhoogd is, (volgens mij)
Wij hebben een hypotheek van 35% van de WOZ waarde. Nu nog elders, maar willen misschien na verstrijken rente periode overstappen naar bijv. SNS
Man is met vroegpensioen en ik werk nog 17 uur per week. Wat zijn de mogelijkheden? Spaargeld ruim aanwezig maar dat willen we niet gebruiken voor aflossing.
wat zijn mogelijkheden?


Hoi Oetsie61,

Wat leuk dat jullie overwegen om de hypotheek bij SNS onder te brengen als de rentevaste periode afloopt. Ik schakel graag een hypotheekadviseur in, om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Wil je je postcode, huisnummer en telefoonnummer mailen naar [email]webcare@sns.nl[/email] o.v.v. 'Community - hypotheekmogelijkheden'? Ik zorg dan dat een adviseur binnen 2 werkdagen contact met je opneemt.
de sns laat me te veel rente betalen
ik heb een variabele rente en de vragen meer dan 2.5%
dit zou bijna 0% moeten zijn


Hoi Zinnebeeld,

Van harte welkom op SNS Community. Altijd leuk om nieuwe leden welkom te heten.

Wat jammer dat je dit gevoel hebt. Als je wilt, schakel ik een hypotheekspecialist in om naar jouw situatie te kijken. Je krijgt dan een uitleg over jouw variabele rente. Stuur je in dat geval je hypotheek- en telefoonnummer naar [email]webcare@sns.nl[/email] o.v.v. 'Community - hoge variabele rente'?

Heb je het topic Welkom op de community al gelezen? Om de andere communityleden een beetje te leren kennen, kun je een kijkje nemen in de Koffiekamer.
Ik heb geen hypotheekervaring met de SNS, maar krijg de indruk dat het met mijn hypotheken toch wat makkelijker ging.
Bij mijn vorige hypotheek (spaar- bij Westland-Utrecht) heb ik meerdere malen heel soepel extra premie kunnen inleggen. De enige beperking was, dat het alleen per heel jaar kon ingaan (gerekend vanaf de startdatum).

Ik heb bij mijn huidige (aflossingsvrije) hypotheek vorige week getekend voor een renteherziening. Ook daar (FBTO / Achmea) verliep dat soepel.
Belangrijkste voorwaarde daarbij was de mogelijkheid om per jaar 15 % boetevrij te kunnen aflossen.

Verder ben ik erg huiverig voor koppelverkoop, dus ik zou verzekeringen (die ik er nu niet bij heb), betaalrekening en hypotheek niet bij dezelfde instantie afsluiten,
Ik heb geen hypotheekervaring met de SNS, maar krijg de indruk dat het met mijn hypotheken toch wat makkelijker ging.
Bij mijn vorige hypotheek (spaar- bij Westland-Utrecht) heb ik meerdere malen heel soepel extra premie kunnen inleggen. De enige beperking was, dat het alleen per heel jaar kon ingaan (gerekend vanaf de startdatum).

Ik heb bij mijn huidige (aflossingsvrije) hypotheek vorige week getekend voor een renteherziening. Ook daar (FBTO / Achmea) verliep dat soepel.
Belangrijkste voorwaarde daarbij was de mogelijkheid om per jaar 15 % boetevrij te kunnen aflossen.

Verder ben ik erg huiverig voor koppelverkoop, dus ik zou verzekeringen (die ik er nu niet bij heb), betaalrekening en hypotheek niet bij dezelfde instantie afsluiten,


Ik ben ook geen voorstander van koppelverkoop. E'n van de weinige koppelingen vind ik de opstal- / inboedelverzekering. Juist om gedonder (kastje en de muur) te voorkomen of iets nu bij de opstral of de inboedel hoort. 
Ik ben ook geen voorstander van koppelverkoop. E'n van de weinige koppelingen vind ik de opstal- / inboedelverzekering. Juist om gedonder (kastje en de muur) te voorkomen of iets nu bij de opstral of de inboedel hoort. 

Om ongeveer dezelfde reden heb ik mijn opstalverzekering bij mijn hypotheekverstrekker ondergebracht. Dat geeft me ergens wel een veilig gevoel.
Ik ben ook geen voorstander van koppelverkoop. E'n van de weinige koppelingen vind ik de opstal- / inboedelverzekering. Juist om gedonder (kastje en de muur) te voorkomen of iets nu bij de opstral of de inboedel hoort. 

Om ongeveer dezelfde reden heb ik mijn opstalverzekering bij mijn hypotheekverstrekker ondergebracht. Dat geeft me ergens wel een veilig gevoel.


Volgens mij mag z.g.n. koppelverkoop niet meer van de AFM.
In ieder geval waarschuwen ze er wel voor.
Reputatie 2
Ik heb al jarenlang een hypotheek bij SNS. Met de huidige rentestand kan het interessant zijn om de hypotheek over te sluiten. Dan krijg je te maken met de zogenaamde boeterente. Bij een offerte krijg je dan wel het totale bedrag in beeld, maar niet hoe dat is opgebouwd. Dat past niet bij het beeld van een transparante bank. Dus vraag ik om een specificatie van de opbouw van de boeterente. Dat zou ik normaler vinden.
Volgens mij mag z.g.n. koppelverkoop niet meer van de AFM.
In ieder geval waarschuwen ze er wel voor.


Dat klopt. Echte koppelverkoop  (dus als je één bepaald product koopt, ben je verplicht er een ander product bij te kopen) mag niet.
Denk bv. aan de koppelverkoop van een hypotheek met een overlijdensrisicoverzekering die je ook verplicht bij hen moest afnemen.
Ik heb al jarenlang een hypotheek bij SNS. Met de huidige rentestand kan het interessant zijn om de hypotheek over te sluiten. Dan krijg je te maken met de zogenaamde boeterente. Bij een offerte krijg je dan wel het totale bedrag in beeld, maar niet hoe dat is opgebouwd. Dat past niet bij het beeld van een transparante bank. Dus vraag ik om een specificatie van de opbouw van de boeterente. Dat zou ik normaler vinden.

Oversluiten was voor mij geen optie, omdat ik aflossingsvrij wilde blijven. Oversluiten naar een andere geldschieter zou betekenen: nieuwe akte, notariskosten, mogelijk taxatie, advieskosten, en de nieuwe voorwaarden - dus niet aflossingsvrij.
Keuze was snel gemaakt. Uiteraard kreeg ik wel boeterente (wat ik logisch vind), maar verdere kosten waren er niet.
Ook voor mij is het al weer een tijdje geleden...
Voor mij mag er wel wat meer licht in het "hyptoheekrentebos". Waarom bijvoorbeeld is die (variabele) rente van mij aanzienlijk hoger dan op de website vermeld staat? Eerdere uitleg "nieuwe klanten lokken" voelt als dicriminatie van de trouwe klant... Dat zou anders moeten...Hoe waardeer je trouwe klanten?
Ook een na het eenmaal afgesloten hebben van een hypotheek wordt je nagenoeg niet meer op de hoogte gehouden van slimme mogelijkheden. Hoe dat er dan precies uit moet zien....   het gaat er natuurlijk wel om dat ik er verhoudingsgewijs dan beter van wordt (lees lastenverlichting met zo weinig mogelijk gedoe)... ;)
En dan nog voor nu als laatste: in een van de reacties zag ik een opmerking over ZZP en hypotheek... hierop werdt nog niet gereageerd. Hoe klaar is de SNS voor dit soort (disruptive) bewegingen.... Wat als? Omgaan met een zekere mate van onzekerheid i.p.v. maakbaarheid?  En dan niet af te dekken met verzekeringen...
Ook voor mij is het al weer een tijdje geleden...
Voor mij mag er wel wat meer licht in het "hyptoheekrentebos". Waarom bijvoorbeeld is die (variabele) rente van mij aanzienlijk hoger dan op de website vermeld staat? Eerdere uitleg "nieuwe klanten lokken" voelt als dicriminatie van de trouwe klant... Dat zou anders moeten...Hoe waardeer je trouwe klanten?
Ook een na het eenmaal afgesloten hebben van een hypotheek wordt je nagenoeg niet meer op de hoogte gehouden van slimme mogelijkheden. Hoe dat er dan precies uit moet zien....   het gaat er natuurlijk wel om dat ik er verhoudingsgewijs dan beter van wordt (lees lastenverlichting met zo weinig mogelijk gedoe)... ;)
En dan nog voor nu als laatste: in een van de reacties zag ik een opmerking over ZZP en hypotheek... hierop werdt nog niet gereageerd. Hoe klaar is de SNS voor dit soort (disruptive) bewegingen.... Wat als? Omgaan met een zekere mate van onzekerheid i.p.v. maakbaarheid?  En dan niet af te dekken met verzekeringen...

Een bank blijft natuurlijk altijd een BANK, (hoe leuk een forum dan wel of niet is) en zullen dan ook niet snel een "klant" op voordeel wijzen, als dit  ten koste gaat van de winst. De bonussen moeten wel uitgekeerd worden natuurlijk!?

Reageer