SNS

Beantwoord

Waarom zijn de gegevens in het portefeuilleoverzicht niet zichtbaar?

  • 14 november 2017
  • 45 Reacties
  • 9876 Keer bekeken

Waarom zijn de gegevens bij het portefeuille-overzicht, dagwinst/verlies, % winst/verlies ed niet meer zichtbaar
icon

Beste antwoord door PetervR 14 november 2017, 14:08

Hoi RDK64,

Welkom op de community 🙂 Het klopt dat er een aantal zaken zijn gewijzigd in de nieuwe beleggingsomgeving. Zo geven we nu onder je Portefeuilleoverzicht je rendement weer in een bedrag. We vergelijken hiervoor het totaal van de stortingen en onttrekkingen met het totaal van je geld- en beleggingswaarde op dit moment. Het verschil tussen de 2 bedragen is je rendement. De komende periode verbeteren we nog een aantal zaken. Zo zie je vanaf januari in je Portefeuilleoverzicht wat het procentuele jaarrendement is per fonds en van je portefeuille.
Je bericht heb ik verplaatst naar 'Mijn SNS & SNS Mobiel Bankieren app'.
Bekijk origineel

45 reacties

Hoi RDK64,

Welkom op de community 🙂 Het klopt dat er een aantal zaken zijn gewijzigd in de nieuwe beleggingsomgeving. Zo geven we nu onder je Portefeuilleoverzicht je rendement weer in een bedrag. We vergelijken hiervoor het totaal van de stortingen en onttrekkingen met het totaal van je geld- en beleggingswaarde op dit moment. Het verschil tussen de 2 bedragen is je rendement. De komende periode verbeteren we nog een aantal zaken. Zo zie je vanaf januari in je Portefeuilleoverzicht wat het procentuele jaarrendement is per fonds en van je portefeuille.
Je bericht heb ik verplaatst naar 'Mijn SNS & SNS Mobiel Bankieren app'.
Beste Peter,

Dank voor je antwoord. Graag echter had ik gezien dat de oude cijfers ook nog te zien zouden zijn. Nu moet je om veranderingen te zien telkens de twee bedragen van elkaar aftrekken en dan vergelijken op eerder genoteerde uitkomsten. Jammer. Hoop dat die functionaliteiten terug komen.

Groeten,

Rob
Goed dat je je wensen doorgeeft. Ik heb nog geen zicht op welke gegevens worden toegevoegd. We ontvangen via diverse kanalen signalen van gebruikers en houden daar rekening mee bij het doorontwikkelen van Mijn SNS Beleggen. Kijk je het de komende weken aan?
Beste Peter,

Zeker. Dank voor je snelle reactie stel ik op prijs!

Rob
Reputatie 2
Badge +1
Vandaag via de nieuwe omgeving (van ASN bank weliswaar, maar dat is hetzelfde, toch?) een order aangemaakt. Moest wel even wennen, want ik was gewend om per fonds apart een order te autoriseren. Dat kan nu niet meer. Je moet (net als met betalen) eerst je orders in een verzendlijst zetten en dan alles in 1x autoriseren.
Ook vind ik het jammer dat de info over rendement e.d. uit de omgeving is verdwenen. Ook vind ik het jammer dat je geen verkooporders meer kunt ingeven in (fracties van) aantal participaties. Beide zaken zijn voor mij geen breekpunt, maar het is allemaal wel fors veranderd. Ik moet er wat langer mee werken voordat ik kan schrijven dat het een verbetering of verslechtering is ten opzichte van de oude omgeving.
Wordt vervolgd...
Beste Stefan,

Helemaal eens!

Rob
Blijft ook hier weer raar dat de SNS meent zaken te moeten veranderen zonder dat de klant ergens van weet. Zo zadel je de klant op met het ondernemen van actie en tijd om er achter te komen dat er wat is veranderd. Ik blijf dit echt de omgekeerde (klant onvriendelijke) wereld vinden.
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
Via ASN is e.e.a. keurig aangekondigd. Daar SNS nu meelift op ASN fondsen (en dus hun informatie systeem), zou ik verwachten dat SNS beleggingsklanten deze info ook (in aangepaste vorm) hebben gehad.
We hebben de klanten die Mijn SNS Beleggen gebruiken per brief en mail geïnformeerd over de wijziging.
We hebben de klanten die Mijn SNS Beleggen gebruiken per brief en mail geïnformeerd over de wijziging.


Groet,
Ben
Reputatie 2
Badge +1
Ik was inderdaad netjes geïnformeerd door ASN en SNS per brief en deze heb ik uiteraard goed bestudeerd, evenals de nieuwe voorwaarden (en mogelijkheden).
Vandaag bleek dat als je een kooporder voor fonds 'A' inschiet, samen met een verkooporder van fonds 'B', waarbij het saldo op de rekening ontoereikend is voor de aankoop, maar samen met de verkoop van 'B' juist weer wel, dat dan de gehele aankoop wordt uitgesteld naar de volgende handelsdag. De verkooporder wordt wel gewoon uitgevoerd.
Ik had uit de handleiding begrepen dat de koop wel (of anders gedeeltelijk) zou worden uitgevoerd in bovengenoemd experiment. Niet dus. Nadeel is nu wel dat de gedeeltelijk uitgevoerde opdracht nu niet meer te verwijderen is waardoor ik vandaag geen nieuwe orders kan invoeren die morgen uitgevoerd zouden moeten worden. Kortom: het nieuwe beleggingssysteem confronteert mij vooral met veel beperkingen.
@Stefan Bedankt voor het delen van je bevindingen. De nieuwe situatie wijkt niet veel af van de oude situatie. We wachten bij een gecombineerde aan- en verkooporder de verkoopopbrengst af en voeren de aankooporder de beursdag erna uit. Bij het invoeren van een losse aan- en verkoop wijkt het wel af. In tegenstelling tot eerder voeren we nu de aankoop pas na de verkoop uit. Het voordeel hiervan is dat we de kans vergroten dat de aankoop daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
Reputatie 2
Badge +1
...In tegenstelling tot eerder voeren we nu de aankoop pas na de verkoop uit. Het voordeel hiervan is dat we de kans vergroten dat de aankoop daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
Exact dit had ik ook verwacht (n.a.v. het lezen van alle info over de nieuwe omgeving), maar helaas is dat niet gebeurd. Mijn aankoop is met 1 beursdag uitgesteld, terwijl mijn verkoop samen met mijn saldo voldoende hadden moeten zijn...
@Stefan Heb je een gecombineerde aan- en verkooporder ingevoerd of 2 losse orders? Over de gecombineerde orders ontvang ik net een storingsmelding. De melding houdt in dat de aankooporder momenteel 1 dag later dan verwacht wordt uitgevoerd. We zoeken uit welke klanten hierdoor getroffen zijn en we zoeken een oplossing. Het is goed mogelijk dat jij 1 van deze klanten bent.
Reputatie 2
Badge +1
In de nieuwe omgeving is het simpelweg niet meer mogelijk om 2 losse orders aan te maken. Tenzij je een periodieke order en een reguliere order op dezelfde dag laat uitvoeren. In mijn geval heb ik 1 gecombineerde order aangemaakt met daarin 1 koop en 3 verkoop opdrachten (allemaal verschillende ASN fondsen).
Reputatie 2
Badge +1
Zojuist om 11:00 uur was de (ten onrechte?) uitgestelde koopopdracht nog steeds niet uitgevoerd. Ik heb daarom gebeld met ASN (het betrof immers ASN optimaalbeleggen) en mij werd verteld dat de koopopdracht tussen 10:00 en 12:00 uur pas zou zijn verwerkt. Inmiddels is dat ook het geval, maar mij moet van het hart dat ik tot nu toe eigenlijk alleen maar geconfronteerd ben met teleurstellingen als het gaat om de nieuwe beleggingsomgeving van de Volksbank. Ik hoop dat dit de komende dagen snel verbetert!
@Stefan Wederom bedankt voor het delen van je ervaringen. Ik heb de situatie voorgelegd aan een specialist en kom erop terug zodra ik meer weet.
Badge +1
In de nieuwe omgeving is het simpelweg niet meer mogelijk om 2 losse orders aan te maken. Tenzij je een periodieke order en een reguliere order op dezelfde dag laat uitvoeren.

Via ASN kun je van, niet-periodieke-orders, per keer maar 1 order per fonds aanmaken. Als de order(s) zijn geaccepteerd (na 15:00) kun je pas weer een order aanmaken nadat de orders de volgende dag zijn verwerkt.
Stefan, wil jij zeggen dat via SNS je maar 1 order kunt aanmaken ongeacht het fonds?
Reputatie 2
Badge +1
@eRik19: er is technisch geen verschil tussen SNS en ASN, behalve dat je bij SNS alleen kunt kiezen uit de 5 ASN mixfondsen
Badge +1
Dan snap ik niet wat je bedoelt met In de nieuwe omgeving is het simpelweg niet meer mogelijk om 2 losse orders aan te maken
Reputatie 2
Badge +1
Als je een order hebt aangemaakt (met 1 of meerdere aan-/verkoopopdrachten), dan kun je geen tweede order aanmaken totdat deze eerste order geheel is uitgevoerd. Uitzondering hierop is het aanmaken van een periodieke order.
Reputatie 2
Badge +1
Gisteren heb ik opnieuw een order aangemaakt met daarin de gedeeltelijke verkoop van fonds A en B en de aankoop van fonds C. Dit keer met voldoende saldo op de rekening om de aankoop te kunnen doen.
Vandaag blijkt wederom dat de aankoop niet is uitgevoerd, maar de twee verkopen wel. Opnieuw gebeld met ASN bank en uiteindelijk kreeg ik te horen dat wanneer je bij een order met een koopopdracht tegelijk ook een verkoopopdracht geeft, dat dan altijd de koopopdracht wordt uitgevoerd met het saldo van de verkoopopdracht en daarmee de koop dus altijd met 1 handelsdag wordt uitgesteld. Eigenlijk hetzelfde als met een ruilopdracht.
Wat een teleurstelling 😞
Hoi Stefan,

Ondanks je teleurstelling ben ik blij dat de onderste steen boven is.
Badge +1
Ik had aan de ASN daar een vraag over gesteld naar aanleiding van het reglement punt 11.3. Ik kreeg als antwoord: Order bevat aan- en verkoopopdrachten: als u tegelijk aan- en verkoopopdrachten geeft dan streven wij ernaar het gelddeel van de beleggingsrekening zo min mogelijk te belasten. Zo hoeft u niet onnodig geld over te boeken naar uw beleggingsrekening. De verkoopopdracht wordt eerst uitgevoerd en de aankoopopdracht wordt afhankelijk van de grootte van de verkoopopdracht geheel of gedeeltelijk uitgesteld naar de eerstvolgende handelsdag.
Deze uitleg lijkt me te betekenen dat er toch een soort van short gaan zou moeten zijn. Dit zou zeker moeten kunnen als er genoeg buffersaldo is.
De vraag die overblijft is, wat wordt er bedoelt met afhankelijk van de grootte van de verkoopopdracht is dit een absolute afhankelijkheid of is deze relatief t.o.v. de aankoop order.

P.S.
Ik denk nu dat ik begrijp wat je bedoelt met 1 order: je maakt eerst je opdrachten klaar (max 1 per fonds) en dan accordeer je ze samen als een order. En dan moet je wachten totdat deze uitgevoerd is.
Vandaag waren de koersen van vandaag pas om 11:30 bekent en kon ik pas om 11:00 een nieuwe order aanmaken. Dus de verwerkingstijd lijkt behoorlijk variabel.
Dit is best wel lastig als je een paar dagen achter elkaar wat wilt doen, maar je hebt niet de tijd om te wachten tot de middag. De enige optie is dan maand/kwartaal opdrachten inschieten en die na 1x weer afschieten. Ik denk dat ik ga proberen iets te automatiseren zodat ik aan een programma een lijstje van orders op kan geven voor de komende tijd en dan worden ze automatisch ingeschoten (moet je wel een computer altijd aan hebben staan).
na verandering beleggen ,slecht overzicht winst of verlies.overweeg te stoppen.gr sjel

Reageer