SNS

Beantwoord

Downloaden in OFX-formaat niet meer mogelijk?!

  • 6 december 2013
  • 31 Reacties
  • 5360 Keer bekeken

Ik lees mijn bankmutaties in in het boekhoudpakket kMyMoney. Tot nu toe gebruikte ik daarvoor het OFX formaat. Sinds vandaag is donwloaden in dat formaat niet meer mogelijk, ik tref het in ieder geval niet meer aan bij mijn SNS. Ik zou dit formaat graag willen blijven gebuiken.Waarom is deze mogelijkheid er niet meer? Zijn er meer mensen die dit missen?
icon

Beste antwoord door Marijke 2 oktober 2017, 10:52

Goedemorgen danger89,

Afschriften kun je downloaden in verschillende bestandsformaten. Als je gaat naar 'Bij- en Afschrijvingen' en kiest voor 'Download', dan krijg je de volgende 3 opties:
* Microsoft Excel, Davilex Bank Offline, Bankingtools CashFlow (CSV-bestand). Je downloadt het overzicht in Excel. Geschikt voor Microsoft Excel, Davilex Bank Offline, Bankingtools CashFlow.
* Een puntkomma gescheiden bestand in plaats van een komma (CSV2004). Een CSV2004-bestand kun je importeren in Microsoft Excel, Davilex Bank Offline of Cashflow Assistant. In dit bestand staat in plaats van een komma een punt-komma als scheidingsteken.
* SWIFT-MT940 met IBAN. Kies dit bestandsformaat als je je bij- en afschrijvingen wil importeren in Exact of Davilex Club.

Kun je hiermee verder? Het OFX-formaat ondersteunen we niet.
Bekijk origineel

31 reacties

Hoi Marcel,

Welkom bij de SNS Communty en bedankt voor je vraag :)

Ondersteuning van OFX bestanden wordt niet langer aangeboden. Meerdere klanten hebben dit ook aan ons doorgegeven. Er ligt inmiddels een verzoek bij de IT-afdeling om na te gaan of dit weer kan worden teruggedraaid. Of dit gaat gebeuren en zo ja, wanneer dat zal zijn, is nog niet bekend.

Excuses voor het ongemak.
Hoi Othman,

Al een reactie gehad van de IT-afdeling? Ik zit echt te springen om het OFX-formaat 😕

Marcel
Badge +1
Hoi Othman,

Al een reactie gehad van de IT-afdeling? Ik zit echt te springen om het OFX-formaat 😕

Marcel


Hallo Marcel,

Ik heb de vraag nogmaals neergelegd bij onze IT-afdeling. Zij verwachten eind volgende week met een definitief antwoord te komen. Nog heel even geduld dus.
Ben erg benieuwd of dit nu snel weer geregeld kan worden ben Bij SNS omdat ik kon downloaden met OFX in afas Personal lijkt me een goede service dit weer te herstellen

Pieter
Hoi Marcel, Pieter en andere lezers,

Goed dat jullie dit hebben gemeld en @Pieter welkom op de community. :)

Graag delen we de reactie van onze IT-afdeling, bedankt voor jullie geduld!
 
Allereerst onze excuses dat deze functie door SNS Bank is verwijderd, zonder dat van te voren aan te kondigen. We proberen deze onduidelijkheden in de toekomst te voorkomen.
 
Downloaden via OFX-bestandsformaat verwijderd
Je boekhoudprogramma maakte gebruik van het OFX-bestandsformaat van SNS Bank om direct transacties naar je boekhoudprogramma weg te schrijven. Omdat SNS Bank per 1 februari 2014 alleen nog IBAN rekeningnummers mag tonen, hebben we onze site daarop aangepast. Er is besloten OFX niet om te zetten naar IBAN en deze is per december 2013 komen te vervallen. De reden voor het verwijderden van OFX is dat dit formaat door weinig boekhoudprogramma's wordt ondersteund en het aantal gebruikers ervan zeer laag is. De ontwikkelingskosten voor het omzetten en onderhouden ervan zijn zo hoog dat SNS Bank heeft besloten OFX niet om te zetten naar IBAN en te verwijderen. De optie OFX wordt ook niet meer teruggeplaatst.
 
Downloaden via MT940 of CSV
Voor het inlezen van transacties in je boekhoudprogramma kun je wel gebruik maken van CSV en MT940. Via onze website kun je deze downloaden. Hieronder lees je hoe dit werkt.
 
• Ga naar Mijn SNS en log in
• ga naar bij- en afschrijvingen
• kies voor Download
• selecteer je rekening, periode en bestandsformaat dat je wilt downloaden
• het bestand wordt ingepakt (als ZIP-bestand) naar je computer gedownload
• open je Windows verkenner en ga naar het bestand wat je hebt gedownload
• kies voor rechtermuisknop, hier uitpakken
• open je boekhoudprogramma en kies ervoor het uitgepakte bestand te importeren
 
Hierna zijn je transactiegegevens zichtbaar in je boekhoudprogramma.
Ik denk niet dat je naar het aantal boekhoudprogramma's moet kijken, maar naar de het aantal mensen dat bepaalde boekhoudprogramma's gebruikt. Zelf gebruik ik AFAS en ik weet zeker dat er veel meer mensen zijn die dat doen en automatisch downloaden lukt nu dus niet meer. Dan gaan we dus weer terug in de tijd. Ik begrijp ook niet waarom het in een ZIP bestand gezet moet worden gezien de geringe omvang van de bestanden. 
Ik zou graag de afschriften in OFX formaat terugzien. Ik kan mijn afschriften nu niet meer automatisch inlezen in mijn boekhoudprogramma. Dit is erg vervelend.
Hoi EJeroen en PetraLankenau,

Welkom op de community en bedankt voor jullie eerste bijdragen. :)

Ik begrijp jullie punt, maar OFX komt niet terug. Zoals ik eerder aangaf heeft SNS Bank besloten OFX niet om te zetten naar IBAN en te verwijderen. De optie OFX wordt ook niet meer teruggeplaatst.


Ik begrijp ook niet waarom het in een ZIP bestand gezet moet worden gezien de geringe omvang van de bestanden.


@EJeroen De bestanden worden al enige jaren via ZIP aangeboden, een bekend en veelal geaccepteerd bestandsformaat. Dit heeft te maken met veiligheid en toegankelijkheid. Zo voorkomen we dat een individuele browser het bestand kan tegenhouden.

We kijken niet naar specifieke programma's, daar zijn er simpelweg te veel van. Daarom is onmogelijk om met iedere gebruiker rekening te houden. Natuurlijk nemen we jullie opmerkingen wel serieus, deze geven we daarom intern door naar de afdeling die hierover gaat. Bedankt voor het melden.
Hier de reactie van AFAS over mijn vraag betreffende bijwerk assistant.

Dit is een bekende bug die niet opgelost gaat worden.
De SNS Bank heeft de mogelijkheid om een .OFX bestand te exporteren dichtgezet. Het is bij de SNS Bank alleen nog maar mogelijk om een ZIP bestand te exporteren. De Bijwerk Assistent kan dit bestand niet lezen en daardoor niet importeren.Hierdoor is het voor AFAS Personal onmogelijk geworden om de SNS Bank rekeningen te ondersteunen met de Bijwerk Assistent. Om dit wel weer mogelijk te maken moet de SNS Bank geen ZIP bestand maar een tekst bestand aanleveren, zoals een CSV/OFX bestand. We willen je daarom ook doorverwijzen naar de klantenservice van de SNS Bank.
Hier de reactie van AFAS over mijn vraag betreffende bijwerk assistant.

Dit is een bekende bug die niet opgelost gaat worden.
De SNS Bank heeft de mogelijkheid om een .OFX bestand te exporteren dichtgezet. Het is bij de SNS Bank alleen nog maar mogelijk om een ZIP bestand te exporteren. De Bijwerk Assistent kan dit bestand niet lezen en daardoor niet importeren.Hierdoor is het voor AFAS Personal onmogelijk geworden om de SNS Bank rekeningen te ondersteunen met de Bijwerk Assistent. Om dit wel weer mogelijk te maken moet de SNS Bank geen ZIP bestand maar een tekst bestand aanleveren, zoals een CSV/OFX bestand. We willen je daarom ook doorverwijzen naar de klantenservice van de SNS Bank.

Ik heb even gekeken. Voor zover ik kan zien, kun je verschillende versie´s downloaden in een zip-bestand.
Er zijn 2 uitvoeringen van het CVS (bij bestandsformaat, de eerste 2 mogelijkheden)(=tekst bestand komma of punt/komma gescheiden).
Je download de gewenste versie (welke Afas nodig heeft) in een ZIP bestand (ZIP is een verkleinde (ingepakte) versie van het bestand, maar na volgende stap, wel een volledig bestand). Op je computer kun je het bestand weer uitpakken en dan zou je het in je programma moeten kunnen opnemen. (voor het uitpakken is meestal wel een programma op je computer aanwezig, anders even op internet zoeken naar een ZIP in/uitpakprogramma).
Ik hoop dat het lukt. (eigenlijk staat het ook prima beschreven door Nanda een paar berichten terug)
Groet,
Ben 🆒
PS Het is geen Bug (een Bug is een fout in een programma, dit is een keuze van de SNS om het in te pakken, waar wel iets voor te zeggen is).
PS2 Afas had je dit ook kunnen zeggen lijkt mij.
Hoi EJeroen,

Als aanvulling op het bericht van @BigBen en reactie op je bijdrage:

Om dit wel weer mogelijk te maken moet de SNS Bank geen ZIP bestand maar een tekst bestand aanleveren, zoals een CSV/OFX bestand. We willen je daarom ook doorverwijzen naar de klantenservice van de SNS Bank.

SNS Bank kiest ervoor om exportbestanden voor transacties via ZIP aan te bieden. We doen dit omdat ZIP-formaten door meer systemen geaccepteerd worden. Daarnaast is het een extra veiligheidsmaatregel.
Ik vind het buitengewoon vervelend dat het ofx formaat niet meer wordt ondersteund. Het gebruik van hulpmiddelen zoals de AFAS-bijwerkassistent, die mij het leven een hoop gemakkelijker maakten wordt daardoor met de SNS onmogelijk. Misschien toch maar helemaal over naar de ASN, dei ondersteunen dit tenminste wél

SNS Bank kiest ervoor om exportbestanden voor transacties via ZIP aan te bieden. We doen dit omdat ZIP-formaten door meer systemen geaccepteerd worden. Daarnaast is het een extra veiligheidsmaatregel.


Sorry, maar als ICT-er vind ik dit een nonsensicaal antwoord. Ik zie het nut van het gebruiken van ZIP-bestanden ter beveiliging echt niet in, vooral niet over beveiligde lijnen.
Halllo Mlentink,

Allereerst welkom op SNS Community 🙂.

We ondersteunen het OFX formaat niet meer omdat we, naast te weinig gebruikers, ook de bestanden niet kunnen aanleveren zoals wij dat willen. Hiermee doelen wij dan op het aanpassen van de OFX-bestanden zodat ze ook IBAN ondersteunen. Er is te weinig vraag naar deze bestanden. OFX is verwijderd omdat dit ooit is toegevoegd voor het boekhoudprogramma “Quicken” dat niet meer bestaat. Kun je niet uit de voeten met de CSV bestanden of MT940 bestanden? We helpen je graag verder.

Hopelijk zien we je vaker op de community. Misschien is het leuk om de topic 'Welkom op de community' eens door te lezen. Hier stelt het SNS Team zich voor, kun je jezelf voorstellen en vind je de huisregels.
Spijtig, want een van de grootste open-source boekhoudsystemen genaamd Odoo kan OFX en qif (Quicken) aan, maar niet de closed MT940, wat vaak per bank verschillend qua implementatie. Immers de implementatie van hoe je MT940 gebruikt, kunnen jullie zelf bepalen.

Is er nog een update? Ik kan op dit moment nog geen MT940 aan of CSV.

OCA (Odoo Community Association) is nu bezig dit te verbeteren. Maar kan nog maanden duren, zie:
https://github.com/OCA/bank-statement-import/issues/75

Als er al ondersteuning komt, is het voor ING & Rabobank als ik github mag geloven. Is jullie MT940 hetzelfde als hoe ING of Rabobank het wegschrijft?

Is er nog een update? Ik kan op dit moment nog geen MT940 aan of CSV.


EDIT: Odoo v10 kan wel camt.053 aan. Dit moet een goed alternatief zijn voor jullie die al CSV & MT940 aanbieden. Kunnen jullie camt.053 aanbieden?
Badge +2
Goedemorgen danger89,

Afschriften kun je downloaden in verschillende bestandsformaten. Als je gaat naar 'Bij- en Afschrijvingen' en kiest voor 'Download', dan krijg je de volgende 3 opties:
* Microsoft Excel, Davilex Bank Offline, Bankingtools CashFlow (CSV-bestand). Je downloadt het overzicht in Excel. Geschikt voor Microsoft Excel, Davilex Bank Offline, Bankingtools CashFlow.
* Een puntkomma gescheiden bestand in plaats van een komma (CSV2004). Een CSV2004-bestand kun je importeren in Microsoft Excel, Davilex Bank Offline of Cashflow Assistant. In dit bestand staat in plaats van een komma een punt-komma als scheidingsteken.
* SWIFT-MT940 met IBAN. Kies dit bestandsformaat als je je bij- en afschrijvingen wil importeren in Exact of Davilex Club.

Kun je hiermee verder? Het OFX-formaat ondersteunen we niet.
Goedemorgen danger89,
...
Kun je hiermee verder? Het OFX-formaat ondersteunen we niet.


Ja dat wist ik, nee ik kan hier niet mee verder.

Odoo ondersteund op dit moment geen MT940 en csv. Maar wel camt. Volgens mij kunnen jullie ook camt aanbieden..?
Er zijn gratis conversieprogramma's beschikbaar (csvconverter, propersoft). Zoek eens op "CSV converteren naar ofx".

Ik denk dat er erg veel formaten zijn. Je kunt niet verwachten dat SNS overal achteraan holt.
Ik denk dat er erg veel formaten zijn. Je kunt niet verwachten dat SNS overal achteraan holt.
Tja, dit is waar de Europa nu mee bezig is om een goede standaard neer te leggen, voor alle banken. Wat ook binnenkort wordt verplicht. Want al deze formaten zijn stuk voor stuk een blok aan het been. Dit is in lijn met de nieuwe Europese wetgeving (PSD2).
https://iir.nl/blog/effecten-psd2-op-europese-bankensector-compliance-als-innovatiestimulans/


Waarom ik over camt.053 begin, is dat het blijkbaar wel al mogelijk is bij een zakelijk rekening, aldus deze handleiding, zie:
https://www.snsbank.nl/web/file?uuid=4a23a2d0-0798-4b72-b01c-cac88396a9e9&owner=d5fe9abf-6784-4174-8c82-bc8310dcc108&contentid=6418

Alvast bedankt.
Badge +2
Goedemiddag danger89,

Je vraag heb ik voorgelegd aan een specialist. Deze geeft aan dat camt. niet beschikbaar wordt voor particuliere klanten. Hopelijk vind je met de tip van Koos een programma waarmee je 1 van onze formaten kunt converteren.

@Koos: bedankt voor het meedenken 🙂
Tja jammer.
Goedemiddag danger89,

Je vraag heb ik voorgelegd aan een specialist. Deze geeft aan dat camt. niet beschikbaar wordt voor particuliere klanten. Hopelijk vind je met de tip van Koos een programma waarmee je 1 van onze formaten kunt converteren.

@Koos: bedankt voor het meedenken :)

Heeft de specialist ook de reden aangegeven waarom dit niet beschikbaar komt?
Groet,
Ben 🆒
Hoi Ben,

Je stelt een terechte vraag. De reden is dat er weinig klanten om vragen en dat er goede alternatieven beschikbaar zijn, zoals hierboven besproken.
Hoi Bedankt Peter voor de verduidelijk.

Ik + BigBen zijn al 2 klanten 🙂 Zoals ik al zei, "goede alternatieven" die werken nu niet in alle boekhoudsystemen zoals in Odoo. Terwijl er wel camt.053 ondersteund wordt bijv.

Maar.. laten ik het anders brengen.

Hebben jullie een specificatie bestand van jullie MT940 formaat. Gezien elke bank MT940 anders kan implementeren, dan kan ik deze specificatie documentatie gebruiken om jullie MT940 in te lezen. Dat zou betekenen dat ik mijn eigen versie van een MT940 parser moet maken voor de SNS Bank in Odoo OCA (Odoo Community Association) onder GNU AGPL licentie.

Net als dat er nu ING & Rabobank MT940 importers bestaan:
https://github.com/OCA/bank-statement-import/tree/10.0

Alvast bedankt! 😃 Op deze manier hoop ik er uit te komen met jullie.

Groet,
Melroy vd Berg

Reageer