SNS

Beantwoord

Falen van Mobiel Betalen

  • 18 juni 2020
  • 3 Reacties
  • 685 Keer bekeken

Ik ondervind alweer een week problemen met mobiel betalen. Vele keren herinstalleren helpt geen zier.

Van de SNS-winkel krijg ik te horen dat dit probleem voor virtuele VPay-passen al geruime tijd bekend is en dat daarom standaard de Maestro-versie wordt gedownload sinds 16 april.

Helaas is dat niet waar. Ook na drie keer herinstalleren de afgelopen week blijft het een virtuele VPay-pas.

En de reden van het annuleren van betalingen is nog in onderzoek.

Conclusie:

  1. Er is al twee maanden bekend dat er iets fout gaat, maar dat wordt niet als storing bekend gemaakt. Waar blijft die beroemde transparantie van SNS?
  2. de “work-around” om standaard Maestro-passen uit te delen werkt ook niet, en de SNS-winkels zijn daarvan niet op de hoogte.

Volgens mij gaat er iets grondig mis in de communicatie (en de techniek natuurlijk).

Vraag: Wat gaat SNS eraan doen?

icon

Beste antwoord door liberque 24 juli 2020, 15:53

@Koos 

Hey ik heb dit al in een ander (recenter) topic gegooid, maar zag dat jij ook problemen hebt. Dus nog even speciaal voor jou een grove copy/paste:

 

Ik wil hier graag nog even op inhaken, want ik ervaarde ‘plotseling’ exact hetzelfde probleem. Overal werkt mobiel betalen van SNS, maar out of the blue werkt het niet meer op apparaten bij bijvoorbeeld de Plus, de Albert Heijn en de Aldi. Al deze pin automaten hebben 1 ding gemeen: het zijn dezelfde types en ze zien er zo uit:

 

Nu is SNS hier al een tijdje mee bezig en hebben ze een oplossing bedacht. Het schijnt namelijk dat na een update van deze pinautomaten ze problemen hebben met V-Pay. Daarom hebben ze bij SNS besloten dat ze de mobiel betalen app tijdelijk overzetten naar Maestro wat het probleem zou moeten oplossen.

Hoe controleer je of je mobiel betalen app op V-Pay staat of op Maestro? Simpel door de APP te openen, je pincode (of vingeradruk) in te voeren. Je ziet dan of een V-Pay logo of een Maestro logo. Zie je een V-Pay logo dan dien je de volgende instructies uit te voeren. LET OP: DE APP VERWIJDEREN EN OPNIEUW INSTALLEREN IS NIET AFDOENDE!

STAP1: Open je Mobiel Bankieren APP (dus niet de mobiel betalen APP!!!)
STAP2: Ga naar instellingen in je Mobiel Bankieren APP
STAP3: Kies Mobiel Betalen
STAP4: Je ziet nu als het goed is 1 of meerdere mobiele telefoons - deze ga je verwijderen
STAP5: Controleer in je Mobiel Bankieren APP je bij- en afschrijvingen. Als je Stap4 succesvol heb uitgevoerd dan krijg je een mutatie te zien van 0.00E met als omschrijving: “ Mobiel betalen is vanaf nu niet meer mogelijk” 

STAP6: Verwijder de Mobiel BETALEN APP volledig van je telefoon 
STAP7: Installeer de Moiel BETALEN APP opnieuw
STAP8: Gebruik je Digipass om jezelf opnieuw aan te melden
STAP9: Als het goed is zie je nu het Maestro logo en kan je weer betalen bij bovenstaande pin automaten, in je rekeningoverzicht zie je weer een mutatie verschijnen van 0.00E met als omschrijving “Mobiel betalen is vanaf nu mogelijk voor” 

Bekijk origineel

3 reacties

@Koos 

Hey ik heb dit al in een ander (recenter) topic gegooid, maar zag dat jij ook problemen hebt. Dus nog even speciaal voor jou een grove copy/paste:

 

Ik wil hier graag nog even op inhaken, want ik ervaarde ‘plotseling’ exact hetzelfde probleem. Overal werkt mobiel betalen van SNS, maar out of the blue werkt het niet meer op apparaten bij bijvoorbeeld de Plus, de Albert Heijn en de Aldi. Al deze pin automaten hebben 1 ding gemeen: het zijn dezelfde types en ze zien er zo uit:

 

Nu is SNS hier al een tijdje mee bezig en hebben ze een oplossing bedacht. Het schijnt namelijk dat na een update van deze pinautomaten ze problemen hebben met V-Pay. Daarom hebben ze bij SNS besloten dat ze de mobiel betalen app tijdelijk overzetten naar Maestro wat het probleem zou moeten oplossen.

Hoe controleer je of je mobiel betalen app op V-Pay staat of op Maestro? Simpel door de APP te openen, je pincode (of vingeradruk) in te voeren. Je ziet dan of een V-Pay logo of een Maestro logo. Zie je een V-Pay logo dan dien je de volgende instructies uit te voeren. LET OP: DE APP VERWIJDEREN EN OPNIEUW INSTALLEREN IS NIET AFDOENDE!

STAP1: Open je Mobiel Bankieren APP (dus niet de mobiel betalen APP!!!)
STAP2: Ga naar instellingen in je Mobiel Bankieren APP
STAP3: Kies Mobiel Betalen
STAP4: Je ziet nu als het goed is 1 of meerdere mobiele telefoons - deze ga je verwijderen
STAP5: Controleer in je Mobiel Bankieren APP je bij- en afschrijvingen. Als je Stap4 succesvol heb uitgevoerd dan krijg je een mutatie te zien van 0.00E met als omschrijving: “ Mobiel betalen is vanaf nu niet meer mogelijk” 

STAP6: Verwijder de Mobiel BETALEN APP volledig van je telefoon 
STAP7: Installeer de Moiel BETALEN APP opnieuw
STAP8: Gebruik je Digipass om jezelf opnieuw aan te melden
STAP9: Als het goed is zie je nu het Maestro logo en kan je weer betalen bij bovenstaande pin automaten, in je rekeningoverzicht zie je weer een mutatie verschijnen van 0.00E met als omschrijving “Mobiel betalen is vanaf nu mogelijk voor” 

Dank je wel @liberque .

Ik ben er geruime tijd geleden door de SNS-winkel op gewezen dat VPay problemen kan geven.

Ik heb inmiddels SNS Mobiel Betalen een keer of 5 opnieuw geïnstalleerd, en in MijnSNS gecontroleerd dat het om een virtuele Maestro-pas gaat. Dan mag ik verwachten dat een en ander in orde is. Toch?

Verder:

Inderdaad is de PLUS “plaats delict". Zij het niet met deze terminal maar een mobiel pinapparaat (ik haal mijn bestelling buiten de winkel op). Maar mijn ASN-mobiel betalen app (zou toch hetzelfde moeten zijn als SNS?) doet het probleemloos, op dezelfde telefoon.

Jouw informatie en de mijne lijken dus niet helemaal overeen te komen, tenzij MijnSNS valse informatie verschaft. Dat zou dan op zijn minst duidelijk moeten worden gecommuniceerd door SNS en vervolgens natuurlijk gecorrigeerd.

Mijn complimenten voor je uitzoekwerk, maar ik ben niet 100% overtuigd vanwege onze verschillen en info vanuit SNS. Omdat ik niet voor de zoveelste keer voor l.. wil staan bij de supermarkt houd ik het voorlopig toch maar even op mijn ASN, al zou ik het liever anders zien.

Ik hoop nu echt dat SNS hierop reageert. En dan met name of de Maestro-indicatie in MijnSNS vals kan zijn.

 

@Koos Ik weet niet precies waar je op doelt met 'MijnSNS laat zien dat het een Maestro is'. Als je de mobiel betalen opent zie je dan een V-Pay logo of een Maestro logo?

Reageer