SNS

Beantwoord

PDF van betaling in SNS app geeft melding van saldo na transactie

  • 3 september 2019
  • 15 Reacties
  • 18297 Keer bekeken

Sinds kort staat "saldo na transactie" op de PDF die je van een betaling kunt maken.
Soms wil ik iemand de betaalbevestiging sturen, maar het gaat toch niemand wat aan wat mijn saldo is?

Kan ik dat uitschakelen?
icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 4 september 2019, 12:35

Hai @wvdbwvdb

Daar ben ik weer. Het is niet de bedoeling dat je saldo na transactie in de PDF opgenomen wordt. De ontwikkelaar heeft het vanochtend getest in de app, maar krijgt het probleem niet boven water. Dit willen we graag oplossen, daarvoor hebben we wat meer informatie nodig. Maak je gebruik van een iOS of Android telefoon? En bij welk type bij- of afschrijving was het zichtbaar in de PDF?

Als je het prettiger vindt om de aanvullende informatie in een e-mail te delen, dan kun je deze sturen naar community@sns.nl ter attentie van Evelyn, onderwerp PDF betaling. Maar je kunt het gerust ook hier delen 🙂
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Goedemorgen @wvdbwvdb,

Welkom op de community, in dit topic kun je met ons kennismaken.

Soms is het heel handig om iemand een betaalbevestiging te sturen. Als de betaling via Intstant Payments verloopt, staat het geld binnen enkele seconden op het rekeningnummer van de begunstigde. Daarmee kan de ontvanger gelijk zien dat het geld is bijgeschreven. Dat neemt niet weg dat wanneer jij PDF van de betaling wilt sturen, andere mensen je saldo niet hoeven te zien. Ik snap je vraag en ik ga gelijk voor je navragen waarom het zo is en of het uitgeschakeld kan worden.
Reputatie 5
Badge +4
Hai @wvdbwvdb

Daar ben ik weer. Het is niet de bedoeling dat je saldo na transactie in de PDF opgenomen wordt. De ontwikkelaar heeft het vanochtend getest in de app, maar krijgt het probleem niet boven water. Dit willen we graag oplossen, daarvoor hebben we wat meer informatie nodig. Maak je gebruik van een iOS of Android telefoon? En bij welk type bij- of afschrijving was het zichtbaar in de PDF?

Als je het prettiger vindt om de aanvullende informatie in een e-mail te delen, dan kun je deze sturen naar community@sns.nl ter attentie van Evelyn, onderwerp PDF betaling. Maar je kunt het gerust ook hier delen 🙂
Ik maak gebruik van iOS en het was in dit geval een handmatige overschrijving. Ik heb het zojuist even geprobeerd en nu zag ik dat het niet meer op de pdf stond.

Of ik dan verkeerd heb gekeken? Kan het me niet voorstellen, want ik heb expres niet de pdf gebruikt.

Maakt verder niet uit, het is nu zonder saldo en daar gaat het om :)

Dank je wel in ieder geval voor het uitzoeken en de snelle reacties!
Reputatie 5
Badge +4
Hoi @wvdbwvdb

Super! Heel fijn dat je ons op de hoogte stelt, ik ben blij dat het is opgelost. Een volgende keer help ik je graag weer 🙂
vrienden van de volksbank, ik wil me ook wat meer gaan bewegen op het electronische betalingsverkeer per computer etc etc en heb de app. die gebruik ik helaas nog niet maar wil het wel gaan proberen, dus is mijn vraag hoe te handelen als je gebruik wilt maken van PDF en iOS als je betalingen doet? bij mij gaat 95 % van de uitgaande afschrijvingen via machtigingen en incassi etc etc maar je hebt altijd wel een een handmatige betaling te doen en dan lijkt het me nuttig als ik ook gebruik kan maken van PDF en iOS maar daar heb ik dan wel instructie cq een handleiding bij nodig. kan ik dat op de site van onze bank vinden in de vorm van een handleiding o.d. ? alvast dank voor aandacht cq reactie, wees gegroet deut
Beste deut,

Zo te zien heb je inderdaad een steuntje in de rug nodig. Voorafgaand aan de aanwijzingen die je gaat krijgen van SNS even het volgende:
Om te beginnen is het handig om te zien wat je wel en wat je niet nodig hebt. Je noemt iOS en PDF.

Met iOS heb je alleen te maken als je gebruik wilt maken van een iPhone (van Apple). Dat is de bediening van de iPhone en zegt verder niets over de bediening van de SNS-app. Andere smartphones hebben niets te maken met iOS, die gebruiken Android. Die term ben je vast ook wel eens tegengekomen.

PDF heeft niets te maken met het uitvoeren van betalingen. Het is namelijk de digitale vorm waarin documenten worden opgesteld. Je komt het wel tegen als je documenten van de website wilt downloaden, zoals de handleidingen die je zoekt. Of als je afschriften wilt van betalingen. Die krijg je doorgaans in zo'n PDF-formaat.

Verdere toelichting laat ik hier liever over aan de mods, die beter weten waar een en ander het handigst is te vinden.
Dankjewel koos goedemorgen en de overige trouwe snsbankers ook. ik wacht nog even op een toegezegde reactie van evelyn die zal gaan over de uiterst willekeurige adressering van de bank als ze mij iets willen berichten. het is oud zeer waar de volksbank kennelijk geen oplossing voor heeft. iemand vertelde mij dat als de computerafdeling bij de volksbank mijn toestemming heeft, en dat hebben ze, dan kan iemand in het adressenbestand danwel mijn rekening gegevens met het grootste gemak een verwijzing naar mij adresrecord doen en dat zo inrichten dat altijd alle uitgaande post, berichtenverkeer, aan mij wordt geadresseerd, daarvoor heb je helemaal geen aanvullende, onnodige toestemmingsformulieren etc etc nodig. als de bank dat zo inricht heb je een tevreden klant en weg is alle agressie en aversie , makkeluk zat. zie trouwens dat je ook best kritisch bent gezien de herhaalde stellingen op jouw diverse commentaren. zou de partij van de dieren iets voor jou zijn of ben je meer voor de dieren? nogmaals dank voor je reactie, wees gegroet, deut
Reputatie 5
Badge +4
Goedemorgen @Deutekom

Zojuist heb ik je een e-mail gestuurd met antwoord op je vraag in het topic Willekeurige adressering van berichten. De uitleg die @Koos met je gedeeld heeft over iOS en PDF is uitstekend. In het kort: iOS is de besturing van de (Apple apparaten) iPhone en iPad. PDF is een omschrijving van het soort document/bestand. Om een vergelijking te maken: op je computer heb je bijvoorbeeld ook vaak Word documenten/bestanden staan.

Als je meer wilt weten over hoe je veilig kunt internetbankieren, dan nodig ik je graag uit bij een SNS Winkel. Een medewerker kan je persoonlijk uitleg geven en je vragen beantwoorden. Wil je je van tevoren alvast inlezen? Op onze site staat stap voor stap uitgelegd hoe je thuis kunt internetbankieren met Mijn SNS. Daarnaast wordt er verteld hoe je op je telefoon gebruik kunt maken van de SNS Mobiel Bankieren app en SNS Mobiel betalen.
Reputatie 3
Badge
Het opslaan als PDF is inderdaad best handig. Zeker als vanuit de app gewerkt wordt, en je op een Smartphone niet de mogelijkheden hebt die verder op een PC beschikbaar zijn. Zelf heb ik dit op een Andoid 9 smartphone getest.

Omdat ik mij afvroeg hoe dit geregeld is in de Mijn SNS omgeving (de omgeving die wordt benaderd vanuit een webbrowser) heb ik een laptop erbij opgestart. Ook in mijn SNS had ik de save as PDF mogelijkheid. Op geen van beide (even ontopic blijven) zag ik trouwens mijn actuele saldo, dus dat ging goed.

Wel, om toch even te fijnslijpen, zag ik nog een verschil in de layout van de PDF documenten. Die van de Android app kwam op mij wat meer to the point over met achter het veld "Van rekening" alleen het rekening nummer van je eigen rekening. Bij het document uit de Mijn SNS omgeving stond achter het veld "Rekening" in drie regels achtereenvolgens Priverekening, rekeningnummer en (transactie)omschrijving. De transactie omschrijving werd eronder apart nog een keer in een "omschrijving" veld genoemd.

Voor de Mijn SNS web omgeving zou de transactieomschrijving in het "Rekening" achterwege kunnen blijven. Zonder er een eigen mening over te hebben, is er een reden waarom de tegenrekeninghouder je bankrekeningtype moet weten (Priverekening), of waarom deze info handig zou zijn? Anders zou ook die informatie achterwege kunnen blijven.

Om eerlijk te zijn 🤐ben ik nog een beetje old school. Met de snipping tool (~kniptool in nederlandse versies van Windows 10) maak ik, mijn SNS gebruikend, een plaatje van de specifieke transactie en doe dat bij een mail om te onderschrijven dat de transactie is gedaan. Een voorbeeld hierbij is (Deutekom) als ik bij mijn werkgever wil aangeven wat mijn reiskosten zijn voor mijn NS abonnement.
Reputatie 5
Badge +4
Wel, om toch even te fijnslijpen, zag ik nog een verschil in de layout van de PDF documenten. Die van de Android app kwam op mij wat meer to the point over met achter het veld "Van rekening" alleen het rekening nummer van je eigen rekening. Bij het document uit de Mijn SNS omgeving stond achter het veld "Rekening" in drie regels achtereenvolgens Priverekening, rekeningnummer en (transactie)omschrijving. De transactie omschrijving werd eronder apart nog een keer in een "omschrijving" veld genoemd.

Voor de Mijn SNS web omgeving zou de transactieomschrijving in het "Rekening" achterwege kunnen blijven. Zonder er een eigen mening over te hebben, is er een reden waarom de tegenrekeninghouder je bankrekeningtype moet weten (Priverekening), of waarom deze info handig zou zijn? Anders zou ook die informatie achterwege kunnen blijven.


Goedemorgen @Ferd,

Hartelijk dank voor je reactie en het uitgebreide verslag van je PDF test. Om eerlijk te zijn weet ik niet waarom je verschillen ziet in de lay-out van de PDF documenten. Interessant, dat ga ik gelijk voor je navragen. Je hoort van mij 🙂
Reputatie 5
Badge +4
Hoi @Ferd,

Op je goede vraag over de verschillen tussen de PDF's heb ik vanmiddag antwoord gekregen, ik hoop dat onderstaande uitleg je inzicht geeft.

In de huidige Mijn SNS wordt het PDF overzicht gegenereerd door het platform zelf. Bij de Mobiel Bankieren app wordt gebruik gemaakt van ons centrale PDF generatie systeem. Hierdoor wordt verschil tussen de app en de huidige Mijn SNS verklaard. In de toekomst verwachten we in de nieuwe Mijn SNS ook gebruik te maken van de centrale PDF generatie. Op dat moment zouden er meer gelijkenissen moeten zijn in de PDF.

Wél is het zo dat in de app een PDF van een specifieke transactie gemaakt wordt terwijl in de (huidige) Mijn SNS een overzicht gemaakt wordt van een bepaald bereik. Er zit dus ook een verschil in hoe beiden (standaard) gebruikt worden. De PDF met één transactie is voornamelijk om te delen met anderen, terwijl een transactieoverzicht PDF meestal voor eigen gebruik is: de digitale variant van fysieke rekeningafschriften.
Reputatie 3
Badge
Hoi @Evelyn SNS.

als ik een transacties in mijn SNS open klap (met het vergrootglas rechtsboven) dan zie ik rechtsonder een Print deze transactie (pdf) optie:


Hiermee is een enkele transactie te printen. Los hiervan liet je opmerking over het transactieoverzicht het een en ander bij mij wel op zijn plek vallen. De enkele transactie pdf wordt op dezelfde manier behandeld als de pdf van het transactieoverzicht.

Zo staan delen van de header uit het transactieoverzicht (rekeningtype en nummer) ook in de enkele transactie. De omschrijving die daar direct op volgt is gelijk aan de omschrijvingen die we ook in dit transactieoverzicht terug zien.

Tot dan toe zijn delen (subroutines/procedures) van de zelfde hoofdfunctionaliteit van het transactieoverzicht gebruikt. Daarna is er vermoed ik nog wat extra geschreven om de meer specifieke transactie gegevens te tonen die we zien als een transactie wordt opengeklapt. Ik vermoed dat dit een extra stukje code is. Om die reden ziet de pdf van een enkele transactie er wat gestapeld uit. Eerst wordt een deel va de algemene hoofd routine voor het overzicht, zij het voor een enkele transactie gedraaid, vanwaaruit naar die detail code wordt gesprongen.

Leuk om wat achtergrond te lezen. En die functionaliteiten? Die voldoen aan hun doel. Het verschil viel mij gisteren alleen op, wat mij deed afvragen. Gewoon laten wachten totdat die PDF generatie wordt gelijkgetrokken. Het is niet logisch nu tijdelijk iets te gaan aanpassen. Een PDF functionaliteit zou wel een vereenvoudiging van het landschap betekenen en minder onderhoud kosten. Dit lijkt mij eigenlijk een belangrijker reden voor die harmonisatieslag. Maar daar zal jullie IT al voldoen van zijn doordrongen.
Reputatie 5
Badge +4
Maar daar zal jullie IT al voldoen van zijn doordrongen.

Goedemorgen en jazeker @Ferd er wordt aan gewerkt. Bedankt voor je reactie, ik ben blij dat het je geholpen heeft. Fijne dag!

Ik heb geen verder commentaar. De SNS Bank ziet helaas geen kans om willekeurige adressering  aan mij danwel aan mijn echtgenote zo te sturen dat steeds naar 1 persoon geadresseerd wordt, jammer. Binnen het Hoofdkantoor van De VOLKSBANK waarvan De SNS Bank onderdeel is rommelt het de laatste maanden flink, in ieder geval binnen het bestuurlijke segment ervan, beetje kwalijk, toch ?

Dat trof mij ook, @Deutekom 

Ik zou zeggen dat er twee mogelijkheden zijn:

Een brief gericht aan beiden (als het om hetzelfde adres gaat), of twee brieven.

Reageer