SNS

Wat verwacht je van SNS Bank bij de overstap naar IBAN?

  • 13 juni 2012
  • 35 Reacties
  • 9113 Keer bekeken

Zoals in het topic ‘Nieuwe campagne: over op IBAN' (https://forum.snsbank.nl/showthread.php?t=6826&page=1&highlight=iban) staat beschreven, is er een campagne gaande over de overgang naar het IBAN-nummer. Deze campagne wijst je erop dat vanaf 1 februari 2014 het IBAN-nummer je huidige rekeningnummer vervangt.


SNS Bank wil haar klanten voorbereiden op deze verandering. Daarbij vragen we je hulp. We willen graag van je weten of je de campagne voorbij hebt zien komen. Zo ja, begrijp je de boodschap in deze campagne?


Wat verwacht je van SNS Bank bij de voorlichting over de overstap naar IBAN?

Alle ideeen en suggesties zijn welkom!

35 reacties

Nu werkt het allemaal goed toch? Bij mij wel in ieder geval.
@Stefan Dat heb je goed bedacht!;)

Goed om te horen dat het probleem opgelost is en je gewoon IBAN overboekingen kunt doen binnen Mijn SNS. Ook fijn dat de IBAN nummers herkend worden als interne rekeningnummers.

Bedankt voor het doorgeven van je feedback.
Reputatie 2
Badge +1
Naar aanleiding van het bericht over SNS community in Mijn SNS (\"frozen period\" die vandaag in gaat) kreeg ik het vermoeden dat de patch misschien eerder wordt geinstalleerd. Zojuist de proef op de som genomen en inderdaad: ik kan nu IBAN overboekingen doen tussen rekeningen binnen Mijn SNS.
Het probleem is dus opgelost :)

Ook zag ik dat als je een IBAN overboeking (tussen eigen rekeningen) in de verzendlijst hebt gezet en vanuit de verzendlijst de overboeking weer opent om te wijzigen, dan worden de rekeningnummers (van en naar) netjes in een pull-down menu weergegeven. M.a.w. de IBAN nummers worden dus netjes herkend binnen Mijn SNS als interne rekeningnummers.
Overigens zijn de rekeningnummers in de pull-down menu\'s weer de (oude) 9- en 10-cijferige rekeningnummers ;)
Badge +1
Hi Lindsay, super! Dit ga ik zeker testen. Waarschijnlijk op zaterdag ochtend. Ik zal de resultaten ervan hier vermelden.


Hoi Stefan,

We hopen dat deze resultaten positief zijn 😉.
Reputatie 2
Badge +1
Hi Stefan, dit probleem wordt opgelost met een patch. Het oplosmoment staat gepland voor vrijdagavond, lezen we in het document. Zou je na vrijdagavond kunnen proberen of dit verholpen is? :)

Hi Lindsay, super! Dit ga ik zeker testen. Waarschijnlijk op zaterdag ochtend. Ik zal de resultaten ervan hier vermelden.
Hallo Wilma,

Ik heb net de gegevens aan je gemaild. Alvast bedankt voor het uitzoeken.

Groeten en een prettig weekend,
Stefan


Hi Stefan, dit probleem wordt opgelost met een patch. Het oplosmoment staat gepland voor vrijdagavond, lezen we in het document. Zou je na vrijdagavond kunnen proberen of dit verholpen is? 🙂
Reputatie 2
Badge +1
Hallo Wilma,

Ik heb net de gegevens aan je gemaild. Alvast bedankt voor het uitzoeken.

Groeten en een prettig weekend,
Stefan
Hallo Stefan,

Vervelend dat je tegen dit probleem aanliep.
We hebben je probleem doorgezet, alleen heeft betreffende afdeling je rekeninggegevens nodig.  Ook zouden ze graag willen weten welke transacties het betrof en op welk moment je deze hebt willen doen.
Zou je deze gegevens en details willen mailen naar webcare@sns.nl? Dan laten we dit voor je uitzoeken.:)
Reputatie 2
Badge +1
Vandaag liep ik tegen een IBAN probleem aan binnen "Mijn SNS". Ik probeerde geld over te maken van MaxiSparen naar een andere SNS rekening dan de vaste tegenrekening. Hiervoor selecteerde ik in het overboekingsscherm voor de optie "Andere rekening" en selecteerde toen mijn via het adresboek mijn andere SNS betaalrekening. Dan worden de velden in het overboekingsscherm gevuld met rekeningnummer, naam en plaats, maar sinds kort komt er bij het rekeningnummer de IBAN te staan. Als ik dan de overboeking verstuur, dan wordt de overboeking geweigerd en krijg ik de foutmelding terug: "GB9001 Uw rekening is niet in ons bestand"
:mad:

Als ik de overboeking opnieuw invoer maar handmatig het oude 9-cijferige rekeningnummer invul, dan gaat het wel goed. Kennelijk wordt bij de controle op eigen rekeningnummers bij overboekingen tussen eigen rekeningen nog geen rekening gehouden met IBAN nummers. Dit pleit overigens voor de terugkomst van een oude feature binnen Mijn SNS waarbij je met een pull-down menu een eigen rekening kunt selecteren als je een overboeking wil doen van/naar je SNS spaarrekening!
😮
Reputatie 3
Badge +1
Hi Kalahari80, het is inderdaad juist dat IBAN en BIC niet nieuwe nummers zijn. IBAN is een aanvulling op je bestaande rekeningnummer en BIC is de code van de bank. Je vraag wat er gebeurt met de BIC van de Bank. Hier verandert niks aan. De BIC van de bank blijft hetzelfde als dat hij was en blijft gewoon zichtbaar.  Zoals Tibor hierboven al aangeeft hoef je niets te doen bij het omzetten van de rekeningnummers. 
Ook bij het converteren van het oude rekeningnummer naar IBAN wil SNS Bank de klant ontzorgen. Dat betekent dat we vanaf deze zomer binnen Mijn SNS de bijbehorende IBAN gaan tonen op het moment dat de klant een rekeningnummer invult. Zo kan de klant gewend raken aan de IBAN.
In het najaar van 2012 bieden we klanten de optie om of via het oude rekeningnummer te betalen of al via de IBAN. Als je dan een oud rekeningnummer invult, tonen wij de bijbehorende IBAN.
 
Ook voor het adresboek hoef je zelf niets te doen, dit geeft Mariella hierboven al aan. ;)
Ook in het adresboek wordt het IBAN-nummer zichtbaar. Als je een nieuw \'adres\' toevoegt, wordt het IBAN-nummer automatisch bijgevoegd. Bestaande contacten in het adresboek worden medio november 2012 aangevuld met IBAN.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust, maar kijk ook eens rond. Er worden al veel vragen beantwoord door ons al moderators en natuurlijk door de andere communityleden. 🙂
1.Bij ABNAMRO staan het IBAN en BIC nummer al jaren op mijn rekeningafschriften. Is geen nieuw nummer inderdaad maar een voorvoegsel bij je bestaande nummer zodat je de banknaam kan zien en het land.

2. Wat gebeurt er met het BIC nr in het SNS systeem?

3. Uiteraard automatisch toe laten voegen  door SNS, ik verwacht geen formulier te hoeven tekenen met identiteitsbewijs voor deze simpele toevoeging!

4. Adresboekrekeningen worden ook automatisch meegewijzigd?
...in sommige gevallen verdwijnt het IBAN nummer bij het overschrijven, bijvoorbeeld als ik een begunstigde uit het adresboek gebruik. Bij het overschrijven van/naar SNS spaarrekeningen gaat het wel goed, maar daar heb je geen automatisch aanvullen (als je niet de standaard tegenrekening selecteert) en blijft het IBAN nummer van de begunstigde zichtbaar.

Bovenstaande analyse klopt bij nader inzien niet; de IBAN weergave valt juist weg bij overschrijvingen naar de nieuwe SNS spaarrekeningen die een 10-cijferig rekeningnummer hebben.
Ik heb net ook een acceptgiro ingevoerd van een begunstigde die al in mijn adresboek zit en dat ging weer vlekkeloos.


Hi Stefan, wat betreft het aanvullen van IBAN's kunnen we je het volgende melden.

Afgelopen dinsdag zijn onze eigen rekeningnummers verrijkt met IBAN, zodat bij het internetbankieren bij invoeren van het rekeningnummer ook het IBAN nummer getoond wordt.

We laten bij een overschrijving IBAN van de begunstigde zien, voor zover die nummers bij ons bekend zijn.

SNS Bank maakt voor de vermelding van IBAN”s gebruik van een externe database. In deze database zijn de meeste IBAN”s opgenomen. Alle banken geven hun rekeningnummers door voor deze service. Nieuwe rekeningnummers (zoals bijvoorbeeld de 10-cijferige rekeningnummers) of bijvoorbeeld rekeningnummers van spaarrekeningen of hypotheeknummers kunnen (nog) niet aangemeld zijn. Zodra er een update is van de externe database, zullen we IBAN”s die dan wel bekend zijn toevoegen.

Het heeft uiteraard geen gevolgen voor de betaling als wij IBAN (nog) niet in onze gegevens hebben. De betaling wordt gewoon uitgevoerd 🙂.
Bovenstaande analyse klopt bij nader inzien niet; de IBAN weergave valt juist weg bij overschrijvingen naar de nieuwe SNS spaarrekeningen die een 10-cijferig rekeningnummer hebben.

Hi Stefan,

Wat fijn dat je wederom kijkt of alles werkt en dit aangeeft. Daar kunnen we wat mee! Bedankt :D

Ik geef meteen door dat de IBAN wegvalt als je overschrijft naar een 10-cijferig rekeningnummer.


Ik heb net ook een acceptgiro ingevoerd van een begunstigde die al in mijn adresboek zit en dat ging weer vlekkeloos.

Top! 🙂
Reputatie 2
Badge +1
...in sommige gevallen verdwijnt het IBAN nummer bij het overschrijven, bijvoorbeeld als ik een begunstigde uit het adresboek gebruik. Bij het overschrijven van/naar SNS spaarrekeningen gaat het wel goed, maar daar heb je geen automatisch aanvullen (als je niet de standaard tegenrekening selecteert) en blijft het IBAN nummer van de begunstigde zichtbaar.

Bovenstaande analyse klopt bij nader inzien niet; de IBAN weergave valt juist weg bij overschrijvingen naar de nieuwe SNS spaarrekeningen die een 10-cijferig rekeningnummer hebben.
Ik heb net ook een acceptgiro ingevoerd van een begunstigde die al in mijn adresboek zit en dat ging weer vlekkeloos.
Reputatie 2
Badge +1
Mooie eerste stap! Jammer dat het nog niet helemaal goed werkt; in sommige gevallen verdwijnt het IBAN nummer bij het overschrijven, bijvoorbeeld als ik een begunstigde uit het adresboek gebruik. Bij het overschrijven van/naar SNS spaarrekeningen gaat het wel goed, maar daar heb je geen automatisch aanvullen (als je niet de standaard tegenrekening selecteert) en blijft het IBAN nummer van de begunstigde zichtbaar.
Update! IBAN in Mijn SNS

Vanaf nu laten we IBAN zien bij overschrijvingen in Mijn SNS. Bij een overschrijving verschijnt onder het invulveld 'Naar rekening' automatisch het IBAN-nummer. Bij een overschrijving hoef je zelf nog geen IBAN in te vullen. Maar zo kun je er wel alvast aan wennen :)

IBAN in Adresboek
Ook in het adresboek wordt het IBAN-nummer zichtbaar. Als je een nieuw 'adres' toevoegt, wordt het IBAN-nummer automatisch bijgevoegd. Bestaande contacten in het adresboek worden medio november 2012 aangevuld met IBAN.

Meer informatie
Op onze website zijn de 'SEPA/Over op IBAN pagina”s' voor zakelijk en particulier ge¼pdatet. Voor de zakelijke klant is er online een checklist om de gevolgen van SEPA voor zijn organisatie in kaart te brengen. Je kunt ook een brochure downloaden met uitgebreide informatie over de gevolgen van IBAN, de Europese overschrijving en Europese incasso voor bedrijven.

Deze info vind je op www.snsbank.nl/allesoveriban en www.snsbank.nl/ibanzakelijk
Reputatie 3
Badge +1
Zodra we het weten, krijgen jullie het als eerste te horen 🙂
Reputatie 2
Badge +1
Hoi Stefan,
Kijk even 2 berichten terug (Tibor), daar staat je antwoord geloof ik.
Ga de App ook nog even testen.
Groet,
Ben 🆒


Hoi Ben,
Je hebt helemaal gelijk, maar stiekum hoop ik op een iets meer concrete datum dan alleen de mededeling dat de functionaliteit in oktober beschikbaar komt.
Groeten,
Stefan
Hoi Stefan,
Kijk even 2 berichten terug (Tibor), daar staat je antwoord geloof ik.
Ga de App ook nog even testen.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 2
Badge +1
Vanaf vandaag is de officiele IBAN app te downloaden. De app is beschikbaar voor iPhone, Android en Windows Mobile. Links naar de appstores zijn te vinden op de officiele 'over op IBAN' website: http://www.overopiban.nl/ Ik ben benieuwd wat degenen die de app gaan gebruiken ervan vinden! 🙂


Leuke app. Net even getest en hij werkt prima. Jammer van de captcha beveiliging, gelukkig hoef je hem maar 1x in te voeren en kun je daarna meerdere IBAN's opzoeken (tenzij je meerdere keren een ongeldig rekeningnummer invoert...)
Is al bekend wanneer in Mijn SNS het adresboek automatisch het IBAN nummer weergeeft naast de huidige rekeningnummers bij bestaande crediteuren? Dat zou de app overbodig maken 😉
Vanaf vandaag is de officiele IBAN app te downloaden. De app is beschikbaar voor iPhone, Android en Windows Mobile. Links naar de appstores zijn te vinden op de officiele 'over op IBAN' website: http://www.overopiban.nl/
Ik ben benieuwd wat degenen die de app gaan gebruiken ervan vinden! 🙂
Badge +1
Hoe staat het met de aanpassingen binnen het adresboek? (zou vanaf juli). Bij mij staan er nog geen iban nummers bij.
Groet,Ben🆒�


Hi Ben,

Bedankt voor je scherpe blik 😃. We hebben antwoord ontvangen van de productmanager. Helaas heeft het project vertraging opgelopen. Momenteel zijn we de bestanden om de adresboeken te verrijken met IBAN druk aan het testen. Deze functionaliteit zal dan in oktober dan bij een nieuwe release van Mijn SNS worden toegevoegd.

*Om een nieuwe functionaliteit live te zetten werken we binnen de bank met vaste momenten, releases genaamd. Dit betekent dus dat het niet altijd mogelijk is om een nieuwe functionaliteit te zetten, maar alleen tijdens deze releases.
Badge +1
Dit vragen we meteen voor je na Ben.
Hoe staat het met de aanpassingen binnen het adresboek? (zou vanaf juli). Bij mij staan er nog geen iban nummers bij.
Groet,
Ben🆒 
memphis8326-07-2012 14:21@Lindsay: Nou overbodig weet ik niet, maar ik vraag er altijd naar en ik weet de mijne ook altijd te vinden.


Ik ook hoor, maar prettig dat er aandacht aan besteed wordt voor hen die er minder mee bezig zijn 🙂.

Reageer