SNS

Mogen banken betaalgegevens gebruiken om jou persoonlijke advertenties aan te bieden?

  • 11 maart 2014
  • 8 Reacties
  • 5538 Keer bekeken

Gisteren las ik op nu.nl het artikel "ING houdt privacygevoelige proef met klantgegevens".

Waar het op neer komt is dat ING gaat starten met een proef om betaalgegevens te analyseren. Met deze gegevens kunnen ze persoonlijke advertenties aanbieden van andere bedrijven. Uiteraard geeft de klant hier wel toestemming voor.

Zou jij gebruik maken van een dergelijke dienst? Of wil jij je privacy behouden?

8 reacties

Reputatie 2
Badge +1
De eerste vraag die bij mij binnenschiet is: "What's in it for me?"
Als de bank de opbrengst werkelijk weer terug laat komen naar de klant door bijvoorbeeld geld te bieden aan- i.p.v. geld te vragen van hun klanten voor het hebben van een betaalrekening, dan zou ik het misschien overwegen. Zonder een duidelijke en gelijkwaardige tegenprestatie zou ik er nooit mee instemmen.

PS: ironisch detail: het valt mij op dat heel veel mensen klagen over dit potentieel verlies van privacy via social media zoals twitter en facebook ;)
(waar je al vrijwillig afstand hebt gedaan van je privacy, dus...)
Badge +1
Veel mensen doen mee met allerlei spaarsystemen Airmiles / AH-klantenkaart enz. Voor niet betaalde diensten als gratis gmail verwacht je dat.

Maar van een bank? Wat mij het meeste steekt is dat het hogere management van ING blijkbaar een heel verwrongen beeld heeft van een 'klant': een soort melkkoe. Denk maar niet dat ze dit gaan doen bij de zakelijke dienstverlening: krijgt AH een aanbieding van Microsoft Dynamics omdat de ING ziet dat ze voor SAP betalen....

Betalingen zijn prive en horen dat te blijven. Ik betaal ook al genoeg voor mijn girale rekening.

Ik zit nu nog voor betaalgegevens bij ING (voorheen Postbank), maar voor hoe lang nog.

SNS MEDEWERKERS is het u opgevallen dat er geen 'Anti Acquisitie Bedingen' in het persbericht staat, dus zorg ervoor dat u als eerste de ING klanten een commerciële aanbieding doet!
Reputatie 2
Ik vind persoonlijk dat een bank zich hier verre van moet houden. Een bank dient als uiterst betrouwbaar te boek staan en daar hoort het 'delen van persoonlijke gegevens in welke vorm dan ook niet bij. Ook niet als de klant daar eerst toestemming voor moet geven.

Overigens ook niet als er een vergoeding (misschien extra % rente op de spaarrekening, of % korting op hypotheekrente). Hetgeen ik koop en waar ik mijn geld aan uitgeef is prive en dient dat ook te blijven. Als ik die info wil delen met reclamemakers dan zet ik het wel op Facebook of Twitter.

Natuurlijk dien je toestemming te geven, maar je moet je hier als bank niet mee inlaten je gooit je goeie naam te grabbel. Laat dat gegevens verkopen voor gratis diensten gewoon over aan de Facebooks van deze wereld! En nee, ook de optie aanbieden om gratis een rekening te krijgen en dan wel (automatisch toestemming geven om) je gegevens te delen met reclamemakers. De meeste mensen denken oohww....mooi een gratis rekening en die mensen kijken niet verder dan hun neus lang is en delen dus (ongevraagd?) hun persoonlijke gegevens. Je moet dit als serieus bankbedrijf toch niet willen, dat deze mensen later massaal gaan klagen over het feit dat hun gegevens gedeeld worden met commerciele instellingen. En al klagen ze niet, alsjeblieft blijf een fatsoenlijk bankbedrijf!

Tja, je kunt als bank dan natuurlijk zeggen tja..dan had je de kleine lettertjes maar moeten lezen, maar we weten allemaal dat dat niet meer werkt.....
Waarschijnlijk is het (nauwelijks) niet te stuiten. Het is net als vele andere zaken waar je vraagtekens bij kunt zetten. Zo is "seksisme" ontzettend ver door geschoten. Niets tegen "bloot", maar het wordt te pas en onpas toegepast. Het wereldbeeld wat daardoor wordt geschapen is wel een heel verwrongene en een stuk naast de werkelijkheid. Jongeren worden daar makkelijk "slachtoffer" van.
Een voordeel van wat zich nu lijkt te ontwikkelen is het feit dat het nu "redelijk open" zich lijkt te ontwikkelen. Er kan nu een discussie over plaatsvinden. Eigenlijk zijn we natuurlijk al lang verwikkeld in dit patroon; denk maar eens aan de discussies die (ook hier) plaats vonden, over "Cookies". Bijna net zoiets, kijk je ergens op een bepaalde site naar (ook SNS doet mee), dan wordt je daarna bestookt met "op de klant gerichte reclame" (ook al heb ik het dus allang gekocht).
Ik heb er geen bezwaar tegen redelijke kosten gewoon te betalen (helaas is "redelijk" voor velen een moeilijk begrip). 
Voor mij hoeft het niet! Ik zal er (indien mogelijk) niet aan mee doen en ik zal eventueel overwegen (zoals zo vaak) daar heen te gaan waar men "zaken wil doen" die bij mij passen. Dat is dan weer de "vrijheid" die wij hebben.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 2
Natuurlijk mag dit nooit gebeuren. De bank moet zich bezig houden met de zaken waar ze voor zijn: mijn geldzaken regelen. En daar hoort niet bij dat ze op basis van mijn betaalgedrag adverteerders opmerkzaam maken op wat voor mij interessant zou kunnen zijn. Daar zijn wel andere wegen voor. Het is dus een onzalig idee! 
Ik vind het van de zotte dat een bank die via de rentes op spaargeld en op het betalen van pasjes veel geld "verdient" nu ook over de ruggen van hun klanten fors willen verdienen op de gegevens van hun klanten.

Als er nu eens wat mee te verdienen was voor de klanten bijvoorbeeld een hogere spaarrente als je akkoord gaat met het verkopen van gegevns dan zou het voor sommige mensen wat zijn maar nu mooi niet dus!!!
Tja, als ze mij gaan betalen voor het bekijken van die reclames vindt ik het helemaal prima. Als er alleen voor ING en die bedrijven iets te winnen valt, dan overweeg ik sneller om voor "nee" te kiezen.
Tja, als ze mij gaan betalen voor het bekijken van die reclames vindt ik het helemaal prima. Als er alleen voor ING en die bedrijven iets te winnen valt, dan overweeg ik sneller om voor "nee" te kiezen.

Betalen zullen ze je niet, maar ..
Google zoeken is (nog steeds) gratis. Dat kan omdat Google op vele andere manieren geld verdient, bijv. door reclame. Maar ook Google gebruikt gegevens van z´n klanten om daarmee te verdienen.
Indien een bank op andere wijze "voldoende" (ja wat is dat bij een commercieel bedrijf) geld verdiend, dan zullen de kosten voor "de klant" laag/nihil zijn.
Wat mij betreft gaat men met dit voornemen net een stap te ver.
Groet,
Ben 🆒

Reageer