SNS

Pilot: log in bij de belastingdienst met je digipas

  • 15 april 2016
  • 123 Reacties
  • 41520 Keer bekeken

Vanaf 13 april start er bij de belastingdienst een pilot waardoor je als klant van SNS jezelf makkelijk en veilig online kunt identificeren met iDIN. Dat kan straks bij webshops, overheidsinstanties en verzekeraars. Het enige dat je nodig hebt, is je digipas. Doe je mee met de pilot?

Wat is iDIN?
iDIN is een manier om je online te identificeren via de veilige omgeving van je bank. Je kunt iDIN koppelen aan de accounts die je hebt bij verschillende organisaties. Denk aan de Belastingdienst, gemeenten, verzekeraars en webshops. Hebben zij gegevens van je nodig? Dan stuur je die zo makkelijk en veilig door. En het mooie is: je hoeft de wachtwoorden van die accounts niet meer te onthouden. Daarvoor heb je iDIN.

Bekijk het introductiefilmpje.

Hoe werkt iDIN precies?
Wil je iDIN gebruiken op de website van een organisatie? Dat doe je zo:
•Geef aan dat je wilt inloggen met iDIN.
•Selecteer SNS.
•Log in met je digipas. Inloggen met je digicode kan niet.
•als de organisatie gegevens van jou wil ontvangen met iDIN, dan zie je die hier. Controleer altijd goed of je gegevens kloppen .
•Klik op 'Toestaan' als je de gegevens naar de organisatie wil versturen.

Je mag natuurlijk altijd weigeren om informatie door te sturen. Dat is helemaal aan jou. Je zal dan op een andere manier moeten inloggen bij deze organisatie.

Deelnemer aan de pilot?
Vanaf nu kun je bij de belastingdienst inloggen met iDIN. Hier kun je vinden hoe je kunt deelnemen aan de pilot:
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/gebruikersinstructie_idin.pdf
We doen mee aan deze pilot om te kijken of alles goed en gemakkelijk werkt. Laat je opmerkingen hier achter, zodat we de foutjes eruit kunnen halen voor de landelijke introductie.

123 reacties

Badge +1
Het linkje van BB werkt niet (bij mij), hier een alternatief van iDIN: Na 23 november verdwijnt iDIN voorlopig als inlogmiddel bij de Belastingdienst maar bij veel bedrijven en andere private instellingen kunnen klanten van banken iDIN gewoon blijven gebruiken om zich te identificeren of om in te loggen.
Met de laatste nieuwsberichten over het stelen van 06-nummers wordt de roep om 2-factor authenticatie alweer wat minder sterk. En dat speelt ook bij DigiD.
Kat-en-muis spelletje in volle gang...
Stille dood gestorven?
.
Serviceberichten
Inloggen met Idensys en iDIN niet meer mogelijk
23 november 2018 13.00 uur
Vanaf 24 november 2018 is inloggen met Idensys en iDIN niet meer mogelijk. Gebruikt u voortaan weer DigiD of e-Herkenning om in te loggen.

Meer leest u in het nieuwsbericht Einde pilot inloggen met Idensys en iDIN (pagina opent in een nieuw venster). https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/pilot-idin-idensys-inlog-gestopt
Groet,
Ben 🆒
Heb vandaag voor de eerste keer IDIN gebruikt. Dat het veilig is niet de discussie maar wel dat ik altijd met mijn digipass moet inloggen.
Deze heb ik nooit bij me. Dus als ik ergens wil inloggen via IDIN is dit niet praktisch. Dit moet toch op een of andere manier via de app van de SNS kunnen.

SNS denk er eens over na om bijvoorbeeld eerste keer inloggen met Digipass. Hierna alles via de app van SNS

Hoi Jantheman,

Welkom op de community. We vinden het belangrijk dat je op een veilige manier je identiteit kunt bevestigen, daarom is deze functie alleen beschikbaar als je inlogt met je digipas. De acceptant mag overigens zelf een 'Level of Assurance' kiezen. Voorlopig kiezen we voor ons veiligste inlogmiddel, er zijn geen plannen om op korte termijn inloggen met je digicode of mobiele app mogelijk te maken.
Heb vandaag voor de eerste keer IDIN gebruikt. Dat het veilig is niet de discussie maar wel dat ik altijd met mijn digipass moet inloggen.
Deze heb ik nooit bij me. Dus als ik ergens wil inloggen via IDIN is dit niet praktisch. Dit moet toch op een of andere manier via de app van de SNS kunnen.

SNS denk er eens over na om bijvoorbeeld eerste keer inloggen met Digipass. Hierna alles via de app van SNS
Badge +1

De inlog was dus NIET succesvol, want het koppelen lukt niet!




@SNS, dus de Status toelichting onderaan de pagina klopt niet. Ik denk vermoed dat bij de eerste identificatie er dus een uitzondering mogelijk is:.

Goedemiddag,

We laten de tekst aanpassen naar: “De vermelde gegevens zijn succesvol doorgegeven aan de organisatie. Deze meldt of de identificatie gelukt is.” Dank voor jullie signaal 🙂
Dat is goed nieuws, Jan-Dirk. Fijn dat het is gelukt om in te loggen.
Dank zij de bemiddeling van de SNS-bank bij monde van moderator Dennis is het nu gelukt om voor mijn vrouw een koppeling met de fiscus tot stand te brengen via iDIN.
Fijn dat het opgelost is.:)
Het blijft bijzonder. Je mail heb ik ontvangen, maandagochtend neem ik contact op om dit te bespreken.
We zijn nog 20 minuten thuis!
Badge +1
De vraag is hoe de SNS kan weten wat de iDIN aanvrager (belastingdienst) doet met de aangeboden informatie van de SNS. Ik denk dat de SNS dat niet kan. Dus vanuit de positie van de SNS is het inloggen via iDIN succesvol geweest, maar de belastingdienst wijst dit af vanwege bekende redenen.

@SNS, dus de Status toelichting onderaan de pagina klopt niet. Ik denk vermoed dat bij de eerste identificatie er dus een uitzondering mogelijk is: Nl. de aanvrager van iDIN login wijst de gegevens af. Juister zou zijn om de status melding te herschrijven naar bv De SNS heeft succesvol uw gegevens doorgegeven aan de organisatie. (Want meer kan de SNS niet garanderen).
Het blijft bijzonder. Je mail heb ik ontvangen, maandagochtend neem ik contact op om dit te bespreken.
Hallo Dennis,
Op de instellingenpagina van mijn vrouw staat bij instellingen iDIN het aantal inloggen, daarbij staat steevast dat de inlog bij de betreffende instantie succesvol was, zie bijgaande screendump.
De inlog was dus NIET succesvol, want het koppelen lukt niet!

Bedankt, ik had de pagina zelf ook al gevonden, maar ga het niet doen op deze wijze, zie mijn eerdere reactie. De bank moet maar zorgen dat ze hun zaakjes (database) op orde hebben, ik moet ze niet achterna hoeven te lopen met formulieren e.d..
Hoi Jan-Dirk,

Het is merkwaardig dat je bent doorverwezen naar de gemeente, daarom doe ik graag nog een extra controle. Daarvoor heb ik dan wel toestemming van je vrouw nodig. Mail je haar telefoonnummer naar webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - Pilot: log in bij de belastingdienst met je digipas - Jan-Dirk'? Dan neem ik contact met haar op.

Dat is verder geen probleem, maar ik zou graag zien dat het vooraf invullen van lijfrentegegevens straks vanaf belastingjaar 2017 wel goed gaat. :8
Dat snap ik, hopelijk gaat het dan wel goed.
Reputatie 3
Badge +1
Lukt het om de gegevens handmatig aan te vullen voor de aangifte?
Hi Dennis,

Uiteraard lukt het om de gegevens handmatig aan te vullen. Ik krijg dan wel de melding dat ik de vooraf ingevulde gegevens overschrijf (uitgaven voor lijfrenten 2016 = €0). Dat is verder geen probleem, maar ik zou graag zien dat het vooraf invullen van lijfrentegegevens straks vanaf belastingjaar 2017 wel goed gaat. :8

Bovenstaande toont aan dat je er goed aan doet om alle vooraf ingevulde gegevens ook daadwerkelijk na te lopen! In mijn geval zou ik anders meer belasting betalen dan strikt noodzakelijk. :$

Groeten,
Stefan.
NB: het valt me ook dit jaar weer op dat de gegevens die SNS aanlevert over SNS lijfrentesparen, niet goed doorkomen bij de belastingdienst. Slechts 1 van de 2 rekeningnummers zie ik terug (zowel bij mijn echtgenote, als bij mijzelf) en ook de inleg 2016 staat ten onrechte op 0 (nul).
Hoi Stefan,

Dat is merkwaardig. Lukt het om de gegevens handmatig aan te vullen voor de aangifte?
Wouter heeft een foutje in de URL. Hij laat h'm eindigen op '/' maar dat moet niet met een html pagina. Deze is wel goed

P.S.
Als je met je muis op de link staat zie je onderaan je browser scherm de URL. Deze zijn goed leesbaar binnen de SNS. Dus als je dan gaat zoeken op 'persoonlijke gegevens wijzigen' dan kom je er ook.

Bedankt, ik had de pagina zelf ook al gevonden, maar ga het niet doen op deze wijze, zie mijn eerdere reactie. De bank moet maar zorgen dat ze hun zaakjes (database) op orde hebben, ik moet ze niet achterna hoeven te lopen met formulieren e.d..
Badge +1
Wouter heeft een foutje in de URL. Hij laat h'm eindigen op '/' maar dat moet niet met een html pagina. Deze is wel goed

P.S.
Als je met je muis op de link staat zie je onderaan je browser scherm de URL. Deze zijn goed leesbaar binnen de SNS. Dus als je dan gaat zoeken op 'persoonlijke gegevens wijzigen' dan kom je er ook.
Hallo allemaal,

We leveren de juiste gegevens aan bij de Belastingdienst. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat we in het verleden een naam onjuist in ons systeem gezet hebben of dat er in de tussentijd iets is veranderd. Als je inlogt met iDIN, dan controleer je de gegevens. Als dit klopt, dan kies je om de gegevens te verzenden. Controleer hier zelf goed of de gegevens kloppen. Als de gegevens niet kloppen, wijzig ze dan met dit formulier. We hebben niet aangegeven dat de gegevens bij de Belastingdienst niet juist zijn.

Als ik op die betreffende link klik krijg ik het volgende te zien:


Wij gaan geen formulier invullen om iets aan te passen, dat wilde de bankmanager in het kantoor in mijn woonplaats ook doen, de bank heeft eerder in dit topic toegezegd zelf de database aan te zullen passen.
Pas als dat op orde is gaat mijn vrouw zich bij iDIN aanmelden.
Reputatie 3
Badge +1
Voor mij geldt hetzelfde als bij Vincent: inloggen bij de belastingdienst via digid is praktischer dan met de SNS digipas (welke bij mij thuis in de kluis ligt). Ik heb het destijds getest en geconstateerd dat het werkt, maar zo lang ik niet via de SNS app kan inloggen (bijvoorbeeld met een QR code), zal ik het waarschijnlijk niet gebruiken.

Zojuist heb ik tijdens de lunchpauze op het werk de aangifte inkomstenbelasting 2016 via de website van de belastingdienst gecontroleerd. Inloggen kon ik dus niet via iDIN doen. :$

NB: het valt me ook dit jaar weer op dat de gegevens die SNS aanlevert over SNS lijfrentesparen, niet goed doorkomen bij de belastingdienst. Slechts 1 van de 2 rekeningnummers zie ik terug (zowel bij mijn echtgenote, als bij mijzelf) en ook de inleg 2016 staat ten onrechte op 0 (nul).
Het lijkt mij handig als er ingelogd kan worden met een QR code en telefoon. Op een zelfde soort manier als bij ideal betalen met QR code.
Telefoon heb ik bijna altijd bij me, digipas ligt in de kast.
Voorlopig blijf ik gewoon inloggen met het digid wachtwoord
Hallo allemaal,

We leveren de juiste gegevens aan bij de Belastingdienst. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat we in het verleden een naam onjuist in ons systeem gezet hebben of dat er in de tussentijd iets is veranderd. Als je inlogt met iDIN, dan controleer je de gegevens. Als dit klopt, dan kies je om de gegevens te verzenden. Controleer hier zelf goed of de gegevens kloppen. Als de gegevens niet kloppen, wijzig ze dan met dit formulier. We hebben niet aangegeven dat de gegevens bij de Belastingdienst niet juist zijn.
@Blacktomcat, mooi om te zien dat je het direct test. Als ik het goed begrijp, dan werkt het in jouw geval goed.
Dat lijkt mij helemaal niet mooi, als je correcte gegevens worden geweigerd en de onjuiste geaccepteerd !
Dat moeten wij - en zeker SNS - toch niet willen?

PS, Koos, had jij en/of je partner je ook aangemeld voor die inlogservice? Ik wel, maar dan voor mij alleen (ik doe thuis de belastingzaken). Misschien dat ik ook eens moet proberen om het voor mijn vrouw voor elkaar te krijgen. ik denk er nog over na en wordt vervolgd.

Nee, Blacktomcat, ik zie de meerwaarde van deze service niet, bovendien ben ik bang dat ik zelf het overzicht over mijn relaties met verschillende instanties kwijtraak. Het moet wel simpel blijven...
Het lijkt er inderdaad op dat jouw vrouw en mijn vrouw anders geregistreerd staan bij de bank. Ra, ra, hoe kan dat? En ja, ik ben er ook van overtuigd dat de bank de gegevens moet aanleveren zoals de fiscus die wil hebben. Dus de bank moet haar database op orde hebben. Ik weet niet hoe ze die wijzigingen gaan doorvoeren. Per persoon of en bloc. Als het en bloc wordt, kan het zijn dat jouw vrouw zich wel kan aanmelden en de mijne niet meer (omdat ze domweg alle namen gaan wisselen). Ik ben benieuwd hoe de bank dit gaat oplossen.
Ik heb het zojuist ook voor mijn vrouw geprobeerd. Dit zijn de gegevens (gefingeerd).
Mijn achternaam is: Man
De meisjesnaam van mijn vrouw is: Vrouw
Haar voorletters zijn : MV

Als ik de bank (gebruikmakend van de digipas van mijn vrouw) koppel met de belastingdienst krijg ik van de bank, deze gegevens door, die zij willen versturen aan de belastingdienst:
Voorletters: MV
Geboortenaam: Man
Partnernaam: Vrouw
Naam: MV Vrouw-Man

Ze staat bij de bank dus anders geregistreerd dan ik gedacht zou hebben. Want haar geboortenaam is Vrouw en haar partnernaam Man (en niet andersom).
(geb. datum en BSN zijn verder correct).
Klikken op versturen, leverde meteen de reactie dat het koppelen gelukt was! Ik kon zo voor haar, met haar gegevens bij de belastingdienst mbv IDIN inloggen.

@Jan-Dirk, hoe staat jouw vrouw bij de bank bekend? Moeten de geboortenaam en de partnernaam misschien verwisseld worden?

Hallo, bij de fiscus zijn de gegevens van de SNS als volgt te zien van mijn vrouw:
Voorletters: MV
Achternaam: Man-Vrouw
Naam: MV Man-Vrouw
dus een duidelijk andere opstelling dan bij jou.
We wachten de reactie van de bank af.
Bedankt voor het meedenken.
En nogmaals: de fiscus zegt als de koppeling NIET lukt je bij de BANK je de gegevens aan moet laten passen, dus het verhaal van de bankmanager klopt volgens mij van geen kant, met alle respect uiteraard voor de bankmanager.

Reageer