SNS

Pilot: log in bij de belastingdienst met je digipas

  • 15 april 2016
  • 123 Reacties
  • 41520 Keer bekeken


Toon eerste bericht

123 reacties

@Irene en andere geïnteresseerden:
ben vanmiddag met mijn vrouw naar het lokale bankfiliaal geweest en de bankmanager heeft me persoonlijk geholpen. Toen ik hem vertelde dat de naam van mijn vrouw in het systeem aangepast moest worden i.v.m. de introductie van iDIN, was de reactie van de manager: "wat is iDIN?"?????!!!!!
We werden uitgenodigd in een kantoortje i.p.v. aan de balie i.v.m. de privacy en ik heb de manager uitgelegd wat iDIN betekent???!!! Hij zei ik ga de 'hulplijn' bellen, want ik weet even niet wat ik er mee aan moet. Tijdens zijn gesprek met de hulplijn vroeg hij mij ook steeds wat, wat ik bleek het beste op de hoogte te zijn en ook aangegeven dat in het forum vermeld is dat de SNS een programma aan het opstarten is om al die namen waar nodig aan te passen, zodat er geen conflicten met de belastingdienstinlog kunnen ontstaan.
Na zoveel heen en weer gepraat hebben we besloten om de wijziging bij hem niet te laten doorgaan en hebben tegen de manager gezegd dat we afwachten totdat de bank zelf de nodige bestanden aangepast heeft en dat ik van ons gesprek een verslag zou weergeven op het forum, wat ik dus bij deze gedaan heb.
Ik maak dan ook geen gebruik van het aanbod om via webcare de gegevens aan te passen.
@SNS:
Als aanvulling op mijn reactie gisteren n.a.v. mijn bezoek aan het SNS-filiaal stel ik het volgende voor:
Laat de banken een vertaalslag maken in het naamveld, onderdeel van de NAW-gegevens, op de volgende wijze:
V B Jansen-Pieterse wordt
V B Pieterse e/v J. Jansen.
Hiermee wordt voldaan aan de koppelingseisen van de fiscus en kom je meteen tegemoet in de bezwaren van mijn vrouw en de vrouwen in mijn naaste omgeving, die ik gepeild heb, dat ze hun man's naam niet meer terugzien in de bankpapieren.
Dit moet mijns inziens met de huidige automatisering binnen redelijk korte termijn te realiseren zijn, zeker met de aangifteplicht in het vooruitzicht en de toezegging van de SNS in een eerdere reactie binnen dit topic.
Mocht bovenstaand probleem niet binnen redelijke termijn opgelost worden dan ben ik voornemens dit dossier onder te brengen bij de Nationale Ombudsman, daar zowel de fiscus als de SNS-bank staatsbedrijven zijn.
In een uitzending van MAX Meldpunt gisteravond was de Nationale Ombudsman ook al aanwezig i.v.m. de vele haken en ogen van MijnOverheid.nl, dus er is nog het nodige werk te doen, aan de slag maar🆒
Laat de banken een vertaalslag maken in het naamveld, onderdeel van de NAW-gegevens, op de volgende wijze:
V B Jansen-Pieterse wordt
V B Pieterse e/v J. Jansen.

Lijkt me toch lastig met dubbele familienamen. Dit genereert weer andere fouten. Bovendien zou de volgorde wel eens verkeerd kunnen uitpakken.
@Koos:
Als je ziet wat de SNS aan NAW-gegevens levert aan de fiscus is er vrij simpel een veld aan te passen in mijn optiek.
Wel apart dat het nu erg stil is vanuit de kant van de SNS-bank, ze zijn natuurlijk al druk aan het her-programmeren:$
Als ik de gegevens van mijn vrouw wil koppelen bij de fiscus laat de fiscus het volgende scherm zien:
File #1: De Belastingdienst wil de volgende gegevens ontvangen:
Veld #1: Voorletters: VB
Veld #2: Achternaam: Jansen-Pieterse
Veld #3: Naam: VB Jansen-Pieterse
Veld #4: Geboortedatum: xx.xx.xxxx
Veld #5: Burgerservicenummer: xxxxxxxxxx
Het lijkt me dat als de banken veld #2 aanpassen naar Pieterse dat het klaar is.
De voorletters staan al goed, nu staat in veld #2 de meisjesnaam goed
en op de correspondentie van de bank naar de klant kan men gewoon veld #3 als naam blijven gebruiken.
De namen in het voorbeeld zijn gefingeerd, zoals in eerdere reacties.
Probleem opgelost.:)
Bij de Belastingdienst zit het veel ingewikkelder in elkaar.
Meisjesnaam (idiote aanduiding eigenlijk) en partnernaam worden in gescheiden velden opgeslagen, niet gecombineerd.
Daarnaast wordt bijgehouden hoe mensen willen worden aangesproken: alleen meisjesnaam, alleen partnernaam, combinatie van eerst meisjesnaam, of de omgekeerde combinatie. Pas op het moment dat jouw veld 2 moet worden gevuld wordt de juiste combinatie gemaakt.
Daar komt dus wel wat meer bij kijken dan een veld aanpassen.
Badge +1
@Koos, ik kan me zo voorstellen dat de aanhef zoals je die beschrijft bij deze API (en ook bij DIGID) er niet toe doet. Het BSN is primair voldoende, maar een match met de 'geboorte'-achternaam is blijkbaar gewenst.

P.S.
Als ik inlog bij digid en kijk naar mijn 'persoonlijke' gegevens zie ik alleen mijn BSN en inlog-naam, maar niet officiële naam ?!. Vind ik weet wel een beetje vreemd. Zou registratie dan via de koppeling met GBA gaan?
Dat klopt, de gemeentelijke basisadministratie speelt daar een rol in.
Logisch, want ook de Belastingdienst maakt daar gebruik van.
@Dennis:
Ik begrijp dat het niet mogelijk is alle klanten direct te informeren. Lijkt me een geldige en logische verklaring.
Maar toch jammer dat die 20.000 community-leden niet de eerste waren.
Het wordt op rekeningnummer of alfabetisch afgewerkt?


Hoi Koos,

Sorry dat het antwoord zo lang op zich liet wachten. Gelukkig kan ik nu wel duidelijkheid bieden: de berichten worden willekeurig in de app uitgeleverd.

Hoi Koos,

Sorry dat het antwoord zo lang op zich liet wachten. Gelukkig kan ik nu wel duidelijkheid bieden: de berichten worden willekeurig in de app uitgeleverd.


Wat bedoel je met de app? De term "app" wordt vaak alleen gebruikt voor de mobiele devices. Die gebruik ik niet voor bankieren. Betekent dit dat ik het bericht helemaal niet krijg?
Heb je het bericht niet ontvangen in Mijn SNS, Koos? Mijn informatie ging inderdaad alleen over de SNS Mobiel Bankieren app, het bericht voor Mijn SNS is er wel voor iedereen tegelijkertijd uitgegaan.
Heb je het bericht niet ontvangen in Mijn SNS, Koos? Mijn informatie ging inderdaad alleen over de SNS Mobiel Bankieren app, het bericht voor Mijn SNS is er wel voor iedereen tegelijkertijd uitgegaan.
Ik kan me een dergelijk bericht van SNS niet herinneren. En als ik het goed begrijp zou dat recent gebeurd moeten zijn.
Ik ben bang dat ik het bericht NIET heb ontvangen. Of het zou ergens min of meer verborgen zijn geweest.
Ik was wel op de hoogte, omdat ik ervan hoorde bij de introductie van de pilot. In dit geval is het dus voor mij niet zo erg om het bericht te missen. Maar ik vraag me natuurlijk direct af: welke berichten zou ik nog meer gemist kunnen hebben?
Hoi Koos,

Wat vreemd dat je het bericht niet hebt ontvangen. Je krijgt het bericht de eerste keer nadat het klaar is gezet als je inlogt in Mijn SNS. Je klikt daarna onderin beeld op de oranje knop om de nieuwe voorwaarden te accepteren. Als je dit bericht niet hebt gezien, vind je het dan goed dat ik uitzoek wat er aan de hand is? Je hebt eerder je gegevens gemaild naar wwebcare@sns.nl. Mag ik deze weer gebruiken?
Hoi Koos,

Wat vreemd dat je het bericht niet hebt ontvangen. Je krijgt het bericht de eerste keer nadat het klaar is gezet als je inlogt in Mijn SNS. Je klikt daarna onderin beeld op de oranje knop om de nieuwe voorwaarden te accepteren. Als je dit bericht niet hebt gezien, vind je het dan goed dat ik uitzoek wat er aan de hand is? Je hebt eerder je gegevens gemaild naar wwebcare@sns.nl. Mag ik deze weer gebruiken?

Hoi Wouter,
Dat zou de verklaring kunnen zijn. Ik verwacht zulke zaken niet - min of meer verstopt i.m.o. - in de voorwaarden. Het is naar mijn idee ook geen voorwaarde - het is een vorm van service. Ik heb er i n ieder geval kennelijk overheen gelezen.
Overigens mag je die gegevens best gebruiken.
Hoi Koos,

Het is een aanpassing van de voorwaarden, daarom staat het op die plek aangegeven. Wil je dat ik alsnog achterhaal of je het voorloopscherm hebt gehad of weet je zo voldoende?
Ik heb het allemaal uitgezet. Vindt het inloggen met de gebruikersnaam, wachtwoord en twee-stapsverificatie meer dan voldoende voor de komende 1000 jaar!
Krijg ik vandaag een telefoontje van de bankbeheerder van het bankfiliaaltje in mijn woonplaats, waar ik een paar weken geleden iDIN aankaartte wat niet wil lukken bij mijn vrouw bij de fiscus, zie historie in dit topic.
Hij zei dat hij zich in de materie had verdiept en vanuit het (hoofd)kantoor? had vernomen dat het niet aan de banken ligt maar aan de Gemeentelijke Basis Administratie :? en dat mijn vrouw zich bij de gemeente moest melden om haar gegevens aan te laten passen:?
Dus alle gemeenten in NL hebben hun stamgegevens niet op orde en moeten alle vrouwen in NL met een naam zoals mijn vrouw, voorbeeld: VB Jansen-Pietersen hun naam aan laten passen in de GBA:? Dat geloof je toch niet???!!!
Ik wil ook eens bij een concurrerende bank informeren of zij dat ook zo vinden, want het iDIN is toch een gezamenlijk initiatief van alle banken in NL met dezelfde richtlijnen en protocollen?
Ben benieuwd naar de reactie van het "hoofdkantoor".
Volgens mij is het GBA qua opzet en indeling min of meer identiek voor alle gemeentes. Ik vermoed dat de bankbeheerder van het filiaaltje in je woonplaats, zich met een kl... in het r... heeft laten sturen. M.i. moeten de banken hun databases aanpassen en niet de gemeentes. Als het anders ligt, verneem ik dat graag en bied dan alvast mijn excuses voor het kluitje aan.
Volgens mij heb je helemaal gelijk, Blacktomcat. Ook ik hecht vooralsnog geen waarde aan dat filiaaltje. Wijzen is makkelijker.
Ik denk dat het 'filiaaltje' op zich wel van goede wil is, maar omdat men er te weinig van weet en er zich mogelijk niet in wil verdiepen (dat kost immers tijd en moeite), pleeg je een telefoontje naar het hoofdkantoor. En ja, dan komt het op communicatie aan tussen die personen of ze van elkaar weten wat bedoelt wordt en waar de klant uiteindelijk mee geconfronteerd wordt. Laten we deze discussie nog maar even mooi volgen, want dit krijgt ongetwijfeld ook een vervolg.

PS, Koos, had jij en/of je partner je ook aangemeld voor die inlogservice? Ik wel, maar dan voor mij alleen (ik doe thuis de belastingzaken). Misschien dat ik ook eens moet proberen om het voor mijn vrouw voor elkaar te krijgen. ik denk er nog over na en wordt vervolgd.
Wil je dat ik alsnog achterhaal of je het voorloopscherm hebt gehad of weet je zo voldoende?
Nee Wouter, dank je wel. Het wordt pas interessant als er meer signalen komen van gemiste berichten. Probleem is alleen: je weet natuurlijk niet wat je mist tot je er tegenaan loopt.
Ik heb het zojuist ook voor mijn vrouw geprobeerd. Dit zijn de gegevens (gefingeerd).
Mijn achternaam is: Man
De meisjesnaam van mijn vrouw is: Vrouw
Haar voorletters zijn : MV

Als ik de bank (gebruikmakend van de digipas van mijn vrouw) koppel met de belastingdienst krijg ik van de bank, deze gegevens door, die zij willen versturen aan de belastingdienst:
Voorletters: MV
Geboortenaam: Man
Partnernaam: Vrouw
Naam: MV Vrouw-Man

Ze staat bij de bank dus anders geregistreerd dan ik gedacht zou hebben. Want haar geboortenaam is Vrouw en haar partnernaam Man (en niet andersom).
(geb. datum en BSN zijn verder correct).
Klikken op versturen, leverde meteen de reactie dat het koppelen gelukt was! Ik kon zo voor haar, met haar gegevens bij de belastingdienst mbv IDIN inloggen.

@Jan-Dirk, hoe staat jouw vrouw bij de bank bekend? Moeten de geboortenaam en de partnernaam misschien verwisseld worden?
Hoi Jan-Dirk,

Hoe dit precies zit, vraag ik na.

@Blacktomcat, mooi om te zien dat je het direct test. Als ik het goed begrijp, dan werkt het in jouw geval goed.
Ik heb het zojuist ook voor mijn vrouw geprobeerd. Dit zijn de gegevens (gefingeerd).
Mijn achternaam is: Man
De meisjesnaam van mijn vrouw is: Vrouw
Haar voorletters zijn : MV

Als ik de bank (gebruikmakend van de digipas van mijn vrouw) koppel met de belastingdienst krijg ik van de bank, deze gegevens door, die zij willen versturen aan de belastingdienst:
Voorletters: MV
Geboortenaam: Man
Partnernaam: Vrouw
Naam: MV Vrouw-Man

Ze staat bij de bank dus anders geregistreerd dan ik gedacht zou hebben. Want haar geboortenaam is Vrouw en haar partnernaam Man (en niet andersom).
(geb. datum en BSN zijn verder correct).
Klikken op versturen, leverde meteen de reactie dat het koppelen gelukt was! Ik kon zo voor haar, met haar gegevens bij de belastingdienst mbv IDIN inloggen.

@Jan-Dirk, hoe staat jouw vrouw bij de bank bekend? Moeten de geboortenaam en de partnernaam misschien verwisseld worden?

Hallo, bij de fiscus zijn de gegevens van de SNS als volgt te zien van mijn vrouw:
Voorletters: MV
Achternaam: Man-Vrouw
Naam: MV Man-Vrouw
dus een duidelijk andere opstelling dan bij jou.
We wachten de reactie van de bank af.
Bedankt voor het meedenken.
En nogmaals: de fiscus zegt als de koppeling NIET lukt je bij de BANK je de gegevens aan moet laten passen, dus het verhaal van de bankmanager klopt volgens mij van geen kant, met alle respect uiteraard voor de bankmanager.
Het lijkt er inderdaad op dat jouw vrouw en mijn vrouw anders geregistreerd staan bij de bank. Ra, ra, hoe kan dat? En ja, ik ben er ook van overtuigd dat de bank de gegevens moet aanleveren zoals de fiscus die wil hebben. Dus de bank moet haar database op orde hebben. Ik weet niet hoe ze die wijzigingen gaan doorvoeren. Per persoon of en bloc. Als het en bloc wordt, kan het zijn dat jouw vrouw zich wel kan aanmelden en de mijne niet meer (omdat ze domweg alle namen gaan wisselen). Ik ben benieuwd hoe de bank dit gaat oplossen.

Reageer