SNS

Beantwoord

Is er iets met de saldo attenties aan de hand?

  • 5 juli 2016
  • 36 Reacties
  • 2196 Keer bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties


@Koos, krijg je de melding bij meerder webshops of alleen bij deze? Zoals je het nu uitlegt, lijkt het een probleem van de website te zijn. Als je het bij meerdere webshops hebt, dan hoor ik het natuurlijk graag.


Er lopen meer zaken niet vlekkeloos. Maar ik heb kortgeleden in de buurt blikseminslag gehad (modem naar de gallemiezen), en daarvan lijken er nog restverschijnselen te zijn. Ik wacht nog even met het stellen van meer vragen hierover.
Hi Koos,

Het zit je niet mee, zeg. Zijn Karin en jij ongedeerd?
Ja hoor. Na een paar minuten verstijfd zitten van de schrik.
Maar de internetlijnen en huis-wifi verbindingen zijn nog niet de oude.
Reputatie 2
Badge +1
Na een blikseminslag (dicht in de buurt) moet je rekening houden dat veel apparaten die nog wel werken, toch zijn beschadigd. Dit wordt vaak veroorzaakt door zwerfstromen die langs de randaarde terugkomen in huis of domweg door de EMP (Elektro Magnetische Puls) die zo'n inslag veroorzaakt in de buurt. Vooral microchips zijn gevoelig voor een dergelijke EMP. Zeker als apparaten (waar die chips in zitten) waren ingeschakeld tijdens de inslag en verbonden aan kabels (werken als antenne voor een EMP). Daardoor sneuvelt bij een blikseminslag meestal alle netwerkapparatuur (routers, modems, switches en de daarop aangesloten apparatuur als computers, media spelers, game consoles, TV's, (sateliet)ontvangers, etc.).
Vaak manifesteren dit soort fouten in microchips zich in onvoorspelbaar gedrag na de inslag. De enige remedie is dan vervangen. En het (internet)modem is meestal het eerste apparaat dat sneuvelt bij een blikseminslag.
Dank voor je uitleg.
Maar hoe kom ik erachter waar de beschadigingen zitten?
De modem/router is vervangen, de behuizing van de NAS eveneens (de schijven lijken OK).
Daarnaast lijkt één van de Powerline adapters onbetrouwbaar geworden. Onze internetverbinding valt af en toe helemaal weg.
Mijn laptop kan ik snel omzetten van de dierect UTP-verbinding (ook niet helemaal sjofel, lijkt het) naar de WiFi van de Modem/router of de WiFi van een Powerline Extender.
Basisvraag blijft: hoe weet ik wat er beschadigd is maar nog wel werkt?
Reputatie 2
Badge +1
Hi Koos,
Die vraag is lastig te beantwoorden. Er zijn mensen die domweg alles vervangen na een blikseminslag, maar zelf zou ik specifiek de apparaten vervangen die onverklaarbaar of instabiel gedrag zijn gaan vertonen na de inslag.
Dus in jouw geval zou ik waarschijnlijk de Powerline Extender vervangen, deze is bovengemiddeld kwetsbaar voor een EMP en zal waarschijnlijk ingeschakeld zijn geweest tijdens de inslag. Maar ik sluit niet uit dat ook de WiFi network controller in jouw laptop eveneens is beschadigd. Maar dat kun je goed testen door deze in een ander netwerk een tijdje te gebruiken. Als het probleem dan weg is, dan zit het toch thuis in het netwerk.
Groeten,
Stefan

NB: zelf heb ik maanden lang problemen met mijn modem gehad, spontane herstart op willekeurige momenten. Soms meerdere keren per uur, afgewisseld met perioden van enkele dagen dat hij gewoon bleef werken. Ik heb werkelijk van alles geprobeerd (firmware update, factory reset, etc.). Pas na enkele maanden hoorde ik van mensen verderop in de straat dat zij een blikseminslag hebben gehad in een weekend dat ik niet thuis was. Toen wist ik genoeg...
Wij hebben een desktop die na softwarematig afsluiten korte tijd later weer spontaan opstart. Dat maakt de zaak er nog ingewikkelder op, want op Google leer ik dat er een bug zat in een Windows 10-update, die daarvoor verantwoordelijk zou kunnen zijn.
Lastig wordt het als ik de verzekering wil aanspreken. De provider heeft een nieuwe modem geleverd, de verzekeraar heeft de NAS vergoed. Maar hoe ze reageren op vervolgschade, waarbij de bewijslast toch al problematisch is...
Hoi Stefan,

Ik heb inmiddels een reactie ontvangen. Voor het blijven 'hangen' van de pagina is een aanpassing gemaakt. We verwachten deze morgen door te voeren. Wil je ons daarna laten weten of alles weer naar behoren werkt?
Reputatie 2
Badge +1
Hoi Stefan,

Ik heb inmiddels een reactie ontvangen. Voor het blijven 'hangen' van de pagina is een aanpassing gemaakt. We verwachten deze morgen door te voeren. Wil je ons daarna laten weten of alles weer naar behoren werkt?

Hi Irene,
Ik zal morgen even testen en hier terugkoppelen of het weer werkt.
Groeten,
Stefan
Reputatie 2
Badge +1
Hi Irene,
Het werkt!


Ik kan nu weer transactie attenties aanmaken en wijzigen.
Groeten,
Stefan
Fijn dat het weer werkt. Ik moest trouwens lachen om het plaatje; ik zie je in gedachte al zitten, gefocust op Mijn SNS 😉.

Reageer