SNS

Jouw ideale app voor mobiel betalen

  • 29 maart 2016
  • 47 Reacties
  • 9888 Keer bekeken


Toon eerste bericht

47 reacties

Wat jij bedoelt is het plan wat ING had om "betalingsgegevens van hun klanten voor commerciële doeleinden te gebruiken". Relevante reclame tonen in internetbankieren bijvoorbeeld (waarbij de adverteerder dus geen inzage krijgt in jouw gegevens. ING toont jou een advertentie van de Plus omdat je altijd bij de AH boodschappen doet).

Dat is heel iets anders dan een bank die koopgedrag doorgeeft aan een zorgverzekeraar. De bank weet sowieso niet eens WAT je koopt bij de Albert Heijn dus hoe gaan ze dan ooit aan jou zorgverzekeraar doorgeven dat je teveel koekjes koopt?
Een totale contrôle maatschappij?Nee dank je .Gaan we naar de supermarkt:Wordt eerst je ogen gescand en dan je vinger afdruk gecontroleerd.Dat is nou precies waar de schrift ons voor waarschuwd:Niemand kan kopen of verkopen dan die het merkteken heeft van :Het beest.Wie verstand heeft berekene het getal van het beest en zijn getal is 666=de Hebreeuwse getalswaarde in letters is waav waav waav en dat is:WWW!Ik ga hier niet in mee!Als ik een onderneming wil opzetten;Moet ik eerst door de contrôlemolen van een onzichtbare macht ergens in the middle of nowhere die mij contrôleerd en als het hun niet bevalt:Wat dan?Nee jongens laten we het gezellig houden!Leve de vrijheid!
Wat jij bedoelt is het plan wat ING had om "betalingsgegevens van hun klanten voor commerciële doeleinden te gebruiken".
.....
Dat is heel iets anders dan een bank die koopgedrag doorgeeft aan een zorgverzekeraar. De bank weet sowieso niet eens WAT je koopt bij de Albert Heijn dus hoe gaan ze dan ooit aan jou zorgverzekeraar doorgeven dat je teveel koekjes koopt?


Ik heb ook niet gezegd dat de bank dat doet. De informatie over koopgedrag heeft de kruidenier, en de koppeling aan jouw persoon geschiedt door het feit dat er via de bank wordt betaald (pinpas, mobiel). Dezelfde informatie die de zorgverzekeraar heeft...

Maar daar gaat het helemaal niet om, dat was alleen een voorbeeld uit mijn fantasie, gevoed door suggesties rond verzekeringen in serieuze kranten.
Het gaat mij om die dikwijls herhaalde uitspraak dat een en ander alleen maar een probleem is als je iets te verbergen hebt. Dat is in mijn ogen een erg naieve illusie. Iedereen heeft iets te verbergen. Het kan onbenullig zijn, maar toch...
Ik sta op het punt te beginnen aan het boek "De cirkel". Ik verwacht dat dit onderwerp daarin ruimschoots aan bod komt.
Koos wees gerust ik heb De Cirkel ook gelezen en ben me zeker bewust dat het nog wel eens die kant op zou kunnen gaan in de toekomst, al staat het boek nog wel in de schappen bij de categorie "Fictie". Ik ga me zorgen maken zodra we via Facebook kunnen gaan stemmen 😉
Ik heb ook zo`n ding(appp)maar ik loop niet de godsganselijke dag te.....Dat lijkt wel;Dat we elkaar nog alleen maar kennen via een kastje.Denk aan het boek van George Orwell:The 1984!
Waarom adopteert de SNS Bank niet gewoon Apple Pay? Je hebt dan (voor Apple gebruikers) in één klap een veilig, gemakkelijk en universeel wereldwijd betaalsysteem.
Gisteren kondigde bijvoorbeeld deze Australische / Nieuw-Zeelandse bank aan dat hun passen ook voor Apple Pay gebruikt kunnen worden. Zie : http://applepay.anz.com/
Als dat betekent dat ik een account moet hebben bij een Amerikaans bedrijf om in Nederland te betalen...
Badge +1
Via mobiel betalen betekent dat je veel vrijgeeft.Dit is inclusief je gedrag in de winkel omdat niemand z'n WIFI uitzet als hij gaat winkelen (en daarom is er gratis WIFI op allerlei plaatsen).
Voor de gene onder ons die niet uit de IT komen en geen kennis hebben van Big Data etc. Ook al kun je niet direct een-op-een je mobiele betaling koppelen aan je wifi gegevens van je mobiel etc toch is dat niet zo moeilijk na een paar keer iets aangekocht te hebben in een winkel (ze weten je route wat je gekocht hebt en de volgende keer dat je komt is er een andere mix van mensen in de winkel etc).
Geuren, kleuren en muziek worden nu al ruim ingezet waarom al die andere dingen niet.

P.S.
Alles kan tegen je gebruikt worden, het huidige niet-gebruik is geen garantie voor de toekomst.
P.S.2
Ik heb nog geen smartphone en denk er voorlopig ook nog niet aan...
Over Applepay security en privacy: https://support.apple.com/en-au/HT203027
Er wordt dus geen gebruik gemaakt van WiFi bij betalingen.
Je ziet dat die bank voor Android devices een aparte eigen app heeft.
En wat betreft die account: die heb je sowieso als je apps of muziek koopt via je iPhone ofwel doe je dat via iTunes kaarten wat toch ook wel weer omslachtig is.
Ik ben niet blij met die American shit!!Big brother watching you!Alleen nog betalen na eyscan en vinger afdruk!Nee dank je!! 666 Nee!!
Badge
Helaas werken zo'n beetje alle betaalpassen met Maestro of V-pay, systemen van de (Amerikaanse) bedrijven Mastercard en Visa.
Waarom adopteert de SNS Bank niet gewoon Apple Pay? Je hebt dan (voor Apple gebruikers) in één klap een veilig, gemakkelijk en universeel wereldwijd betaalsysteem.
Gisteren kondigde bijvoorbeeld deze Australische / Nieuw-Zeelandse bank aan dat hun passen ook voor Apple Pay gebruikt kunnen worden. Zie : http://applepay.anz.com/


Hoi Mjsmit,

Hoewel we continue nieuwe mogelijkheden onderzoeken om onze dienstverlening uit te breiden, zijn er op dit moment geen plannen om Apple Pay te ondersteunen. Mocht daar verandering in komen, dan lees je dat natuurlijk hier. Wat vind je verder van onze app?
Badge
In het onderstaand artikel in Trouw zit meer dan alleeen een kern van waarheid ...

http://www.trouw.nl/tr/nl/6700/Wetenschap/article/detail/4292551/2016/05/01/Verlos-mij-van-deze-digitale-ellende.dhtml
In het onderstaand artikel in Trouw zit meer dan alleeen een kern van waarheid ...

http://www.trouw.nl/tr/nl/6700/Wetenschap/article/detail/4292551/2016/05/01/Verlos-mij-van-deze-digitale-ellende.dhtml

Wat is die "meer dan alleen een kern vaan waarheid ..." dan?
Groet,
Ben 🆒
PS ik kwam o.a. het volgende tegen; "De industriële revolutie werd destijds ook als verderfelijk bestempeld door hen die niet mee wilden komen. Het zelfde geldt voor de digitale revolutie. Digitaal is niet inherent goed of slecht, hooguit anders. Gebrek aan aanpassingsvermogen daarentegen, wordt door o.a. Darwin minder gewaardeerd", dat bedoelde je waarschijnlijk niet denk ik
In het onderstaand artikel in Trouw zit meer dan alleeen een kern van waarheid ...

http://www.trouw.nl/tr/nl/6700/Wetenschap/article/detail/4292551/2016/05/01/Verlos-mij-van-deze-digitale-ellende.dhtml


Hoi Indebanvandebank,

Leuk artikel, bedankt voor het delen. Deze opmerking maakt mij ook nieuwsgierig: 'zit meer dan alleen een kern van waarheid in'. Wil je dat verduidelijken?
We moeten gewoon een ondernemersbank van maken.Minder vastgoed cowboys en huisjes melkers minder geaffecteerd dikdoenderige commando ballen.Meer ondernemers een kans geven een bedrijf te starten?behulpzaam zijn bij.Export en ruilhandel is de motor van deeconomie!!
Een app is hierbij een goed hulpmiddel --nix mis mee!Maar je moet oppassen dat je er niet aan verslaafd raakt!Dat je alleen nog maar kan communiceren via een beeldscherm;Dan zijn we echt verkeerd bezig.
Aangezien er al zoveel goede reacties/aanbevelingen zijn gedaan, heb ik ervoor gekozen om quotes te gebruiken om aan te geven waar ik het mee eens ben i.p.v. 3x hetzelfde te vermelden. De reactie van Stefan sprak mij namelijk erg aan, net als die van EdwinB.

  • Moet dit een aparte app worden of wordt deze functie geïntegreerd in de bestaande app voor mobiel bankieren? Leg ook uit waarom.


    Om te beginnen zou ik geen aparte app willen. Ik wil namelijk meteen kunnen zien wat er op mijn rekening is gebeurd na een betaling. Bovendien zit ik niet te wachten op een wildgroei aan apps van hetzelfde bedrijf.


  • Welke stappen doorloop je wanneer je een contactloze betaling doet? Leg ook uit waarom.
    Scenario 1 & 2 (afhankelijk van optie 4)

    1. tappen tegen de betaalterminal
    2. app wordt op de achtergrond gestart als deze nog niet loopt
    3. trilling waarbij telefoonscherm oplicht en de statusmelding in het lock-schreen zichtbaar wordt,
    4. optioneel: PIN invoeren op betaalterminal

    Optie 4 is een optie (die men aan of uit kan zetten) maar zeker belangrijk in mijn ogen om veiligheid te garanderen.
    Scenario 3
    1. Betaling accorderen via pincode/biometrische beveiliging.
    2. tappen tegen de betaalterminal
    3. trilling waarbij de statusmelding/ notificatie (in het lock-schreen) zichtbaar wordt,

  • Welke veiligheidscontroles zijn ingebouwd? En op welk moment komen deze naar voren? Leg ook uit waarom.

    Bedrag instellen waarbij een PIN op de betaalterminal verplicht is (0 tot 25 euro)
    Bedrag instellen waarbij een authenticatie op de telefoon verplicht is (0 = altijd, tot PIN limiet)
    Authenticatie via 5-cijferige PIN (van de app) en/of biometrisch (vingerafdruk) instelbaar; deze komt voor stap 2 (stap 3 wordt dan overbodig).


  • Wat moet de app beslist bieden om voor jou een aantrekkelijk betaalmiddel te zijn? Leg ook uit waarom.
    De veiligheid vind ik een belangrijk aspect.
    Daarom de optie om te beveiligen met een pincode, maar nog liever door gebruik te maken van biometrische hardware(vingerafdruk) in telefoons.
  • Even dit topic weer tot leven blazen, want ik mis toch wel het een en ander als het gaat om de implementatie van contactloos betalen via de mobiel.

    1. Ja alles moet in dezelfde app geplaatst worden. Dit om een wildgroei tegen te gaan van apps en het allemaal wat gebruiksvriendelijker te maken. Eventueel zou er een widget toegevoegd kunnen worden zodat je contactloos betalen met 1 swipe aan en uit kan zetten - is de batterij onder de 5% dan wordt contactloosbetalen automatisch gedeactiveerd en is dat zichtbaar in de widget en evt. een rood knipperende led. Dit om te voorkomen dat mensen met een lege mobiel aan de kassa staan en ze te trainen altijd meer dan 5% batt power te hebben.

    2. De app zou bij de installatie en activering van contactloos betalen een aantal dingen moeten checken. Is de pincode van de simkaart geen 0000? Is er een schermbeveiliging (patroon / vingerafdruk / irisscan etc) geactiveerd? Is het toestel geroot? Ergo: is het toestel beveiligd. Pas als aan deze criteria is voldaan gaat de app door met zijn installatie.

    3. Via de reguliere SNS website (dus niet op de mobiel) moet het mogelijk zijn om je telefoon als vermist op te geven (je kan immers niet bellen want je bent je gsm kwijt) en dus de NFC betalingen die daarna gedaan worden met je telefoon niet meer te authoriseren. NFC betalen mag daarbij niet werken als er geen verbinding is met een netwerk (carrier) of als er een simkaart wijziging heeft plaatsgevonden. Simkaart wijzigen doe je thuis en activeer je met je digipas. (Ook in verband met verlies/diefstal). Als mensen de mobiel verliezen blokkeren ze immers als eerste de simkaart en op die manier is NFC betalen ook direct geblokkeerd.

    4. Onderling moet het ook mogelijk zijn om geld uit te wisselen tussen 2 mobiels. Effe je vrienden betalen of iets dergelijks door mobieltjes tegen elkaar te houden. Dit dan via de app zelf met bevestiging van de pincode van de app. Natuurlijk ook weer met een maximum.

    5. Locatie opslaan bij een NFC transactie is natuurlijk ook handig. Locatie adhv GPS of benadering via GSM mast en dat gewoon loggen in de afschriften van de gebruiker. Het is niet al te veel moeite om te realiseren maar maakt wel dat 'misbruikers' een extra drempel krijgen die opsporing makkelijker maakt. Ja, normaal kan je de locatie ook aflezen bij een pin transactie (omschrijving winkel en filiaalnummer) maar dit is niet altijd het geval. Zo pin ik altijd bij de bakker in Terneuzen en staat er dat ik in Middelburg gepinned heb omdat de bakker een rare contractsconstructie heeft.

    6. Bij transacties boven de pinlimiet de pincode laten invoeren op de terminal van de verkoper en NIET op de mobiele telefoon en dan bij voorkeur nog eens een andere pincode dan de betaalpas. Dit zal wel niet heel erg populair zijn, maar mij is altijd geleerd dat je niet voor 2 verschillende sites ed. hetzelfde wachtwoord gebruikt.

    7. Het betalen zelf niet te moeilijk maken. Er zijn immers al genoeg controles geweest bij de installatie en het toestel wordt veilig geacht. Telefoon uit standby halen, scherm unlocken (via vingerafdruk of vegen oid) en de app starten of widget activeren moet voldoende zijn anders wordt het te omslachtig. Let wel: er moet wel een carrier zijn (netwerk) - zie ook punt 3. Het automatisch starten van de app is leuk maar een stuk minder veilig en daarbij lijkt het me dat dan weer de terminals allemaal aangepast moeten worden.

    8. Hou het contactloosbetalen met je mobiel volledig compatible met het contactloos betalen met je pas. Dit betekent dat terminals niet aangepast moeten worden en dat overal waar je nu al contactloos kan betalen met je pas je dit straks ook met je mobiel kan doen.

    9. Zijn er meerdere betaalrekeningen onder jouw SNS account actief laat dan je preferred rekening selecteren in de app en widget zodat je eenvoudig kan switchen. Dit geldt ook voor rekeningen waarvoor je gemachtigd ben. Dit klinkt eenvoudig, maar is best wel moeilijk als je het limiet voor 25 euro zonder pin wil blijven hanteren. Dit laatste mag namelijk in dit geval niet per rekening gelden maar per SNS app account. Een oplossing zou kunnen zijn dat de Digipas waarmee je de SNS app activeer gelinked zou worden aan een contactloosbetalen ID ipv de passen. Voor Interpay (of wie het ook is) is de digipas dan de virtuele pas en kunnen de limieten gehanteerd blijven.

    My two cents - succes.

    My two cents - succes.


    -
    Groet,
    Ben 🆒
    PS Ik gebruik het niet, maar vind je bijdrage zeer veel (denk) werk, vandaar.
    Hoi Liberque,

    Wat ontzettend leuk om te lezen dat je zo actief meedenkt over de invulling van contactloos betalen met de mobiele telefoon. Ik verwoord mijn antwoord voor het gemak in 3 thema’s:

    Gebruiksgemak
    Betalen met de mobiele telefoon is pas geslaagd als klanten deze nieuwe mogelijkheid willen gebruiken. Een van de voorwaarden hiervan is eenvoud in gebruik. Het uitgangspunt vat je goed samen in punt 8; overal waar je met je contactloze pas kan betalen, kan de klant straks ook met zijn telefoon betalen. We vragen ons bij elke functie af of het voor een groot deel van de klanten nut toevoegt. Wisselen tussen verschillende rekeningen is hier een goed voorbeeld van. Veel klanten hebben meerdere rekeningen, dus hier houden we zeker rekening mee.
    Bij het inrichten van processen laten we ons leiden door gebruiksgemak. De klant kan straks bijvoorbeeld op dezelfde manier als bij mobiel bankieren op afstand NFC betalen deactiveren.

    Beveiliging
    De veiligheid staat voorop, of het nou om contactloos betalen met telefoon of met bankpas gaat. We stellen een aantal eisen aan de telefoon, net als bij mobiel bankieren. Voldoet de telefoon niet aan deze eisen, dan kan de klant de app niet gebruiken. Daarnaast doen we er alles aan om frauduleuze transacties tegen te gaan. Daarbij maken we geen onderscheid of het nou gaat om betalingen met de mobiele telefoon, met mobiel bankieren of met Mijn SNS.

    Wensen
    Onderling betalen is een geweldige toepassing, al zitten daar nog wat haken en ogen aan. Het kan alleen succesvol worden als de andere banken de technologie ondersteunen. Je wil dan natuurlijk meteen onderling kunnen afrekenen met al je vrienden, ongeacht bij welke bank ze bankieren. Deze functionaliteit nemen we nu nog niet mee.

    We nemen je suggesties mee in ons ontwikkeltraject. Sommige voorstellen kunnen we zo oppakken. Andere lijken eenvoudig, maar zijn in de verwerking nog aardig complex. Deze gaan we eerst onderzoeken.

    Bedankt voor je inbreng!
    Gewoon dezelfde functionaliteit als die van ING, maar dan zonder de kosten (https://www.ing.nl/particulier/betalen/betalingen-doen/mobiel-betalen/index.html##kosten)

    Heel normaal.

    Groeten, Kees.
    Bedankt voor je input, kkoenen. Geniet van het weekend.

    Reageer