SNS

Beantwoord

Voorwaarden SNS vs ASN

  • 23 november 2016
  • 28 Reacties
  • 11691 Keer bekeken

Toen ik vandaag inlogde op mijn ASN-account, kreeg ik een melding van wijzigingen in de voorwaarden. De eerste aanwijzingen zijn in mijn ogen negatief.
Maar mijn vraag is: heeft dit te maken met de herstructurering van de SNS-merken onder één Volksbank met daaraan gekoppeld een synchronisatie van de voorwaarden?
icon

Beste antwoord door Dennis 30 november 2016, 10:53

Hoi Koos,

Sorry voor de verwarring. Hier kondigde Olaf de wijziging voor SNS aan.
Bekijk origineel

28 reacties

Wat ware dan de 'verslechterde' voorwaarden?
Hoi Koos,

Er zijn inderdaad een aantal zaken gewijzigd. De ASN Bank heeft haar reglement betaalrekeningen aangepast. Wat er precies wijzigt, lees je op hun website. Ook veranderen per 1 maart 2017 de algemene bankvoorwaarden die voor alle Nederlandse banken gelden. Meer informatie hierover vind je via dezelfde link, maar ook op de website van de Nederlandse Vereniging van Banken. De oorsprong van deze aanpassingen ligt niet bij de wijzigingen in de juridische structuur. Mocht je verdere vragen hebben over de wijzigingen van de reglementen bij ASN Bank, dan kun je contact met hen opnemen.
Wat ware dan de 'verslechterde' voorwaarden?
Incasso's worden niet meer drie, maar slechts één dag tevoren aangekondigd.
Dat betekent in de praktijk dikwijls dat het te laat is om nog te storneren. Het uitstel tot 11 uur is natuurlijk flauwekul.

Het sterkt mij in mijn houding om zo weinig mogelijk incasso-machtigingen af te geven.

Hoi Koos,
Er zijn inderdaad een aantal zaken gewijzigd.

Hoi Olaf,
Ik hoopte met mijn vraagstelling bevrijd te zijn van het doorspitten van doorgaans ellenlange ontoegankelijke juridische documenten, en zo een Normale verduidelijking te krijgen.
Mislukt dus.
Ik zal er toch aan moeten geloven, vrees ik.
....Incasso's worden niet meer drie, maar slechts één dag tevoren aangekondigd.
Dat betekent in de praktijk dikwijls dat het te laat is om nog te storneren. ...........

Storneren doe je achteraf, als de incasso al heeft plaats gevonden. Ik neem aan dat je vind dat je vindt dat je nu te weinig tijd hebt om de incasso te weigeren.
Zijn er dan wel eens incasso's geweest die je geweigerd hebt? Jou kennende, heb je je zaken goed voor elkaar en is er voor jou geen reden incasso's te weigeren. So, what is the real problem?
Dank voor je compliment. Er lopen bij mij inderdaad zo weinig incasso's dat ik een goed overzicht heb.
En excuus voor het verkeerde taalgebruik. Je hebt gelijk wat betreft storneren, en ik bedoelde inderdaad weigeren.
Maar het gaat er natuurlijk om dat deze voorwaarden niet alleen voor mij gelden. Als dat wel het geval is, ben ik heel blij verrast. Maar de community reikt toch verder. Hoop ik.
Het echte probleem is natuurlijk dat ik geen zin heb in juridisch gezever en moeilijke documenten moet gaan vergelijken om de echte impact te zien. Zie mijn reactie op Olaf.
Reputatie 3
Badge +1
Ik werk op mijn SNS rekening met een incasso attentie via e-mail. Daardoor mis ik eigenlijk nooit een aankondiging. Sinds de invoering van de Europeese incasso, heb ik nog nooit een incasso hoeven te weigeren. Dus ook niet storneren. Daarvoor was het soms wel noodzakelijk. Het feit dat incasso's nu vooraf gemeld worden, heeft kennelijk veel bedrijven met dubieuze intenties afgeschrikt om onzorgvuldig om te gaan met het insturen van incasso opdrachten.

Op mijn ASN rekening werk ik met een goedkeuringslijst. Deze rekening heb ik nog niet zo lang en er zijn maar 3 bedrijven die ik toestemming heb gegeven. Die staan dus ook op die lijst. Alle andere incasso's worden (na de melding) automatisch geblokkeerd op de uitvoeringsdag.

Vroeger was ik ook zeer sceptisch over het hele gebeuren rond automatische incasso, maar ik moet zeggen dat het de laatste jaren erg goed gaat. Bovendien heb ik nu wel het gevoel dat ik 'in control' ben. Daar doet de verkorte incassomelding niets aan af. Bovendien kan ik een incasso nu weigeren tot 11:00 uur op de incassodag zelf. Dat blijkt in de regel 1 uur voorafgaand aan de daadwerkelijke afschrijving te zijn 😉
Ik heb voor zover ik me kan herinneren, ooit één keer een weigering uitgevoerd. Dus heel bang ben ik voor mezelf absoluut niet. Bovendien was die weigering achteraf niet terecht, maar een gevolg van zo'n uitbestedingsstructuur zonder dat ik daarvan op de hoogte was.
Maar ik kijk niet iedere dag in mijn mailbox, dus ik zou in de nieuwe situatie makkelijk een aankondiging kunnen missen. Bij die drie dagen was dat al heel wat onwaarschijnlijker.
.........Het echte probleem is natuurlijk dat ik geen zin heb in juridisch gezever en moeilijke documenten moet gaan vergelijken om de echte impact te zien...........
Veel bedrijven laten tegenwoordig in een kort overzicht zien wat de verschillen zijn tussen de oude en nieuwe voorwaarden. Dat is wel net zo klantvriendelijk. Als de ASN dat niet gedaan heeft, ligt daar nog een verbeterpunt voor hen.

Hoe is dit bij de SNS geregeld? Krijgen we een kort en duidelijk overzicht van de verschillen of moeten we daar ook alle voorwaarden weer helemaal doorlopen? Mods???
Goedemiddag Blacktomcat,

Dat is een terechte vraag, ik controleer bij onze specialist of daar plannen voor zijn. Na het weekend kom ik hierop terug.
Hoi Blacktomcat,

De incassowijziging is in september gecommuniceerd via een bericht in Mijn SNS en de SNS Mobiel Bankieren app. Deze wijziging wordt niet nogmaals via een voorloopscherm gecommuniceerd.
Dank voor de terugkoppeling. Zeer waarschijnlijk heb ik die wel gelezen en vervolgens 'gewoon' geaccepteerd. 🙂
Hoi Blacktomcat,

De incassowijziging is in september gecommuniceerd via een bericht in Mijn SNS en de SNS Mobiel Bankieren app. Deze wijziging wordt niet nogmaals via een voorloopscherm gecommuniceerd.


Oei, betekent dit dat de wijziging voor ASN ook voor SNS geldt? Dat had ik als antwoord op mijn oorspronkelijke vraag graag gehoord.
Die heb ik dan ook gemist.
Wel jammer dat dit nu na zo'n lange discussie, en na aandringen, pas naar voren komt.
Hoi Koos,

Sorry voor de verwarring. Hier kondigde Olaf de wijziging voor SNS aan.
Excuus voor mijn kennelijke onoplettendheid.
Ik blijf het wel een behoorlijke achteruitgang vinden. Je wordt bijna verplicht iedere dag van alles te controleren.
Storneren is niet altijd mogelijk voor zover ik weet (eenmalige machtigingen verkeerd uitgevoerd?). Een en ander kan wel roodstand betekenen.
Tsja Koos, bedrijven kunnen ook klanten zijn van de SNS. En dit keer zijn ze richting die bedrijven klantvriendelijker geworden!
Excuus voor mijn kennelijke onoplettendheid.
Ik blijf het wel een behoorlijke achteruitgang vinden. Je wordt bijna verplicht iedere dag van alles te controleren.
Storneren is niet altijd mogelijk voor zover ik weet (eenmalige machtigingen verkeerd uitgevoerd?). Een en ander kan wel roodstand betekenen.

Dat geeft niet. Sinds de invoering van SEPA kun je een eenmalige incasso ook terugboeken. Het is alleen niet mogelijk om incasso's van de overheid terug te boeken. Gebruik je net als Stefan de
goedkeuringslijst?
Ook incasso's van loterijen kun je niet terugboeken.
Hoi Blacktomcat,

Sinds 1 februari 2016 is de Doorlopende Kansspel Machtiging niet meer in gebruik. Vanaf deze datum kun je automatische incasso's van loterijen terugboeken.
Gebruik je net als Stefan de
goedkeuringslijst?


Nee, die ken ik niet. Maar werkt die wel goed? Het komt vaker voor dan mij lief is dat de incasso wordt uitgevoerd door een andere instantie dan degene voor wie het is bedoeld (uitbesteding).
Hoe werkt dat dan? Nog afgezien van afwijkende naamgeving vergeleken bij (bijvoorbeeld) de webwinkel waar ik iets heb besteld. Ik zie legio mogelijkheden voor misverstanden.
Hoi Blacktomcat,

Sinds 1 februari 2016 is de Doorlopende Kansspel Machtiging niet meer in gebruik. Vanaf deze datum kun je automatische incasso's van loterijen terugboeken.

Kun je nagaan hoe ver ik achter loop! :P
En ik ga er vanuit dat je de incasso niet meer kunt terugboeken nadat de trekking al heeft plaats gevonden, of toch wel!
Reputatie 3
Badge +1
Gebruik je net als Stefan de
goedkeuringslijst?


Nee, die ken ik niet. Maar werkt die wel goed? Het komt vaker voor dan mij lief is dat de incasso wordt uitgevoerd door een andere instantie dan degene voor wie het is bedoeld (uitbesteding).
Hoe werkt dat dan? Nog afgezien van afwijkende naamgeving vergeleken bij (bijvoorbeeld) de webwinkel waar ik iets heb besteld. Ik zie legio mogelijkheden voor misverstanden.

Dit gebeurt op basis van een uniek Incassant ID (bijvoorbeeld LU96ZZZ0000000000000000058 voor PayPal). Daarnaast kun je nog extra criteria opgeven zoals kenmerk, maximum bedrag, maximum frequentie (per maand) en een einddatum. Kortom: ik ben 'in control' :)

PS: incassant ID kun je al in de ingeplande incasso's terugvinden. Dus mocht je er eentje vergeten, dan kun je de gegevens in de incasso attentie gebruiken om een extra regel toe te voegen aan je goedkeuringslijst.
Goedemorgen mannen,

@Koos en Stefan, de goedkeuringslijst werkt prima. Heb je op de link geklikt die Dennis eerder stuurde? Op die pagina lees je er meer over. Op je goedkeuringslijst zet je de bedrijven en organisaties die geld van je rekening mogen afschrijven. Je kunt ook een specifieke incassomachtiging op de lijst zetten. Als je een goedkeuringslijst maakt, is je rekening geblokkeerd voor alle andere incasso’s.

Een goedkeuringslijst moet je bijhouden. We raden je daarom aan alleen een goedkeuringslijst te gebruiken als je minstens 1 keer per week in Mijn SNS kijkt.

@Blacktomcat, de Doorlopende Kansspel Machtiging is niet meer in gebruik. Dit zorgt ervoor dat je het bedrag ook kunt terugstorten na de trekking. Ik ga ervan uit dat de betreffende loterij dan alsnog een acceptgiro stuurt om het verschuldigde bedrag over te maken, maar dit doen andere bedrijven ook.
Een tijd niet hier gekeken.
Bedankt voor de toelichting op de goedkeuringslijst. !
Vandaag eerste positieve ervaring met de nieuwe regels. Zojuist een incasso geweigerd, drie kwartier voor het uiterste tijdstip van 11 uur.
Hoi Koos,

Bedankt voor je bericht. Handig dat je nu op het laatste moment de incasso nog kunt weigeren, toch?

Reageer