SNS

News

Inloggen in Mijn SNS met de app en een QR-code

  • 2 december 2019
  • 36 Reacties
  • 12979 Keer bekeken

Reputatie 4
Badge +4

Mijn SNS en inloggen
Sommige geldzaken kun je niet regelen in de SNS Mobiel Bankieren app. En soms is het fijner om iets te bekijken op een groot scherm. Je moet dan inloggen in Mijn SNS en daar had je tot nu toe steeds de digipas voor nodig. Maar vanaf 12 december kun je ook op een andere manier in Mijn SNS inloggen: met de app en een QR-code.

Waarom een extra manier van inloggen?
We horen regelmatig van onze klanten dat ze een extra apparaatje als de digipas niet zo handig vinden. Een goede reden voor ons om een nieuwe manier van inloggen te ontwikkelen. Niet alleen gemak, maar ook veiligheid is daarbij belangrijk. Inloggen met je app en de QR-code is daarom makkelijk én veilig.

Veiligheid
Het dichtzetten van de digicode vloeit voort uit de PSD2 wetgeving die toegang tot betaalrekeningen via een gebruikersnaam en wachtwoord niet toestaat. De introductie van de QR-code zorgt ervoor dat zaken die je niet in de app kan regelen straks in Mijn SNS kunt regelen zonder gebruik van je digipas.

Uitzondering
Helemaal zonder digipas bankieren is er nog niet bij. Voor het ondertekenen van bepaalde bankzaken moet je die nog gebruiken. En voor klanten met alleen een spaarrekening, hypotheek of verzekering blijft het inloggen met een digicode bestaan.

Klanten vooraf geïnformeerd
Tussen nu en 12 december ontvangen alle SNS klanten een e-mail of brief en een bericht in het berichtencentrum van Mijn SNS en/of  Mobiel Bankieren app. We informeren klanten stapsgewijs om eventuele vragen goed te kunnen opvangen.

Meer info in je berichten
Wil je weten hoe inloggen met je app en de QR-code werkt? Je leest er meer over in je berichten. Log in in Mijn SNS of open de SNS Mobiel Bankieren app en ga naar ‘Berichten’. Daar lees je hoe de nieuwe manier van inloggen precies werkt. Daarnaast kun je alle informatie nog eens rustig teruglezen op onze website.

Vragen?
Heb je ondanks de informatie toch een vraag? Neem in dat geval gerust contact op met onze klantenservice of kom langs in de SNS Winkel, we helpen je graag op weg.


36 reacties

Reputatie 3

Dat zijn mooie aanvullingen @Okkie en @youst Om meteen op je laatste suggestie te komen, we zijn continue bezig om alle opties binnen Mijn SNS te optimaliseren. Voor nu heb je echt nog je digipas nodig.

@Okkie Je persoonlijke mening over het wachten met uitfaseren in jouw situatie snap ik. Omdat de digicode helemaal uit het systeem is gehaald vanwege het uitfaseren, is het niet mogelijk om zaken zoals interne overboekingen te bevestigingen in stand te houden.

 

 

Reputatie 2

Kan de SNS ook kijken naar de QR code voor iDin, scheelt de digipas telkens te moeten pakken voor iDin gebruik.

Reputatie 4
Badge +4

Goedemorgen @hensen Ton,

Je vraag over het inloggen met een QR-code heb ik verplaatst omdat deze in dit topic wordt besproken. Je kunt inderdaad een overboeking met de app en een QR-code ondertekenen. Maar alleen als je het nieuwe Mijn SNS gebruikt.

Dat werkt zo: als je bent ingelogd en naar ‘Overschrijven’ gaat, kun je bovenin kiezen voor de nieuwe Mijn SNS. De keer daarna dat je overboekt, kom je vanzelf op de juiste plek terecht.Voor sommige wijzigingen heb je je digipas nog nodig. Bewaar deze dus goed.

Voor het gemak hieronder in beeld hoe je kunt inloggen en overboeken met je QR-code in Mijn SNS en de mobiele app. Deze informatie lees je ook terug op onze site. En lukt iets niet? Dan helpen we je graag snel verder.

 

 

goede morgen.

vraag,als ik met mijn telefoon (qr code )inlog op mijn sns  via pc,gaat goed.

als ik nu een betaling doe via de pc kan ik de betalijng alleen bevestigen met de digipas.

dit moet toch ook kunnen met de telefoon qr code?

grt Ton 

@Okkie Het klopt dat het vanaf vandaag bij sommigen niet meer lukt om in te loggen met je digicode als je een digipas hebt. We voeren dit inderdaad gefasseerd uit. Voor klanten zonder digipas, blijft inloggen met je digicode mogelijk. De melding die je krijgt is inderdaad niet echt de meest klantvriendelijke manier om aan te geven dat inloggen met je digicode niet meer kan. Dit heb ik inmiddels doorgezet en hopelen kunnen we dit tackelen met een duidelijker uitleg. Dank voor je feedback hierop

 

Graag gedaan. Fijn te horen dat er wat feedback gedaan wordt.

Als het gefaseerd gaat, kan ik me voorstellen dat het wat lastiger is om de digicode-pagina aan te passen. Je moet dan onderscheid maken tussen “inlogfout, want geen digicode meer” en “inlogfout, andere reden”. Dat kan lastig zijn, als je ook niet teveel informatie weg wil geven aan kwaadwillenden. 

Suggestie: als de inlog via digicode lukt, dan zou je verwezen kunnen worden naar een pagina met een uitleg dat dit niet meer werkt en dat je opnieuw moet inloggen met ofwel de digipas ofwel de QR-code. Dat scheelt in ieder geval wat verwarring en wat foute inlogpogingen. Uiteindelijk komen we met een doel naar Mijn SNS en dat doel is meestal niet om inlogpuzzeltjes op te lossen. ;-)

 

 

Goed nieuws: het is niet nodig om overal je digipas erbij te hebben. Je kunt het zo instellen dat je overboekingen in de app ondertekent met je mobiele pincode. Je wijzigt dit onder 'Instellingen'.

Dit vind ik dan weer geen goed nieuws. Ik had het namelijk niet over de App. Die heb ik al zo ingesteld dat ik met mijn mobiele pincode of een vingerafdruk over kan maken. Maar ik wil juist niet altijd via de App overmaken. Ik doe veel vanuit Mijn SNS, wat ik altijd afsluit met een CSV-download van mijn recente transacties. Dit is iets wat in de App nieteens kan. Ik wil dus in Mijn SNS geld overmaken tussen eigen rekeningen en overboekingen regelen.  In Mijn SNS kon ik de meeste transacties bevestigen vanuit mijn password manager met mijn digicode. Alleen externe overboekingen moesten bevestigd worden met de digipas.

Als ik met de QR-code inlog, moet ik ALLE transacties bevestigen met de digipas. De work-around is dat ik interne overboekingen met mijn telefoon regel, maar dan moet ik dus telkens schakelen tussen PC en GSM.

Persoonlijk had ik liever dat jullie nog even hadden gewacht met uitfaseren van de digicode tot je ook met QR overboekingen kan bevestigen. In ieder geval zou het handig zijn als interne overboekingen nog met de digicode bevestigd kunnen worden. 

Hoop dat jullie hier ook wat mee kunnen.

Reputatie 3

@Okkie Het klopt dat het vanaf vandaag bij sommigen niet meer lukt om in te loggen met je digicode als je een digipas hebt. We voeren dit inderdaad gefasseerd uit. Voor klanten zonder digipas, blijft inloggen met je digicode mogelijk. De melding die je krijgt is inderdaad niet echt de meest klantvriendelijke manier om aan te geven dat inloggen met je digicode niet meer kan. Dit heb ik inmiddels doorgezet en hopelen kunnen we dit tackelen met een duidelijker uitleg. Dank voor je feedback hierop. Goed nieuws: het is niet nodig om overal je digipas erbij te hebben. Je kunt het zo instellen dat je overboekingen in de app ondertekent met je mobiele pincode. Je wijzigt dit onder 'Instellingen'.

Ik kan ook nog via mijn wachtwoord-manager binnenkomen.

Ik kan nog steeds inloggen met mijn Digicode. Ook overboeken naar mijn SNS-spaarrekening gaat gewoon met de digicode. Misschien dat ze de digicode gefaseerd laten verdwijnen?

Ik gebruikte nog steeds de digicode om in te loggen. Tot vandaag. Nu krijg ik nog steeds het “Inloggen met digicode” scherm waar ik naam en wachtwoord in kan vullen. Dit leidt echter tot de melding: “Inloggen is mislukt. Controleer je ingevulde gegevens en probeer het nog een keer”.  

Ben ik mijn wachtwoord vergeten, ligt de website in storing of is dit een uitermate onbeholpen manier om te zeggen dat de Digicode vanaf nu niet meer werkt?

Ik had het toch netter gevonden als de pagina “Inloggen met digicode” dit feit als zodanig zou weergeven in plaats van mij te sarren door me een paar keer - steeds zorgvuldiger - mijn wachtwoord in te laten tikken net zo lang tot het kwartje valt.

Eigen schuld, dikke bult, zeggen jullie nu? Ik was toch gewaarschuwd dat de digicode verdwijnt? Ja, dat klopt, maar dat kun je ook op een sjieke manier kenbaar maken. Bovendien ben ik absoluut niet blij met het verdwijnen van de digicode, omdat dit betekent dat ik voor iedere overboeking in Mijn SNS weer die kwetsbare digipas tevoorschijn moet halen. Zelfs voor overboekingen tussen eigen rekeningen!

Dat heeft mij ervan weerhouden om voortijdig over te schakelen.

Waarom is het nodig om mijn digipas te pakken voor dingen die ik op mijn telefoon met een vaste 5-cijferige code kan doen? Dat is toch helemaal niet handig, laat staan logisch?

Ik zou zeggen: houden zo, in ieder geval voor het forum.

bericht in mijn berichtenbox van de SNS waarin o.a. staat:

De digicode verdwijnt

Er verandert nog iets: vanaf 31 januari 2020 kunt u niet meer inloggen in Mijn SNS met uw digicode als u een betaalrekening bij ons hebt. Dus niet meer met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Vanaf dat moment kunt u dus alleen nog uw huidige digipas gebruiken om in te loggen. Of de SNS Mobiel Bankieren app met de QR-code natuurlijk.

 

Vandaag, 5 februari 2020 kan ik nog steeds inloggen met mijn digicode.

Was de deadline van 31 januari te vroeg?

 

En toch… In de wijze waarop wij hier thuis met onze smartphones omgaan, is uiteindelijk de digicode veiliger dan een QR-app procedure.

Dat is het gevolg van de keiharde randvoorwaarde dat de smartphone alleen maar gekoppeld kan zijn met die ene klant. Dat is in ons geval niet altijd een betrouwbare vooronderstelling.

Reputatie 4
Badge +4

Hi @VoDi dank voor je reactie en welkom op de community. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor @Tante Pollewop en @frankgerritse. Voor wie het leuk vindt om het team achter de schermen te ontmoeten, kan hier een kijkje nemen.

Door het inloggen met een QR-code bieden we onze klanten een veilige manier van inloggen en voldoen we aan eisen die de wetgever van ons vraagt. Uiteraard staan we open voor feedback en misschien is het goed om alvast te weten: in de loop van de tijd kun je steeds meer wijzigingen ondertekenen met SNS Mobiel Bankieren en de QR-code. Als dat kan, zie je deze optie vanzelf. Voor sommige wijzigingen heb je je digipas nog nodig. Daarom is ons advies: bewaar deze goed!  

...
We horen regelmatig van onze klanten dat ze een extra apparaatje als de digipas niet zo handig vinden. ...

Heel handig, werkt goed. Heb zelf geen probleem met de digipas, maar dit kan ook. Echter, als je dan een betaling wil afronden wordt weer gevraagd naar… de digipas.

Geen kritiek, maar het kan altijd beter!

Reputatie 2

Goedemiddag @frankgerritse, we zijn ook erg blij met de nieuwe mogelijkheid. We staan nog aan het begin, dus de mogelijkheden worden geleidelijk uitgebreid. Zo kunnen we nauwkeurig monitoren of de veranderingen goed verlopen.

Goedemorgen. Erg leuk dat nieuwe inloggen met een QR-code maar als je geld over wil schrijven heb je nog de digipas nodig. Erg omslachtig allemaal. Doe het gelijk goed of doe het niet denk ik dan.

Badge +1

@Tante Pollewop , heerlijk dat we leven in een maatschappij waar we schijnveiligheid creëren met regels.

Het probleem dat je met  ABN en Rabo aan geeft is helder, maar er is nog een ander aspect. De toegang tot de rekening is gebaseerd op ‘statische’ data (pinpas en pincode veranderen niet in de tijd). Dus als deze statische gegevens worden ontfutseld ben je de klos.

Door alle computer criminaliteit loop je ook een grote kans dat je inlognaam/wachtwoord wordt ontfutseld.

Dit geldt natuurlijk ook voor SNS digipas en je mobile telefoon App met pincode (misschien is biomedische identificatie beter?). Maar beide zijn beter af te schermen, behalve als je veel met je mobiel betaald natuurlijk.

Het blijft balanceren tussen gemak en veiligheid….

Hartelijke groet vanuit het kleine insecten boek.

Het gekke is dat de ABN en Rabo voor zover ik weet niets hoeven te veranderen aan hun inlog- en authorisatiemethode terwijl deze juist de zwakste van Nederland en misschien wel van heel Europa is. Daar is alle internetbankierbeveiliging op betaalpas en pincode gebaseerd, 2 zaken die je in het openbaar gebruikt in winkels en pinautomaten en die makkelijk gestolen en ontfutseld kunnen worden wat dan ook vaak gebeurt . Nemen klanten van SNS hun digicodes of hun digipas+bijbehorende pincode normaliter mee naar buiten? Nee. Nemen klanten van ING hun gebruikersnaam+wachtwoord meer naar buiten? Sturen klanten van ING hun mobile telefoon of zelfs maar hun Sim kaart  naar de “bank” als die er zogenaamd om vraagt? Nee, Dat gebeurt alleen bij de Rabo/ABN als criminelen vragen de pas op te sturen als die zogenaamd vervallen is en enkele dagen later na bellen op de pincode te “checken”.

Reputatie 4
Badge +4

Goedemorgen @loek10,

Uit je reactie begrijp ik dat je nog vragen hebt of naar een argument zoekt voor de invoering van de andere manier van inloggen. Zoals je weet is PSD2 op 19 februari 2019 in Nederland in werking getreden. Mensen die meer over PSD2 willen weten, verwijs ik graag naar de informatie op onze website. Maar ook op site van De Nederlandsche Bank (DNB) krijg je antwoord op veel gestelde vragen.

De (Europese) wetgever heeft bepaald dat het inloggen aan de eisen van SCA (sterke cliëntauthenticatie) moet voldoen, omdat je daarmee toegang krijgt tot gevoelige betaalgegevens. Op de website van DNB kun je onder andere lezen wat er van betaaldienstverleners wordt verwacht ten aanzien van de toepassing van sterke cliëntauthenticatie en de deadline naar SCA.

Na het lezen van de informatie hoop ik dat je compleet bent ingelicht bent en je inzicht hebt in de verplichtingen die voortvloeien uit de PSD2 wetgeving. 

Badge

Argumenten? Heb gisteren contact gehad met de Nederlandse Bank inzake deze aangelegenheid en de betreffende woordvoerder had hier geen mening over (of eigenlijk: hij vond het te veel werk om zich te verdiepen in deze nieuwe regelgeving ten behoeve van een eenvoudige particulier als ik) Grmpf.

Mijn suggestie is slechts: ga nog eens om de tafel zitten met de instantie die de implementatie van deze regels (waar wij niet om gevraagd hebben) moet begeleiden om de zin van de onzin te scheiden.

 

Badge +1

. . .
Dus je kunt je afvragen of SNS in deze wellicht voor de troepen uitloopt en het als zodanig wellicht nuttig is te overleggen of deze wetgeving intrinsiek betrekking heeft op rekeningen waarmee na inloggen geen transacties kunnen worden gedaan. (het verschil tussen ‘de geest van de wetgeving’ en de strikte regelgeving.)

Ik heb ook een rekening bij de ING en daar is de login via digicode uitgebreid met autorisatie via App, dus die volgen ook al de richtlijnen. Ik zou je willen uitdagen om dan ook deze discussie inhoudelijk te voeren met argumenten dan komen we misschien nog ergens. Alders blijft het bij onderbuik gevoelens, leuk voor een acceptatieproces maar m.i. minder interessant.

Badge

Het lijkt toch een kwestie van interpretatie. Van andere financiële instellingen  hebben mij geen berichten bereikt dat men voornemens is de huidige vergelijkbare log-in methode te wijzigen. Dus je kunt je afvragen of SNS in deze wellicht voor de troepen uitloopt en het als zodanig wellicht nuttig is te overleggen of deze wetgeving intrinsiek betrekking heeft op rekeningen waarmee na inloggen geen transacties kunnen worden gedaan. (het verschil tussen ‘de geest van de wetgeving’ en de strikte regelgeving.)

Reputatie 4
Badge +4

Dag allemaal,

Zoals @eRik19  in zijn reactie laat weten, gaat het hier om toegang tot je eigen betaalrekening. De (Europese) wetgever heeft bepaald dat ook het inloggen aan de eisen van SCA moet voldoen omdat je daarmee toegang krijgt tot gevoelige betaalgegevens. Niet alleen van de tegenrekeninghouder bij jouw betaaltransacties, maar in eerste plaats ook die van jezelf.

Als je SNS Betaalrekening hebt, dan is deze onderdeel van Mijn SNS. Om die reden moeten we de digicode als inlogmiddel dichtzetten. Voortaan krijg je toegang tot Mijn SNS (en daarmee ook je betaalrekening) door één keer in te loggen met je digipas of via je mobiel met de QR-code.

We begrijpen je punt @Stefan. We hebben niet gekozen voor het in Mijn SNS blokkeren van je betaalrekening en het inloggen via een eventuele tweetrapsraket. Dat laatste zou betekenen dat je eerst via de digicode op Mijn SNS en daarna nog eens apart op je betaalrekening met je digipas of mobiel met QR-code zou moeten inloggen.

Tot zover de toelichting over de (wettelijke) achtergrond. Hoe het inloggen precies werkt lees je hier. Als we daarbij kunnen helpen, doen we dat met veel plezier.  

Maar dat vergt natuurlijk een aanpassing in Mijn SNS en dan is het makkelijker om de digicode uit te faseren bij betaalrekeningen.

Dat denk ik ook, maar dan moet er toch “iets” worden geregeld voor de ongelijke en onvolledige informatievoorziening. De provisorische praktijkoplossing is dan niet meer zo makkelijk toepasbaar.

Reputatie 2
Badge +1

@eRik19 er zijn een aantal uitzonderingen genoemd waarin SCA niet vereist is. Maar het probleem zit natuurlijk bij “Toegang tot de betaalrekening zonder dat vertrouwelijke betaaltransactie informatie wordt ontsloten”. Omdat je met PSD2 standaard de vertrouwelijke informatie meegestuurd krijgt van de tegenrekeninghouder (het veelbesproken welbekende lek) is SCA bij een betaalrekening verplicht gemaakt.

@Evelyn SNS heeft het in haar motivatie louter over toegang tot de betaalrekening. Dat kan in principe nog steeds met een eenvoudige authenticatie zoals de digicode (zo lang de vertrouwelijke betaaltransactiegegevens afgeschermd zijn). Maar dat vergt natuurlijk een aanpassing in Mijn SNS en dan is het makkelijker om de digicode uit te faseren bij betaalrekeningen.

Reageer