Er kan zo heel gemakkelijk gefraudeerd worden, een handtekening kun je gemakkelijk vragen aan een oudere of demente persoon die weten toch niet wat ze tekenen. En zo onstaat het onderstaande.
Financiële uitbuiting ouderen voorkomen
Veel ouderen hebben hulp nodig. Voor huishoudelijke taken, maar ook voor hun financiële administratie. Het feit dat tegenwoordig heel veel geldzaken via internet gaan, maakt het voor veel ouderen nog lastiger. Het kan ouderen sterk afhankelijk maken van anderen. Helaas zijn er mensen die deze afhankelijkheid misbruiken. Bijvoorbeeld bij het pinnen, of bij internetbankieren.
Bij andere banken dienen ten allen tijde beide personen te samen bij de betreffende bank langs te gaan om een gemachtigde toe te voegen
Samenwerking met banken
De overheid en de Nederlandse Vereniging van Banken hebben afgesproken financieel misbruik van ouderen samen aan te pakken. Banken hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid en gaan daarom onderzoeken hoe zij financieel misbruik kunnen helpen voorkomen. Speciale seniorenadviseurs bijvoorbeeld helpen ouderen thuis bij hun bankzaken. Of staan ouderen online en telefonisch bij. Bijvoorbeeld via het instellen van een paslimiet of de opening van een zakgeldrekening. Ook geven zij tips om uitbuiting te voorkomen.
Om dit dus te voorkomen zou ik geen onderscheid willen hebben bij wel of geen klant bij de SNS om iemand te machtigen, en ze beide bij de SNS winkel te laten komen en niet middels een handtekening. Dit is zeer fraudegevoelig.
Mvg
Beste antwoord door Sanne-K SNS