SNS

Pilot: log in bij de belastingdienst met je digipas

  • 15 april 2016
  • 123 Reacties
  • 41520 Keer bekeken

Vanaf 13 april start er bij de belastingdienst een pilot waardoor je als klant van SNS jezelf makkelijk en veilig online kunt identificeren met iDIN. Dat kan straks bij webshops, overheidsinstanties en verzekeraars. Het enige dat je nodig hebt, is je digipas. Doe je mee met de pilot?

Wat is iDIN?
iDIN is een manier om je online te identificeren via de veilige omgeving van je bank. Je kunt iDIN koppelen aan de accounts die je hebt bij verschillende organisaties. Denk aan de Belastingdienst, gemeenten, verzekeraars en webshops. Hebben zij gegevens van je nodig? Dan stuur je die zo makkelijk en veilig door. En het mooie is: je hoeft de wachtwoorden van die accounts niet meer te onthouden. Daarvoor heb je iDIN.

Bekijk het introductiefilmpje.

Hoe werkt iDIN precies?
Wil je iDIN gebruiken op de website van een organisatie? Dat doe je zo:
•Geef aan dat je wilt inloggen met iDIN.
•Selecteer SNS.
•Log in met je digipas. Inloggen met je digicode kan niet.
•als de organisatie gegevens van jou wil ontvangen met iDIN, dan zie je die hier. Controleer altijd goed of je gegevens kloppen .
•Klik op 'Toestaan' als je de gegevens naar de organisatie wil versturen.

Je mag natuurlijk altijd weigeren om informatie door te sturen. Dat is helemaal aan jou. Je zal dan op een andere manier moeten inloggen bij deze organisatie.

Deelnemer aan de pilot?
Vanaf nu kun je bij de belastingdienst inloggen met iDIN. Hier kun je vinden hoe je kunt deelnemen aan de pilot:
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/gebruikersinstructie_idin.pdf
We doen mee aan deze pilot om te kijken of alles goed en gemakkelijk werkt. Laat je opmerkingen hier achter, zodat we de foutjes eruit kunnen halen voor de landelijke introductie.

123 reacties

BigBen,

Er is iets wat het gebruik van iDIN voor jou tegenhoud, Dennis komt hier bij jou op terug.
Bedankt voor je oplettendheid over de beveiligingsmelding.
Deze zie je, omdat we het favicon niet hebben gespecifieerd.
We gaan kijken hoe we dit zsm (binnen 2 weken) kunnen oplossen.
Reputatie 3
Badge +1
Net geprobeerd om in te loggen bij de belastingdienst en dat ging allemaal in 1x goed. Wat me wel opvalt is dat je bij het inloggen telkens het vinkje moet zetten dat je de voorwaarden van iDIN accepteert. Dat is toch maar 1x nodig :? Of krijg je dan weer te maken met een cookie wall 😳

Als de websites jouw gegevens van de bank krijgen, heeft het inderdaad geen enkele zin. Nee, ik zat te denken aan het model van qiy.nl waarbij de webshop in kwestie juist geen adresgegevens krijgt. Die moet de bank verstrekken aan de geselecteerde vervoerder (bijv. postnl) van het te versturen pakket.
Je bent overigens niet de enige die verschillende e-mail adressen gebruikt per webwinkel, maar dat wist je natuurlijk al... ;)


Dat is inderdaad tamelijk algemeen.

Als de adresgegevens naar de vervoerder gaan, hoe los je het dan op als je een ander verzendadres wilt gebruiken? Het overkomt mij geregeld dat ik iets koop, dat ik naar een ander adres wil laten versturen. Niet omdat ik niet getraceerd wil worden, maar omdat ik het voor een ander aanschaf bijvoorbeeld.
Bovendien heb ik dan nog minder controle, want dan moet ik emailadressen per (meestal onbekende) vervoerder gaan hanteren. Ik voorzie een schier onmogelijke adminsitratie. Of anders een razendsnelle verspreiding van mijn gegevens, maar dan tussen de vervoerders.
Net geprobeerd om in te loggen bij de belastingdienst en dat ging allemaal in 1x goed. Wat me wel opvalt is dat je bij het inloggen telkens het vinkje moet zetten dat je de voorwaarden van iDIN accepteert. Dat is toch maar 1x nodig :? Of krijg je dan weer te maken met een cookie wall :$

Voor de pilot periode hebben we voor deze optie gekozen. Als er een landelijke uitrol komt, zullen we ervoor zorgen dat je de voorwaarden niet iedere keer opnieuw hoeft te accepteren 😉

Er is iets wat het gebruik van iDIN voor jou tegenhoud, Dennis komt hier bij jou op terug.


Hoi Ruud,
dank voor je reactie.
Aangezien ik graag ook antwoorden op een vraag / probleem lees, vermeld ik het hier toch maar even.
Ik blijk een zgn VIS-blokkade op mijn rekening te hebben. Dit is veroorzaakt omdat mijn identificatie in het verleden (2011-2012) was verlopen.
Het blokkeert een paar zaken, oa dus de mogelijkheid om met IDIN in te loggen (te gebruiken).
Ik moet naar een winkel met pas en dan is het weer in orde (ga ik maar vanuit).
Beetje vreemd is natuurlijk wel dat ik dat al enkele jaren in bezit heb (nou ja, de bank over mij dus (VIP)) en daar niets over hoor!
Wie weet of zij/hij ook een VIS-blokkade heeft mag het zeggen.:$
Prettig weekend,
Groet,
Ben 🆒
Heb ik na de nodige hobbels en tijd/kosten, eindelijk een DIGID, komt de belastingdienst met een nieuwe inlog (daarmee vervalt de "oude pin"). Ze stuurden mij (en ook mijn vrouw apart) eerst een brief met een inlognaam en daarna een brief met inlog code. Heb beiden net geactiveerd, maar kan ze pas na de 18e april gebruiken


Ik neem toch aan dat de oude DigiD nog steeds werkt?

Overigens heb ik nog nooit van een VIS-blokkade gehoord. Mijn paspoort is wel ruim 5 jaar verlopen....

Ik neem toch aan dat de oude DigiD nog steeds werkt?

Overigens heb ik nog nooit van een VIS-blokkade gehoord. Mijn paspoort is wel ruim 5 jaar verlopen....

Hoi Koos,
Ik had tot zo´n 10jr terug ook een digid. Omdat ik deze een tijdje (3jr) niet had gebruikt, was deze verlopen. Ik kon toen, omdat ik in Duitsland woonde, geen nieuwe aanvragen.
Een aantal jaren geleden kwam er de mogelijkheid om ook een digid aan te vragen, in mijn geval via de gemeente Enschede. Dat ging echter zo moeizaam / klant onvriendelijke, dat ik het proces om aan te vragen heb afgeblazen. Enige maanden geleden opnieuw aangevraagd en inmiddels dus in het bezit van een digid-
Het is een zeer moeizaam proces en je moet hem uiteindelijk dus persoonlijk afhalen.
Mijn vrouw heeft hem al die jaren wel gehouden, omdat ze hem af en toe gebruikte.
Wat schetste mijn verbazing, toen ik 2 weken geleden een brief van de belastingdienst kreeg met een aanmeld naam een de aankondiging dat een 2e brief met paswoord zou volgen. Idem voor mijn vrouw.
We doen aangifte als NL belastingplichtige en moeten dat invullen voor 1 juli. We deden dat met pin, maar kan nu waarschijnlijk met digid, inid en inlognaam en pasword. ???? Dat weet ik pas na de 18e, dan is de mogelijkheid om in te vullen voor in buitenland wonende belastingplichtigen, online.
Prettig weekend,
Ben 🆒
@bigBen
Ik denk dat het voor jou verreweg het makkelijkst is om uitstel aan te vragen. Dat gaat (in Nederland althans) heel makkelijk en klantvriendelijk, meestal drie maanden. Eén telefoontje naar de Belastingdienst is voldoende (in Nederland 0800-0543, gratis)
Badge +1
...
Beetje vreemd is natuurlijk wel dat ik dat al enkele jaren in bezit heb (nou ja, de bank over mij dus (VIP)) en daar niets over hoor!
Wie weet of zij/hij ook een VIS-blokkade heeft mag het zeggen.:$


Ik heb zoiets wel eens gezien:
@bigBen
Ik denk dat het voor jou verreweg het makkelijkst is om uitstel aan te vragen. Dat gaat (in Nederland althans) heel makkelijk en klantvriendelijk, meestal drie maanden. Eén telefoontje naar de Belastingdienst is voldoende (in Nederland 0800-0543, gratis)

Hoi Koos,
waarom? Ik heb nog tot 1-7 de tijd om in te vullen. En aangezien ik wat terug verwacht, wil ik niet te lang wachten.
Groet,
Ben🆒
Gisteren van Dennis mailtje. Hij schrijft o.a.;
Ik vind het zelf ook vreemd dat we dit niet actief naar klanten communiceren. Dat lijkt immers de snelste weg om er iets aan te doen. Het kan zijn dat wetgeving dat tegenhoudt, maar ik kaart het aan.
Mocht ik (of Dennis kan het ook hier plaatsen) weeer iets over VIS-blokkade horen, dan plaats ik het hier.
Groet,
Ben 🆒
Zo, hier het (waarschijnlijk laatste) vervolg:
Dennis schreef mij:
Ik heb inmiddels een reactie op mijn navraag. Allereerst klopt het dat het inloggen niet lukt met een VIS-blokkade, maar eigenlijk hoort dit niet voor te komen. De reden is dat deze blokkade alleen voorkomt als er een VIS-toetsing is gedaan, dit doen we bijvoorbeeld bij de identificatie of een rekeningaanvraag. Normaal gesproken zit er dus een vervolg aan, meestal in de vorm van het opvragen van een kopie van je identiteitsbewijs. Bij jou is de blokkade geplaatst toen je SNS Keuzesparen opende. Omdat dit al zo lang geleden is, kan ik het niet verder opvragen. Vermoedelijk is er iets niet helemaal goed gegaan en had er of een kopie ID opgevraagd moeten worden of had de aanvraag afgewezen moeten worden. Dit is vervelend voor je en een terechte vraag. Het korte antwoord: normaal communiceren we dit wel naar klanten; bij jou is dat niet goed gegaan. Overigens begrijp ik van de productmanager dat je niet per se naar een winkel hoeft. Je bent verder namelijk wel geïdentificeerd. Het is voldoende om een kopie van een (geldig) identiteitsbewijs te mailen naar: klantgegevens@sns.nl. Mijn collega's verwijderen dan de blokkade, dat scheelt je weer een reisje naar Nederland .
Groet,
Dennis


Groet,
Ben 🆒
Is toch nog niet laatste reactie geweest.
Enige tijd geleden zaakje opgestuurd. Kreeg een mailtje dat het in behandeling is genomen. En toen bleef het stil.
Dus mijn vraag; hoe is de stand van zaken t.a.v. de VIS-blokkade op mijn rekening?
Groet,
Ben 🆒
Hoi Ben,

We zijn nog druk voor je bezig. Ik hoop dat we je eind deze week een update kunnen geven.
Hoi Ben,

We zijn nog druk voor je bezig. Ik hoop dat we je eind deze week een update kunnen geven.

Dank je.
Groet,
Ben 🆒
PS Vraag me toch af wat "We zijn nog druk voor je bezig" eigenlijk inhoud. Naar mijn idee is het opgelost met het verifiëren van kopie pas en dan in de computer een "haakje" omzetten? Werkje van niets toch? Oder??? 😳
Hoi Ben,

Hierbij de beloofde update: het is opgelost, de blokkade is verwijderd. Het is de verwerkingstijd die ervoor zorgde dat dit een aantal werkdagen duurde.
Hoi Ben,

Hierbij de beloofde update: het is opgelost, de blokkade is verwijderd. Het is de verwerkingstijd die ervoor zorgde dat dit een aantal werkdagen duurde.

Dank je. Ga ik het inloggen nog een keer proberen.
Fijne Pinksteren, in Exloo op de kunstmarkt bijv. :$
Groet,
Ben 🆒
Badge +1

Fijne Pinksteren, in Exloo op de kunstmarkt bijv. :$
Groet,Ben 🆒

Jij ook een fijne Pinksteren, Ben 🙂. Begrijp ik goed dat je naar de kunstbeurs in Exloo gaat?

Fijne Pinksteren, in Exloo op de kunstmarkt bijv. :$
Groet,Ben 🆒

Jij ook een fijne Pinksteren, Ben 🙂. Begrijp ik goed dat je naar de kunstbeurs in Exloo gaat?

Het is geen kunstbeurs, maar een kunstmarkt in een beeldentuin en galerie (beiden groeiende in de afgelopen jaren). Stonden we vorig jaar ook met keramiekwerk van mijn vrouw. Dit jaar afgezien van deelname. Gezien de weersvoorspellingen wel een goed besluit geloof ik :(
Behoudens het weer een aanrader!
Wij gaan (waarschijnlijk) wel.
Groet,
Ben 🆒
Badge +1

Het is geen kunstbeurs, maar een kunstmarkt in een kunst galerietuin.
Groet,Ben 🆒

Ai, niet helemaal goed gelezen; vergeef me. Dat klinkt inderdaad als een mooi tijdverdrijf. Ik heb inderdaad wel eens wat werken van je vrouw gezien; erg mooi 🙂. Is ze nog steeds actief aan het beeldhouwen?

Het is geen kunstbeurs, maar een kunstmarkt in een kunst galerietuin.
Groet,Ben 🆒

Ai, niet helemaal goed gelezen; vergeef me. Dat klinkt inderdaad als een mooi tijdverdrijf. Ik heb inderdaad wel eens wat werken van je vrouw gezien; erg mooi 🙂. Is ze nog steeds actief aan het beeldhouwen?

Ai, beeldhouwen is weer een ander vak dan keramiek ;-)
Facebook aankondiging vorig jaar.
Groet,
Ben 🆒
Badge +1

Ai, beeldhouwen is weer een ander vak dan keramiek ;-)



Leuk om te lezen. Gelukkig had ik het met "mooie werken" wel aan het goede eind 😉.

Ai, beeldhouwen is weer een ander vak dan keramiek ;-)


Leuk om te lezen. Gelukkig had ik het met "mooie werken" wel aan het goede eind 😉.

Het is je vergeven.
Fijne pinksterdagen.
Groet,
Ben 🆒
Badge +1

Het is je vergeven.
Fijne pinksterdagen.
Groet,
Ben 🆒


Gelukkig; kan ik met een gerust gevoel het pinksterweekend in 😉. Bedankt en jij ook fijne dagen gewenst.
Overheid/staat en kerk was toch gescheiden? UHm.. die video..

Reageer