SNS

News

Inloggen in Mijn SNS met de app en een QR-code

  • 2 december 2019
  • 47 Reacties
  • 25109 Keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Mijn SNS en inloggen
Sommige geldzaken kun je niet regelen in de SNS Mobiel Bankieren app. En soms is het fijner om iets te bekijken op een groot scherm. Je moet dan inloggen in Mijn SNS en daar had je tot nu toe steeds de digipas voor nodig. Maar vanaf 12 december kun je ook op een andere manier in Mijn SNS inloggen: met de app en een QR-code.

Waarom een extra manier van inloggen?
We horen regelmatig van onze klanten dat ze een extra apparaatje als de digipas niet zo handig vinden. Een goede reden voor ons om een nieuwe manier van inloggen te ontwikkelen. Niet alleen gemak, maar ook veiligheid is daarbij belangrijk. Inloggen met je app en de QR-code is daarom makkelijk én veilig.

Veiligheid
Het dichtzetten van de digicode vloeit voort uit de PSD2 wetgeving die toegang tot betaalrekeningen via een gebruikersnaam en wachtwoord niet toestaat. De introductie van de QR-code zorgt ervoor dat zaken die je niet in de app kan regelen straks in Mijn SNS kunt regelen zonder gebruik van je digipas.

Uitzondering
Helemaal zonder digipas bankieren is er nog niet bij. Voor het ondertekenen van bepaalde bankzaken moet je die nog gebruiken. En voor klanten met alleen een spaarrekening, hypotheek of verzekering blijft het inloggen met een digicode bestaan.

Klanten vooraf geïnformeerd
Tussen nu en 12 december ontvangen alle SNS klanten een e-mail of brief en een bericht in het berichtencentrum van Mijn SNS en/of  Mobiel Bankieren app. We informeren klanten stapsgewijs om eventuele vragen goed te kunnen opvangen.

Meer info in je berichten
Wil je weten hoe inloggen met je app en de QR-code werkt? Je leest er meer over in je berichten. Log in in Mijn SNS of open de SNS Mobiel Bankieren app en ga naar ‘Berichten’. Daar lees je hoe de nieuwe manier van inloggen precies werkt. Daarnaast kun je alle informatie nog eens rustig teruglezen op onze website.

Vragen?
Heb je ondanks de informatie toch een vraag? Neem in dat geval gerust contact op met onze klantenservice of kom langs in de SNS Winkel, we helpen je graag op weg.


47 reacties

Badge

Het klopt dat dat niet mogelijk is en in dit geval je digipas nodig hebt. Ik ben benieuwd waarom  je via je smartphone naar Mijn SNS wil gaan. Is het in dat geval juist niet makkelijker om de mobiele app te gebruiken? Dan loop je hier niet tegenaan. Laat je dit weten?

Hoi Sanne,

 

Via de app is het niet mogelijk om bv je verzekering te wijzigen.

Ik had gisteren alleen de telefoon bij de hand en geen mogelijkheid om op een pc te gaan, ook had ik de Digipas niet bij me.

Dan dien ik dus te wachten totdat ik terug thuis ben en wel de beschikbaarheid heb voor de laptop of Digipas.

Of bv een overboeking die je wilt doen naar een land in een vreemde valuta, dan heb je hetzelfde probleem. Ook dat gaat dan niet.

En zo zijn er nog wel meer zaken die je toch echt op de site dient te regelen en dan kan dat alleen maar als je de beschikking hebt op dat moment van een pc of laptop of de Digipas.

Reputatie 3
Badge

Het klopt dat dat niet mogelijk is en in dit geval je digipas nodig hebt. Ik ben benieuwd waarom  je via je smartphone naar Mijn SNS wil gaan. Is het in dat geval juist niet makkelijker om de mobiele app te gebruiken? Dan loop je hier niet tegenaan. Laat je dit weten?

Badge

Goedemorgen @MaikelCrutzen, het antwoord is inderdaad in dit topic te vinden. Wanneer je inlogt via de QR-code, gebruik je je app als scanner. Om de scanner te gebruiken, heb je de digipas niet nodig. Je vindt de scanner terug in je app voordat je inlogt bovenin het scherm.

Hoi Sven,

 

Dat is niet wat ik bedoel. Ik dacht dat ik de vraag duidelijk had omschreven: Inloggen op Mijn SNS op de smartphone terwijl je geen Digipas bij de hand hebt is niet mogelijk. Het zou fijn zijn als dat wel zou gaan door dan naar de app doorgestuurd te worden.

Reputatie 3
Badge

Goedemorgen @MaikelCrutzen, het antwoord is inderdaad in dit topic te vinden. Wanneer je inlogt via de QR-code, gebruik je je app als scanner. Om de scanner te gebruiken, heb je de digipas niet nodig. Je vindt de scanner terug in je app voordat je inlogt bovenin het scherm.

Badge

Ik wil graag een vraag stellen over het inloggen in Mijn SNS via mijn smartphone.
Wellicht dat de vraag al gesteld is in dit topic, maar ik vind het zo snel niet terug.

 

Waarom is het niet mogelijk dat als je via je smartphone wilt inloggen op Mijn SNS, je doorverwezen wordt naar de app en dan kunt inloggen…

Nu ben je dus verplicht om de Digipas bij je te hebben.

Ik denk dat dat een handeling teveel is als je toch de mogelijkheid om in te loggen via de app.

Of mis ik nu iets wat weer betrekking heeft op de veiligheid en security, Want mijn inziens veranderd er qua veiligheid niks… Als ik door de QR-code te scannen, in het geval dat ik het de laptop doe, in de app op mijn smartphone kom of dat ik door op de QR-code of op de link op de Mijn SNS-pagina op mijn smartphone te klikken in de app kom, blijft geloof ik hetzelfde…

 

Ik hoor het graag.

Groetjes Maikel

@Evelyn,

Uit je antwoorden maak ik op dat mijn ervaren ongemak op de laptop alleen is bedoeld om vergissingen op een mobiel te voorkomen? Kortom - ik heb alleen maar last van dergelijke nieuwe features. Daar word ik niet blij van.

Kennelijk is het toch zo dat de ontwikkelingen, doorgaans gericht op mobiel, leiden tot ongemak in MijnSNS. Tot nu toe is dat altijd door SNS ontkend ! Hoezo transparant?

Reputatie 5
Badge +4

Dag allemaal,

Door de laatste berichten en vragen over het inloggen en overboeken met de app en QR-code deel ik graag een praktische update met jullie. @Koos omdat je vraag in dit topic wordt behandeld, heb ik je laatste reactie verplaatst.

Als je tegen andere problemen aanloopt, geef dan onze klantenservice een belletje. Dan kijken we wat er mis gaat en helpen gelijk met een oplossing of geven aanvullend uitleg. 

Het nieuwe inloggen op MijnSNS verloopt niet bepaald soepeltjes. Enkele irritaties:

  • Wanneer je de foute inlogmethode kiest (in mijn geval digicode, omdat ik dat al 12 jaar zo doe), dan blijft de inlogpagina in de digicode-modus staan. Ook als ik een pagina terug ga, kom ik niet meer in de inlogkeuze. Ik moet dan mijn browser afsluiten (knap lullig als je een flink aantal vensters open hebt staan).
  • Als ik dan voor digipas heb gekozen, staat de cursor niet automatisch in het digipsas-nummer veld. Omdat ik dat nummer niet uit mijn hoofd ken, zit ik met mijn blik op dat apparaatje gericht terwijl ik het nummer intik, en als ik klaar ben zie ik dat het nummer niet op de webpagina staat. GGGRRRR - kan ik opnieuw beginnen.

Kan dat ietsje gebruiksvriendelijker? De overgang is al vervelend genoeg.

P.S. Evelyn, je hoeft niet opnieuw een verwijzing te geven naar de uitleg hoe het zou moeten...

Reputatie 1
Badge

Natuurlijk is beveiliging belangrijk. Maar een inbreker kan via mijn tablet of mobiel, die in de huiskamer liggen, net zoals de PC er staat, zomaar inloggen (mits hij de pincode weet). Via de pc moet er nu (betaalrekening) worden ingelogd met digipas (erg lastig met slechte ogen) of via QR code (werkt “nog” niet). Blijft dus digipas over voor de PC. Ik vind dat erg omslachtig vergeleken met vroeger. Pas geleden kon je nog gewoon inloggen met inlognaam en een wachtwoord, wat makkelijk is als je alleen de rekening wilt zien, betalen moest wel met een digipas, en dat is begrijpelijk.

Ik hoop dat er nog een Bank is die het inloggen wat makkelijk houdt voor de PC.

Waarom het nu zoveel moeilijker is via de PC dan met een mobiel is onduidelijk.

Hans

Reputatie 5
Badge +4

Vanmorgen wilde ik inloggen en werd ik geweigerd. wat is hier gaande?


Goedemiddag @coinoperator,

In december hebben alle SNS klanten een e-mail of brief en een bericht in het berichtencentrum van Mijn SNS en/of  Mobiel Bankieren app gekregen over de nieuwe manier van inloggen. Uit je vraag in dit topic (en ook uit een andere reactie op de community) blijkt dat je deze informatie niet hebt ontvangen.

We begrijpen dat het ongemakkelijk is als je opeens niet kunt inloggen. Op onze website kun je lezen hoe je kunt inloggen in Mijn SNS met de SNS Mobiel Bankieren app en een QR-code. Ik hoop dat je met deze informatie geholpen bent. Maar laat gerust van je horen als we aanvullend iets voor je kunnen betekenen.

Badge

Vanmorgen wilde ik inloggen en werd ik geweigerd.
Ik heb niets veranderd en het wachtwoord werkte gisteren nog goed.
Bij een poging mijn wachtwoord te resetten krijg ik de melding dat mijn gegevens niet juist zijn terwijl ze dat absoluut dus wel zijn.

 

wat is hier gaande?

Reputatie 3
Badge

Dat zijn mooie aanvullingen @Okkie en @youst Om meteen op je laatste suggestie te komen, we zijn continue bezig om alle opties binnen Mijn SNS te optimaliseren. Voor nu heb je echt nog je digipas nodig.

@Okkie Je persoonlijke mening over het wachten met uitfaseren in jouw situatie snap ik. Omdat de digicode helemaal uit het systeem is gehaald vanwege het uitfaseren, is het niet mogelijk om zaken zoals interne overboekingen te bevestigingen in stand te houden.

 

 

Reputatie 2

Kan de SNS ook kijken naar de QR code voor iDin, scheelt de digipas telkens te moeten pakken voor iDin gebruik.

Reputatie 5
Badge +4

Goedemorgen @hensen Ton,

Je vraag over het inloggen met een QR-code heb ik verplaatst omdat deze in dit topic wordt besproken. Je kunt inderdaad een overboeking met de app en een QR-code ondertekenen. Maar alleen als je het nieuwe Mijn SNS gebruikt.

Dat werkt zo: als je bent ingelogd en naar ‘Overschrijven’ gaat, kun je bovenin kiezen voor de nieuwe Mijn SNS. De keer daarna dat je overboekt, kom je vanzelf op de juiste plek terecht.Voor sommige wijzigingen heb je je digipas nog nodig. Bewaar deze dus goed.

Voor het gemak hieronder in beeld hoe je kunt inloggen en overboeken met je QR-code in Mijn SNS en de mobiele app. Deze informatie lees je ook terug op onze site. En lukt iets niet? Dan helpen we je graag snel verder.

 

 

goede morgen.

vraag,als ik met mijn telefoon (qr code )inlog op mijn sns  via pc,gaat goed.

als ik nu een betaling doe via de pc kan ik de betalijng alleen bevestigen met de digipas.

dit moet toch ook kunnen met de telefoon qr code?

grt Ton 

@Okkie Het klopt dat het vanaf vandaag bij sommigen niet meer lukt om in te loggen met je digicode als je een digipas hebt. We voeren dit inderdaad gefasseerd uit. Voor klanten zonder digipas, blijft inloggen met je digicode mogelijk. De melding die je krijgt is inderdaad niet echt de meest klantvriendelijke manier om aan te geven dat inloggen met je digicode niet meer kan. Dit heb ik inmiddels doorgezet en hopelen kunnen we dit tackelen met een duidelijker uitleg. Dank voor je feedback hierop

 

Graag gedaan. Fijn te horen dat er wat feedback gedaan wordt.

Als het gefaseerd gaat, kan ik me voorstellen dat het wat lastiger is om de digicode-pagina aan te passen. Je moet dan onderscheid maken tussen “inlogfout, want geen digicode meer” en “inlogfout, andere reden”. Dat kan lastig zijn, als je ook niet teveel informatie weg wil geven aan kwaadwillenden. 

Suggestie: als de inlog via digicode lukt, dan zou je verwezen kunnen worden naar een pagina met een uitleg dat dit niet meer werkt en dat je opnieuw moet inloggen met ofwel de digipas ofwel de QR-code. Dat scheelt in ieder geval wat verwarring en wat foute inlogpogingen. Uiteindelijk komen we met een doel naar Mijn SNS en dat doel is meestal niet om inlogpuzzeltjes op te lossen. ;-)

 

 

Goed nieuws: het is niet nodig om overal je digipas erbij te hebben. Je kunt het zo instellen dat je overboekingen in de app ondertekent met je mobiele pincode. Je wijzigt dit onder 'Instellingen'.

Dit vind ik dan weer geen goed nieuws. Ik had het namelijk niet over de App. Die heb ik al zo ingesteld dat ik met mijn mobiele pincode of een vingerafdruk over kan maken. Maar ik wil juist niet altijd via de App overmaken. Ik doe veel vanuit Mijn SNS, wat ik altijd afsluit met een CSV-download van mijn recente transacties. Dit is iets wat in de App nieteens kan. Ik wil dus in Mijn SNS geld overmaken tussen eigen rekeningen en overboekingen regelen.  In Mijn SNS kon ik de meeste transacties bevestigen vanuit mijn password manager met mijn digicode. Alleen externe overboekingen moesten bevestigd worden met de digipas.

Als ik met de QR-code inlog, moet ik ALLE transacties bevestigen met de digipas. De work-around is dat ik interne overboekingen met mijn telefoon regel, maar dan moet ik dus telkens schakelen tussen PC en GSM.

Persoonlijk had ik liever dat jullie nog even hadden gewacht met uitfaseren van de digicode tot je ook met QR overboekingen kan bevestigen. In ieder geval zou het handig zijn als interne overboekingen nog met de digicode bevestigd kunnen worden. 

Hoop dat jullie hier ook wat mee kunnen.

Reputatie 3
Badge

@Okkie Het klopt dat het vanaf vandaag bij sommigen niet meer lukt om in te loggen met je digicode als je een digipas hebt. We voeren dit inderdaad gefasseerd uit. Voor klanten zonder digipas, blijft inloggen met je digicode mogelijk. De melding die je krijgt is inderdaad niet echt de meest klantvriendelijke manier om aan te geven dat inloggen met je digicode niet meer kan. Dit heb ik inmiddels doorgezet en hopelen kunnen we dit tackelen met een duidelijker uitleg. Dank voor je feedback hierop. Goed nieuws: het is niet nodig om overal je digipas erbij te hebben. Je kunt het zo instellen dat je overboekingen in de app ondertekent met je mobiele pincode. Je wijzigt dit onder 'Instellingen'.

Ik kan ook nog via mijn wachtwoord-manager binnenkomen.

Ik kan nog steeds inloggen met mijn Digicode. Ook overboeken naar mijn SNS-spaarrekening gaat gewoon met de digicode. Misschien dat ze de digicode gefaseerd laten verdwijnen?

Ik gebruikte nog steeds de digicode om in te loggen. Tot vandaag. Nu krijg ik nog steeds het “Inloggen met digicode” scherm waar ik naam en wachtwoord in kan vullen. Dit leidt echter tot de melding: “Inloggen is mislukt. Controleer je ingevulde gegevens en probeer het nog een keer”.  

Ben ik mijn wachtwoord vergeten, ligt de website in storing of is dit een uitermate onbeholpen manier om te zeggen dat de Digicode vanaf nu niet meer werkt?

Ik had het toch netter gevonden als de pagina “Inloggen met digicode” dit feit als zodanig zou weergeven in plaats van mij te sarren door me een paar keer - steeds zorgvuldiger - mijn wachtwoord in te laten tikken net zo lang tot het kwartje valt.

Eigen schuld, dikke bult, zeggen jullie nu? Ik was toch gewaarschuwd dat de digicode verdwijnt? Ja, dat klopt, maar dat kun je ook op een sjieke manier kenbaar maken. Bovendien ben ik absoluut niet blij met het verdwijnen van de digicode, omdat dit betekent dat ik voor iedere overboeking in Mijn SNS weer die kwetsbare digipas tevoorschijn moet halen. Zelfs voor overboekingen tussen eigen rekeningen!

Dat heeft mij ervan weerhouden om voortijdig over te schakelen.

Waarom is het nodig om mijn digipas te pakken voor dingen die ik op mijn telefoon met een vaste 5-cijferige code kan doen? Dat is toch helemaal niet handig, laat staan logisch?

Ik zou zeggen: houden zo, in ieder geval voor het forum.

bericht in mijn berichtenbox van de SNS waarin o.a. staat:

De digicode verdwijnt

Er verandert nog iets: vanaf 31 januari 2020 kunt u niet meer inloggen in Mijn SNS met uw digicode als u een betaalrekening bij ons hebt. Dus niet meer met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Vanaf dat moment kunt u dus alleen nog uw huidige digipas gebruiken om in te loggen. Of de SNS Mobiel Bankieren app met de QR-code natuurlijk.

 

Vandaag, 5 februari 2020 kan ik nog steeds inloggen met mijn digicode.

Was de deadline van 31 januari te vroeg?

 

En toch… In de wijze waarop wij hier thuis met onze smartphones omgaan, is uiteindelijk de digicode veiliger dan een QR-app procedure.

Dat is het gevolg van de keiharde randvoorwaarde dat de smartphone alleen maar gekoppeld kan zijn met die ene klant. Dat is in ons geval niet altijd een betrouwbare vooronderstelling.

Reputatie 5
Badge +4

Hi @VoDi dank voor je reactie en welkom op de community. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor @Tante Pollewop en @frankgerritse. Voor wie het leuk vindt om het team achter de schermen te ontmoeten, kan hier een kijkje nemen.

Door het inloggen met een QR-code bieden we onze klanten een veilige manier van inloggen en voldoen we aan eisen die de wetgever van ons vraagt. Uiteraard staan we open voor feedback en misschien is het goed om alvast te weten: in de loop van de tijd kun je steeds meer wijzigingen ondertekenen met SNS Mobiel Bankieren en de QR-code. Als dat kan, zie je deze optie vanzelf. Voor sommige wijzigingen heb je je digipas nog nodig. Daarom is ons advies: bewaar deze goed!  

...
We horen regelmatig van onze klanten dat ze een extra apparaatje als de digipas niet zo handig vinden. ...

Heel handig, werkt goed. Heb zelf geen probleem met de digipas, maar dit kan ook. Echter, als je dan een betaling wil afronden wordt weer gevraagd naar… de digipas.

Geen kritiek, maar het kan altijd beter!

Reageer