SNS

Pilot: log in bij de belastingdienst met je digipas

  • 15 april 2016
  • 123 Reacties
  • 41520 Keer bekeken


Toon eerste bericht

123 reacties

Sinds gisteren is iDIN te gebruiken,
hier mijn eerste ervaringen.
Het koppelen van mijn SNS-account bij de belastingdienst ging goed.
Het koppelen van het SNS-account van mijn vrouw ging niet goed.
Wij hebben een en/of rekening, maar doet in feite niet ter zake.
Wat ter zake doet is zoals je in je paspoort c.q. id-bewijs staat vermeld.
Mijn vrouw dus alleen met haar meisjesnaam, zoals bij de meeste getrouwde vrouwen denk ik.
De belastingdienst meldde dat de gegeven van de bij hun bekende id-gegevens niet overeenkomen met de gegevens die de bank aanlevert.
Concreet voorbeeld (namen gefingeerd)
Mijn vrouw heet B V Pieterse
Ik heet J Jansen
Bij de belastingdienst staat mijn vrouw bekend als B V Pieterse
Bij de bank staat mijn vrouw bekend als B V Jansen-Pieterse
Ik ga nu van de week naar de bank om e.e.a. te laten corrigeren, maar ik denk dat de banken het nog vreselijk druk krijgen om dit alles in orde te maken, schoonheidsfoutje dus, waar, mijns inziens, bij het ontwikkelen van iDIN even niet bij nagedacht is.
Ben benieuwd naar de reactie van de bank.:?
Ik wil iDIN helemaal niet gebruiken en heb ook niet echt een actieve mededeling van deze nieuwe functie gezien. Jammer dat het standaard aan staat, want ik ben erg huiverig voor koppelingen van mijn bankrekening met derden. Ik zie liever een betere voorlichting over dergelijke nieuwe functionaliteiten, waarna ik deze zelf moet activeren.
Het staat bij de berichten in de sns app sinds 11 februari 2017.
Reputatie 3
Badge +1
Bij mij niet, maar ik heb vorig jaar meegedaan bij een test met iDIN. Misschien dat ik daardoor geen uitnodiging heb gehad bij het 'live' gaan :?
Ik ga nu van de week naar de bank om e.e.a. te laten corrigeren, maar ik denk dat de banken het nog vreselijk druk krijgen om dit alles in orde te maken, schoonheidsfoutje dus, waar, mijns inziens, bij het ontwikkelen van iDIN even niet bij nagedacht is.
Ben benieuwd naar de reactie van de bank.:?

Hoi Jan-Dirk,

Je ervaringen verplaats ik naar het topic waar we iDIN aankondigen en waar we de resultaten bespreken. Bedankt voor je duidelijke feedback, waarin je een concreet punt hebt. Hoe we hiermee omgaan vraag ik na bij de verantwoordelijke persoon, ik kom erop terug.
Bij mij niet, maar ik heb vorig jaar meegedaan bij een test met iDIN. Misschien dat ik daardoor geen uitnodiging heb gehad bij het 'live' gaan :?
In de SNS-app mobiel bankieren staat onder het kopje berichten: "makkelijk en veilig online identificeren met iDIN", als je daar op klikt krijg je het gehele bericht te lezen, geen uitnodiging dus, maar een algemene mededeling voor klanten van de SNS-bank.
Ik ga nu van de week naar de bank om e.e.a. te laten corrigeren, maar ik denk dat de banken het nog vreselijk druk krijgen om dit alles in orde te maken, schoonheidsfoutje dus, waar, mijns inziens, bij het ontwikkelen van iDIN even niet bij nagedacht is.
Ben benieuwd naar de reactie van de bank.:?

Hoi Jan-Dirk,

Je ervaringen verplaats ik naar het topic waar we iDIN aankondigen en waar we de resultaten bespreken. Bedankt voor je duidelijke feedback, waarin je een concreet punt hebt. Hoe we hiermee omgaan vraag ik na bij de verantwoordelijke persoon, ik kom erop terug.

Bedankt voor je reactie, hetgeen ik gisteren hier vermeld heb, heb ik tevens in een e-mail naar http://www.veiligbankieren.nl gestuurd.
Het staat bij de berichten in de sns app sinds 11 februari 2017.
Jammer dat niet alle klanten op de hoogte zijn gesteld. Of zijn er ook andere kanalen ingezet?
Ik bankier niet met de SNS-app.Hoe had ik het kunnen weten?
Graag geen antwoord als: het staat op de website. Want als ik niet van het bestaan weet, zoek ik er ook niet naar op de site.
Reputatie 3
Badge +1
Bij mij niet, maar ik heb vorig jaar meegedaan bij een test met iDIN. Misschien dat ik daardoor geen uitnodiging heb gehad bij het 'live' gaan :?
In de SNS-app mobiel bankieren staat onder het kopje berichten: "makkelijk en veilig online identificeren met iDIN", als je daar op klikt krijg je het gehele bericht te lezen, geen uitnodiging dus, maar een algemene mededeling voor klanten van de SNS-bank.
Nogmaals: bij mij in de app ontbreekt een dergelijk bericht.
Nogmaals: bij mij in de app ontbreekt een dergelijk bericht.
De instelling staat wel in MijnSNS, bij "instellingen", "Internetbankieren", "gebruik iDIN".
Het minder leuke is dat het standaard "aan" staat.
Het wel weer leuke is dat je het simpel "uit" (vinkje weghalen) kunt zetten. Verder is het erg zinvol dat je een overzicht kunt oproepen van waar je het de laatste 24 maanden voor hebt gebruikt ("Dit heb je met iDIN gedaan"). Ik vraag me af sinds wanneer dit werkt, ik heb een aantal keren ingelogd bij de belastingdienst met iDIN, dus zou het hier moeten staan. Misschien start loggen met officiële "start" van deze mogelijkheid?
Groet,
Ben 🆒

De instelling staat wel in MijnSNS, bij "instellingen", "Internetbankieren", "gebruik iDIN".
Het minder leuke is dat het standaard "aan" staat.
Het wel weer leuke is dat je het simpel "uit" (vinkje weghalen) kunt zetten. Verder is het erg zinvol dat je een overzicht kunt oproepen van waar je het de laatste 24 maanden voor hebt gebruikt ("Dit heb je met iDIN gedaan"). Ik vraag me af sinds wanneer dit werkt, ik heb een aantal keren ingelogd bij de belastingdienst met iDIN, dus zou het hier moeten staan. Misschien start loggen met officiële "start" van deze mogelijkheid?
Groet,
Ben 🆒


Ik kijk alleen bij de instellingen als ik iets wil wijzigen. Zag nu bij toeval een berichtje in de app doordat ik nieuwsgierig was wat iDIN betekende. Ook op het forum zit ik niet dagelijks.
Kortom: Voor een nieuwe functionaliteit die standaard op "aan" staat vind ik de informatieverstrekking echt belabberd.
Nogmaals: bij mij in de app ontbreekt een dergelijk bericht.
De instelling staat wel in MijnSNS, bij "instellingen", "Internetbankieren", "gebruik iDIN".
Het minder leuke is dat het standaard "aan" staat.

Dit was dus precies het antwoord, dat mijns inziens niet deugt...
Maar wel fijn dat je me op de uitschakelmogelijkheid wijst.
Ik ben het volledig eens met doermin dat een standaard aanzetten zonder melding daarvan niet erg netjes is. In andere verbanden is dat al vaker ter sprake gebracht.
Hoi allemaal,

Iedere meerderjarige particuliere klant die gebruik maakt van Mijn SNS en een digipas ontvangt een bericht over iDIN. Jullie hebben het bericht nog niet allemaal ontvangen omdat er een maximum aan het aantal berichten is dat we per dag via de mobiele app kunnen versturen. We kunnen per dag 50.000 klanten inlichten. We verwachten aan het einde van deze week alle gebruikers van de app te informeren. In Mijn SNS wordt het bericht vandaag geplaatst.

Tijdens de testperiode stond de functie standaard aan en was er geen mogelijkheid om deze uit te schakelen. We hebben naar de feedback van de testers geluisterd en de mogelijkheid om de functie uit te schakelen toegevoegd. We kiezen er ook voor om de optie standaard aan te zetten omdat deze bij het eerste gebruik anders klantonvriendelijk is. Je gaat dan vanaf de website van een acceptant naar de website van SNS. Na het inloggen krijg je een foutmelding omdat iDIN uitstaat. Vervolgens moet je inloggen op Mijn SNS om de functie aan te zetten. Daarna moet je je opnieuw naar de website van de acceptant om een aanvraag te doen en nogmaals inloggen bij SNS. Dat vinden we niet normaal. En zelfs als de optie aanstaat, heb je zelf de controle over welke gegevens gedeeld worden.

@Jan-Dirk Er moet een match zijn met de gegevens in de basisadministratie van de gemeente (BRP). Bij de Belastingdienst mag de achternaam alleen de meisjesnaam zijn, dus niet de getrouwde naam. Binnen SNS loopt momenteel een project om de getrouwde gegevens te scheiden. We werken eraan om het koppelen voor iedereen mogelijk te maken.
De e-mailreactie kreeg ik vandaag van de Betaalvereniging i.c. iDIN:
Bedankt voor uw toelichting. Dit kan inderdaad beter bij gebruikers over het voetlicht worden gebracht. De meeste namen bij banken zijn gelijk aan de naam zoals die op identiteitsbewijzen staat. Soms wijken ze af, zoals bij uw vrouw. Wie daar mee te maken krijgt, moet dan bij zijn bank en bij de overheid de juiste uitleg kunnen vinden. Wij zullen dit ter sprake brengen bij ons overleg met banken en overheid. En we zullen het alvast toevoegen aan onze eigen website.
Met vriendelijke groet,
Betaalvereniging Nederland / iDIN
@Dennis:
oké, bedankt.
@Dennis:
Ik begrijp dat het niet mogelijk is alle klanten direct te informeren. Lijkt me een geldige en logische verklaring.
Maar toch jammer dat die 20.000 community-leden niet de eerste waren.
Het wordt op rekeningnummer of alfabetisch afgewerkt?
Hallo Koos en Jan-Dirk,

Volgens mij zijn er wat berichten dubbel geplaatst. Vinden jullie het goed dat ik de dubbele reacties verberg?

@Koos, ik vraag voor je na welke volgorde er gebruikt wordt.
Hallo Koos en Jan-Dirk,

Volgens mij zijn er wat berichten dubbel geplaatst. Vinden jullie het goed dat ik de dubbele reacties verberg?

@Koos, ik vraag voor je na welke volgorde er gebruikt wordt.

Hallo Wouter,
haal maar weg wat teveel is, bij op de knop -reageer- drukken kreeg ik steeds in het rood een foutmelding dat ik de pagina moest herladen en en dan opnieuw proberen, dat is de reden van al die dubbele plaatsingen..
Bij het Ziggo-forum, die dezelfde forumsoftware gebruikt krijg ik dezelfde meldingen, ik weet niet of dat aan de software of aan mijn systeem ligt.
De fout in de software lijkt weer hersteld te zijn, dus haal alle dubbele topics maar weg.

Hallo Wouter,
haal maar weg wat teveel is, bij op de knop -reageer- drukken kreeg ik steeds in het rood een foutmelding dat ik de pagina moest herladen en en dan opnieuw proberen, dat is de reden van al die dubbele plaatsingen..
Bij het Ziggo-forum, die dezelfde forumsoftware gebruikt krijg ik dezelfde meldingen, ik weet niet of dat aan de software of aan mijn systeem ligt.

Bij mij hetzelfde - sterker nog, na twee keer rood besloot ik mijn reactie helemaal niet te plaatsen als zijnde onbelangrijk. Hij stond er toch twee keer...
Hoi allen,

Er was gisteravond een storing op de community waardoor berichten dubbel of zelfs nog vaker gepost zijn. Inmiddels is dit opgelost.
Onderstaand screendump van foutmelding belastingdienst inlog iDAN

@Dennis:
Ik begrijp dat het niet mogelijk is alle klanten direct te informeren. Lijkt me een geldige en logische verklaring.
Maar toch jammer dat die 20.000 community-leden niet de eerste waren.
Het wordt op rekeningnummer of alfabetisch afgewerkt?


Vind ik geen logische en geldige verklaring, want dat houdt gewoon in dat ze eerder moeten starten met het informeren van klanten en niet moeten wachten tot het moment waarop de nieuwe functionaliteit al is gestart.

We brengen vooralsnog geen kosten in rekening bij klanten. .
Maar waarschijnlijk zal dit op termijn echt wel een verhoging van de kosten van de bankrekening betekenen, ook al wil ik absoluut geen gebruik maken van iDIN????
@Jan-Dirk Wat vreemd dat het nog niet lukt. Stuur je je postcode, huisnummer en geboortedatum naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - Pilot login met je digipas bij de belastingdienst'? Dan kijk ik na wat de oorzaak is.

@Doermin Wat dit in de toekomst gaat doen, dat weet ik niet. Als daarin iets wijzigt, dan laten we het natuurlijk weten.
@Jan-Dirk Wat vreemd dat het nog niet lukt. Stuur je je postcode, huisnummer en geboortedatum naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - Pilot login met je digipas bij de belastingdienst'? Dan kijk ik na wat de oorzaak is.
Hallo Irene,
op zich niet onlogisch, de screendump is van afgelopen weekend en ik ben nog niet met mijn vrouw naar de bank geweest, dat ga ik vanmiddag doen om e.e.a. aan te passen.
Net nog even geprobeerd bij de fiscus, maar nog dezelfde foutmelding, op zich logisch want de SNS-bank levert nog de verkeerde gegevens aan.
Wordt vervolgd.

Reageer