SNS

Hoe denk jij over 'De bank van de toekomst'?

  • 21 november 2012
  • 38 Reacties
  • 12340 Keer bekeken

Vijf SNS Bank collega’s volgen een management development opleiding aan Nyenrode. Zij hebben voor hun opleiding een idee over ‘De bank van de toekomst’ ontwikkeld en willen graag weten wat jullie hiervan vinden.
Het idee ‘De bank van de toekomst’ staat voor een bank die je helpt met je bankzaken op basis van transactiegegevens (af- en bijschrijvingen op je betaalrekening). Door je zowel inzicht te geven, als persoonlijke aanbiedingen te doen.

Nu betaal je maandelijks kosten voor een betaalrekening. Stel dat een betaalrekening gratis is in ruil voor persoonlijke aanbiedingen. Dit zijn aanbiedingen van externe partijen gebaseerd op je transactiegegevens. De externe partijen betalen kosten aan de bank zodat de bank deze partijen promoot bij haar klanten. Daardoor wordt een betaalrekening gratis voor jou als klant. Je persoons- en betaalgegevens worden niet aan derden verstrekt, maar enkel door de bank gebruikt om te bepalen welke aanbiedingen bij je passen.

Bedankt voor je medewerking!

1. Ik wil meer inzicht in mijn inkomsten en uitgaven
2. Ik wil proactief besparingstips ontvangen van een bank
3. Ik zou overstappen naar een bank die me actief helpt te besparen
4. Een bank mag mijn transactiegegevens gebruiken om inzicht te geven in mijn inkomsten en uitgaven
5. Ik zou overstappen naar een bank met een gratis betaalrekening in ruil voor persoonlijke aanbiedingen op basis van mijn transactiegegevens.

38 reacties

Hm.

Tja, de bank die met je meedenkt en je helpt besparen, dus... Ik vind het wel wat, maar ben tegelijkertijd een beetje bang dat het allemaal heel erg voor de hand liggend gaat worden. Dealtjes met Albert Heijn, tanken bij benzinestations van-de-snelweg-af, een andere hypotheek of een aanbod voor verzekeringen. Misschien wat energie-besparingstips, maar dan heb je het wel gehad.

Zelf verwacht ik dat de bank van de toekomst (50 - 100 jaar?) geen bank meer is zoals we die nu kennen. Het wordt een grote speler (Google, misschien zelfs MicroSoft of Amazon) die 'licenties' gaat uitdelen aan bedrijven als Hema, Bijenkorf of misschien zelfs Shell. Die kunnen dan een soort white-label bankproduct inkopen (spaarrekening, hypotheek of verzekering) en dat onder hun eigen merk doorverkopen. Zo kun je dus bij de HEMA een hypotheekje afsluiten. Misschien gaan ING, SNS en ABN wel door, onder eigen label, ook met inkoop van White Label Google bankproducten. De 'plugin' (bespaaradvies en een budget-module) zou dan als los component door Google aan een leverancier verkocht worden. Resultaat : heel veel bankpersoneel weg, misschien zelfs geen kantoren meer. Ook : Al die oude legacy IT weg, loopt netjes door de servers van de 'moederbank'

Het verbaast me dat Nyenrode met het concept van een 'budget advies' genoeg heeft om het de titel 'bank van de toekomst' te geven.. Zonder de kwaliteit van de opleiding tekort te willen doen.. en met een slag om de arm (zonder enig zicht op de rest van de inhoud) ; ik had verwacht dat ze hier meer van zouden maken.
Dat de kwaliteit van Nijenrode , nou ja ....
Als ik soms mensen zie met een \"cursus\" Nijenrode of de reclame op TV zie, dan ...
Ik vind dit hele idee maar niets. Heeft ook nauwelijks iets met de toekomst te maken. We leven eigenlijk al in die wereld. Ik denk hierbij bijv. aan UnitedConsumers. Lijkt heel leuk, maar mogelijk betaal je veel te veel (ik woonde in Almelo en de tankstations die meededen waren met van de duurste en dan bleven ze ook na de korting nog duurder dan de echt voordelige).
Volgens mij is het nog nauwelijks ergens gelukt onafhankelijk mij te helpen. Uiteindelijk zal het nog altijd gaan om geld te verdienen. Zo kan AH rustig de merkartikelen iets duurder maken om met het eigen merk extra korting te geven!
Wat levert het op?
Ik vind deze ideeen wel erg in de nabije toekomst en mis dus een echte toekomst visie. KKoenen gaat al een klein stukje verder, alhoewel ook hij vanuit de nu nog dominante structuren denkt. Ik hoorde/zag v/d week nog weer iets over winkels. Dat er een stevige trend naar beneden is vanwege de economische crisis. Ik geloof dat dat maar een (kleiner) deel van de werkelijkheid is. Als ik bij mijzelf na ga, koop ik de laatste 5 jaar zeker inmiddels 30% (schatting) via internet (behalve boodschappen, bijna alles, incl. drogisterij artikelen).
Mijn eerste reactie op de stelling zou meer in de richting van bijv. een soort Paypal \"bank\" zijn. \"Iets\" waar ik een soort tegoed (\"Geld\") oid heb en een \"regeltante\" die de zaken voor mij afhandeld.
Banken hebben natuurlijk er alle belang bij een \"functie\" te blijven vervullen, het is hun bestaansrecht (op dit moment). Maar ik voel er erg weinig voor ze onnodige rollen toe te bedelen om ze onmisbaarder te maken (mooi voorbeeld vind ik apotheken. Ooit gewone medicijnen winkels. Nu onze \"adviseurs\"! Kan het gekker? Hebben het voor elkaar gekregen een aantal \"functies\" naar zich toe te trekken die eigenlijk elders lagen (advies en controle bij artsen).).
Veel over te zeggen dus.
Groet,
Ben 🆒
Sluit me enigszins aan bij BigBen. Het idee dat dergelijke praktijken een toekomst beeld zouden zijn is, mijn inziens, een illusie. Er zijn banken die dit al doen of website die dit voor je kunnen doen. Analyseren van je uitgaven, inzicht geven in je uitgaven, suggesties / tips geven en patronen herkennen. Op deze manier zou de bank / website een financieel adviserende rol kunnen vervullen. Zo kun je ook suggesties gaan doen over een maximale hypotheek bijvoorbeeld zodat je je levensstijl niet hoeft aan te passen.

Als we over de nabije toekomst nadenken zijn dit mooi \'features\' voor een bank om te implementeren, maar dit behoort zeker niet toe aan \"de bank van de toekomst\". Misschien stellen we onredelijke verwachtingen, maar om tegenwoordig de aandacht te trekken van mensen zal er echt \'out of the box\' gedacht moeten worden.

Zoals BigBen aangeeft is Paypal al een mooi voorbeeld. Dit combineerd al een hoop zaken als bank, creditcard en een soort ideal. Tevens haalt het enkele zorgen weg. Zo zijn je transacties en aankopen verzekerd. Mensen die goed verdienen zien geld niet meer als muntjes en briefjes, het zijn meer credits. Paar cijfertjes erbij, paar cijfertjes eraf. Waardevolle cijfertjes, dat zeker, dat wordt ook niet onderschat. Hoe meer cijfers hoe meer je kunt kopen / doen. Geld moet echter niet overschat worden en is middel wat gekomen is om ruilhandel te versimpelen. Waarde van artikelen staat altijd ter discussie.

Dan terug naar de \"Bank van de toekomst\". Het is leuk en interessant om hierover te filosoferen wat er gaat gebeuren met de banken. Hier heb je niet zo zeer financiëel slimme mensen voor nodig, maar ook creativelingen. Die met nieuwe concepten en een nieuwe kijk op de zaak, op het concept van een bank. Ik reken mezelf niet tot een hele creative geest, maar zal meedenken.
Wauw, wat hebben jullie allemaal mooie gedachten! Zo te zien hebben jullie alledrie uiteenlopende visies op de De bank van de toekomst.

Wat Vigter zegt klopt; bij de creatie van een toekomstbank zijn naast financials ook creatievelingen nodig. Lijkt me een mooi onderwerp om een nieuw topic over te starten en samen na te denken over de bank in de toekomst.

@Kkoenen: Welke andere aanbiedingen zou je graag willen krijgen, in plaats van aanbiedingen van bijvoorbeeld je supermarkt?

@Bigben: Goed voorbeeld van Paypal! Maak je er zelf ook gebruik van?
Badge
Paypal heeft mij iets teveel beperkende voorwaarden, dus daarin zou de "bank van de toekomst" het verschil kunnen maken.
Als je het mij vraagt dan zou het zomaar kunnen dat de bank van de toekomst betalingen in Bitcoins toestaat!
> @Kkoenen: Welke andere aanbiedingen zou je graag willen krijgen, in plaats van aanbiedingen van bijvoorbeeld je supermarkt?

Tja.. weet je.. ik zoek het zelf wel uit. Ik vind het niet heel nodig dat mijn bank zich er ook nog mee gaat bemoeien. Als consument denk ik dan ; Goh, dat kost toch allemaal geld? Laat ze mijn vermogen maar beter beleggen! Als het goed is het rendement daaruit veel hoger dan die paar tientjes die ik kan besparen dankzij een tip van mijn bank. Dus ; core-business van de bank moet 100% goed gaan, sterker : beter gaan dan alle concurrenten. Als dat het geval is, pas dan verwacht ik dat mijn bank energie, tijd en geld gaat besteden aan mijn budget.

Maargoed, ik ben misschien een consument die zelf redelijk het inzicht heeft in budget, uitgaven en inkomsten.

Mijn kapper knipt mijn haar, mijn kleermaker zet mijn knopen aan. Mijn glazenwasser wast mijn ruiten en mijn bank beheert mijn geld en zorgt dat het meer wordt.

Misschien wel kort door de bocht. Ben benieuwd.
> @Kkoenen: Welke andere aanbiedingen zou je graag willen krijgen, in plaats van aanbiedingen van bijvoorbeeld je supermarkt?



Nog een kleine aanvulling; Ik hoor allerlei dingen over de hypotheekrenteaftrek. Als consument verwacht ik dus bijvoorbeeld wel een persoonlijke berekening van mijn bank wat de impact precies is en hoe ik dat kan beperken. Het omzetten van een aflossingsvrije in een spaarhypotheek bijvoorbeeld? Hoeveel scheelt dat me netto? En volgend jaar? En het jaar daarop?
Kees, bedankt voor je toelichting! Uit je reacties maak ik op dat een bank zich dus beter volop kan storten in haar eigen leest. Goed punt wat je noemt over het voorbeeld van de hypotheekrenteaftrek! Dat ga ik meteen intern doorgeven. Hierdoor verkrijg je meer inzicht en vooruitzicht in je geldzaken 🙂
Hoi Mariella :)

Jep.. mijn opdracht bij de ING zit er zo goed als op. Ik ben nu - met veel plezier - bezig bij AEGON. Interessant hoe ons bedrijf met knab.nl een nieuw soort bank in de markt heeft gezet. je ziet in het knab model heel veel van de innovaties die ook hieronder worden aangegeven. EN... om dit allemaal te kunnen doen voor klanten vraagt Knab een maandfee van 15 euro. Voor sommige klanten zal dit een no-brainer zijn. Serieus en goed advies is duur, als Knab dat online kan leveren dan is die 15 euro een zeer scherpe aanbieding.

Voor mijzelf geldt; Volgens mij heb ik niet een vreselijk complex financieel leven en zelf goed inzicht in de (on)mogelijkheden van onder andere jaarruimte, belastingvoordeeltjes etc. Ik vind het ook best leuk dat voor mezelf uit te zoeken. Dus aldus; geen 15 euro per maand voor over. Als ik dan hoor dat mijn eigen bank (SNS) dat ook wil gaan doen, dan vraag ik me inderdaad af 1) wat dat gaat kosten en 2) of de core business zo goed op orde is dat het inderdaad loont voor de klanten om in te zetten op dit soort nieuwe, innovatieve cherries on the cake..

ben erg benieuwd!

grt., K.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Kees,
Grappig; toeval wil dat ik gisteren ook heb zitten kijken naar knab.nl: ze hebben inderdaad een leuke vernieuwende manier van bankieren. Een aantal aspecten herken ik en zouden een behoefte vervullen die ik momenteel bij geen enkele andere bank kan verwezenlijken. :(
Als voorbeeld noem ik het kunnen rood-staan op je betaalrekening. De limiet is gewoon gekoppeld aan het spaarsaldo op je spaarrekening bij knab. Bovendien als je gebruik maakt van automatisch aanvullen vanaf die spaarrekening naar je betaalrekening, betaal je gegarandeerd nooit debetrente. Dat zou bij SNS bank eigenlijk ook zo moeten zijn, maar helaas sta je bij SNS automatisch saldo aanvullen (ASA) altijd 1 dag (valutair) rood. Immers als je vandaag bijvoorbeeld iets betaalt met je bankpas en je saldo komt onder nul euro, dan wordt het op zijn vroegst de volgende dag pas aangevuld tot het bedrag dat je hebt opgegeven (in mijn geval nul euro). Bovendien moet je bij SNS minimaal 7 ASA opdrachten aanmaken (1 voor elke dag van de week) omdat de kleinste periode voor een periodieke opdracht een week is. Kortom: het idee is hetzelfde, maar dan wel goed geimplementeerd!:o
Aan de andere kant maak ik dezelfde afweging als jij: ook ik heb geen 15 euro per maand over voor mijn bank, omdat ik het veel te leuk vind om financiele zaken zelf uit te zoeken en te regelen. Bovendien ben ik er redelijk goed in geworden (als ik dat van mezelf mag zeggen) 😉.
Groeten,
Stefan
De bank van de toekomst is voor mij een bank die ik weer kan vertrouwen. Die niet ten koste van alles gaat voor winst. Die eerlijke producten verkoopt. Die mij pro-actief van degelijk financieel advies voorziet.
Asjeblieft geen aanbiedingen van externe partijen want deze externe partijen sturen mij al aanbiedingen.
Reputatie 3
Badge +1
De bank van de toekomst is voor mij een bank die ik weer kan vertrouwen. Die niet ten koste van alles gaat voor winst. Die eerlijke producten verkoopt. Die mij pro-actief van degelijk financieel advies voorziet.
Asjeblieft geen aanbiedingen van externe partijen want deze externe partijen sturen mij al aanbiedingen.


Hi Albert, van harte welkom op de SNS Community. Leuk dat je gelijk op een topic reageert. 🙂 Uit je tekst maken we een beetje op dat je het vertrouwen in de banken kwijt bent. Jammer om dit te lezen. SNS Bank probeert juist haar producten en diensten zo eenvoudig mogelijk te maken. Kijk eens naar onze aangescherpte strategie “Eenvoud in geldzaken”. http://www.snsreaal.nl/pers/persbericht-1/2009-sns-reaal-streeft-naar-eenvoud-in-geldzaken.html
Hi Kees en Stefan,

Kees, goede vragen die je stelt over wat het voor jou als klant betekent als we je dit inzicht gaan bieden. En dat het belangrijk is om eerst de core business goed op orde te hebben. Dit zijn punten waar we goed naar moeten kijken. Wat fijn dat je het naar je zin hebt bij AEGON!

Stefan, dank voor de voorbeelden die je mist bij je eigen bank. (Of die in ieder geval beter kunnen 😉 )

Erg goed dat jullie financiële zaken zelf goed uitzoeken en regelen. Helaas is dit niet voor iedereen weggelegd. Daarom willen we klanten snel en gemakkelijk overzicht bieden in hun geldzaken. Daar is Knap al een fraai voorbeeld van. De kosten hiervan zijn inderdaad nog aan de hoge kant en niet iedereen heeft dat er voor over.

Ik kan jullie verzekeren dat we bij SNS Bank aan de slag gaan met het vergemakkelijken van bankzaken. Hartstikke leuk als jullie in deze ontwikkeling willen meedenken! Jullie frisse blik is erg goed bruikbaar! 🙂
De bank van de toekomst is voor mij een bank die ik weer kan vertrouwen. Die niet ten koste van alles gaat voor winst. Die eerlijke producten verkoopt. Die mij pro-actief van degelijk financieel advies voorziet.
Asjeblieft geen aanbiedingen van externe partijen want deze externe partijen sturen mij al aanbiedingen.


Hi Albert, van harte welkom op de SNS Community. Leuk dat je gelijk op een topic reageert. 🙂 Uit je tekst maken we een beetje op dat je het vertrouwen in de banken kwijt bent. Jammer om dit te lezen. SNS Bank probeert juist haar producten en diensten zo eenvoudig mogelijk te maken. Kijk eens naar onze aangescherpte strategie “Eenvoud in geldzaken”. http://www.snsreaal.nl/pers/persbericht-1/2009-sns-reaal-streeft-naar-eenvoud-in-geldzaken.html


Hallo Tineke, allereerst ben ik goed te spreken over de dienstverlening van de SNS en 'Eenvoud in geldzaken' spreekt mij ook zeer aan. Dat is juist wat ik bedoel met eerlijke producten. ik vind wel dat een bank zich uitsluitend met bankzaken moet bezighouden. De bank van de toekomst is voor mij een bank die weet wat ik als klant wil en daarop passend advies geeft. Die mij benadert als de situatie daarom vraagt (wijziging/nieuw aanbod relevante producten, politieke beslissingen enz.).
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Tineke, allereerst ben ik goed te spreken over de dienstverlening van de SNS en 'Eenvoud in geldzaken' spreekt mij ook zeer aan. Dat is juist wat ik bedoel met eerlijke producten. ik vind wel dat een bank zich uitsluitend met bankzaken moet bezighouden. De bank van de toekomst is voor mij een bank die weet wat ik als klant wil en daarop passend advies geeft. Die mij benadert als de situatie daarom vraagt (wijziging/nieuw aanbod relevante producten, politieke beslissingen enz.).

Fijn om te lezen en ik ben blij dat ik je verkeerd had begrepen. 😉
ik weet niet goed wat ik moet denken maar ben wel bang dat er problemen komen voor de toekomst wegens die krisis etc
moetik mij hier druk over maken want stel dat er een kleintje komt en ik open een rekening voor hem of haar gaat de bank dan niet knabbelen aan mijn kleintje zijn of haar bank omdat hij of zij geen inkomsten heefd en als ik een eigen bedrijfje wil hoe gaat dat dan voor starters ?ik dat wel ik hoop echter dat de krisis snel voorbij is! voor de rest ben ik zeer tevreden over mijn bank :)mvg sariva
Badge +1
Hallo Sariva20,

Ten eerste van harte welkom op SNS Community 🙂.

De crisis is voor niemand een pretje helaas 😞. Gelukkig hoef je je om je spaargeld geen zorgen te maken. Meer hierover lees je op https://www.snsbank.nl/particulier/sparen/klantenservice/is-mijn-geld-veilig-bij-sns-bank.html.

Fijn dat je tevreden bent over SNS Bank. Als je het leuk vindt om iets over jezelf te vertellen, kun je dat doen in het topic 'Stel jezelf voor' : https://forum.snsbank.nl/showthread.php?t=6698
bank van de toekomst ,die meegaat met de tijd,innovatief is, en meedenkt met hun klanten,er voor zorgt dat hun klanten niet te veel uitgeven,oftewel het roodstaan  op salaris rekening beperkt houd en niet gaat tot gehele salaris,
meegaan met de tijd maar wel overdacht ,niet ten koste van alles ,maar zich vooral richt op ik ben bank ,ik dien het belang van mijn klanten
een bank waar je geld ten alle tijden veilig wordt geheerd.
Reputatie 3
Badge +1
Hi Marcel, welkom op de community. We zien dat je gelijk op 2 topics hebt gereageerd, leuk. 🙂 Kun je een beetje wegwijs worden hier? Heb je het topic “Nieuw of al bekend! Stel jezelf voor!” al gezien? https://forum.snsbank.nl/showthread.php?t=6698 Als je het leuk vindt, kun je jezelf hier voorstellen.
Hoi Allen,

De bank van de toekomst is een bank die haar klanten helpt financieel te excelleren. Daar versta ik onder:
- geeft totaal inzicht in inkomsten en uitgaven;
- flexibiliteit in financieren (verschillende hypotheekvormen aanbieden tegen aantrekkelijke rente);
- zoeken naar manier om (goedkoop) en op een zekere manier vermogen te kunnen opbouwen;
- hoge mate van automatisering;
- volledig zijn in het aanbieden van financiële producten;
- efficiënt in klantcontact (door bijvoorbeeld snel problemen op te lossen;
- innovatieve producten en diensten aanbiedt die een andere bank niet heeft;
- solide is en betrouwbaar.

Misschien moet SNS maar weer van de beurs worden gehaald en kan je beter aandelen aan eigen SNS klanten aanbieden, dan groeit de waarde van die SNS aandeel beter dan nu.

Groet,
Chaw-Ming
Benieuwd : Wat zeiden de heren en dames van Nyenrode over het verhaal?

EN : In hoeverre blijft het beeld 'bank van de toekomst' in die zin gelden voor SNS na de nationalisatie?

Dank!
ik denk dat dat wel meevalt.

het probleem ligt ergens anders.

er is veel te veel verscheidenheid en veel te veel volume/massa op een te snelle klok.
dat kan de efficientie niet meer dragen op den duur.
het fragmenteerd overall enorm.
maar we hebben deze weg nu eenmaal ingeslagen.er is geen weg meer terug.
maar hopen dat de banken en leiders enorme capaciteit kunnen concentreren anders gaat het de verkeerde kant op.
ik vind ook niet dat alles doorzichtig moet zijn want dan is er geen bewegingsvrijheid meer en dat werkt verlammend.
je kunt het zien als zwart of wit of de regenboog.er komt op alledrie hetzelfde antwoord uit,this maar net welk iniatief je neemt.en op dat gebied vertrouw ik de bank en de leiders volledig,maar het is nu eenmaal onpopulair want je kunt er niet altijd een slaatje uit slaan.
maar we moeten met z,n allen eerst een tijdje flink gaan inleveren want we hebben flinke roofbouw gepleegd.het moet zich eerst eens weer herstellen.pas dan gaat het weer vooruit.
de druk moet van de ketel af!,hij moet niet verder opgevoerd worden.want dan blijft er min 279 graden over.(het
vacuum)
en ik noem de bank en de regering in 1 woord.want ze zijn de enige twee die de boel nog boven water kunnen houden.
en als dit faalt,dan goodnight saigon.
.nah hier stond een foutje
kijk om je heen?.
dan zie je dat het aantal dat van de grote koek wil eten veeeeel groter is dan dat er koek is.
het moet nu al kunstmatig in leven worden gehouden want de aarde en alles wat eraan vasthangt kan het niet meer dragen.
en er wordt ook nog een hoop verspilt ook nog.
we zijn goed op weg de HELL DE PERFECTIONEREN.

Reageer