SNS

Beantwoord

Overstapservice: aanhouden oude rekening Rabobank?

  • 29 november 2014
  • 37 Reacties
  • 26651 Keer bekeken

Onlangs heb ik een rekening geopend bij de SNS bank, daarnaast heb ik de overstapservice aangevraagd voor mijn Rabobank rekening want ik wil dus overstappen.
De overstapservice zal op 1 december aanstaande in werking treden. Maar nu kan ik nergens vinden wat er gaat gebeuren met mijn oude rekening.
Na een telefoontje naar de Rabobank heb ik begrepen dat ik deze rekening aan moet houden voor 13 maanden? Dat betekent dus dubbele kosten voor ruim een jaar, is dat de beoelding? Eigenlijk wist de Rabobank het niet exact maar volgens haar kon ik het in ieder geval nog niet opzeggen, pas na enkele maanden kon ik actie gaan ondernemen.

Op de site van overstappen.nl word ik niet veel wijzer eerlijk gezegd, daar staat bij de FAQ:
Kan ik mijn oude betaalrekening aanhouden of wordt die opgeheven?
Het kan zijn dat uw oude betaalrekening automatisch wordt opgeheven door uw bank. Doorgaans wordt uw oude betaalrekening opgeheven. De Overstapservice is immers bedoeld om de overstap naar een andere bank te regelen. Hierover ontvangt u bericht van uw oude bank. U kunt u betaalpassen, internetbankieren en andere producten behorende bij uw oude betaalrekening in ieder geval blijven gebruiken tot deze is opgeheven.
Moet ik mijn oude betaalrekening opheffen of doet mijn bank dat?
Dat varieert per bank. Informeer vooraf bij uw oude bank hoe deze de oude betaalrekening opheft en wanneer de voorzieningen op de oude betaalrekening worden geblokkeerd.

Tja doorgaans dat geeft mij geen garantie en informeren bij mijn oude bank leverde mij dus ook niets concreets op. Nu heb ik wel vaker onduidelijke info ontvangen van de Rabobank dus ben dat gewend maar ik kom niet verder. Ik wil geen dubbele kosten hebben voor lange tijd. Heeft iemand ervaring met de overstapservice vanaf de Rabobank?

mvg
Daisy
icon

Beste antwoord door Othman 29 november 2014, 16:08

Hoi Dees,

Bedankt voor het openen van een rekening bij SNS en daarbij gebruik maakt van de overstapservice. Doordat je de aanvraag in de actieperiode hebt gedaan, krijg je ook € 50 op je rekening gestort 🙂.

Sanne heeft je vraag al goed beantwoord, dankjewel. De overstapservice regelt dat alle bijschrijvingen 13 maanden lang automatisch worden doorgestuurd naar je SNS Rekening. Als je vóór deze periode al je betalingen hebt gewijzigd naar je nieuwe SNS Rekening, dan kun je de rekening ook beëindigen. Het is natuurlijk niet handig om je oude rekening op te heffen, terwijl nog niet alle bedrijven je nieuwe rekening hebben. Voor de opheffingsprocedure van je oude rekening, neem je contact op met Rabobank. Meer informatie over de overstapservice lees je ook hier: http://www.snsbank.nl/particulier/betalen/sns-betalen/overstappen.html?resultpos=1.
Bekijk origineel

37 reacties

Hallo Daisy,
een vervelende situatie. Het zou "een fluitje van een cent" moeten zijn , maar mooi niet dus.
Ik heb geen ervaring met overstappen en kan me ook geen berichten hier in de community herinneren. (hopenlkijk dus een positief bericht, weinig klachten).
Ik vind het vreemd dat de Rabo je zo in onzekerheid laat zitten. Het lijkt zelfs een beetje op "wegaande klantje pesten". 
Ik neem aan dat een Moderator hier je snel zal helpen aan de juiste info.
Groet,
Ben 🆒
PS Ik zou toch ook bij de Rabo je probleem met die onduidelijkheid nog eens aankaarten. Laat je niet kisten!
Hallo BigBen,

Ga ze maandag maar weer eens bellen, het is nogal een klein kantoortje in een dorp dus wellicht weinig ervaring nog met deze service.
Misschien komt er hier wel iemand die er ervaring mee heeft. Maandag is het pas 1 december dus we hebben nog eventjes!
Hallo BigBen,

Ga ze maandag maar weer eens bellen, het is nogal een klein kantoortje in een dorp dus wellicht weinig ervaring nog met deze service.
Misschien komt er hier wel iemand die er ervaring mee heeft. Maandag is het pas 1 december dus we hebben nog eventjes!

Hallo Daisy,
Ik verwacht dat ze je vanuit de SNS ook kunnen informeren hoe het verder gaat. De vraag is even of men vandaag nog iemeand vindt die van wanten weet of dat dat misschien dan ook maandag wordt.
Prettig wekend,
Ben 🆒
Reputatie 4
Badge +1
Hoi Daisy,

Welkom op de community. Ik ben zelf ook een aantal jaren geleden overgestapt van de Rabo naar de SNS, en heb toen ook gebruik gemaakt van de overstap service.

Ten eerste; het bericht dat je je Rabo-rekening 13 maanden moet aanhouden is onjuist.
Wat de overstap service doet, is zodra er een incasso of overschrijving binnenkomt met jouw oude rekeningnummer, deze doorleiden naar je nieuwe rekening.
Dit gebeurt door het bedrijf dat de interbancaire transacties uitvoert, wat in Nederland meestal Equens (opvolger van Interpay) zal zijn.

Het is een soort forwading dus, net zoals de TPG Post doorstuur service. Intussen kan je je werkgever en instanties aanschrijven dat zij in het vervolg direct jou nieuwe (SNS) nummer gebruiken.
Je kan de rabo-rekening dus rustig opheffen.

Stel nou dat je na die 13 maanden toch nog niet alle instanties je rekeningnummer hebt laten wijzigen, kan het dus voorkomen dat zij een incasso / overschrijving proberen op een niet bestaand nummer. De incasso/bijschrijving zal dan niet uitgevoerd kunnen worden. Voor een incasso zal het bedrijf dan wel een briefje sturen, voor een bijschrijving zal je het zelf wel gaan missen. Zorg er in ieder geval voor dat dit niet gebeurt met belangrijke dingen of waar een misluke incasso gelijk extra kosten met zich mee brent.

Met name de (wegen)belasting, energie rekeningen en verzekeringen kan je het beste als eerste zelf informeren van je nieuwe rekening nummer.
Succes!
Hi Sanne,

Dank voor je antwoord. Ik weet wel wat de overstapservice doet maar mijn vraag was alleen hoe het zit met het opheffen van mijn Raborekening.
Hoe heb jij dat gedaan dan? Of heeft de Rabo uit zichzelf je rekening opgeheven.
En als je dit wel zelf hebt gedaan, dat opheffen, wanneer heb je de opheffing van je oude rekening dan gedaan.

Kortom, ik weet wat de overstapservice doet maar er is voor mij onduidelijkheid wie/wat en waneer de oude rekening van de Rabo op te heffen.
Dus als je me daar antwoord op zou kunnen geven?

Dank alvast!

Groet
Daisy
Hoi Dees,

Bedankt voor het openen van een rekening bij SNS en daarbij gebruik maakt van de overstapservice. Doordat je de aanvraag in de actieperiode hebt gedaan, krijg je ook € 50 op je rekening gestort 🙂.

Sanne heeft je vraag al goed beantwoord, dankjewel. De overstapservice regelt dat alle bijschrijvingen 13 maanden lang automatisch worden doorgestuurd naar je SNS Rekening. Als je vóór deze periode al je betalingen hebt gewijzigd naar je nieuwe SNS Rekening, dan kun je de rekening ook beëindigen. Het is natuurlijk niet handig om je oude rekening op te heffen, terwijl nog niet alle bedrijven je nieuwe rekening hebben. Voor de opheffingsprocedure van je oude rekening, neem je contact op met Rabobank. Meer informatie over de overstapservice lees je ook hier: http://www.snsbank.nl/particulier/betalen/sns-betalen/overstappen.html?resultpos=1.
Hallo Othman,

Nogmaals, dat was dus mijn vraag niet, ik weet hoe de overstapservice werkt want daar is voldoende info over te vinden.
Maar het ene cruciale punt is dus hoe om te gaan met de oude rekening, dit is niet helder voor mij.

Zoals je boven in mijn openingspost kunt lezen staat op de site van de overstapservice niet duidelijk hoe jouw bank of hoe je zelf moet handelen.
Mijn Rabobank heeft mij al antwoord gegeven zoals je kunt lezen maar dat is blijkbaar niet de waarheid (of juist wel).

Dus ja contact heb ik al opgenomen met mijn Rabobank.
Maar waarom kan nu niemand mij antwoord geven op mijn vraag en krijg ik allemaal info waar ik niets aan heb??:(
Heb ik de vraag misschien niet juist gesteld in mijn post?
Ik zal het nogmaals contreet vragen hier:
Wie heft mijn oude rekening op van Rabobank, doe ik dat zelf of doet de bank dat? (De Rabo kon me dit niet vertellen en gaf aan dat ik tijdens de overstapservice mijn rekening aan moest houden).
En als ik dat dan wel zelf moet doen, wanneer kan ik dat dan doen?

Wie kan me hier antwoord op geven of heeft ervaring?

Groet
Daisy
Hallo Daisy,

Het opzeggen van de oude rekening moet je zelf doen.



Je kan meer informatie hierover vinde op de site van sns.nl
http://www.snsbank.nl/particulier/betalen/sns-betalen/overstappen.html?resultpos=1
tip: Ga je je oude betaalrekening niet meer gebruiken? Vergeet je rekening dan niet op te zeggen. Zo voorkom je dubbele kosten. Dit kan al direct nadat de overstapservice is gestart. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je hiermee ook de overstapservice stopt.
Goed om een lang verhaal kort te maken... je oude rekening moet je zelf opzeggen
Je hebt zelf de keuze of je dat doet als de 13 maanden voorbij zijn of dat je dat doet wanneer voor jou duidelijk is dat de overstapservice goed loopt.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

groeten,
Hallo Daisy,

Het opzeggen van de oude rekening moet je zelf doen.

Je hebt zelf de keuze of je dat doet als de 13 maanden voorbij zijn of dat je dat doet wanneer voor jou duidelijk is dat de overstapservice goed loopt.

Goed om een lang verhaal kort te maken... je oude rekening moet je zelf opzeggen.


Heb je ervaring met de Rabobank hoe die dit doen? Omdat sommige banken ook zelf een ophef bewerkstelligen volgens de site van overstappen.nl, heb even zitten googlen en sommige banken maken er een administratieve rekening van tot het einde van de overstapservice alleen over de Rabo kan ik niets vinden....
Hallo Daisy,
Nee ik heb geen ervaring met het opzeggen van een rekening bij de Rabo.
op de site van Rabo staat het volgende vermeld:Hoe hef ik mijn rekening op?

Uw betaalrekening kunt u opheffen door ons te bellen of bij ons langs te komen. Het opheffen van uw spaarrekening kunt u online regelen.
Allereerst: saldo op € 0

Voor alle rekeningen geldt dat u deze pas kunt opheffen als het saldo € 0 is. Boek het zelf over naar een andere rekening, of laat ons weten naar welke rekening we het saldo kunnen overboeken. Heft u een spaarrekening op, dan kunt u het saldo alleen laten overboeken naar een Rabobankrekening.
Betaalrekening opheffen

Neem telefonisch contact met ons op of kom bij ons langs. Wij vragen u dan een beëindigingsformulier te ondertekenen. Heeft u een gezamenlijke rekening? Dan is het voldoende als een van de twee rekeninghouders de rekening opzegt. Er is geen opzegtermijn, uw rekening wordt direct opgeheven. Eventuele vooruitbetaalde kosten betalen wij terug.
Ja dat klopt maar zoals ik al zei gaf men aan mij aan van de Rabobank dat de overstapservice niet zou werken als ik het op zou zeggen dus dat ik het er 13 maanden bij moest houden. Dus vandaar ook mijn vraag. Opheffen an sich is niet zo ingewikkeld maar ja als blijkt dat de overstapservice dan niet werkt heeft het geen zin lijkt mij. Het gaat mij dus om de combi in dit geval. Dus het is gewoon niet helder, zelfs iemand van de SNS in deze threath kan de vraag niet beantwoorden, op sites van de banken staat niets, ik vind enkel een antwoord op radar van de ABN AMRO dat zij de bankrekening omzetten naar een zgn administratieve rekening zodat er geen kosten meer zijn maar dat de incasso's wel herkend worden. Na de 13 maanden als de overstapservice eindigt heffen ze de rekening op.

Dus voor mij is niet helder wat ik moet doen of kan verwachten en wanneer ik dan iets moet doen of juist niet iets moet doen.
Het opzeggen van een rekening hoeft niet altijd aan een overstapservice verbonden te zijn. Er zijn namelijk genoeg mensen die wel overstappen, de overstapservice gebruiken maar uit andere overwegingen hun  "oude" rekening nog aanhouden.
Je hebt gelijk dat als je je rekening gelijk opzegt de overstapservice niet/niet optimaal zal werken omdat de incasso's dan helemaal niet meer lukken, dus ook niet door de "overnemende" bank kan worden overgenomen.

Maar je hoeft  niet de hele 13 maanden de oude rekening aan te houden als je deze definitief wilt opheffen.

Als voor jouzelf blijkt dat de overstapservice werkt (dus je ziet dat de bedragen van je SNS rekening worden afgeschreven die anders van je oude rekening af gingen) dan kan je je oude rekening opheffen. En zoals aangegeven mocht er een incasso tussenzitten die bv maar 1x per jaar wordt gedaan krijg je hier vanzelf een herinnering van het incasserende bedrijf als ze dat niet kunnen incasseren, maar je weet zelf vaak het beste wat van jouw rekening is/wordt afgeschreven.
Hoi Daisy,

Jammer dat een overstap naar SNS zoveel onduidelijkheid met zich meebrengt. Toevallig heb ik onlangs eenzelfde vraag gehad. Het antwoord is dat Rabobank ervoor kiest, om de oude rekening meteen op te heffen. Ik heb een voorbeeld gezien van de brief die onze nieuwe klant van Rabobank kreeg. Dit heeft geen invloed op de overstapservice. Het voordeel hiervan is, dat je niet 13 maanden dubbele kosten hebt. Ondanks dat ik dit antwoord heb ontvangen, adviseer ik je toch nog contact op te nemen met Rabobank. Zij kunnen je immers het best uitleggen wat hun procedure is, wanneer je overstapt naar een andere bank. Daar ga ik tenminste vanuit :)

Wil je hier laten weten hoe je probleem zich ontwikkelt?
Badge
Daisy: Onlangs heb ik een rekening geopend bij de SNS bank, daarnaast heb ik de overstapservice aangevraagd voor mijn Rabobank rekening want ik wil dus overstappen.
De overstapservice zal op 1 december aanstaande in werking treden. Maar nu kan ik nergens vinden wat er gaat gebeuren met mijn oude rekening.
Na een telefoontje naar de Rabobank heb ik begrepen dat ik deze rekening aan moet houden voor 13 maanden? Dat betekent dus dubbele kosten voor ruim een jaar, is dat de beoelding? Eigenlijk wist de Rabobank het niet exact maar volgens haar kon ik het in ieder geval nog niet opzeggen, pas na enkele maanden kon ik actie gaan ondernemen.

mvg
Daisy


Beste Daisy,

Ik weet van de Rabobank dat je over dit onderwerp verschillende antwoorden krijgt. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat er niet één Rabobank is met één beleid. Rabo is een organisatie die regio hoofdbanken heeft met eigen besturen en beleid.

Dus duidelijkheid krijg je waarschijnijk alleen als je de betreffende regiobank belt. Als voorbeeld woon je in Berkel en Roderijs dan moet je daar niet de Rabo bellen of raadplegen maar Rabo Zuid Holland midden in Delft (Uw Rabobank in Delft voor Lansingerland, Midden-Delfland en Pijnacker-Nootdorp). Alleen hier krijg je een goed antwoord.

Blijft de vraag of je gebruik moet maken van de overstapservice. Het is mijn ervaring om dat niet te doen. Niet omdat de SNS het niet aankan. Maar punt is dat er veel instanties kunnen zijn waaraan je in het verleden machtigingen verstrekt hebt. En soms ook die maar één keer per jaar incasseren. Hier kun je dus beter zelf regie opzetten.
Maak een download van je mutaties van de bank van een jaar. Loop hierdoor heen en kijk welke machtigingen je verstrekt hebt. Ga al die instanties informeren, Probeer dit zoveel mogelijk via internet. De meeste instanties hebben een maand nodig om je nieuwe gegevens te verwerken. Doe, indien van toepassing, de belasting dienst zeker via "Mijn Belastingdienst" want dan is het in 2 weken rond. Op papier ben je wel een week of zes bezig. Als je je betaalpas niet meer gebruikt vraag aan Rabo of je je rekening kunt handhaven en kunt blijven betalen via internet zonder betaalpakket dus zonder betaalpas. Je bent dan meteen van de maandelijkse kosten af. ING doet dit o.a.
Hopelijk heb ik een bijdrage kunnen leveren.

Gr. Carel

Excuus dat ik wat traag reageerde
Hallo Dees,

Ik weet niet of je inmiddels al wat verder bent de overstapservice maar ben zelf ook net overgegaan naar de SNS toe vanaf de rabobank en ik kan je melden dat het een groot drama is. Ten eerste wordt nog ver voordat de overstap service ingaat mijn creditcard geblokkeerd (maar de kosten voor de pas lopen wel door). Vervolgens wordt er zonder dat ik hier opdracht voor geef het saldo op de betaalrekening overgeboekt naar mijn sns rekening. Vreemd want in de voorwaarden van SNS maar ook in de eigen voorwaarden van de Rabobank wordt voor de overstapregeling dit niet genoemt als optie. Vervolgens bel ik met de bank om te vragen hoe dit zit. Het antwoord? "Oh maar uw rekening heffen wij aan het eind van de maand op dus hebben we het saldo maar naar uw nieuwe rekening over gemaakt'. Daarnaast heb ik nog een aan de betaalrekening gekoppelde internetspaarrekening van waaraf ik alleen kan overboeken naar de betaalrekening van de Rabo. Dit zal ook wel weer een probleem worden om daar nog bij te kunnen als zometeen mijn betaalrekening is opgeheven. De informatie die jij hebt gekregen klopt, zeker in mijn geval, dus totaal niet. Rabobank informeert me nergens over, doet maar wat ze wil en ondertussen worden wel de kosten voor het hebben van de betaalrekening en creditcard gewoon afgeschreven. (inmiddels kan ik de creditcard al sinds 8 december niet meer gebruiken wegens de overstap en zijn er eergisteren toch weer de kosten in rekening gebracht).

Mijn advies als je wilt overstappen van de Rabobank naar de SNS? Doe het niet. SNS houdt zich aan de afspraak maar de Rabo is je meteen liever kwijt dan rijk en zal er alles aan doen je zo snel mogelijk klant af te maken
Badge
Ja dat klopt maar zoals ik al zei gaf men aan mij aan van de Rabobank dat de overstapservice niet zou werken als ik het op zou zeggen dus dat ik het er 13 maanden bij moest houden. Dus vandaar ook mijn vraag. Opheffen an sich is niet zo ingewikkeld maar ja als blijkt dat de overstapservice dan niet werkt heeft het geen zin lijkt mij. Het gaat mij dus om de combi in dit geval. Dus het is gewoon niet helder, zelfs iemand van de SNS in deze threath kan de vraag niet beantwoorden, op sites van de banken staat niets, ik vind enkel een antwoord op radar van de ABN AMRO dat zij de bankrekening omzetten naar een zgn administratieve rekening zodat er geen kosten meer zijn maar dat de incasso's wel herkend worden. Na de 13 maanden als de overstapservice eindigt heffen ze de rekening op.

Dus voor mij is niet helder wat ik moet doen of kan verwachten en wanneer ik dan iets moet doen of juist niet iets moet doen.

Ja mijn advies is ook niet gebruik maken van de overstapservice. helaas ontvang je dan niet de € 50 maar je bespaart je zelf een hele hoop ellende. Je kunt dan tenminste gereguleerd overstappen. En dat kan redelijk snel. Zojuist nog zo'n trajekt helemaal uitgevoerd voor een familielid.
Punt is dat iedere bank waar je weggaat toch zelf de regels bepaalt. En bij Rabo is dat complex want er is niet één Rabo bank.

Daarnaast zijn er vast wel incasso machtigingen die je hebt afgegeven. Of heb je een aantal zaken bij de belastingdienst. Motorrijtuigenbelasting en overige belastingen vereisen een vesrchillende manier van muteren bij de belastingdienst bijvoorbeeld. Succes in ieder geval.
Ik ben zelf twee jaar geleden ook overgestapt van Rabo naar SNS, heb inderdaad eerst een lijst gemaakt van incasso's en automatische afschrijvingen ed., deze per e-mail allemaal zelf aangeschreven of opgezegd, Na het ontvangen van een bevestiging van de diverse instanties heb ik alle (spaar ) en lopende rekeningen op nul gebracht en opgezegd.
Heb hier verder geen enkele moeite mee gehad.
Badge
Ik ben zelf twee jaar geleden ook overgestapt van Rabo naar SNS, heb inderdaad eerst een lijst gemaakt van incasso's en automatische afschrijvingen ed., deze per e-mail allemaal zelf aangeschreven of opgezegd, Na het ontvangen van een bevestiging van de diverse instanties heb ik alle (spaar ) en lopende rekeningen op nul gebracht en opgezegd.
Heb hier verder geen enkele moeite mee gehad.

Klopt en dan heb je alles in eigen hand. Dus wat de toegevoegde waarde van de overstapservice is, is mij onduidelijk.
Bij ingewikkelde constructies zoals de Belastingdienst gaat het ook veel soepeler als je dat zelf doet. Bij de belastingdienst kun je de bankrekeningen wijzigen per Digid, in een minuut is dat gebeurd. Echter de MRB gaat via een formulier. En al deze verschillende methodes en verschillende timing kun je beter in eigen hand houden. En dan steeds op beide rekeningen de saldi op peil houden. Bovendien krijg je keurig van de meeste instanties een bevestiging wanneer men de mutatie verwerkt heeft.
Ik ben zelf twee jaar geleden ook overgestapt van Rabo naar SNS, heb inderdaad eerst een lijst gemaakt van incasso's en automatische afschrijvingen ed., deze per e-mail allemaal zelf aangeschreven of opgezegd, Na het ontvangen van een bevestiging van de diverse instanties heb ik alle (spaar ) en lopende rekeningen op nul gebracht en opgezegd.
Heb hier verder geen enkele moeite mee gehad.

Klopt en dan heb je alles in eigen hand. Dus wat de toegevoegde waarde van de overstapservice is, is mij onduidelijk.
Bij ingewikkelde constructies zoals de Belastingdienst gaat het ook veel soepeler als je dat zelf doet. Bij de belastingdienst kun je de bankrekeningen wijzigen per Digid, in een minuut is dat gebeurd. Echter de MRB gaat via een formulier. En al deze verschillende methodes en verschillende timing kun je beter in eigen hand houden. En dan steeds op beide rekeningen de saldi op peil houden. Bovendien krijg je keurig van de meeste instanties een bevestiging wanneer men de mutatie verwerkt heeft.

En als je daarna dan de overstapservice gebruikt, krijg je alsnog €50 toch? En daar hoeven ze niets voor te doen! Zou raar zijn als ze dat niet willen.
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
Hallo Dees,

Ik weet niet of je inmiddels al wat verder bent de overstapservice maar ben zelf ook net overgegaan naar de SNS toe vanaf de rabobank en ik kan je melden dat het een groot drama is. Ten eerste wordt nog ver voordat de overstap service ingaat mijn creditcard geblokkeerd (maar de kosten voor de pas lopen wel door). Vervolgens wordt er zonder dat ik hier opdracht voor geef het saldo op de betaalrekening overgeboekt naar mijn sns rekening. Vreemd want in de voorwaarden van SNS maar ook in de eigen voorwaarden van de Rabobank wordt voor de overstapregeling dit niet genoemt als optie. Vervolgens bel ik met de bank om te vragen hoe dit zit. Het antwoord? "Oh maar uw rekening heffen wij aan het eind van de maand op dus hebben we het saldo maar naar uw nieuwe rekening over gemaakt'. Daarnaast heb ik nog een aan de betaalrekening gekoppelde internetspaarrekening van waaraf ik alleen kan overboeken naar de betaalrekening van de Rabo. Dit zal ook wel weer een probleem worden om daar nog bij te kunnen als zometeen mijn betaalrekening is opgeheven. De informatie die jij hebt gekregen klopt, zeker in mijn geval, dus totaal niet. Rabobank informeert me nergens over, doet maar wat ze wil en ondertussen worden wel de kosten voor het hebben van de betaalrekening en creditcard gewoon afgeschreven. (inmiddels kan ik de creditcard al sinds 8 december niet meer gebruiken wegens de overstap en zijn er eergisteren toch weer de kosten in rekening gebracht).

Mijn advies als je wilt overstappen van de Rabobank naar de SNS? Doe het niet. SNS houdt zich aan de afspraak maar de Rabo is je meteen liever kwijt dan rijk en zal er alles aan doen je zo snel mogelijk klant af te maken


Hoi mrdude1983,

Welkom hier op de community, maar wat een drama verhaal 😞. Kan ik nog iets voor je betekenen om de overstap wat soepeler te laten verlopen?

Ik ben niet geheel bekend met de voorwaarden van Rabobank, maar een overstapservice is bedoeld om van huisbankier te wisselen (niet om een rekening op te zeggen).
De bijschrijvingen worden 13 maanden lang van het oude rekeningnummer automatisch doorgestuurd naar de nieuwe rekening. Daarnaast worden automatische incasso's automatisch van de nieuwe rekening betaald.
Waarom de rekening wordt opgezegd, begrijp ik dan ook totaal niet.

Omdat dit je eerste bericht is op de community, wil ik je graag op twee topics wijzen. Misschien is het leuk om het topic ‘Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf eventueel voorstellen in de Koffiekamer.

Tot ziens 🙂.
Ik ben ook overgestapt van Rabo naar SNS. De Rabo is je inderdaad liefst direct kwijt. Nadat de overstap service actief is wordt (bij mijn kantoor althans) de rekening opgeheven. Niemand bij de Rabo kon mij precies vertellen hoe het met de tegenrekeningen van de overige rekeningen zat etc. Ik heb de rekening met wat moeite aan weten te houden, alleen wel naar het goedkoopste pakket omgezet omdat ik het wel handig vind om nog een 2e betaalrekening aan te houden, nu er nog (geblokkeerd) spaargeld staat. Alles ging goed; tot ineens de kosten voor de raborekening werden geind. Jawel hoor, op de RABO rekening dus ik stond rood. Geen enkele medewerker die het logisch vond om dat dan ook bij de nieuwe rekening te onttrekken.

Dus al met al: Ja: De rabo zegt je rekening gelijk op als je de overstapservice aanvraagt. De rekening hoeft niet meer te bestaan om de overstapservice mogelijk te maken.
Badge
Suggestie t.a.v. communicatie/beleid SNS.

Uit reacties op de community, maar ook van vrienden beluister ik dat de overgangsregeling waar SNS de klanten mee lokt en zelfs € 50 biedt als je daaraan meedoet in ieder geval geen succes is als je van Rabo naar SNS overstapt (of van Rabo naar ieder andere bank).
Punt is dat de potentiële klanten dat pas merken als ze aan de overstap begonnen zijn, zij zien immers niet de bevindingen op de community site. En komen dus later dan alle nadelen (ook financieel) tegen.

Hoewel ik begrijp dat het moeilijk is voor SNS commentaar te geven op een andere bank, lijkt het mij toch verstandig dat SNS haar nieuwe klanten, als deze van de Rabo bank komen, bij aanmelding hierop wijzen. Eventueel kan het ook op "neutrale" manier door aan te geven "neem vooraf contact op met uw eigen bank of zij ook participeren in de overstapfunctie".

Een waarschuwing is volgens mij in ieder geval op zijn plaats. Want voor de nieuwe klant is het een slechte start.
Hoi Mistraller,

Wat vervelend dat je tegen deze zaken bent aangelopen, tijdens je overstap van Rabo naar SNS. Je oude rekening hoeft (na de aanvraag) inderdaad niet meer actief te zijn, om de overstapservice goed te laten werken. Hoe bevalt het je tot nu toe bij SNS?

@Carel Goed dat je dit aangeeft. Ik ga informeren of we een dergelijke 'waarschuwing' eventueel op de website kunnen plaatsen.
@Dennis
Bij het overstappen van Rabo naar SNS merk je vooral dat je bij de rabo nog heel vaak gegevens moet invullen die al bekend zijn als je ingelogd bent, formulieren moet invullen en langs moet komen. Bij SNS kan veel al online met een vooringevuld formulier op de site.
Dus wat SNS betreft alles prima, blij dat ik weg ben bij de Rabo.
Enige wat ik mis zijn de creditcard transacties in de app en mijnsns. (Dus niet het maandelijkse overzicht)
Goed, dat duurde bij de Rabo ook zeer lang voor het zover was, en op zich mis ik het niet zo, maar het is in het kader van fraude wel fijn als je wat vaker kon kijken hoe het erbij stond, dan die ene keer per maand.

@de Hond
Over de overstapservice zelf ben ik heel erg tevreden! Toch een aantal incasso's en overboekingen tegengekomen die keurig doorgeleid werden. Het feit dat de rabo het proces niet duidelijk weet uit te leggen of te beschrijven op de site doet niets aan de service van de SNS af, daar ging alles immers prima. Rabo gaat er gewoon vanuit dat je bij een overstap weg wil, en zegt je rekening op. Dat is niet zoals het op overstapservice.nl wordt uitgelegd. Het zal echter wel de meest voorkomende variant zijn, want de meeste mensen willen niet dubbel betalen  voor 2 betaalrekeningen.

Reageer